2016-05, Spodsbjerg, Johan en petra

Na maanden van voorbereidingen was eindelijk de langverwachte week aangebroken,  Altijd een drukke dag de vrijdag voor vertrek, Aas halen, verse producten halen, passen en meten om alles toch maar weer in de auto gepropt te krijgen, en dan nog even slapen voordat we aanrijden, Want rijden doe we altijd snachts, lekker rustig op de weg, en geen files, maarja dat slapen, dat valt niet mee, je zit natuurlijk boordevol adrenaline en je wilt weg,   zoals altijd dut je maar een beetje, en ben je veel te vroeg weer wakker, nou alles maar verder ingeladen,  om 21:00 zijn we dan maar aangereden omdat we niet langer konden wachten.

Zaterdag 7 Mei

Vandaag om iets voor 7 aangekomen. En natuurlijk meteen het water op. Niet te ver natuurlijk. Gewoon even aan voelen en een eerste vis vangen. Nou die melde zich binnen 10 tellen. Was nog niet beneden. Of hij hing er aan. Een mooie gul van zo.n 50 cm. Meteen na onthaken weer ingegooid. Een enorme dreun op mijn hengel. Wow dat was echt niet te houden. De slip gierde het uit. Helaas loste de vis. Ik had nog niet ingedraaid of Petra stond ook met een zeer diep doorgebogen hengel en ratelende slip. Ook zij had er een flinke beer aan. Helaas loste ook die vis. Waarschijnlijk beten ze maar heel voorzichtig. Regelmatig een vis die loste. Gelukkig kwam er ook vis naar boven. De grootste die we er vanmorgen uit kregen was 71 cm. En gevangen door Petra. Nu even wachten op de poetsploeg van Novasol. Dan kunnen we ons huisje inladen

We kregen  net voor 11 gewoon de sleutel, helaas lag er bij het huisje nog geen meterstand papiertje, dus ze waren nog niet geweest en dan mag je niet in het huisje, dan maar wachten, helaas werd het 2 uur voordat de poetsdame  aankwam, toen ging ze nog heel het huisje poetsen

Alvast de auto maar zo ver uitgeladen en de zagers verzorgd.

Zondag 8 Mei

Vandaag een heerlijk dagje op het water gehad, weinig wind, lekker zonnetje, beetje kreeftachtig uiterlijk nu, morgen toch maar weer smeren, We hadden al vrij snel de vis gevonden, gewoon leuke vis om te vangen, zo.n 50 a 60 cm lang, natuurlijk moest Petra weer gemeen spelen, en snel de grootste verleiden, dat was een mooi vette van 77 cm en ruim 5 kilo zwaar, omdat er een fikse stoom stond van iets over de 5km, en het wat harder ging waaien, smiddags, wat dichter aan de kant aan driften, we hebben ons heerlijk vermaakt met de gepen, af en toe komen er hele scholen achter je aasje aan, en wat een kapriolen maken die beesten soms. om 5 uur weer terug in de haven aangekomen, hoor je dan toch dat de meeste mensen niets of erg weinig gevangen hebben, maar eigenlijk niet vreemd met die oosten wind, je moet net op de juiste tijd op de juiste plaats zijn

Vanavond toch nog even gaan vissen, dit keer vanaf de kant, meteen de eerste draai, een bot en een slipper, bot terug gezet, slipper was de juiste maat, hopelijk vang ik morgen de andere. daarna constant trekken van 2 en 3 mooie botten, een aardige berg vis gevangen daar, was meer werken als vissen, tot 23 uur gevist, toen begon er telkens wat vuil mee te komen, maar wat is het hier rustig zeg, moest 24 km terug rijden, heb welgeteld 1 auto gezien, volgens mij licht hier ook alles erg vroeg in bed, alle huisjes hier waren al donker. zo nu eerst een lekker koel biertje, wel verdiend nu.

Maandag 9 Mei

Vanmorgen het water opgegaan, na 3 plaatsjes een paar gulletjes gevangen, hadden we het wel gezien, veel mensen gingen weer naar binnen of lagen aan de kant, bij de gele paal lagen 21 boten bij elkaar, maar vingen maar weinig, De belt is op het moment werkelijk vergeven van de Geep, overal komen ze achteraan, wij dus met een lepeltje bij de gel paal wat aan het gepen geweest, wat een gekkenhuis zeg, Met hele scholen doken ze er op, en veelal erg mooie Geep. veel van 80 a 85 cm gevangen, bijna elke worp had je er wel een, of er een kortstondig aan de haak, ook nog met de touwtjes gevist, ging ook prima, alleen de touwtjes zitten soms erg vast om de tandjes. Weer een heerlijk dagje geweest op de langeland belt. mooi weer en erg veel vis, gewoon super hier, het grote voordeel voor ons, wij vissen niet voor de pan, wij zijn dus tevreden met elke soort vis.

