2016-06, Spodsbjerg, Kees en Ingrid

woensdag 22 juni
donderdag 23 juni

Vrijdag 10 juni 2016

Nadat we ieder zo onze eigen voorbereidingen gedaan hadden waren we klaar voor vertrek naar Denemarken.

Omstreeks 11 uur zijn we vertrokken richting Schackendorf waar we zouden overnachten.
Onderweg in Duitsland kwamen we nog een “kolonne” polizei-auto’s tegen, altijd een leuk foto-momentje..

Na een rustige reis zonder noemenswaardig oponthoud arriveerden we bij Rasthaus Schackendorf.

Het hotel/wegrestaurant heeft een aparte afgesloten parkeerplaats voor de gasten direct naast het appartementengebouw.

De eenvoudige maar schone kamers hebben geen koelkastje, maar daar is wel een oplossing voor te vinden..

zaterdag 11 juni

Vandaag gaat de reis verder naar Langeland maar eerst gaan we nog een bezoek brengen aan hengelsportzaak Moritz-Nord in Kaltenkirchen en aan het winkelcentrum CITTI-park in Flensburg.

Allereerst gingen we naar Moritz in Kaltenkirchen, vanaf snelweg A7 Hamburg-Flensburg afslag 18 nemen en dan ca 4 kilometer van de snelweg af ligt de grote (zeg maar gerust erg grote!!) hengelsportzaak Moritz-Nord.
Er is meer dan genoeg parkeerruimte voor auto’s al dan niet met boottrailer/aanhanger.

Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel!
Het is aan te raden om bij binnenkomst een plattegrond van de winkel mee te nemen zodat je je kunt orienteren

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er, in grote hoeveelheden en uitvoeringen!
Hieronder een aantal foto’s:

Het is echt een aanrader om deze grote winkel een keer te bezoeken. Wij hebben ons daar een paar uur (ieder op zijn eigen wijze) uitstekend vermaakt!!

Daarna ging het verder richting de CITTI-markt in Flensburg

Daar wilde ik een doos losgevroren ansjovis kopen.Tijdens de visvakantie afgelopen april hebben we met de stukken ansjovis mooie grote platvissen gevangen.

En als je dan toch van de snelweg afgaat is het lucratief om daar even je tank te vullen, scheelt aanmerkelijk met de prijzen van de benzinestations langs de snelweg!

Gelukkig weinig oponthoud bij het passeren van de Deense grens.

Onderweg passeerden we landgenoten, deze heb ik inmiddels ontmoet in de haven in Spodsbjerg.

We waren mooi op tijd bij Novasol in Rudkobing om de sleutel van ons vakantieverblijf op te halen. We kwamen daar Bruno, Jan en Bob tegen die ook de sleutel kwamen halen, ze hadden al een paar uur gevist en lieten ons een aantal mooie kabeljauwen zien, dat zag er niet verkeerd uit!
Ook contactdagbezoekers Willem en Ton konden we daar de hand schudden.
Het is altijd erg leuk om op Langeland mensen tegen te komen die je kent!

Nadat we de spullen uitgeladen hadden zijn we naar Stubbegaard gereden om de boot op te gaan halen. Daar werden we door onze vriend Rudi op een lekkere BBQ maaltijd getracteerd. We hebben er een paar gezellige uurtjes doorgebracht en gelijk reservering gemaakt om in september een week teug te komen om de boot weer op te halen.

Hierna de boot bij ons vakantiehuisje weggezet en samen nog een drankje genomen.
Morgen staat er redelijk veel wind, we gaan eerst maar eens bijslapen 🙂

Zondag 12 juni

De eerste visdag vandaag. Er staat redelijk veel wind en we gaan pas laat de haven uit, rond 11 uur.
Wij varen meestal tegen de wind in uit. Dat heeft voor ons het voordeel dat we dan na ons visavontuur met wind mee naar de haven kunnen varen.
Vandaag kwam de wind uit noordoost dus zijn we richting het noorden gevaren. Doel was om bij de windmolens een aantal platvissen te gaan vangen.
Onderweg langs de vaargeul nog even gevist op gul en Ingrid ving de eerste mooie vakantiegul van 78 cm.

Ikzelf heb er ook een mooie gul aan gehad maar die schoot helaas tijdens de dril van de haak af.

