2016-09, Stubbegaard, Kees en Ingrid

Stubbegaard 22 september / 1 oktober 2016

Donderdag vertrokken we met goede moed.

De heenreis ging voorspoedig tot we bij Hamburg kwamen. Er was al een omleiding, maar toen gebeurde er 600 meter voor ons ook nog een ernstig ongeval. Er kwamen politieauto’s ambulances en brandweerauto’s en we stonden daar anderhalf uur stil. Gelukkig waren wij niet degenen die gebotst hadden.

Toen het weer langzaam ging rijden, stond heel Hamburg vast. En daarna, ook bij de Elbetunnel zeker anderhalf uur file. We hebben besloten om rechtsaf te gaan en de pont te nemen. Dat zijn er dan 2, eentje vanuit Puttgarden en eentje vanuit Tars.

We hadden het geluk om op ferry 1 vooraan te staan en konden we dus goed doorrijden naar ferry 2 ( ongeveer 1 uur rijden).

Daardoor konden we direct de volgende oprijden en dat scheelde weer reistijd.

Op de boot hebben we heerlijk van een warm buffet gegeten, rondgewandeld en uitgerust.

En zo kwamen we in het donker via de ferry het eiland op. Alles is toch goed gekomen. Daarna zijn we naar Stubbegaard gereden, waar de ontvangst zoals altijd weer hartelijk was, het was een tof weerzien met onze Belgische vrienden van Stubbegaard.

Dag 1 zijn we gelijk gaan vissen.

Er wordt hier nu bijna niks gevangen, de oorzaak wordt ons door anderen verteld. Zo zou door de onderstroom  teveel zoet water binnenstromen. Een ander zei dat de stroming nooit zo sterk was geweest als dit jaar, het water zou te warm zijn, er is teveel aasvis enz. Hoe dan ook het is hard zoeken naar een visje. Als snel bleek dat er volop haringen zitten en dat er ook een aantal bruinvissen zwemmen. Misschien is er gewoon teveel aas ?

We hebben ons best gedaan en toch nog een paar visjes gevangen.

Ineens kregen we een forse regenbui, maar ook die waaide gelukkig over.

We zijn nu al een paar keer goed nat geworden de afgelopen jaren en nu we wat ouder worden (…) willen we eens kijken of we een huifje op onze eigen boot kunnen laten maken.

Eerst hebben we nog een andere boot overwogen. Na 2 proefvaarten met mensen uit de FB groep hebben we hier toch vanaf gezien.

Een huif zal voor ons volstaan, onze boot bevalt verder prima. In ieder geval Ron en Peter heel erg bedankt dat we een proefvaart mochten maken met jullie boten!

Ron en Nel bleven een nachtje met de camper bij Stubbegaard dus we hebben een gezellige avond met hen doorgebracht. De volgende dag zijn we op bezoek gegaan bij Claus Bjorn, onze Deense kennis en de maker van de mooie Björnvik-shads. Hij woont in Vamdrup, dus we hebben een mooi ritje gehad, een gezellige middag en toen weer naar ons vakantiehuisje. Het is hier erg genieten van het uitzicht en de rust.

Dag 4 begon met regen, dus de regenpakken aan en het water op. We zijn deze keer ons geluk gaan beproeven in het zuiden en hebben diverse visstekken bekend en onbekend aangedaan.

Ook hier was het een taaie visserij. Er zit wel vis, zeker als je gaat pilkeren met een dreg haal je ze wel boven, maar bijten doen ze niet echt. En omdat dreggen niet onze stijl is, hebben we het gelaten bij wat het was, weinig vis dus.

Daarna werd het heel mooi weer en hebben we foto’s gemaakt van de kust. Prachtig zicht en ook dit is genieten op het water.

Dag 5 wederom prachtig weer! Zonnig, niet teveel wind dus deze keer naar het noorden gevaren. Heerlijk bij de zeer geheime stek die iedereen kent, nl de 3 windmolens gaan platvissen.

Superleuk en heel goed gevangen. Heerlijk genoten, zeker toen de stroming erin kwam beten ze weer als vanouds. Het water was gezakt van 22 graden naar 17 graden, dus misschien is dat ook een oorzaak van de moeizame vangsten? We weten het niet. Er is gisteren ook een boot van team 20 uit Duitsland geweest met mooie vissen, dus wie het weet mag het zeggen.

Morgen en overmorgen is er teveel wind om te vissen.

Dat is niet erg want we hebben nog een aantal andere leuke afspraken lopen met mensen die we graag zien. Dat komt dus helemaal goed.
En zo zie je maar, ook een ervaren visserman die al jaren op zijn geliefde eiland komt en al jaren hier vist, kan wel eens weinig vis vangen.
Vandaar dat ik dit verslag af wil sluiten met zijn wijze woorden: Tsja, het is vissen hé, geen vangen…

Groeten,
Ingrid.

Tijdens het varen naar het zuiden op maandag (met ca 50 km/uur) plots een “message in a bottle” zien drijven. Even gekeerd en opgepikt.

Na wat prulwerk de “message” uit de “bottle” gekregen, de brief was in het Pools geschreven…

Via het medium facebook was echter binnen een uur de tekst vertaald!

Het kan enorm hard stromen in de Langelandbelt!