2018-09 Stubbegaard, Kees – Ralph & Willem

Verslag van de visvakantie op Langeland 22 september t/m 6 oktober 2018.

Zaterdag 22 september:

Eerder dit jaar met Willem een visvakantie afgesproken van 14 dagen. Doordat Willem van werkgever veranderd is afgelopen zomer kon hij helaas de eerste week niet mee.
Contact opgenomen met Ralph en gevraagd op hij zin had om een week mee te gaan vissen. Dit was snel geregeld en dus reden Ralph en ik op zaterdagochtend vroeg achter elkaar aan naar Denemarken.
Onze eerste stop was bij mijn Deense visvriend Claus Bjorn. Na een hartelijk weerzien bood Claus Bjorn ons een heerlijke lunch aan met koud gerookte gul en ham en eigen gemaakt roggebrood.
Daarna doorgereden naar ons vakantieadres bij Stubbegaard. Na een warme ontvangst door Rudi en Chris zijn we de boot uit de stalling gaan halen en hebben de rest van de dag besteed met voorbereidingen boor de eerste visdag.
Ik was op vrijdag bij Frank Lobbezoo Zeeuwse tappen en zagers gaan halen. Omdat ik de zagers 14 dagen wilde gebruiken had ik aan hem gevraagd om ze in zakken met zeewater te doen. Dat heeft hij gedaan en we hebben de Zeeuwse zagers gelijk op vers Deens zeewater gezet, zuurstofpompje en koelelement erbij.
Ze hebben de reis goed overleefd en zijn nog springlevend!

’s Middags liepen de herten in de “achtertuin” bij Stubbegaard. Het blijft altijd mooi om die beesten te zien.

We hebben ook nog een waarschuwingsbordje opgehangen bij de vijver bij Stubbegaard, een gewaarschuwd mens telt voor 2 😎

Zondag 23 september

Vol goede moed vanmorgen het water opgegaan en gelijk richting het zuiden gevaren naar een stek waar ik in augustus ook goed gevangen had.
Er stond een westelijke wind 4 Bft en de stroming kwam uit het noorden. Driftsnelheid was ca 3 km/uur. We hebben enkele uren erg hard ons best gedaan met verschillende shads en technieken maar de kabeljauwen hebben we niet gevonden helaas.

We zijn naar de kant gevaren om nog een tijdje op platvis te vissen. Eerder hadden we al  drie opstapboten kort bij elkaar vlak onder de kant zien liggen

Aangekomen bleken daar de MS Amigo, MS Kirsten en MS Felix driftend op platvis aan het vissen te zijn.
We hebben daar ook een aantal driften gemaakt en vingen mooie platvissen. Na een paar driften ging het anker overboord, de platvissen waren echt los, we vingen mooie grote schol, schar en bot. ook een klein gulletje en een mini-geep mochten even aan boord komen.

De weersvooruitzichten voor maandag zijn niet best, veel wind. Word een dag om nieuwe technieken en tactieken te bespreken voor de volgende visdag.

Maandag 24 september

Inderdaad een waaidag vandaag, niet bootvissen dus.
We zijn een toertje gaan maken over het zuiden van het eiland op zoek naar een zeeforelstek. Bagenkop zou het in ieder geval niet worden…

In de haven van Bagenkop kun je trouwens met zulk weer leuke evenwichtsoefeningen doen 🙂

We hebben verschillende kantstekken gezocht en bezocht.
Verwonderlijk wat je allemaal aantreft als je langs de waterkant loopt

Wat betreft de “tag” die we op het strand gevonden hebben moeten we nog eens op internet gaan zoeken waar dat vandaan komt.
Verder lag er nog een Shimano Antares 270XH hengel als oud vuil in de kant, aan het uiterlijk te zien heeft deze langere tijd in het water gelegen, enkele ogen kapot, kurk en reelhouder versleten en hij is niet meer uit elkaar te krijgen in 2 delen, zit erg vast. De blank zelf ziet er echter nog goed uit na een korte schoonmaakbeurt, de hengel is meegenomen en dat wordt een winterproject.

Uiteindelijk is de beslissing gevallen op de strandstek Paovej, niet te ver van Stubbegaard en lekker met de wind in je rug vissen.

Natuurlijk zat ik een keer vast aan een van de grote stenen die onder water liggen kort bij de kant, maar wel te ver om er met laarzen bij te kunnen komen, dan is het fijn als je vismaat wel een waadpak aanheeft!

Gevist tot in het donker met helaas 0 resultaat..