Daarna hebben we ter hoogte van de windmolens driftend op platvis gevist. Met een driftzak was dat goed om te doen en we hebben verschillende mooie vissen gevangen en teruggezet.
Als aas werden franse tappen en ansjovis gebruikt.

Ingrid beet de spits af en ving een geep.

Ikzelf heb gevist met RVS ketting als loodgewicht en tevens attractor.
Ik heb er diverse vissen mee gevangen maar kan nog niet zeggen dat je er meer mee vangt dan met een gewoon (roze…?) loodje.
Het werkt in ieder geval goed en is beter voor het milieu. Als er ooit een loodverbod komt heb ik in ieder geval een goede vervanger.

grote scharren!

Ingrid ging experimenteren met kleine roze twistertjes op de haak. Een klein stukje franse tap op de haakpunt, schol, schar en bot vonden het allemaal even lekker!

’s Avonds zijn we naar Vic en Betty gereden om de kweekzagers op te halen die door een vriend voor ons waren meegebracht uit Belgie en bij Vic waren afgegeven.
Het was er erg gezellig en we hebben er een paar leuke uurtjes doorgebracht.

Vic had voor Ingrid nog een presentje, een paar eigengemaakte shads. Ze zien er uit als goede vangers en die gaat ze deze vakantie zeker uitproberen.

Maandag 13 juni

Vandaag een dagje niet vissen, wind en regen.

Vanmorgen naar Humble gereden om daar bij “Fishguppy” Peter Schuurbiers en zijn vismaat Stephan een bak koffie te drinken en bij te buurten.
We hebben er een gezellige ochtend van gemaakt!

Onderweg terug naar het huisje nog wat omgevingsfoto’s gemaakt.

In de namiddag waren we uitgenodigd om te gaan BBQ-en bij een paar Belgische visvrienden en Bob.
Veel gelachen, gegeten en gedronken. Net voor de titanenvoetbalwedstrijd van de Rode Duivels zijn we terug naar ons huisje gegaan.

Op de tafel naast de voordeur troffen we nog een leuke verrassing aan van Joeri, bedankt, we zullen het met smaak nuttigen!

Dinsdag 14 juni

Vanmorgen rustig aan gedaan in ons huisje. Samen wat zitten knutselen aan tafel om onderlijnen te maken en haken te slijpen. Ingrid vond het erg leuk om te doen en liet haar creativiteit de vrije loop!

en ze vangt er nog vis mee ook!

Zeesterren vinden haar creaties ook erg lekker…

Zeesterren hebben we tijdens het driften op platvis veel gevangen, af en toe zelfs 2 aan 1 haak

Ingrid ving aan een zager ook nog een mooie maatse gul..

en ook nog een makreel..

De schollen zijn weer van een mooi formaat!

En dan, eindelijk… na vele uren vissen en alle technieken geprobeerd te hebben vang ik mijn eerste vakantiegul op een bijvangertje!!!

Er worden door de aanwezige sportvissers veelvuldig foto´s van elkaar gemaakt op en aan het water. Onder andere in de besloten facebookgroep Denemarken vissers (Langeland en omstreken) worden de foto’s onderling gedeeld en verspreid.

Gelijktijdig traileren met Ron&Yvonne

XILIO-II de visbotenmagneet 🙂

Jan met pet….

Jan zonder pet 🙂
We hebben de pet opgevist en teruggebracht.

Morgenvroeg ga ik er erg vroeg alleen op uit, kijken of ik de eerste “maatse” vakantiegul gevangen kan krijgen!

Woensdag 15 juni

Vanmorgen ga ik een keer alleen vissen, wekker om 04.00 uur en om 04.30 uur ben ik de eerste in  de haven.

Na het traileren gas erop en richting het zuiden, daar zouden de gullen zitten!
Onderweg nog even gestopt bij de groene paal, een duidelijk markeringspunt voor Langelandvissers.

Een aantal kilometers ten zuiden van deze groene paal driften gemaakt over het talud van de vaargeul, begonnen op 20 meter en dan driften tot ca 40 meter.
Al snel kwam de eerste mooie gul boven.
Ik had de camera op een statief op de console gezet en heb zo timerfoto’s gemaakt en de dril gefilmd.
Later bleek dat de camera te laag stond ingesteld, dit soort foto’s krijg je dan…

Na 2 uur vissen ben ik daar weggegaan en ben de vaargeul overgestoken. Midden op de plaat die daar circa 16 meter diep is heb ik enkele driften gemaakt over een kelpveld. Daar heb ik nog 2 mooie rode gullen bijgevangen.

