2016-09, Spodsbjerg, Eddy van Loock

Dagboek Langeland September 2016

Zaterdag 17 september

Om 01.00 h samenkomst en vertrek met 7 vissers naar ons eiland. De gebruikelijke files (viel mee), een serieuze omleiding, maar een vlotte grenscontrole, kwamen we rond de middag in Spodsbjerg. Strakke wind en schuimkoppen op de zee, voorspeld niet veel goeds. De bootjes van IBI geregeld met Nicolaj, vergunningen in orde en de sleutel opgehaald. Op naar het huisje van Novasol (G10102). Beetje teleurgesteld van de staat van het huisje, vuil , blijkbaar niet gekuist, deurtjes en schabben in de keuken stuk, meubilair en zetels beschadigd. Overal foto’s van genomen want vorig jaar ook problemen gehad met dingen die men aan ons wou aanrekenen. Uitpakken en instaleren.

Zondag 18 september

De wind blijft aanhouden, echt geen visweer. Tactiek besproken voor volgende dagen, way points ingegeven, viskoffers en hengels klaargemaakt. Na de middag rondrit op Langeland, eerst naar Lohals de haven bekeken en de nodige info opgeschreven. Dan langs het mooie Dagelokke maar daar kan in feite geen visserij nog gebeuren. Paar bezienswaardigheden bewondert en op zoek gegaan naar de Put & Take aan Humble. De weersvoorspelling voor morgen was goed, de wind ging afnemen.

Maandag 19 september

Bij opstaan nog veel wind, de moed zakte in de schoenen. Varen had geen zin, dus wachten tot de wind ging liggen. Tegen de middag was het eindelijk zover, het water op naar de plaatsen kortbij de haven gevaren. De groene boei links leverde na een 10 tal driften niks op, dus versassen naar het diepere plaatsen aan de gele paal, niks. Voor de haven in de vaargeul maar er was niks te vangen omdat er geen stroming was, dachten wij. Toch laat blijven proberen maar alle pogingen leverde niets op, veel andere vissers waren overgeschakeld naar ankervissen.

Dinsdag 20 september

Geen wind, platte zee, dus ideaal om wat verder weg te gaan vissen. Er werd besloten om naar de Bermuda driehoek te gaan. Eerste stek paar driften, niets. Tweede way point enkele driften, niets.

In het vaarwater was er een beetje stroom dus daar geprobeerd, driften t.h.v. 2de groene boei naar de rode boei telkens rond de 30 naar 28 meterlijn af en toe vis gevangen op beide boten. Dus daar gans de dag blijven vissen. Af en toe werden er gullen gevangen van in de 60 cm en de grootste

73 cm. Totaal op beide boten 15 vissen, weinig en vooral kleiner dan verwacht. Al goed dat de zon scheen en we toch genoten hebben. Morgen kon alleen maar beter dachten we.

Woensdag 21 september

Volop zon, geen wind. Snel naar de boten en we gingen zuidwaarts voorbij de groene paal naar de way points van de U boot en die er rond liggen. Vrij diep vissen dus, dit ging vrij vlot om de lood kop tot op de bodem te krijgen, geen stroming, helemaal niets. Air show van een paar straaljagers en nadien parade van een paar oorlogsschepen. Bakkende in de zon was ook de drang om vis te vangen in de namiddag over. Nog een paar stekken op de terugweg gedaan, maar collega vissers staken hun duim omlaag, niemand kon een vis bovenhalen. Triest. Terug in de haven nog met verschillende vissers gesproken maar die waren ook ten einde raad, is de vis allemaal weg op Langeland?

Donderdag 22 september

Mooie zonnige dag met weinig wind. We besloten om maar terug te gaan naar de Bermuda, de stroming stond anders dus van de rode boei naar de 2de groene boei. Weer op 30 tot 24 m hadden we af en toe prijs, niet zo groot maar al blij dat we iets vingen. Na de middag nam de stroming toe en hoe! Na enkele uren konden we onze shads niet meer tot de bodem aanbieden. Zelfs met wrakken lood en veel draad geven raakte we soms amper de bodem. Verder vissen had helemaal geen zin.

Op de 2 boten werden amper 12 vissen de naam waardig gevangen. Terug richting haven en aan de groene boei nog even geprobeerd maar de stroming stond daar ook hard.

Vrijdag 23 september

Al was er wat bewolking en frisse wind terug naar de Bermuda driehoek hopende dat er minder stroming ging zijn. Na een paar driften moesten we vaststellen dat de drift snel ging en we geen enkele aanbeet kregen. De wind nam toe en uit de dreigende wolken kwam er een plensbui.

We besloten van het maar op te geven, bij de trage terugvaart tegen de golven in brak plots de zon weer door de wolken en de wind ging liggen. Dus toch maar weer vissen aan de groene en rode boei links van de haven. 1 vis, nou zeg maar visje van amper 25 cm werd er gevangen. Bovendien had een boot motorproblemen. Hen op sleeptouw genomen naar de haven waar Nicolaj  het probleem snel had opgelost. Maar de zin in nog verder vissen was weg. Alles opkuisen, afleveren en een ijsje eten.

Zaterdag 24 september

Op tijd op, ontbijt, bagage inladen, opkuisen en naar Novasol om de sleutel terug te brengen.

Terugreis om 9.30 h, aan de grens vlot voorbij maar de gebruikelijk files tussen Kiel en Hamburg. Onderweg veranderde de gps regelmatig van route door de vele opstoppingen. Uiteindelijk waren we om 21.30 h thuis. Het was een fijne reis geweest alleen spijtig van de magere visvangst maar dit bleek volgens iemand die er al 3 weken was al een hele tijd zo. Raar. Niet te verklaren.

Toen ik zelf thuis kwam, mails even gecheckt;

Weer zoals vorig jaar een schade claim mail van Novasol, nog geen 2 uur later verzonden na onze sleutel aanbieding, waar men ons verwijt van een gebroken glas en afgebroken schab in de ijskast.

Dat was al zo bij onze aankomst, al goed dat we de eerste dag foto’s hebben genomen, volgens mij pleegt die bureau aan verzekering fraude en proberen ze bij iedereen zo extra geld los te maken.

Samengevat plezierige reis door het toffe gezelschap maar de vis in Langeland is weg.

Hebben de km lange netten van de beroeps ermee te maken? Na vele jaren gevist te hebben in Bagenkop, nu enkele jaren in Spodsbjerg is het spijtig dat de vangsten zo drastisch achteruitgaan.

Dit alles word op de duur voor sommige te veel en willen ze niet meer mee naar mijn geliefde eiland. Ergens wel begrijpelijk, de vangsten zijn spijtig genoeg niet meer zoals vroeger, nu met 2 boten;

27 vissen gevangen met 7 personen = 3 vissen per persoon op 5 visdagen.

Telkens weer de zever nadien met huis van Novasol is niet leuk. (zoals ik lees gebeurd dit vaak)

Ikzelf heb besloten van volgend jaar nog een keer te gaan in andere periode, misschien andere haven   maar als dan de resultaten weer zo pover zijn, zullen we een andere locatie moeten zoeken.