2016-09, Fredmose, Willy, Els en Willem

Fredmose, 17/09-01/10

Oke, daar gaan we weer….na lang aftellen zijn we er weer klaar voor. De eerste week zijn we zoals, gewoonlijk met ons tweetjes. De tweede week, vanaf donderdag/ vrijdag komt Willem Kempen ons versterken.

We gaan rond 22.00 rijden en onze eerste stop is weer Wildeshausen, zo’n 400 km hiervandaan.

Voor de verandering effe een foto van ons zodat jullie weten met wie je te maken hebt…..

Na een voorspoedige reis staan we alweer veel te vroeg op het eiland en dus eerst maar naar het haventje van Spodsbjerg, gelijk even de boot checken die ik, samen met Willem, heb gehuurd vanaf volgende zaterdag.

Daarna richting “Stubbegaard”, we gaan altijd eerst langs mijn landgenoten om goedemorgen te zeggen….deze keer komen we hen onderweg tegen en maken we een afspraak voor een volgende keer. Dat is al voor morgen gepland. Een paar foto’s van onze vrienden “emigranten”en van hun locatie.

Zoals jullie kunnen zien worden we opgewacht door “the master off the house” himself. Na een “bakske” koffie en een gemaakte eetafspraak voor donderdag gaan we weer richting tijdelijke woonst.

Nu eerst effe vissen… daar zijn we tenslotte voor gekomen. Vanaf het strand bij Fredmose heb ik al menig bot mogen verschalken, en dus gooi ik, met hoge verwachtingen, mijn aas richting horizon. Gelijk een hoop tikken op de top en dus maar een keertje kijken of er wat aanhangt….niks dus, lege haken, schoner dan toen ik ze er aangeknoopt heb. Na een aantal keer de haken opnieuw van zagers te hebben voorzien zie ik, op 15 meter uit de kust, een hoop beweging op het water. Hopen kleine vis…haring?…

Els komt even kijken naar de vangsten….ik zeg haar dat ik waarschijnlijk de vis op zijn kop zal moeten gooien wil ik wat vangen vandaag….gelijk bij de volgende worp komt dit “wishfull thinking” uit. Een bot van zo’n 35cm en een lipvis maken het binnenhalen tot werken…

Gezien de vele krabben en het overaanbod van kleine vis langs de kust ga ik maar wat op de zeeforel proberen deze week….met gevolgen.

Vandaag kennis gemaakt met facebookvriend Frank en zijn maat Rene…lekker staan lullen bij het water. Leuk om iemand te ontmoeten die je alleen kent van de contactdag en de activiteit op de pagina van de Langelandgroep.

Dinsdagmorgen sta ik al vrij vroeg aan het water met de spinhengel in aanslag.

Ook nu weer zie ik de activiteit van de kleine vis onder de kust. Mijn wobbler (12gr) gaat een end over de school visjes heen en word rustig, en met stops binnengevist. Na een worp of wat heb ik een volger, een kolk en weg zeeforel.

Na nog een groot aantal worpen op diezelfde plek en redelijk ver uit de kust word mijn kunstaas plots vol aangevallen, een sprong een kolk en….hangen, boemmmmmmm.

Wat een prachtbeest en wat een kracht…54cm zilver, mijn week kan nu al niet meer stuk, daar kwam ik voor.

De volgende dag met frisse moed weer richting strand, spijtig maar nu blijkt weer waarom dit de vis van de 1000 worpen word genoemd…

Ik heb eigenlijk al beslist om het voor bekeken te houden als ik alsnog een volger zie, onduidelijk wat het is, maar oke…een volger. Terug op dezelfde plek gooien, en er komt zowaar een pink dikke geep mee die ik dan ook nog een keer verkeerd gehaakt heb. Onthaken en terugzetten is niet nodig, zodra ik hem/haar wil vastpakken valt ie terug in het water, makkelijk zat zo. Nog een keertje gooien dan maar, je weet maar nooit, en warempel….gelijk een( zeer) kleine forel die zich eventjes laat haken en na een paar fikse sprongen weer in de golven verdwijnt.

Deze week heb ik me echt een keertje toegelegd op het spinvissen en heb een aantal plekken bezocht die normaal bekend staan om de zeeforelvangsten. Hierbij enkele foto’s

Ristinge Hale, een pracht van een natuurgebied waar je ook nog kan vissen, onwaarschijnlijk mooi daar.

Morgenvroeg komt Willem aan en dan gaat de visserij een hele andere dimensie krijgen….bootje weet je wel. Vanavond krijgen we bezoek van “De Stubbegaarders” altijd leuk om weer eens bij te praten. Els heeft Belgisch stoofvlees gemaakt met rode kool en aardappeltjes die ik heb mogen schillen….goed he?

Vrijdagmorgen en Willem is ook op het eiland.

Gelijk deze middag wil Willem nog op de zeeforel, komt ook door de foto die ik geplaatst had denk ik. Pech Willem, die ene die er zat heb ik weggevangen.

Vanaf morgen hebben we een bootje gehuurd bij Ibi en het weer ziet er voor de eerste dagen redelijk goed uit….fingers crossed zeg maar, op een eiland weet je het maar nooit of de voorspellingen uitkomen.

Zaterdagmorgen, nu ja morgen….rond 8.30 rijden we richting haven om de formaliteiten af te handelen en daarna ons geluk te beproeven.

Over de vangsten kan ik kort zijn…de gul was niet te vinden en de platvisvisserij was ook redelijk taai, we vingen er wel een aantal bij de gele paal maar niet echt zoals normaal. Ook hier bleek dat de haken met een noodgang leeg gevreten werden. Na verloop van tijd kwam de oorzaak boven….wijtinkjes van nog geen 10cm, massa’s. We hebben dan ook maar een andere stek gezocht bij het bos voorbij de haven links op 12 meter. Hier vingen we, met grote tussenpozen, en met actief vissen af en toe een mooie schol of schar. Niks om over naar huis te schrijven, maar toch….Ook nog een bot van exact 40cm en daarmee was de eerste bootdag een feit, geen onverdeeld succes maar oke…het is en het blijft vissen, toch?

Zondag was te winderig om uit te varen, dus maandag dan maar weer. Over de rest van de week kan ik kort zijn omtrent de vangsten….geen gul, ook niet na veel zoeken op verschillende plekken, wel redelijk platvis van een mooie maat.

Uiteindelijk vielen de vangsten dus een beetje tegen, maar daar doe je weinig aan. Volgende maand beter zullen we maar denken, want ja, in november heb ik nog een weekje gepland.

Als leuke afsluiter van deze twee weken werden we nog uitgenodigd op “de Stubbegaard” voor een heus diner a la Rudi en Chris samen met Kees en Ingrid. Een hele gezellige avond met uitstekend eten….bedankt Chris en Rudi.