2015-04, Stubbegaard, Kees en Eddy

Visvakantie april 2015 met Eddy

Donderdag 23 april zijn wij ’s morgens om 08.00 uur vertrokken vanuit Brabant.
Om 22.30 uur arriveerden wij bij Stubbegaard in Fodslette. Een erg lange en vermoeiende reis, files bij de “baustellen” waren de hoofdoorzaak van de lange reis.
Ook de vrijdagmiddagspits die in Duitsland al op donderdag begint kostte ons veel (reis)tijd.

Onderweg een “bootlunch”…

en erg veel gelachen samen!

fileveroorzakende omstandigheden..

setje caravanspiegels aangeschaft, scheelt wel, je ziet dubbel zoveel 🙂

Niet iedereen houdt zich aan de fatsoensregels in de file.. maar ja, dat mag schijnbaar als je een ster in je grille hebt. (Ik heb trouwens 6 sterren in mijn grille…)

Diner-stop bij een bekende fastfoodketen met voor ons ieder een gratis WIFI!

Aangekomen in Fodslette…

Stubbegaard, Haveskovvej 11

Eerst even het nieuwe appartement bekeken, wij zijn de eerste huurders!!

een fileertafel met spoelbakken en een dak boven je hoofd.

Chris heeft mooie vlaggetjes gemaakt om ons te verwelkomen.

De keuken is erg compleet voorzien van servies etc!

Vrijdagochtend eerst onze spullen uitgepakt. Omdat er nogal wat wind stond zijn we eerst een rondje gaan rijden en hebben onder meer even vanaf de kant gevist  (en niks gevangen)

De helling aan de Slaenvaenget in Bukkemose is goed te doen hoor!
(met westenwind, zie onze ervaringen van zondag hieronder..)

De eerste dril van de vakantie is voor Eddy!

Ik blijf niet lang achter en vang ook mijn eerste mooie vakantiegul

we hebben een schooltje actief azende gullen gevonden en vangen er een aantal

De Langelander shads van Brightbaits doen het weer prima!!

De schollen zitten er ook nog, deze was 41 cm

Hieronder een voorbeeld van hoe we vandaag op voor ons onbekend terrein stekken gezocht hebben.

Een tip van onze verhuurder opgevolgd en aan de overzijde van de vaargeul gekeken. Daar stond in de navionics app al een waypoint van een andere visser (linker pijl)
De omgeving bij de rechterpijl zag er veelbelovend uit, we hebben daar een aantal driften gemaakt en hebben er mooie gullen gevangen, gelijk een eigen waypoint aangemaakt!

Dezelfde stek maar dan in de sonarchart-mode

hieronder een afbeelding met de coördinaten van de gevonden stek

Zaterdag 25 april

’s Morgens bezoek op Stubbegaard van Wilfred en Loek. Die blijven de komende 14 dagen op Langeland en hebben een huisje gehuurd vlak bij de Stubbegaard. Gezellig even bijgekletst onder het genot van een bak koffie (bedankt hiervoor Rudi en Chris!)

Beetje regenachtig maar toch een paar uurtjes naar buiten gegaan.
Vanwege het weer niet veel foto’s gemaakt. Wel weer een aantal mooie vissen gevangen!

Vandaag ook de PG pilker zijn vuurdoop gegeven, dit was het eerste slachtoffer die na de fotoshoot weer terug mocht. Ik heb er vandaag in ieder geval een aantal mooie vissen mee gevangen, bedankt Peter Gerits!

Zondag 26 april 2015

Vanmorgen getrailerd in Bukkemose en richting het zuiden gevaren waar we wat wrakjes wilden gaan scannen.
Dat is in ieder geval gelukt, er zijn met de sidescan weer een paar wrakjes gevonden en toegevoegd aan de database.
Dit was de mooiste opname vandaag

De wind draaide rond de middag naar het noordoosten en trok stevig aan, ook nog een een spat regen.
Enkele driften gemaakt en een aantal gullen gevangen waarvan er 2 de naam kabeljauw mogen voeren. 90 cm en 7.05 kg en 97 cm en 8,54 kg.
Hier een foto van de grootste.

Doordat de wind tijdens de visdag naar het noordoosten was gedraaid (windkracht ongeveer 4Bft) konden we bij de vrije helling niet meer traileren door de golfslag die op de kant stond.
We hebben het wel geprobeerd maar de boot werd door de golven steeds opgetild en zou niet zonder schade (of persoonlijk letsel!) op de trailer kunnen komen.
Eddy is toen met de boot naar Spodsbjerg gevaren en ik heb de auto met trailer omgereden.
Dit was voor mij de laatste keer dat ik de vrije helling gebruikt heb, ik ga voortaan traileren in een haven!
De pagina met trailerhellingen heb ik aangepast met deze laatste informatie.

Maandag 27 april, koningsdag

Vandaag getrailerd in Spodsbjerg en uitgevaren tegen de noordoosten wind in, richting Bermuda dus. Onderweg op diverse plaatsen even gevist maar alleen enkele ondermaatse vissen gevangen.
Bij de rode Bermuda-boei vonden we een plekje op de sonar-kart waar een bultje zat van 28 meter.
Daar diverse driften over gemaakt en enkele leuke vissen gevangen.

