2017-06 Spodsbjerg met Willem en Ton

Spodsbjerg juni 2017, Willem , Ton & Kees

Op de contactdag 30 april 2017 bij Fauna werd ik aangesproken door Willem Kies, hij vroeg mij of ik zin had om in juni met hem en zijn vismaat Ton de Haan een weekje te gaan vissen in Spodsbjerg. Zij hadden er al een huisje met 3 slaapkamers gehuurd en als ik dan meeging konden we mooi met mijn boot (die toch al op Langeland stond) gaan vissen.
Bij de werkgever een week verlof aangevraagd en toen dat was goedgekeurd een keer bij elkaar gekomen waarbij alles doorgesproken werd.
We zijn met 2 auto’s gegaan, ik ben een paar dagen eerder afgereisd en heb een B&B besproken op Langeland voor de eerste nachten. Een tuinhuisje met een 2-persoons bed, een stapelbed en een buitenkeuken. Voor 1 of 2 nachten goed om te doen.

De volgende dag de boot uit de stalling gehaald en de boot klaar gemaakt voor de visweek. Ik had op de site van de Deltavissers een tip gezien om de remmen van je trailer te spoelen, een 20-liter jerrycan op de trailer maken, een slang bevestigen aan het spoelsysteem en als je dan gaat rijden zet je het kraantje open (!) en tijdens het rijden worden de remmen gespoeld. Later die week bleek het systeem perfect te werken!

In de haven kwam ik Arlen tegen die samen met Ger en Michael de boot van Roelof aan het schoonmaken waren na een week vissen

’s Middags bij Bruno, Bob en Jan op visite gegaan. Zij hadden de hele week gevist met toch wel tegenvallende resultaten. Na een gezellige middag kreeg ik het restant aas mee van hen, heel veel tappen en ook nog een pakje haringen. Dat aas zou later in onze visweek goed van pas komen.
Ook schonk Bruno nog een zakje zelf gemaakte shads in de kleur waar ze die week mee gevangen hadden. Daar hebben wij inderdaad ook veel vissen mee gevangen, nog bedankt mannen!!

Willem en Ton arriveerden na een nachtelijke trip. Nadat ze zich hadden geïnstalleerd in het vakantiehuis kon het feest gaan beginnen.

In de haven bij de havenmeester gelijk de trailervergunning verlengd en het water op!

waar zullen we eens naar toe varen?

Via facebookgroep Langelandvissers de vangstberichten van de laatste weken in de gaten gehouden, in het zuiden werd niet goed gevangen en van het noorden stonden er niet veel berichten op. Besloten om het in het noorden te gaan proberen.
Op de eerste stek langs de vaargeul werden gelijk de eerste vakantievissen gevangen.

concentratie..

dril!

resultaat 🙂

Als er grote boten langskomen kun je maar beter op tijd een eindje wegvaren..

vaak samen staan drillen..

Op een kelpveld troffen we een school kabeljauw aan en we hebben er diverse driften overheen gemaakt en mooie vissen gevangen

Eerst een tijdje op gul gevist langs de vaargeul bij de Bermuda, daar Jens Wolters nog tegengekomen. Ook Roelof kwam nog even langsvaren met zijn Quicksilver
Toen de wind aantrok onder de kant bij de windmolens een tijdje op platvis gevist, naar de kant om in het huisje te gaan eten en ’s avonds nog een keer teruggegaan, druk dagje dus..
Hier de foto’s van zondag:

Als onderstaand filmpje niet werkt klik dan hier

Goede platvisstek bij de windmolens in het noorden!

leuke bijvangst tijdens het bodemvissen met tappen

’s Avonds laat in de haven het volgende tafereel gefilmd..
Als je met een huurboot van IBI te laat binnenkomt zit de poort van de steiger op slot, als je er dan toch afwilt moet je inventief zijn (of zoals Ingrid zegt: even naar de andere steiger varen waar geen poort zit…)

Als onderstaand filmpje niet werkt klik dan hier

Nicolai van IBI vertelde ons dat maandag een grote Russische onderzeeboot langs Langeland zou varen.

Toevallig tijdens het uitvaren zagen we de boot ter hoogte van Tars varen!
Gelijk er naar toe en verschillende foto’s en filmpjes gemaakt van deze unieke ontmoeting:

Als onderstaand filmpje niet werkt klik dan hier

Daarna doorgevaren naar onze favoriete stek in het noorden en nog even lekker gevist.

88 cm voor Willem!

en een leng van 65 cm!

Woensdag zou onze topdag van de week worden, de stroming was goed, het weer was goed en de vis beet goed!
We hebben bij de borstelboei in het noorden lange driften gemaakt van soms wel 2,5 kilometer. Regelmatig vingen we gullen, we hebben er veel teruggezet en ons dagquotum meegenomen, allemaal vissen boven onze minimummaat van 60 centimeter.

Willem vangt een gul die nog een levend makreeltje in zijn bek heeft zitten

Op een gegeven moment sla ik een grote kabeljauw aan, Ton gaat filmen maar krijgt op hetzelfde moment ook een aanbeet. Met het telefoonhoesje tussen zijn  tanden weet hij het een en ander toch op film vast te leggen (en gewoon door te praten 🙂 )
Het was onze grootste vis van de week, 96 centimeter en woog net iets meer dan 9 kilo.
De “Fange der Woche” stond ’s morgens nog op 8 kilo, daterend vanaf 14 juni.
Helaas werd er die dag een vis gevangen die nog zwaarder was.

Als onderstaand filmpje niet werkt klik dan hier

De volgende morgen was het geen lekker visweer. We zijn dus naar Rudkobing gereden om wat inkopen te doen.
’s Middags hebben we als lunch een hamburger gegeten bij Lundby Kiosken, Sundbrovej, Svendborg, Denemarken

De visserij in de middag bracht weinig maatse vis in de boot, we vingen er wel maar onder onze minimummaat van 60 centimeter. Toch nog 2 gullen van precies 63 cm mee kunnen nemen.

Ook een knorhaan kon de shad niet weerstaan:

Willem had de eer de laatste vis van de vakantie te mogen vangen:

Het was ons laatste visavontuur van deze week.
De boot voor de laatste keer deze week op de trailer gezet.

6 dagen kunnen vissen, een erg leuke en goede week!

Vrijdag de boot poetsen en naar de stalling brengen, het huisje schoonmaken en dan zit het er weer op.

Onze beste vangstplaats deze week was het talud van de vaargeul in de omgeving van de borstelboei noordelijk van de Bermuda!

Heftig gebeuren deze week: we zien een reddingshelicopter zoeken ter hoogte van de groene paal. Bij het invaren van de haven zien we een brandweerboot opgetrailerd worden. Later horen we dat er een 72 jarige man uit Kopenhagen levenloos uit het water is gehaald. Zou van een zeilboot gevallen zijn, oorzaak (nog) onbekend.
Hieruit blijkt dat de Langeland Belt toch echt een zee is die gevaarlijk kan zijn, reddingsmiddelen aan boord zijn van levensbelang! Zorg dat de noodnummers in je telefoon zitten en indien aanwezig, zet je marifoon aan.