vanavond, toch maar weer even weeste vissen, dit keer vanaf het strand bij Kelsnor Fyr, ook daar een leuk kiezelstrand, waar je niet te ver hoeft te sjouwen met je spullen, je staat ook daar op 10 meter van je auto , tijdens het vissen geen enkele keer vast gezeten, en ook van rommel aan je lijnen was geen sprake, wel hing er constant meerdere vissen aan je onderlijn, hebben daar schar, bot, schol en jawel, net of we die nog niet genoeg gezien hadden vandaag, Geep gevangen, op de terugweg nog wat herten gespot, die zitten er ook nog zat, 5 stuks voor de auto gehad, bij 2 moest ik finaal stoppen om ze niet aan te rijden.

Dinsdag 10 Mei

Vandaag erg rustig op het water, niet veel stroming, bijna geen golfslag, en bijna geen vis, de gul wilde het niet doen, dan maar driftend platte, ook niet, dan de Geep maar weer, die zaten er dus wel. alleen ook niet de aantallen van gister, maar toch genoeg om er een leuke tijd aan te beleven, nu even wat frietjes bakken hier, en dan gaan we maar weer vissen, vanavond gaan we het eens op Traneker Fyr strand proberen.

Vanavond op het strand bij Traneker Fyr weeste vissen, ook hier kun je je auto vlak bij parkeren, bij een noorder of wester wind kun je hier heerlijk beschut zitten, ook hier is volop vis te vangen, al is het wel iets minder als de voorbije dagen, maar dat hoeft niet aan de stek te liggen, overal was het vandaag wat minder. Toch weer een aantal mooi Botten gevangen, echter niet met meer als 1 tegelijk., ook nog Geep gevangen onder het zeeforellen.

Woensdag 11 Mei

Vandaag op tijd het water op gegaan, want de wind zou na de middag toenemen, om 7 uur zaten we al op het water, heerlijk rustig weer toen, was zelfs erg lekker in het zonnetje zo vroeg, alleen veel stroming stond er niet, toch wisten we wel wat vis te verleiden, Petra ving vandaag de Kabeljauw, ik ving allemaal mooie grote en vette Schollen, Petra had weer een mooie van 82 cm en ruim 5 kilo, die vis had 3 krabben en een zandaal in zijn bek, het aaltje leefde zelfs nog, langzamerhand begon het steeds harder te waaien, volgens mijn windmeter stond er al een dikke 5, met uitschieters van 6, toen we rondkeken, bleken we ook zo,n beetje als enige op het water te zijn, nog even wat gevist, toen maar vast richting haven gevaren, daar lagen al de boten, klaar om naar binnen te vluchten denk ik, sommige lagen daar te vissen op 2 meter water, recht boven zo’n schoon licht kleurig zand met ribbels , hoe zou het toch komen dat we zo weinig vangen haha. toch weer lekker 6 uurtjes op het water geweest, nu even pauze hoor pfff.

Donderdag 12 Mei

Overdag wat te veel wind om uit te varen, dus even een rustdagje tot vanavond, dan weer een strand sessie

Zo vanavond weer een leuk bottenfestival gehad. wederom zijn we naar Snode beach gereden, toch wel een leuk stekkie daar om te vissen, vanaf de eerste draai meteen weer met 2 tegelijk, hoewel ze gemiddeld toch iets kleiner waren als van de week. nu morgen de laatste dag alweer hier, gelukkig wel een mooie heel rustige dag met erg weinig wind. hopelijk gaat de gul nog een keer lekker los. overigens is dat huisje op de foto in Snode ook te huur, ideaal voor de kantvisser, heerlijk vanuit je tuin vissen.

Vrijdag 13 Mei

zo vandaag de laatste dag van de vakantie alweer, lang op wachten, en in een mum voorbij altijd, het was vandaag een heel rustige dag, zowel wat het weer als wat de vis betreft, weinig wind en geen stroming, tja dan heeft de vis er niet echt zin in, driftend werkte dus ook niet je bleef bijna op dezelfde plaats liggen, het was weer heel erg naar de vis zoeken, en stekken die van de week vis opleverden, gaven nu niet thuis, toch hebben we wel wat plaatsjes gevonden met vis, gewoon weer een heerlijk dagje op het water overigens ook wel leuk als je 3 gullen tegelijk vangt, best wel zwaar dan, deze week veel gevist zowel op de boot als vanaf de kant, en behoorlijk veel vis gevangen, wij mogen niet mopperen en kunnen terug kijken op een zeer geslaagde vakantie, zo morgen weer naar huis, en dan aftellen maar weer, nog 97 dagen.
Johan & Petra

Goodbye Denemarken, tot Augustus.