2017-08 Rob, Arie en Berry

Na 4 dagen op de Øresund gevist te hebben zaterdag naar Langeland gereden om met mijn vrienden Arie En Berry en week op schollenjacht te gaan.Omdat ik maar 3 uurtjes hoefde te rijden was ik om 12.15 al in Spodsbjerg Havn en moest dus wachten tot mijn vrienden zouden arriveren vanuit Nederland.
Zij kwamen al om 13.30 aan,dus heb niet zo lang hoeven te wachten.We hebben onze huurboot opgehaald bij Nikolaj van IBI Bootsverleih en daarna naar Rudkøbing om de sleutel van ons huisje in Humble op te halen.
We waren er om 14.00,te vroeg,dus eerst maar een drankje bij de ons zo bekende supermarkt gedaan.
Na de sleutel ontvangen te hebben gelijk naar het huisje,de auto’s leeggeruimd en nog even vissen.
We zijn linksaf gegaan en zijn gaan driften bij het einde van het bos.We zijn om 17.30 begonnen met vissen en tot 20.00 gevist.We houden een wedstrijdje deze week wie zich de schollenkampioen mag noemen.
Arie begon goed en ving 6 schollen waarvan de grootste 42 cm was.Berry ving er 3 waarvan 2 van 43 cm en ik had er maar 1 deze dag,ook een mooie maar iets kleiner.We hebben 5 soorten gevangen.Schol,schar,bot,wijting en een gulletje,maar die was te klein en mag verder groeien.

Zondag 27 augustus.
Wederom linksaf en op dezelfde stek begonnen.Het ging niet zo goed als gisteren en besloten om het een stukje verder te proberen voor het witte huisje.We vingen wel een visje,maar het was niet super dus weer wat verder gevaren.Bij de vuurtoren geprobeerd en hier wilden ze ook niet bijten.
Dan maar het hoekje om en net voor de 3 windmolens geprobeerd want dit zou een goede schollenplek zijn.Hier zijn in het verleden vele grote schollen gevangen waaronder 1 van 52 cm van ons aller bekende Kees Michielsen.Hij heeft deze schol teruggezet,dus wij proberen om deze te vangen,maar helaas.De vis had er vandaag geen zin in.Misschien vanwege de wind,ik kan het niet verklaren.We hebben op veel plekken gedrift,van 7-20 meter,maar na 11.00 kwam er amper vis aan boord.Weer terug naar einde bos,nog steeds niks.Dan maar ter hoogte van de forellenvijver in Løkkeby,ook niks.
Ik wist nog 1 plekje waar ik eerder goed heb gevangen.Aan de binnenkant bij de gele stroompaal ligt een geultje en daar pakte ik een paar maanden geleden 2 grote schollen binnen een paar minuten,maar jullie raden het al,ook hier niks.We hebben hier 2 uur voor anker gelegen en ik had 1 bot en 1 schar en Arie en Berry kregen nog geen stootje.
Om 15.45 maar weer terug naar de haven.
Gelijk Nikolaj even aangesproken vanwege de gps.Die viel regelmatig uit.Tijdens het varen,maar ook toen we voor anker lagen op zeer rustig water.
Hij kwam meteen kijken en heeft de connectors vernieuwd.Hopen dat het morgen weer goed werkt,

Maandag 28 augustus,

Vandaag een schitterend weer,zonnig en een superglad zeetje,dus vandaag maar eens naar de 3 windmolens gevaren.Hier hebben we nog nooit gevist,dus wij waren zeer benieuwd omdat we goede berichten hebben gehoord over de stek.Hier zijn al vele grote schollen gevangen.
Tijd dus om mijn nieuwe hengel te testen,de Penn Rampage II Boat.Gelijk het gas open en na een 20 minuten daar aangekomen.We zijn begonnen bij de eerste groep van 3 windmolens en vingen gelijk een aantal scharren,maar veel te klein dus die mochten terug.Toen vielen de vangsten stil,dus in overleg een stuk doorgevaren naar de tweede groep windmolens.We zijn begonnen met driften op 7 meter en vingen alle drie al vrij snel een bot en toen was het ook hier weer over.We hebben hier verschillende driften gemaakt en op meerdere dieptes gevist.Nog een keer op 4 meter begonnen in de hoop om grote botten te vangen,maar de vis had er geen zin in.Dan maar op 16 meter in de hoop op schol,maar het enige dat boven kwam was een wijting voor mij.Dan maar weer een andere plek zoeken.