Daarna doorgevaren naar de rode borstelboei waar al 2 opstapboten driften aan het maken waren.
Hier aangesloten en leuk liggen vissen op 30 tot 35 meter water.

Vandaag heb ik veel vissen gevangen op de pink-silver Envader van http://www.havfiske.nl/
Deze heb ik vorig jaar van Ingrid kado gehad maar had er nog niet mee gevist.

Aflsuitend nog een aantal driften gemaakt over de plaat om schollen te vangen maar dat is bij 1 schol gebleven.

Dinsdag 28 april 2015

Vanmorgen uitgevaren met schitterend weer en een matige wind.
Direct een vertrouwd stekje opgezocht en een aantal gullen kunnen vangen, de grootste was ca 65 cm.
Nog met zagers gevist op platvis, vandaag ging het beter en kwamen er een aantal scharren en schollen de boot even van binnen bekijken

De wind viel weg en de stroming helaas ook.

Zonder stroming werd het een taaie visserij.
Nog even een kelpveld bezocht  en daar een aantal mooie rode gullen en gulletjes gevangen.

’s Avonds na het eten nog even een toertje over het eiland gemaakt en ook nog even gevist aan Pao. Geen vis gevangen, wel drie aanbeten gehad en een geep zien zpringen.
Mooie stek daar aan de Paovej!

Onderweg terug naar Stubbegaard nog wat toeristenfoto’s gemaakt,
bloemen in het bos..

Er staat meest een westenwind op het eiland, de bomen vergroeien er helemaal van

Woensdag 29 april

Vandaag een rustige start. Aangezien er m°best wel wat wind stond zijn we eerst naar de zee gereden via de Haveskovvej. Daar even staan gooien met een lepel om te proberen een vis te vangen, dat is niet gelukt, Het was wel erg lekker om uit de wind langs de zee te lopen. Ook nog een kunstwerk van een onbekende artiest gezien.

Onderweg naar het dorp staat dit pittoreske huisje, mooi om een foto van te maken

De kleur roze is nu echt erkend op het eiland 🙂

’s Middags om een uur of 4 nog even een paar uurtjes het water opgegaan. De wind was ver afgenomen en het was leuk vissen. De stroming nam toe tot ca 4 km/uur maar op een diepte van 15 meter toch een aantal leuke vissen gevangen.

Donderdag 30 april

Vandaag stond er veel stroming, we hebben wel even geprobeerd te vissen op gul maar de drift was te sterk om lekker te kunnen vissen.
Eigenlijk hadden we dit al bekeken op internet op de site van DMI waar je de stroming en windverwachting kunt raadplegen

Mede daardoor hadden we een hoeveelheid verse zagers en diepvries messchelpen meegenomen om op platvis te gaan vissen.
We hebben geankerd op een diepte van circa 10 meter ter hoogte van de eerste drie windmolens aan de noordzijde van Spodsbjerg.
De platvis had er zin in want de schollen, scharren en botten kwamen in een rap tempo de boot (al dan niet tijdelijk) van binnen bekijken.

Ik heb met 2 hengels gevist, 1 met een verzwaarde botlepel en de andere met de originele koperkleurige platvislepel.

Nadat we de zagers opgevist haden zijn we rustig terug gevaren naar de haven. Tijdens het varen ieder slepend met een plugje. De geep is in ieder geval weer gearriveerd in de Belt!

Morgen de laatste dag alweer, zo’n vakantie vliegt voorbij… Ik heb wel een goed vooruitzicht: over 4 weken ben ik terug, dan samen met Ingrid!

Vrijdag 1 mei 2015

De laatste dag alweer, zo’n week vliegt voorbij!
Deze week hebben we alle dagen uit kunnen varen om te vissen.
Vanmorgen waren we omstreeks 08.00 in de haven en we zijn gelijk naar de Blindedarmgeul gevaren. Daar hebben we een aantal mooie gullen gevangen.
Via de marifoon konden we de belevenissen volgen van Theo en consorten die in de buurt aan het driften waren. Toen we verder zuidelijk gingen varen hebben we nog een drift meegedaan met hen en ook hier een aantal vissen gevangen.

Even laten zijn we doorgevaren naar de Sportplatz en daar hebben we de beste vangsten van vandaag geboekt, mooie gullen vielen de shads met volle overgave aan.
De lucht betrok en het werd heel donker.

Wij hebben alleen wat regen gehad maar verder terug richting Spodsbjerg heeft het zelfs gehageld, Theo liet ons daar via de marifoon van meegenieten.
Ondanks het slechte weer toch nog vis gevangen.

Kort nadat de bui ophield viel ook de stroming helemaal weg. Het was moeilijk nog een visje te vangen.
We werden daar nog begroet door Sven die met de mooie boot XilioII even gedag kwam zeggen.

Even later trok de lucht open en het werd schitterend weer, wat een verschil met een uur eerder!

We hebben nog een aantal driften gemaakt langs de vaargeul en een aantal gullen en gulletjes gevangen. Omstreeks 15.00 uur waren we terug bij Stubbegaard waar de grote schoonmaakoperatie begon.
Daarna nog even met Rudi en Chris de afgelopen week besproken waarna we afscheid van hen hebben genomen.
Morgenvroeg vertrekken we naar Nederland.

Volgend vakantieverslag (live?) samen met Ingrid vanaf 26 mei 2015.