2016-04 Kees Joachim Claus-Bjorn

Visvakantie 4-11 april 2016, Stubbegaard Langeland.

Op maandag 4 april werd ik thuis opgehaald door Joachim. Nadat we mijn boot achter zijn bus hadden gehangen zijn we vertrokken richting Denemarken.

Net voor de Deense grens de tank nog even gevuld met “goedkope” brandstof en weer op weg. Net terug op de snelweg zagen we dat er een waarschuwingslampje “low oil pressure” bleef branden.
Afslag Padborg genomen en na foute aanwijzingen van de navigatie waren we weer op terugweg richting Duitsland.
Op een parkeerplaats telefonisch overlegd met de Opel-dealer. Na ontkoppelen van de accu was het motormanagement gereset en was de storing opgeheven.

Snel de reis vervolgd en nadat we bij deze grenspassage wel gecontroleerd werden reden we richting Vamdrup waar we met Claus afgesproken hadden. Claus zou dinsdag bij ons aansluiten en dan tot zaterdag bij ons in het appartement verblijven. Die week zouden we met zijn boot vissen. Zijn boot is een Ornvik 580 pilothouse met 115 pk Mercury, genaamd de “Bjornvik”.

Het was voor mij de eerste kennismaking met Claus en we hebben gelijk even in zijn werkplaats gekeken waar hij hobbymatig allerlei shads ontwerpt en giet. Later deze week zullen we een aantal van die “Bjornvik-shads” gaan testen.

Na een uitstekende maaltijd bestaand uit lekker gegrild vlees, gepofte aardappels en veeeel tzatziki-saus zijn Joachim en ik verder gereden naar ons vakantieadres Stubbegaard. Helaas hebben we onderweg veel regen gehad

Aangekomen op het vakantieadres eerst de eigenaars van Stubbegaard begroet, het was een hartelijk weerzien met Rudi en Chris.

Daarna de boot losgekoppeld en de (vis)spullen uit de auto gehaald om alles klaar zetten voor de volgende dag. Claus zou van thuis uit met zijn boot naar de helling in Spodsbjerg komen waar wij dan bij hem op zouden stappen.
Als je zelf shads produceert en er veel meeneemt kan het weleens moeilijk zijn welke je mee op de boot moet nemen…

Dinsdag 5 april:
De volgende morgen keken we buiten…, mist!!

Ook in de haven was het een kleine wereld, er zat dus niks anders op dan te wachten tot de mist was opgetrokken.

Joachim vermaakte zich tijdens de verplichte wachttijd uitstekend. Zijn imitatie van de Titanic liet hij deze week meerdere keren zien.

De hele week zullen we vissen met lichte spinhengels, ik met een Tenryu El Diablo met daarop een Daiwa Caldia 4000A en als back-up een Edge Dynamic met eveneens een Daiwa Caldia. Joachim een baitcaster met reel en een Spro Salty Beast Jig Spin Nano met een molen, Claus heeft meerdere lichte baitcasters met reels bij zich.

Na een uurtje dan toch voor de eerste keer dit jaar de haven uitgevaren. Volgens recente vangstberichten werd er richting het zuiden af en toe leuk vis gevangen. Na een eindje zuidwaarts gevaren te hebben zagen we de XilioII liggen met als schipper/visgids Sven Vervloesem aan het roer. Hem begroet en daarna in de buurt ook wat driften gemaakt.

Xilio in de haven met eigenaar Vic Vervloesem.

Hier kwamen de eerste vissen van de vakantie (tijdelijk) aan boord.

De visvangst viel echter wat tegen waarna we nog diverse stekken aangedaan hebben op de terugweg naar de haven.

Sommige vissers zien geen gevaar, wij kwamen deze boot tegen waarbij de visser op de voorplecht onaanvaardbare risico’s aan het nemen is door daar te staan.
(Misschien hadden ze Joachim in de haven voor op de boot zien staan..?)

Zo kwam aan de eerste visdag een eind en ’s avonds werden de te volgen technieken en tactieken voor de komende dagen besproken bij een lekkere Irish coffee.

Woensdag 6 april:
Deze dag hebben we veel gevaren om vis te zoeken. Hier en daar hebben we een visje kunnen vangen maar over het algemeen was het erg taai.

geen stroming…

Er was bijna geen stroming en we zijn dan ook halverwege de middag terug naar de haven gevaren.
’s Avonds hebben we een erg leuke avond gehad. Johnny, een Deen waar we in mei mee naar Zweden gaan, kwam langs om kennis te maken en die kennismaking is uitermate goed gelukt! We hebben in ieder geval veel dezelfde interesses.