Hierna nog een aantal stekken aangedaan maar geen gul meer gevangen.

´s Avonds hebben we Willem en Ton uitgenodigd en hebben een erg gezellige avond gehad, ook dat hoort bij een visvakantie!

Donderdag 16 juni

Vanmorgen eerst maar eens uitgeslapen.

We kregen visite van een aantal vissers en Rudi van Stubbegaard. We praatten wat over de beste verbinding tussen gevlochten lijn en nylon/fluorcarbon voorslag. Ik gebruik het laatste jaar de FG-knoop en die bevalt mij erg goed, hij is dunner dan andere knopen en geweldig sterk.
Omdat een beeldje meer zegt dan 1000 woorden hier een filmpje over de FG-knoop.

Er werd zeer aandachtig naar het filmpje gekeken 🙂

Na de middag zijn we het water op gegaan voor een korte platvis-sessie.

Onderweg naar de stek een foto gemaakt van Piotr en zijn vrienden die kort buiten de haven voor anker op platvis lagen te vissen.

De vaargeul over en dan driftend vissen op de plaat op ongeveer 16 meter diepte. Na korte tijd hadden we een school platvissen gevonden en schollen, scharren en botten kwamen tijdelijk in de boot. We hebben een aantal mooie dikke schollen meegenomen voor consumptie en de rest terug gezet.

Joeri en Wim waren ook op de plaat aan het vissen

Als aas hebben gebruikten we franse tappen en zagers aan een wapperlijntje van ongeveer 30 centimeter.
Ik heb ook nog even staan gooien met een kleine pilker en daarmee ook een gulletje gevangen, deze moest voor de release natuurlijk even geshowd worden aan Joeri en Wim..

Hier een korte film-impressie van deze middag.

Er was onderling gedurende deze week in de haven regelmatig contact met andere Nederlandse en Belgische vis-facebook-vrienden op Langeland.

Stekken, tips en vangstberichten worden dan uitgewisseld. Afgelopen dagen is gebleken dat de gul maar enkele aasmomenten per dag heeft, veelal in de vroege ochtend en de late avond.
Vanavond met een aantal boten richting het walhalla ten zuiden van de groene paal om daar de kabeljauwstand te gaan decimeren 🙂

We arriveerden net op tijd om Ron een mooie kabeljauw te zien drillen!

Zijn vrouw Yvonne plaatste de foto in de facebookgroep, de vis was 90 centimeter lang en het gewicht was 6 kilo.

We maakten de hengels in orde en sloten achteraan in het drift-rijtje

Al gauw had Ingrid een mooie gul te pakken aan de PG-2.0 pilker

Na het maken van een foto werd deze gul teruggezet. Helaas bleef het voor ons de enige vis die avond.
Nog enkele sfeeropnames gemaakt en vervolgens over een glad zeetje volgas terug naar de haven.

Het was weer een geweldig leuke dag op ons geliefde eiland Langeland!!

Vrijdag 17 juni

Vandaag na de middag het water op gegaan.
Het was lekker weer, afwisselend bewolkt en zonnig. Onderweg een foto gemaakt van Albert en Lia die daar geankerd lagen te vissen.

Het was voor hen de laatste dag en ze hadden nog zagers over. Albert heeft de zagers ’s avonds naar ons gebracht, ze waren in topconditie! We zullen ze goed gebruiken, bedankt!

Vervolgens richting het zuiden gevaren.
Als je te hard vaart over niet al te diep water raakt de dieptemeter een beetje van slag en lijkt het wel of je in Noorwegen aan het vissen bent.
(het valt dan trouwens ook niet mee om de camera stil te houden…)

Er lagen in het zuiden alweer een aantal boten te driften op het talud van de vaargeul en er werd af en toe nog een vis gevangen ook.
Even aangesloten in de driftrij maar al snel afgehaakt, korte snelle driften met een stroming naar het zuiden van ca 3,5 kilometer is niet echt ons ding. Dat gaat meer op werken lijken en we hebben toch vakantie?
We zijn een stukje verder gevaren en hebben daar relaxte driften van wel 2 kilometer lang gemaakt. Door de stroming en wind bleven we op dieptes tussen de 18 en 22 meter.
Daar hebben we mooie vissen gevangen.