Tijdens de rit naar huis zagen we nog 2 dassen die voor de auto de weg overstaken en een bietenveld inliepen, een derde das draaide in de berm om en verdween weer tussen de struiken. Een erg leuke en unieke ervaring!

Dinsdag 25 september

De wind zou vandaag wat minder heftig zijn en in de loop van de ochtend afnemen.
We hadden ook het plan om een keer tot in het donker door te vissen met aas op platvis in de hoop een tong of paling te vangen!
Omstreeks 11.00 uur het water op gegaan en eerst een paar driften op het wrak de Lysto gemaakt, geen aanbeten dus verder naar het noorden en daar een aantal diepe putten in de vaargeul bevist, geen aanbeten…
Op de GPS had ik nog een aantal coördinaten staan van kelpvelden dus daarheen gevaren.
Al in de eerste drift ving Ralph een mooie gul van 74 centimeter, goed begin dus!!

In de volgende driften werden er nog een aantal mooie gullen gehaakt zoals onderstaande van 79 centimeter

Ralph aan het werk…

weer een mooie gul van 74 centimeter!

Daarna zijn we naar een gekende platvisstek gevaren en hebben daar gevist tot een uur na zonsondergang. Tijdens het daglicht vingen we diverse platvissen, een paar kleine wijtingen en een botervisje. Ralph kreeg een vreemde aanbeet, alsof hij vastzat aan de bodem, toch aangeslagen en na een leuke dril kwam zijn nieuwe PR schol in de boot, 49 centimeter!

Vanaf dat het donker was kregen de andere vissen geen kans meer, het was allemaal schar wat er gevangen werd. Na een leuke en succesvolle visdag in het donker terug naar de haven gevaren waar we ontvangen werden door Willem, die had onze auto zien staan en zat te wachten op onze terugkeer. We hebben nog gezellig op het bankje bij de helling een drankje gedaan waarna we thuis om het nieuwe PR te vieren de frietpan nog even hebben laten werken 🙂

Woensdag 26 september

Vandaag een waaidag, niet vissen dus.
Rondje over het eiland gemaakt en ook nog even aan geocaching gedaan. Was voor mij nieuw maar wel leuk om een keer te doen. Er liggen best veel cache’s verborgen op Langeland, we hebben er na enig zoeken 2 gevonden vlak bij de haven van Spodsbjerg.

In de haven zagen we op een paal een beschilderde kei liggen. Dit is een initiatief van de facebookgroep Nordfyn Rocks, als je zo’n steen vindt dan is het de bedoeling dat je een foto van de vindplaats in die groep plaatst en de steen op een andere (toeristische) plaats weer weglegt, het is niet de bedoeling de stenen mee naar huis te nemen.
We hebben de steen een leuk plekje gegeven bij een van de vele bezienswaardigheden op Langeland.

Donderdag 27 september

Vanmorgen werden we bij het appartement begroet door een ree die ons nieuwsgierig aan stond te kijken, blijft leuk dat deze dieren zowat dagelijks te zien zijn in de achtertuin!

Vanwege de wind vandaag niet uitvaren dus de zeeforelhengels opgetuigd en naar de brug bij Sio gereden. Ik had daar al vaker willen gaan vissen, elke keer als ik over de brug heen kom denk ik daaraan.

Ter plaatse de auto geparkeerd en na een wandeling over het fietspad onder de brug aangekomen, dat viel wel even tegen, het is een prachtige stek maar het kost wel wat moeite om op de grote stenen te komen.

Na een aantal worpen bleek dat er enorm veel zeegras dreef en er dus niet te vissen was…

Vervolgens zijn we naar Male strand gereden, daar had ik al eerder een zeeforelletje gevangen en met de ZW wind zouden we daar met de wind in de rug kunnen vissen.

We hebben er gevist van ongeveer 13.00 tot 15.30 uur en hebben samen 6 aanbeten gehad, 1 ervan wist ik te verzilveren met de vangst van een kleine dappere zeeforel.
Het is een erg mooie stek en makkelijk bereikbaar, de auto kun je kort bij het water parkeren. Op deze dag waren er nog een aantal andere mensen aan het vissen. Je kunt er zeeforel, geep en platvis vangen.