We zijn een heel stuk terug gevaren naar het einde van het bos,hier heb ik in april veel en grote schollen gevangen samen met mijn andere maat,Frank van den Broek en had er vertrouwen in met dit heerlijke weer,maar ook hier geen vis.
Waar het aan ligt weet ik niet,de omstandigheden waren top en heerlijk weer.Zouden we iets verkeerd doen?Dat leek ons sterk,aangezien we hier al jaren hebben gevist en ook altijd goed gevangen hebben.
Dan maar weer een stuk terug richting haven gevaren en gedrift bij het begin van het bos op 4 meter.Hier niks als troep aan de lijnen dus iets dieper,maar nog steeds geen vis.
Nog een stuk verder terug gevaren ter hoogte van de forellenvijver in Løkkeby.Hier hebben we de afgelopen jaren het meest gevist en eigenlijk altijd voor anker,dus dat gingen we nu ook doen.De wind was wat toegenomen en ook gedraaid.Het was nu 4-5 m/s uit zuid oost,dus er stond een redelijke stroming dus dat zou vis in de boot moeten brengen.Anker laten zakken op 9 meter wat we altijd hebben gedaan hier en hopen op eindelijk een leuke vangst.Het duurde even,maar er kwam toch af en toe een visje boven.Een paar botten,niet van super formaat en een paar grote scharren.

We hebben hier ongeveer anderhalf uur gelegen en hebben hier slechts 5 vissen gevangen.Om 15.30 zijn we gestopt omdat ik naar de apotheek moest om te kijken of ze iets hadden voor mijn pijnlijke arm.Zaterdagavond gestoken door een daas en mijn arm werd steeds dikker,een allergische reactie.Hier een strip tabletjes gekregen of liever gekocht.Alnok 10 mg.Hopen dat dit helpt anders morgen naar een dokter.

Bij thuiskomst een messenger bericht van Kees Michielsen met een paar foto’s.Die was met een boot meegeweest om netten op te halen en had van ons een paar foto’s gemaakt toen we bij de 3 windmolens lagen.Hartstikke leuk en ik had niet verwacht dat hij ons had gezien,dus we hebben er weer een paar leuke foto’s bij.
Kees bedankt,het zijn mooie foto’s.

Morgen iets meer wind en ik denk dat we op de plek gaan vissen waar we vandaag geëindigd zijn.

Dinsdag 29 augustus.