Ik heb de meeste vissen gevangen aan een rode Langelander-shad met een 80-grams jigkop. Ondanks de stroming konden we toch redelijk goed de bodem houden.

Ook kleine gul lust wel een Langelandertje 🙂

Een aantal Duitse vissers uit de buurt van Keulen waren met een huurboot van Alex Bootsverleih ook aan het driften. We hebben een foto van hen gemaakt met een aantal gevangen vissen. Mooie boot trouwens die Smartliner!

Na een paar uur kwam er een erg donkere lucht opzetten vanuit de richting van de haven.

We zijn terug richting haven gevaren tegen een aantrekkende wind.
We stopten ter hoogte van de groene paal even om ons zo goed mogelijk te kleden tegen de regen die zeker zou komen, we zagen de haven niet meer door de grijze lucht. Gelukkig voor ons trok de bui van west naar oost en hebben we maar een paar druppels regen gekregen.
Al snel kwam de zon er weer door en hebben we kunnen genieten van een schitterende regenboog.
Natuurlijk proberen we dan een leuke selfie te maken met de regenboog op de achtergrond. Er zijn dan wel meerdere opnames nodig om tot een goed resultaat te komen…

In de haven aangekomen stonden er flinke plassen water op de weg en hoorden we dat er een echte hoosbui was overgekomen. Soms moet je geluk hebben 🙂

Het was echt vrijdagmiddag in de haven, alle huurboten lagen binnen.

Er varen soms rare schepen op de Langelandbelt…

Zaterdag 18 juni

Vandaag een winderig dagje!
Inmiddels is het 17.00 uur en we zijn  nog niet uitgevaren, hopelijk gaat de wind tegen de avond nog wat liggen…

Vanmorgen in de haven rondgekeken.
Vaak wordt de vraag gesteld wanneer het havenkantoor geopend is, hieronder de actuele openingstijden:

Vervolgens hebben we rondgekeken bij de huurboten. De boten van IBI bootsverleih zijn inmiddels wel bekend.

Er zijn in Spodsbjerg echter meerdere bootverhuurders.
Vandaag een kijkje genomen bij en kennis gemaakt met Alex Bootsverleih.
Deze verhuurder is sinds 2013 ook in Spodsbjerg haven actief en heeft Smartliner-, Raider Cuddy- en Uttern boten in de verhuur. De Raider boten liggen momenteel nog in Lohals haven en zijn daar te huur maar vanaf 2017 komen die ook in Spodsbjerg te liggen.
We hebben samen met Alex even rondgekeken in een Smartliner 19 en 21 voet.
Wat gelijk opvalt is de schone staat waarin de boten verkeren. Een complete inrichting met onder meer: puts-emmer, gaff, visbakken, peddel, snijplank, 2 benzinetanken, reddingsvesten, voldoende hengelsteunen etc. Voorzien van een mooie Garmin DV GPS-sonar combi die op verzoek door Alex in de Nederlandse taal wordt gezet!
De nederlandstalige handleiding van de Garmin GPS-sonar kunt u hier downloaden in PDF formaat.
Hieronder enkele foto’s:

’s Avonds zijn we nog even gaan vissen op platvis, de wind was wat gaan liggen en we zijn links de haven uit gevaren naar de stek “het bos”. Door de westenwind en zuidelijke stroming maakten we driften op dieptes van ca 7 tot 15 meter. We hebben samen ongeveer 10 scharren gevangen.
’s Middags hebben we samen nog wat onderlijnen zitten knutselen. Ze werken weer goed!

Natuurlijk moest Ingrid weer een afwijkende vis vangen, in dit geval een chinese vis, een wij-ting.

Ik denk wel dat ik de kleinste vis van de vakantie heb gevangen:

Als aas heb ik dit jaar ook tappen meegenomen, dit zijn een soort jumbo-zeepieren. Ik heb ze geconserveerd in zaagsel met zout en daarna apart verpakt in een krantenrolletje ingevroren. Ze zijn vrij taai en een stukje tap blijft goed op de haak zitten. De tappen die je niet gebruikt hebt kunnen na de vissessie zo terug de koelkast of diepvries in. In de diepvries zijn ze erg lang houdbaar. Ze vangen zeker zo goed als zagers, misschien zelfs wel beter.
Groot voordeel voor mij is dat Ingrid de tappen zelf aan de haak doet, zagers op de haak zetten vindt ze maar een vies werkje.

geconserveerde tap

Onder een sfeervolle bewolkte hemel zijn we terug naar de haven gevaren.