Zaterdag 29 september

Vandaag komt Willem aan voor een week vissen en Ralph zou naar huis gaan. De wind zou vandaag pas in de middag toenemen en in de ochtend was het goed weer om uit te varen. Vanwege de uitvaldagen zou Ralph nog een dag blijven en gingen we met drie man de boot in. Willem reed ’s nachts en om 07.30 uur kwamen we bij elkaar in de haven van Spodsbjerg.
We zijn over een gladde zee richting noord gevaren en hebben daar een aantal uren op verschillende plaatsen driften gemaakt.
Rond 13.00 uur begon de wind aan te trekken tot 4 a 5 Bft en draaide naar zuid. Met een driftzak was er toch nog goed te vissen en we zijn tot 14.30 uur door blijven gaan.
Daarna over een inmiddels woelige zee met golven tot ca 1 meter terug naar de haven geklotst.
In totaal hebben we 22 gullen en 2 lengen gevangen. De 2 lengen en  5 gullen boven de 55 cm zijn meegenomen, de rest is teruggezet.

Die lengen hebben een aardig gebit!!

Zondag 30 september

Vanmorgen Ralph uitgezwaaid. Verder met Willem wat boodschappen gedaan, het waaide te hard om te gaan vissen.
Halverwege de middag zou de wind wat afnemen dus om 16.00 uur vaarden we de haven uit.
Aangezien we niet zo heel lang de tijd hadden koers gezet naar een stek redelijk dicht bij de haven.
Daar op redelijk grote golven een paar uur lekker gevist en in totaal 5 gullen gevangen, 1 haalde net de 60 cm niet en is retour gegaan om nog wat te groeien.
4 vissen tussen de 73 en 79 cm meegenomen, lekkere portie filet ingevroren. Dat kan weer van de to-do lijst af.
Morgen ziet het er wat wind betreft goed uit, dus vroeg uit de veren 🙂

Maandag 01 oktober

Vanmorgen in alle vroegte het water op gegaan, het was nog donker.

Hierboven de bekende “gele paal”, op de achtergond links de haven en rechts het ochtendgloren.

We zijn richting zuid gevaren en hebben op de stek waar we gisteren ook leuk gevangen hadden een paar driften gemaakt. Gelijk de eerste drift kreeg Willem een mooie beet. Na een leuke dril kwam er een vis boven die we op Langeland niet verwachten, een pollak van 73 centimeter!

Ik had aan het begin van de vakantie van mijn Deense vriend Claus Bjorn een paar door hem ontworpen en geproduceerde Bjornvik shads gekregen. In augustus had hij er ook mooie vissen mee gevangen op Langeland tijdens onze gezamenlijke vissessie.

Een paar driften later kon een gul van 87 centimeter de Bjornvik shad niet weerstaan, na een foto mocht deze vis weer verder zwemmen.

De volgende driften leek onze stek wel uitgestorven, we kregen geen beet meer.
We zijn dieper het zuiden in gegaan en hebben daar in de vaargeul diverse driften gemaakt, Nagenoeg tegelijkertijd kregen we beiden een prachtige aanbeet

Beide gullen waren precies 81 centimeter.

Nog een aantal stekken afgevist waar we ongeveer 20 kleine gulletjes hebben gevangen, de grotere vis beet niet meer. Rond 11.00 uur begon de wind wat aan te trekken en kwam er een aardige kabbel op het water.
Om 11.30 uur hebben we ingepakt en zijn we onder de kant terug naar de haven gevaren.

Ook Frank en Toon lagen in het zuiden te vissen, een fotootje moet dan gemaakt worden 🙂

===================================================

Vandaag onderstaand bericht en foto van een van onze Langelandvissers ontvangen:

“Vandaag in Spodsbjerg bij het strandje op de duinovergang vanaf de parkeerplaats naar het strand hing een onbeschrijflijke geur van verrotte vis en ja hoor… Waarschijnlijk op de laatste dag van de vakantie het afval in de bosjes gemikt, triest en doet onze hobby/sport geen eer aan…. Denk dat de overige vakantiegangers en locals ons liever zullen zien gaan dan komen.
Wij distantiëren ons van dergelijk gedrag!!”

Te triest voor woorden dit, ik geloof ook niet dat een van onze Langelandvissers dit doet, wel goed om het een keer onder de aandacht te brengen!

Woensdag 3 oktober

Vandaag wederom een waaidag, dus geen weer om met de boot uit te varen.
’s Morgens kreeg ik een bericht van Werner dat hij met Olaf en Marlies aan het vissen was aan het eind van de Haveskovvej. Ik ben er naar toe gegaan en heb daar een tijdje gezellig staan praten met ze. De stek was met deze windrichting uitstekend, achter de hoge kant sta je dan lekker uit de wind. Gisteren hadden ze daar 14 mooie botten gevangen.