Vandaag stralend weer maar wel aardige golven op het water,dus besloten om vlakbij de haven voor anker te gaan ter hoogte van de forellenvijver,zeg maar voor het eerste huis links van de haven.
Begonnen op 8,5 meter en hier vingen we 2 maatse scharren en een bot en een aantal ondermaatse platten.Na een uur of zo hebben we besloten om iets dieper te gaan liggen in de hoop schol te vangen.Nog geen 50 meter gevaren en we zaten op 12 meter,hier lag een mooi schuin kantje.Hier was het beter en ving zelf een mooie schol en verder vingen we regelmatig een vis,maar bijna allemaal te klein.
Zo rond 11.45 werden de golven minder en zei tegen mijn vrienden dat ik naar mijn favoriete plek wilde,want daar zouden de platten groter zijn en zouden we zeker schol vangen.Dus wij naar het einde van het bos gevaren en daar weer voor anker,weer op 12 meter.Meteen werd er mooie schol en schar gevangen en ook wat bot.Arie ving hier een schol van 48 cm en er volgden nog meer mooie schollen en flinke scharren.Enkele bootjes die in de buurt lagen zagen dit ook en kwamen ook hier in de buurt liggen en gingen ook voor anker.
Helaas voor hun was dit het einde van de bijtperiode dus die hebben ook nauwelijks iets gevangen,net als ons.Rond 14.00 was de beet eruit en kregen we geen enkele tik meer op onze toppen.Het was rond hoogwater en dan heb je een periode van zo’n 1,5-2 uur tot dat de vis weer aktief wordt.Om 15.45 afgesproken om het aan te zien tot 16.30 en dan te stoppen om te gaan barbecuen.Paar minuten later kwamen de lijnen naar de boot toe,zeer vreemd,maar het anker begon te krabben en het anker hield niet meer vanwege de toegenomen stroming.Dus hebben we de lijnen binnen gedraaid en zijn we gestopt en naar de haven terug gegaan.Al 2 uur geen beet meer,te harde stroming dus het was goed zo.
Bij terugkomst in de haven kwam er een ambtenaar naar ons toe.Hallo,controle,hebben jullie ondermaatse vis bij?
Wij schrikken natuurlijk want wij kopen nooit een vergunning en nemen alleen maar ondermaatse vis mee.Bleek het Kees Michielsen te zijn die even een praatje kwam maken,hartstikke leuk van hem.
Natuurlijk hebben wij alleen maatse vissen bij en op 1 na hebben wij natuurlijk een visvergunning.Onze bejaarde Arie heeft geen vergunning meer nodig.
Ik heb september vorig jaar een 1 år fisketegn (1 jaar visvergunning) gekocht en heb hier al 4x plezier van gehad,vorig jaar september,dit jaar in April,een week in mei en nu dus.
Als je meer dan 1x per jaar gaat kun je beter een jaarvergunning kopen dan een vergunning voor een week.Het scheelt maar een paar kronen,dus bent je veel voordeliger uit.We blijven toch zuinige Hollanders hè?Op 1 ding besparen we nooit en dat is øl.(voor degenen die niet weten wat øl is,zie google translate).🍺🍺🍺
Even het weer morgen afwachten want ze geven veel regen op,maar de wind is er dan helemaal uit.We kunnen sowieso het water op,maar ik heb een hekel aan regen.
Hopen dat het meevalt want de vangsten vallen tot nu toe tegen en hebben nog wat goed te maken.

Woensdag 30 augustus.

Vandaag geen tijd voor een verslag omdat we een gezellig (kort) avondje hebben gehad bij Stubbegaard Langeland met onder ander Kees.Johan en Petra,Robert Smit,Roelof en nog vele anderen.Verslag van vandaag volgt morgen.Skål,godnat og ses i morgen.
Verstuurd vanaf mijn iPad

Woensdag 30 augustus,het vissen.

De dag begon zeer regenachtig met flinke buien,maar rond  9.00 zou het droog worden.Om 8.30 uitgevaren en naar het einde van het bos gevaren voor de grote schollen.Het was zo goed als droog maar dat duurde niet lang.Vlak na het ankeren begon het weer te regenen,maar de vis beet zeer goed.We vingen alle 3 mooie grote schollen en na anderhalf uur stopte het met regenen en was de vangst over.Een tijdje blijven liggen met af en toe een vis,maar het wilde niet meer lukken.Anker opgehaald en bij de vuurtoren voor anker gegaan in de hoop op scharren.Hier vangen we over het algemeen meer schar dan schol,maar ook hier was het niks.We hebben nog verschillende stekken en dieptes geprobeerd,driftend en voor anker maar de beet wilde er niet meer in komen.We zijn om 16.00 maar weer gestopt.

Donderdag 31 augustus.