Zondag 19 juni

Vandaag een (ver)waaidag en dus geen visberichten…
’s Morgens zijn we bij Henk, Peter en Harm-Jan op de koffie geweest. Ze hebben een vakantieonderkomen gehuurd in Humble op 4 kilometer van Bagenkop. Het was voor ons een eerste kennismaking met deze groep en het was erg gezellig. De gemaakte groepsfoto’s zijn helaas allemaal overbelicht..

Daarna zijn we nog even aan zee gaan kijken aan de Stenbaekvej in Humble, de westkust van het eiland net boven Bagenkop. Er stonden flinke golven.

De koolzaadvelden die in april en mei zo mooi geel zijn hebben inmiddels een rode kleur van de klaprozen.

Afgelopen week met Willem en Ton over de helling in Spodsbjerg gesproken. Zij hadden wat problemen met het traileren van de boot omdat de helling toch vrij steil is. Dit in combinatie met een auto met voorwielaandrijving en een redelijk zware boot zorgde ervoor dat er wat rookwolken ontstonden op de helling.
Er is een manier om ervoor te zorgen dat je meer tractie krijgt op de voorwielen. Als je de boot niet helemaal tot tegen de steun trailert maar een halve meter naar achter laat dan drukt de trailer niet op de trekhaak maar trekt de kogel van de trekhaak omhoog waardoor er meer druk op de voorwielen komt.
Ze hebben dat geprobeerd en ik kreeg een berichtje dat het goed werkte!
Misschien een tip waar andere vissers ook iets aan hebben.

Naar aanleiding van deze tip kwam ook een tip van Roelof met betrekking tot het traileren op steile hellingen:
Koppel voor de trailerbaan je auto los, rij hem +/- 10 meter naar voren doe er een stalen kabel tussen. Zet hem op spanning!, rijd langzaam de auto naar achter en 1 man duwt de boot zo van de helling. Kost geen kracht, de man bij de trailer hoeft alleen maar te sturen, en natuurlijk stop te roepen. Zo haal je hem er ook weer uit. Terwijl je auto op het vlakke blijft staan.

Er is in Spodsbjerg nog een tweede trailerhelling. Die bevindt zich in de visserijhaven achter het gebouw van “Kutterfisk” en is veel minder steil dan de helling in de sporthaven. Dit is geen openbare helling en je zult toestemming moeten vragen voor gebruik ervan.

Naast het gebouw van “Kutterfisk” is het mogelijk om scherfijs te kopen om je vis (of dranken) te koelen.
De prijzen staan erbij alsmede te telefoonnummers van de mensen die je ervoor kunt bellen.

Sankt Hans.
Momenteel zijn de voorbereidingen voor het “Sankt Hans”-feest in Denemarken in volle gang. In Spodsbjerg is tegenover de haven op een braakliggend terrein een flinke brandstapel gemaakt. Donderdagavond 23 juni om 21.30 uur gaat de fik erin, altijd leuk zo’n kampvuurtje 🙂

Wikipedia zegt het volgende over dit feest:
In Denemarken worden de feestelijkheden rond de zonnewende Sankt Hans aften genoemd. Tegenwoordig worden in de kustgebieden op deze dag grote vreugdevuren ontstoken op de stranden en op plaatsen in het binnenland gebeurt dit aan de rand van een meer, langs waterlopen of in parken.

Het feest dateert uit de tijd van de Vikingen en tot 1770 was het een officiële feestdag die werd gevierd op de avond van 23 juni.
Het was de dag waarop alle wijze mannen en vrouwen kruiden gingen plukken die ze de rest van het jaar gebruikten om mensen te genezen. In de vikingtijd werden op deze dag geneeskrachtige bronnen bezocht.