Eind van de ochtend ben ik alleen op pad gegaan om te proberen ergens een zeeforel te strikken, Diverse stekken op Langeland bezocht maar overal was het water erg troebel door de sterken westelijke wind.
Ik ben toen naar Funen gereden naar Male strand waar ik vorige week met Ralph ook geweest was.
Daar aangekomen stond de wind net iets anders en was het ook daar niet te doen om op zeeforel te vissen, door de golfslag was ook nier het water erg troebel.

Daarna vanaf Male richting Kerteminde gereden. Net voor Kerteminde, op een parkeerplaats in een bos stonden meerdere auto’s (waaronder ook een blauwe mercedes..)
Na een korte wandeling van 5 minuten door het bos kom je dan aan een hoge kant waarachter het erg mooi en rustig was, er stonden ook meerdere mensen op zeeforel te vissen.

Hier was het water glashelder en heb ik een aantal uren geprobeerd een zeeforel te verleiden, buiten 1 volger geen actie gezien, ook de andere vissers hadden nog geen vis gevangen. Het is echter wel een stek waar ik in de toekomst nog eens naar terug ga!

Donderdag 4 oktober

De weersverwachtingen waren goed, de wind zou in de ochtend zwak zijn en later op de dag toenemen.
Dus vroeg het bed uit en waren we om 06.00 uur in de haven. We zijn in het eerste daglicht uitgevaren richting zuid. De wind zou later op de dag toenemen vanuit zuidwest tot zuid dus konden we dan aan het eind van de vissessie met de wind in de rug terugvaren, wel zo prettig!

Onze eerste driften leverden alleen een klein gulletje op van ongeveer 45 cm. Hierna nog enkele andere stekken bezocht. Op een gegeven moment kreeg Willem een mooie aanbeet en stond een gul te drillen, nog voor hij de vis boven had stond ik ook met een kromme hengel. Willem ving een mooie dikke vis van 71 cm en ik had een dikke vis van 83 cm.

Op de sonar was totaal geen vis te zien, we hebben die stek nog een tijdje bevist maar zonder resultaat.

De lucht werd steeds dreigender en de wind begon ook toe te nemen

We besloten naar de kant te varen en nog een tijdje op platvis te vissen.
Gelukkig dreef de dreigende bui langs ons heen en werd het met een waterig zonnetje nog lekker op het water.
We hebben daar driften gemaakt op dieptes tussen de 7 en 15 meter. De meeste vissen hebben we gevangen op zagers.
Er kwam veel platvis in de boot, grote schollen, botten en scharren.
Wat maten van de grootste platvissen: schar 37 cm, bot 42 cm en schol 50 cm!

Ron en Yvonne waren ook in hetzelfde gebied aan het vissen, zij vingen echter alleen botten. Misschien lag het aan het feit dat zij geen zagers hadden?

Na een natte maar erg leuke visdag kwamen we in de haven waar we Wim tegenkwamen, Hij is een vaste bezoeker van de contactavonden bij Stubbegaard.
Afgelopen woensdag hebben we het gehad over een hengel die zo vast in elkaar zat dat hij niet los te krijgen was.
Toevallig (of niet?) Had vismaat Willem daar een oplossing voor, op de youtube-site van Nipro hengelsport staat een filmpje waarin wordt getoond hoe je met een simpele truc de hengeldelen uit elkaar kunt krijgen.

Op zaterdag hadden we zo ook een vastzittende hengel los weten te krijgen. We waren nu ook mer drie man dus hebben we de truc nogmaals uitgehaald, het werkt echt geweldig!!
Aan de ronde tafel in de haven met drieën nog even een drankje gedaan en nagepraat over de visserij.
Daarna terug naar ons appartement.
Het was een mooie dag om de visvakantie mee af te sluiten.!

De zagers hebben het uitstekend gedaan, na 14 dagen zijn ze nog springlevend. Ik bewaar ze in een tempex bak waar om de dag de helft van het zeewater ververst wordt. Zuurstofpompje erop en elke dag een koelelement erbij.
Deze keer heb ik gekozen voor steekzagers van de firma Lobbezoo, op mijn verzoek zijn ze niet in de turf maar in zakken met zeewater verpakt.
Of we er meer mee hebben gevangen dan met kweekzagers weet ik niet, we hebben geen vergelijk kunnen maken. Dat we er goed mee gevangen hebben is zeker. Vooral de dikkere steekzagers vielen erg in de smaak bij de grote schollen.