In overleg besloten om extra vroeg te gaan omdat de vis ’s morgens meestal goed bijt en er later op de dag vaak een bijtloze periode volgt.
We zijn om 6.30 uitgevaren en waren de eerste Nederlanders in de haven.Tenminste,aan de kant van de trailerhelling.Het leek wat te miezeren,maar de lucht was gewoon zeer vochtig.Wel een glad zeetje dus na 20 minuten konden de lijnen weer overboord op onze favoriete plek.De beet zat er weer goed in en Arie ving al snel 3 schollen tegelijk.Dat was wel even takelen.En niet van die kleintjes,maar allemaal dik aan de maat.
Even later ving ik zelf 2 schollen tegelijk en ook dat draaide behoorlijk zwaar.Wat zijn dat toch sterke vissen.Maar na een uur ging de beet eruit en kwam er niet meer in.Alleen Arie ving regelmatig een dikke vette schol,maar bij Berry en mij wilde het niet lukken.Berry pakte zo heel af en toe een schol maar ik kreeg amper nog beet.Het enige dat ik de rest van de dag ving was 1 schol,een lipvis en een kleine grijze poon.Om 14.00 een driftje gemaakt en begonnen op 9 meter maar niemand kreeg beet,dus nog even geankerd voor de forellenvijver.Berry ving een mini botje en Arie een bot en een mini schar.Ik kreeg zelfs geen beet meer.Ik snap er niks van,6 uur lang geen enkele aanbeet en we vissen allemaal op dezelfde manier en het zelfde aas.Voor mij vallen de vangsten zeer tegen,maar Arie blijft gewoon vangen.Hij heeft tot nu toe veruit de meeste vis gevangen.Ben ik het vissen verleerd of is het gewoon domme pech?De schollengoden zijn mij niet gunstig gezind lijkt het.
Morgen gaan we wederom vroeg op pad en hopelijk voor mij kan ik het een beetje goedmaken.Morgen ziet het weer er goed uit,beter dan vandaag want we hebben heel veel regen gehad en als het niet regende was het toch heel vochtig door de hoge luchtvochtigheid.
De schollen van vandaag:Rob 3,Berry 5 en Arie 15!!!

Donderdag 31 augustus,maatje pesten.

In april hier gezeten met mijn maatje Frank van den broek en die had toen een schol van 50 cm.Ooit had hij een schol van 55 cm,zo’n 15 jaar geleden.Daar was hij zo trots op,dus even tijd om hem te pesten.
We hebben een grote schol gepakt,het meetlint een beetje gevouwen en de schol er opgelegd zodat het lijkt of die 57 cm is.Heb hem de foto gestuurd en hij trapte er met beide voetjes in.😂😂😂😂😂😂😂😂 LOL!!!!Die was geen 57 cm,maar wel dik in de 40.
Frankie boy,wij kunnen ook grapjes maken,maat.

Vrijdag 1 september,de laatste visdag.

Vandaag om 6.15 uitgevaren in de hoop de tegenvallende vangst goed te maken.We kwamen de Color Line tegen,weet niet of het de Fantasy of de Magic was,maar waarschijnlijk de Fantasy.Deze keer kwam deze vanaf de andere kant,terug naar Kiel.Weer op onze ‘vaste’ plek begonnen en voor anker op 12 meter,Er stond geen stroming dus geen vis,op 1 bot en 1 schol na.Na ruim een uur besloten om te gaan driften om zo een groter gebied af te vissen.Op 9 meter niks,dan maar kijken of ze dieper zaten,op 16-17 meter,maar ook niks.Dat schoot niet op en we waren ons geloof in een goede vangst kwijt.
Maar na een tijdje kwam er een beetje stroming,zo’n 1 km per uur en kregen we regelmatig beet met mooie grote schollen en daarvoor kwamen we ook,voor schollen.Ook ving ik vandaag weer een grijs poontje,de tweede deze week en die had ik nooit eerder gevangen.
We hadden vandaag 30 schollen met veel over de 40 cm,echt grote lappen.

Onze schollen competie is gewonnen door Arie met ruime afstand.
Eindstand schollen competitie.
1 Arie met 42 schollen.
2 Berry met 27 schollen
3 Rob met 21 schollen.
We hebben deze week 8 vissoorten gevangen.
Schol,schar,bot,gul,wijting,zeedonderpad,lipvis en grijze poon.
Verder ook nog een leuk aantal scharren en botten.

Ik had een nieuwe hengel gekocht speciaal voor Langeland en heb deze goed kunnen testen.De hengel stond zo krom als een hoepel met die schollen van boven de 40 cm.

Vanavond nog even uit eten geweest bij Bistro Bredo in Humble.Heerlijk gegeten en dit was een goede afsluiter van een zeer gezellige visweek.

Volgend jaar weer 2-3 of misschien weer 4x terug naar ons geliefde eiland.