===

Maandag 20 juni

Soms vang je bot…

Vanmorgen stond er veel wind. Na het ontbijt besloten we het er toch maar even op te wagen, niet te ver weg en dan maar kijken wat het wordt.
In de haven was er plaats genoeg om de auto met trailer te parkeren en veel van de huurboten lagen binnen.
Toen we de haven buiten gingen stonden er redelijke golven en de wind was zuid/zuid-oost. We gingen tegen de wind in naar de gele paal en hebben daar enkele driften gemaakt op dieptes tussen 20 en 25 meter.

Een huurbootje van IBI was met ons verstoppetje aan het spelen, ze zien me wel, ze zien me niet…

We bleven goed bodem houden met kunstaas van 80 gram, Ingrid met pilker en ik met shad. Na een half uurtje “wastrommelvissen” hielden we het daar voor gezien.

Ingrid wilde nog even onder de kant proberen op platvis.
Ik was er een beetje sceptisch over, maar ja, elk idee is een goed idee tot het tegendeel bewezen is 🙂
Wij naar de kant en driften gemaakt tussen 8 en 11 meter diep ter hoogte van de gele paal.
Al vrij snel ving ik een bot, ik wilde daar graag een foto van. Ingrid zette haar hengel tegen de railing en draaide de onderlijn een paar slagen omhoog om niet vast te lopen aan de bodem. Ze maakte de foto en toen ze haar hengel weer oppakte hing er ook een bot aan, het aas hing ruim boven de bodem!

Omdat er best wel veel bruin draadwier aan de haaklijn kwam te zitten ben ik een eindje boven de bodem gaan vissen. Geen vuil meer aan de lijn en volop vis!
We hebben de driftzak uitgegooid en zo diverse driften gemaakt.
Na 2 uur vissen vonden we het wel genoeg, we hadden 26 botten, 1 schol en 3 scharren gevangen, alles aan de tappen.
Alle vissen zijn weer teruggezet.

Ingrid wist ook nog een mooie schol tussen de botten uit te plukken!
’s Middags lekker rondom het huisje gehangen en de spullen voor morgen klaargezet.
De weersverwachting is goed dus we gaan op tijd het water op 🙂

Dinsdag 21 juni

(Ik loop inmiddels een paar dagen achter met verslagen maken… het is hier ook te gezellig om achter de laptop te gaan zitten…)

Vanmorgen toen we opstonden was het buiten aan het miezeren. Aangezien we geen zin hadden om de dag al gelijk nat te beginnen hebben we even gewacht tot het droog zou worden.
Rond 9 uur uitgevaren en richting het zuiden naar boei DW54

Een paar ondermaatse gulletjes hebben we daar gevangen. Alle bootjes waren van links naar rechts over het water aan het gaan op zoek naar de vis.

Er kwam ons onderweg nog een hele mooie zeilboot tegemoet. Natuurlijk moest er een foto gemaakt worden van deze “Gouden Leeuw”.
Ik wou dat ik 1 euro kreeg voor elke foto die van die boot gemaakt wordt!

Rond lunchtijd zijn we naar de haven gevaren en hebben de boot aangelegd in de visserijhaven bij de tweede trailerhelling die Spodsbjerghaven rijk is.
Ingrid is bij Kutterfisk een lunchpakket voor ons beiden gaan halen..

Na de lunch zijn we de haven uitgevaren naar het noorden met de bedoeling om bij de windmolens platvis te gaan vangen, het was schitterend weer!

Helaas was de platvis niet thuis zodat we na een tijdje terug naar de haven gingen. Het is erg fijn als je partner ook een vaarbewijs heeft en met de boot kan varen, dan kun je even een moment voor jezelf nemen..

Terug in de haven was het druk aan de helling en moesten we even op onze beurt wachten

We hebben ons niet verveeld want gelukkig was er een Duitse visser die voor het nodige vermaak zorgde met de boot in zijn ligplaats te varen:

Woensdag 22 juni

Vanmorgen vroeg opgestaan en als 1 van de eersten de haven uitgevaren.

Vandaag naar het noorden, Bermuda driehoek en verder, om op zoek te gaan naar de gul.
Onderweg naar de Bermuda kwamen we over een leuk talud en hebben daar onze shads even laten zakken. Drift begonnen op 40 meter en zo naar 20 meter. De meeste beten kwamen rond de 30 meter grens.
We hebben 2 ruim aan de maatse gullen meegenomen en een flink aantal ondermaatse weer teruggezet.