Donderdag 7 april:
Vandaag te veel wind om uit te varen.
We hebben een wandel/survivaltocht gehouden rondom Stubbegaard.

De fotograaf op de foto:

Onderweg kwamen we de laatste vrije huurboot van deze zomer tegen:

Ook een potentiele snoekstek aan een nader onderzoek onderworpen:

Af en toe moet je afwijken van de gebaande paden…

Joachim in zijn inmiddels favoriete pose:

In de loop van de dag kwamen de huurders van het appartement naast ons ook aan. Kennis gemaakt met Sipke en zijn vrienden die met de boot een paar dagen kwamen om te vissen. Erg leuk om mensen die je via facebook en mail al kent ook in levende lijve te ontmoeten.
De parkeerplaats voor de appartementen is groot genoeg om alle boten en auto’s te parkeren.

Vrijdag 8 april:
Vandaag weer veel wind. Te veel om ver uit te varen.
Aangezien ik andere gewichten wilde uitproberen voor de platvis zijn we vandaag langs de kust richting het noorden gevaren naar de windmolens waar goede platvisstekken liggen.
Mede in verband met het op handen zijnde loodverbod in Denemarken wilde ik een loodvrij alternatief proberen.
Ik heb stukjes roestvrijstalen ketting gebruikt als gewicht. De schakels van de gebruikte ketting wegen 5 gram per stuk. Ik heb diverse stukjes van 40 en 60 gram gemaakt zodat ik kan varieren in het gewicht.
Door de kettingen wordt er veel kabaal en schitteringen gemaakt op de bodem tijdens het driften.
Als aas werden stukjes vis gebruikt.

Joachim en Claus hadden beiden een montage met 2 dregjes en een heel visje gemonteerd om te proberen een tarbot(je) te vangen.

Ik ving kort achter elkaar enkele grote scharren. Reden voor Joachim om ook over te stappen op de kettingen waarna hij ook mooie platvissen ving.

Claus bleef volharden in zijn pogingen om een tarbot te vangen, helaas zonder resultaat.

Het is wel erg luxe om bij een ander op de boot op te stappen en je dan van stek naar stek te laten varen:

Op speciaal verzoek van Willy hebben we de stek waar we de vissen hebben gevangen met een vlaggetje gemarkeerd zodat hij er eind april ook kan gaan vissen.

Zaterdag 9 april
Vandaag moet het dan gaan gebeuren! Mooi weer, weinig wind, veel zon en een beetje stroming.
We hebben besloten om het toch eens richting het noorden te gaan proberen omdat we in het zuiden nog weinig vis hebben gevangen.
Na een aantal stekken afgevist te hebben komen we uit bij een uitgestrekt kelpveld. In die kelp vangen we verscheidene mooie gullen, we genieten met volle teugen!

We visten met een Berkley kunstzager als bijvanger en daar werden verschillende vissen aan gevangen.

Zondag 10 april:
Vanmorgen ging Claus weer naar huis en zijn Joachim en ik met de Boston Whaler nog even het water op gegaan.
De wind was inmiddels naar het oosten gedraaid en trok al snel aan, er stond een redelijke golfslag.

Natuurlijk was de eerste stek het kelpveld maar ondanks verwoede pogingen hebben we er geen gullen kunnen vinden.
Na nog een paar stekken uitgeprobeerd te hebben uiteindelijk ieder nog een gul gevangen.

’s Avonds zijn we nog even naar het strand gereden wat aan het eind van de weg bij Stubbegaard ligt.
Joachim zag zijn kans schoon om nog een laatste Titanic pose aan te nemen:

Op maandag de spullen schoongemaakt, appartement gepoetst en nog een paar bezoekjes afgelegd, onder andere bij Vic en Betty Vervloesem. Dinsdagmogen afscheid genomen van Rudi en Chris en na een voorspoedige reis weer thuis aangekomen. De Boston Whaler is bij Stubbegaard achtergebleven zodat Ingrid en ik er in juni weer gebruik van kunnen maken.

We hebben een hele leuke vakantie gehad die zeker voor herhaling vatbaar is!
Joachim heeft van de hele vakantie een mooie compilatiefilm gemaakt: