2017-08 Langeland, Ingrid en Kees

Visvakantie Langeland, augustus 2017

Dit jaar zijn we 3 weken op Langeland.
Vrijdag heengereden, vrijdagnacht een overnachting net beneden Hamburg en zaterdag door naar Langeland. Wel een tussenstop gemaakt bij Moritz Nord in Kaltenkirchen 🙂

Zondag voor het eerst het water op, stond best wel veel wind en er dus voor gekozen een paar uurtjes op platvis te gaan vissen. Niet te ver weg, een aantal driften voopr het bos links van de haven gemaakt en een 8 tal platvissen en 2 gulletjes gevangen, maakt niet uit, de eerste vakantievissen waren binnen!

Ook nog een paar buitjes zien passeren, gelukkig lieten ze ons voor het grootste gedeelte met rust, slechts een paar druppels hebben we gehad.

Op het water kwamen we ook onze vakantieburen Nico en Bart tegen

Ingrid ving de eerste gul van de vakantie

Op maandag ving ik de eerste gul

Het was verder die dag een taaie visserij, we zijn  vanwege de wind niet verder weggeweest dan de vaargeul ter hoogte van de gele paal. Buiten een paar kleine gulletjes en platvissen verder niks meer gevangen.

Dinsdag nam Ingrid een rustdag om bij het appartement een keer een was te doen en verder vrouwendingen waar mannen geen zin in hebben (of niks van snappen..)

Ik ben erg vroeg alleen het water op gegaan, ik was om 05.15 uur de eerste in de haven!

Even later kwam Jan Costers daar ook aan, hij ging ook een paar uur alleen vissen en had de dag ervoor in het zuiden leuke vis gevangen, de reis ging dus vandaag naar het zuiden.
Langs en in de vaargeul diverse driften gemaakt en enkele kleine gullen gevangen. Vervolgens doorgevaren naar de 3 boeien in het zuiden. Daar een paar mooie makrelen gevangen bij de rode boei op 18 meter diepte.

Ook nog aan de verenpaternoster een “double catch”van 2 gulletjes van 52 en 54 cm, die gaven leuke sport!

Hierna op tijd terug naar de haven en rond de middag weer in het appartement. Daar een aantal makrelen gevacumeerd voor Cor die in oktober daarmee op tarbot wil gaan vissen

Woensdag was een verwaaidag, lekker over het eiland gereden en bij Hesselbjerg strand gaan kijken, natuurlijk hoort daar een “onsfie” bij

Donderdag was het mooi weer alleen de stroming was tot in de middag erg hard. We hebben uitgeslapen en zijn pas tegen 11 uur naar de haven gereden.
Op het water gelijk richting het noorden gevaren, doel was de borstelboei boven de Bermuda Driehoek. Onderweg een tussenstop langs de vaargeul gemaakt, stroming ruim 5 kilometer per uur!

Toch maar even geprobeerd op een diepte van 40 meter (!) Ver tegen de stroming gooien en dan binnenvissen was de enige manier om de bodem te halen. Op het talud rond de 30 meter regelmatig mooie aanbeten gekregen en vissen gevangen.
Ingrid vond deze visserij niet leuk en hield zich bezig met het scheppen van de vis en het maken van foto’s en filmpjes.
Klein beginnen vandaag… ik heb deze vakantie de meeste gullen en gulletjes gevangen op een bijvanger die boven de shad gemonteerd is.

Tijdens deze harde stroming toch een aantal mooie vissen weten te vangen

Hierna zijn we doorgevaren naar de borstelboei boven de Bermuda Driehoek, In de omgeving van deze boei hebben we diverse driften gemaakt tussen de 29 en 36 meter. Gelukkig was de stroming inmiddels veel minder gewonden en konden we lekker vissen. Daar hebben we een aantal mooie maatse gullen gevangen waarvan de grootste 76 cm was.

Ingrid had van onze vakantiebuurman Bart een Inchiku-jig gekregen, ze heeft ermee gevist EN gevangen

Nog wat foto’s van de vangsten van vandaag

Ik heb Frank en Sem een SMS gestuurd dat we leuk vis lagen te vangen, ze kwamen vanuit het zuiden naar ons toe varen om daar ook te proberen.
In het zuiden hadden ze een aantal platvissen en makrelen gevangen

Enkele tips en shads gedeeld

Hierna hebben zij ook hun eerste vakantie-kabeljauwen gevangen, Sem haalt er zelfs 2 tegelijk binnen!

Hier een compilatiefilmpje van deze leuke dag:

We zijn om 17.00 uur van het water afgegaan met een mooie klus vis.

Thuis de vis fileren en vacumeren zodat we er later thuis nog eens van kunnen genieten.

Zaterdag pas na de middag alleen gaan vissen, Ingrid bleef in het huisje.
Bedoeling was naar de borstelboei te varen maar toen ik om 13.30 uur de haven uitvoer stonden er flinke golven door de noordoosten wind. Gekozen om het talud van de vaargeul te bevissen op een kilometer of 6 richting Bermuda.
Daar kon ik op dieptes tussen de 30 en 40 meter een redelijk aantal gullen vangen. De stroming was nagenoeg nihil en dus was de beste techniek om werpend te vissen en zo wat actie in het kunstaas te krijgen. Toen het begon te regenen ben ik om 16.00 uur weer terug naar de haven gevaren
Hier een compilatiefoto van de dagvangst

Maandag 14 augustus
Aangezien de vooruitzichten voor wind, stroming en neerslag er zeer goed uitzagen de wekker op tijd gezet zodat we om 06.30 uur in de haven waren. Het was schitterend weer en we hadden een goede stek gekregen.
Daar aangekomen begonnen we al gauw hele mooie kabeljauwen te vangen tot 82 cm toe.
Om 11.30 waren we alweer terug in de haven na een zeer geslaagde sessie.