Hierna doorgevaren naar de borstelboei voorbij de Bermuda. Buiten een knorhaan hebben we daar niks gevangen.

Nog even op de schollenstek een aantal driften gemaakt maar ook daar was het erg rustig.

’s Avonds na het eten ben ik nog even alleen weg geweest. Ik ben eerst nog even gaan driften op platvis maar de drang om gul te vangen was te groot.
Doorgevaren naar een stek ten zuiden van de groene boei.
Daar aangekomen was de stroming bijna geheel verdwenen.
Het water was zo vlak als een spiegel. Toen de grote Maersk containerboot passeerde had ik de tijd om daar een mooie foto van te maken.

Daarna  heb ik het talud op en afgevaren ondertussen scherp de sonar in de gaten houdend.
Ineens verscheen er een grote school vis op het scherm!

Ik heb daar verschillende driften over gemaakt maar ik kreeg geen beet.
Irritant is dat! Rond 21.30 uur werd beneden de bel voor het avondeten geluid en kwamen er kort achtereen 5 mooie gullen in de boot, de grootste was 80 centimeter en woog 4,2 kilo en is gevallen voor een (roze) pilker…

Na deze mooie drils snel terug naar de haven gevaren, het begon al aardig donker te worden.
Toen ik bij de trailerhelling aanlegde bij de steiger hoorde ik vanaf de huurbotensteiger iemand naar me roepen. Er stonden daar 7 vissers aan de verkeerde kant van het gesloten hek. Ze waren te laat binnengekomen en nu zat het hek op slot en konden ze dus niet van de steiger af.
Ze vroegen (in het Duits..) of ik een sleutel van het hek had. Ik antwoorde dat ik die niet had maar wel “The unsinkable legend” een Boston Whaler 🙂
Ik heb de boot losgemaakt en wilde een vrije ligplaats bij het hek invaren, helaas staan de palen daar te dicht bijeen (of is mijn boot te breed?) en kon ik de steiger niet bereiken.
Ik heb de mannen gevraagd om naar een vrije box te gaan aan het eind van de steiger waar ik ze op zou halen. De 7 vissers daar in de boot laten stappen en inclusief tassen, kist met vis en benzinetanks op het steigertje bij de helling afgezet. Ze waren me erg dankbaar! “Lebensretter… Danke… Danke…” etc.
Ingrid heeft vanuit het vakantiehuisje alles via de webcam kunnen volgen en heeft een aantal screendumps gemaakt, hieronder een selectie:

de groep achter het gesloten hek

jammer…, gat te klein!

dan maar naar het eind van de steiger om ze op te halen..

Gelukkig iedereen weer veilig 🙂

De groep (on)fortuinlijke vissers in de boot..

Staat toch echt duidelijk bij de ingang in 3 talen dat de poort open is van 05.30 tot 22.00 uur!

Donderdag 23 juni

Vanmiddag uitgevaren rond half twee, enerzijds om te proberen beiden nog een laatste vakantievis te vangen en anderzijds om het visafval van de vangst van gisteren overboord te zetten.
Het zou voor ons de laatste vissessie worden deze vakantie, het is erg leuk geweest maar ook genoeg.
Links en rechts hebben we geprobeerd om vis te vangen wat uiteindelijk resulteerde in de vangst van een schar voor mij en een bot voor Ingrid. De bot kwam echt op de valreep, we lagen al voor de haven!

Op het water nog wat foto’s gemaakt van vakantievierende vissers

Ron & Yvonne in de bocht

Bob & Hans in de huurboot van Roelof

De veerboot van en naar Spodsbjerg

Druk bij de helling, de een repareert iets aan zijn boot, de ander spoelt de motor en wast zijn boot...

In de haven kwamen we Henk, Peter en Harm-Jan nog tegen, gelijk even een nieuwe groepsfoto gemaakt, de gemaakte foto’s bij het bezoek aan hen waren helaas overbelicht..

’s Avonds betrok de lucht en kwam er een zomers buitje over Spodsbjerg…

Met een mooie lucht als toegift

Wat ons betreft houdt het verslag hier op.
Wat rest zijn een opruimdag en een reisdag.

Bedankt voor alle leuke persoonlijke contacten en berichtjes via facebook, messenger en whatsapp. Ze hebben er mede voor gezorgd dat we weer een onvergetelijke (vis)vakantie hebben gehad!