Om 16.30 uur ben ik samen met Roelof van www.langelandzeevissen.nl nog een paar uur gaan vissen.
Op dezelfde stek van ’s morgens hebben we daar wederom grote vissen gevangen tot 87 cm.

Aangezien beelden meer zeggen dan woorden is er een filmpje van gemaakt:

Vrijdag 18 augustus
Het weer zou in de middag even beter worden, minder wind en minder stroming, de boot te water gelaten omstreeks 11,30 uur en gelijk naar de stek gevaren waar we eerder deze week ook goed gevangen hadden
Er stond dus toch wel wat wind en stroming, te veel om lekker te vissen..
Een driftzak aan de punt van de boot en dan de motor stationair in achteruit bracht de oplossing, we konden zelfs op die diepte met 80 en 100 gram goed aan de bodem blijven en naast de boot vissen.
Ingrid beet de spits af (what else…) en ving al snel haar eerste gul
Hans Keller die ook op dezelfde stek aan het vissen was ving ook een mooie vis en daar hebben we gelijk ook een foto van gemaakt.
Vervolgens was het weer Ingrid die een mooie vis van 70 cm aan de haak sloeg, natuurlijk aan de pilker die ze van vakantiebuurman Bart had gekregen. Ik ga vanavond ook maar eens een bestelling plaatsen bij Ali-express!
Hierna was het eindelijk ook bij mij prijs, een mooie gul van 77 cm had zich vergrepen aan de kleine rode bijvanger
We hebben met kunst en vliegwerk een mooie “onsie” gemaakt met de 2 grootste vissen
Theo Beukers was ook op die stek aan het vissen en daar hebben we natuurlijk gelijk even een foto van gemaakt
We zijn blij dat we ondanks de weersverwachtingen toch nog een paar uurtjes zijn gaan vissen!!
Zaterdag en zondag slecht visweer, veel wind, regen en onweer.
Zondag een rondje door zuid-Langeland gemaakt. Eerst in Bagenkop en Gulstav sfeerfoto’s gemaakt:
Daarna een leuke kantstek gezien waar op dat moment ook nog gevist werd, of er gevangen werd weet ik niet.
Een groen beest op de foto gezet
Weersverwachting is voor de komende dagen niet goed, we wachten het gewoon maar af..
Omstreeks 17.00 uur via messenger contact met Patrick die ook op Langeland is, hij was in de haven van Spodsbjerg en er voeren verschillende boten uit.
Kort overleg met Ingrid en aan Patrick voorgesteld bij hem op te stappen op de raider Cuddy van Alex Bootsverleih. Om 19.00 uur voeren we uit. Hoe verder we van de haven kwamen hoe groter de golven werden, er stond dus toch nog aardig wind…
Een stek gezocht rond de 42 meter diep en met de driftzak uit verschillende driften gemaakt.
In totaal 4 gullen gevangen van 70 – 77 – 77 en 82 centimeter, we hadden er beiden geen spijt van dat we nog even uitgevaren waren.
Tussen de buien in terug naar de haven gevaren.
Dinsdag 22 augustus
Vandaag pas tegen de middag het water opgegaan toen de wind wat ging liggen. Plan was om vandaag schollen te gaan vangen en dat is gelukt!
We zijn links de haven uitgevaren naar de 3 windmolens en hebben daar tussen 9 en 14 meter diverse grote schollen en scharren gevangen aan geconserveerde tappen
De grootste van vandaag was 52 centimeter
Daarna zijn we nog even naar de vaargeul gegaan om te proberen een gul te vangen. Enkele kleine gulletjes gevangen, wind en bijna geen stroming maakte het vissen wat lastig. Wel nog een leuke leng gevangen
Nog even een praatje gemaakt met Patrick die daar ook lag te vissen
Roelof was met zijn boot en een paar campinggasten ook op die stek aanwezig, zou hij iets bij Ali-express besteld hebben en het alvast zijn gaan halen?
Dat hele roze-gedoe loopt nu toch wel de spuigaten uit vind ik….
Met een mooie zonsondergang na een leuke dag op het water de haven binnengevaren
Op facebook een bericht van Stefan die vandaag erg mooie kabeljauwen gevangen had waaronder zijn  PR van 97 centimeter!!

Woensdag 23 augustus

Een korte filmimpressie van de belevenissen van vandaag

Zaterdag 26 augustus 2017
Vandaag de laatste vakantiedag alweer.
Vanmorgen erg vroeg het water opgegaan, om 6 uur de haven uitgevaren, het was prachtig, een gouden gloed over de haven en een vlakke zee!
We zijn gelijk naar de diepe stek in de vaargeul bij de bermuda gevaren. Er stond nagenoeg geen wind en een kleine stroming van 0,5 tot 1 km per uur.
Er zat wel vis volgens de dieptemeter dus hebben we daar vele driften gemaakt.
De dieptemeter toonde vandaag weer mooie beelden.
Na de vangst kon je vaak zien hoe de kabeljauw weer pijlsnel naar de bodem dook naar zijn soortgenoten
Af en toe was zelfs de aanbeet en het begin van de dril van een kabeljauw te zien
Een aantal vangsten van vandaag:
Als bonusvis vandaag een kabeljauw van 95 cm en 9,5 kg gevangen, prachtafsluiting van de vakantie!