2017-10 Langeland met Kees de Vet

Eerder dit jaar met Kees de Vet afgesproken om een week te gaan vissen in oktober.
Ik was al een tijdje van plan een 2e dieptemeter aan te schaffen en heb eind september een Raymarine Dragonfly 7Pro gekocht. De bedoeling was om die in die week in de boot in te bouwen en te testen.

Zaterdag 7 oktober zijn we naar Langeland gereden. Onderweg een tussenstop gemaakt bij de snoepwinkel voor jongens, Moritz Nord in Kaltenkirchen.

Wat kleine spullen aangeschaft en ik zag een hengel staan waar ik gelijk verliefd op was. Die is dus ook meegegaan voor de visserij met zwaardere jigkoppen en pilkers. Het is een WFT penzill shad half control, 240 cm en gewicht 100-250 gram.
De reis verliep verder soepel, ik had Google Maps op mijn GSM gezet met de route erin, die geeft actuele verkeersinformatie en omleidingsadviezen. Nadat we in Kaltenkirchen weggereden waren kregen we de melding dat er file stond voor de brug bij Rendsburg, advies was om afslag 13 te nemen en dan de B77 te volgen. Dat gedaan en door de tunnel onder het Oostzee-Noordzee kanaal door. Net voor Flensburg melding dat er file stond voor de grensovergang, advies de B200 volgen. Daarna via een secundaire grensovergang naar Denemarken. Zonder al te veel oponthoud aangekomen om 19.30 uur op Langeland.

Zondagmorgen de boot uit de stalling gehaald, de spullen in de auto en naar de haven. Daar snel getrailerd en uitgevaren…. WAT?? vergeten de boot af te tanken en ongeveer een kwart tank benzine, daar kom je niet ver mee. Haastige spoed en zo…
Toch maar enkele driften gemaakt in de omgeving van het Lysto wrak en een 5-tal gulletjes gevangen, er stond een aardig windje en het stroomde hard. Daarna ook nog even voor het bos op platvis gevist en 5 platvissen gevangen.

Rond 14.15 uur weer de haven ingevaren waar we bij de steiger betrapt zijn door een webcamkijker.
Het water stond erg hoog en op de steiger stond al een aantal centimeters water.

Snel terug naar het appartement waar we de rest van de middag besteed hebben aan het inbouwen van de Dragonfly.  Ik ben er erg blij mee en ben erg benieuwd naar de resultaten morgen!

Op de terugreis  staken  er net 4 damherten de weg over, gelijk het fototoestel gepakt maar ze waren eigenlijk al best ver weg. Omdat ik die foto niet gemaakt heb voor Jan met de korte achternaam staat hij hieronder toch 🙂

hieronder ingezoomd:

Maandag 9 oktober

Terwijl in het huisje nog een serene rust heerst en de vismaat nog hoorbaar in een winterslaap ligt, dient zich buiten de nieuwe dag aan. Zo meteen ontbijten, spullen pakken en het water op!!

Op tijd in de haven om te traileren en daar nog een praatje gemaakt met andere vissers. Iedereen had er zin in vandaag!
We zijn uitgevaren richting Bermuda Driehoek en onderweg gelijk even de nieuwe Dragonfly uitgeprobeerd. Ook op hogere snelheid blijft de bodem goed zichtbaar, ik ben er zeer tevreden mee!

Eenmaal op de stek aangekomen op verschillende dieptes geprobeerd en uiteindelijk vrij ondiep een school vis gevonden. Kees ving er gelijk een mooie kabeljauw van 82 centimeter en 5,5 kilo! Op de Dragonfly is te zien hoe de vis omhoog gedrild werd.

Deze foto werd door mij op facebook in de groep langelandvissers geplaatst. Toen we ’s avonds terug bij het appartement kwamen hadden al 111 leden het leuk gevonden en hadden er ook al een aantal een reactie op gegeven.

Gelijk maar even een filmpje van hem gemaakt tijdens de dril omdat er altijd mensen zijn die niet geloven dat hij hem zelf gevangen heeft! (Cor…)

Na een aantal driften over deze stek stopte de vis met bijten en zijn we doorgevaren naar de geul voorbij de borstelboei, ook daar zagen we op ruim 30 meter op de Dragonfly een grote school vis. Of het allemaal kabeljauw was weet ik niet, ik weet wel dat we daar een aantal mooie vissen gevangen hebben tussen de 60 en 74 centimeter!

Om een uur of drie ’s middags nog even naar de windmolens gevaren en daar een emmer platvissen gevangen, grote schollen en scharren vielen aan op tappen en gezouten zeeepieren van Lobbezoo Zeeaas.

Morgen is er weer een dag en voor de middag wordt er goed weer voorspeld 🙂

Dinsdag 10 oktober

Vanmorgen vroeg opgestaan en bij het eerste daglicht aangekomen in de haven.

Gelijk naar de plaats gevaren waar we gisteren op het ondiepe een paar mooie vissen hadden gevangen. Helaas stond er nagenoeg geen stroming.

Al vrij snel kreeg ik een mooie aanbeet en na een leuke dril konden we een gul scheppen van 86 cm en 6,2 kilo.

In de boot spuugde de kabeljauw een half verteerde vis uit, blijkt dat je shads dus niet gauw te groot zijn!

Verder nog 2 gullen van 65 en 2 van 60 cm gevangen.
Op de plaat bij de borstelboei op 18 meter lag de bodem bezaaid met wijting, constant beet op de shad maar af en toe bleef er maar 1 hangen.

Een foto van het duo K2 in de boot:

zoek de verschillen 🙂

Toen er wat buien aankwamen zijn we rond 13.00 uur weer de haven ingevaren.

Woensdag 11 oktober.
Vanmorgen was het slecht weer, veel regen. Om een uur of 9 hield het op met hard regenen en zag het er eigenlijk best goed uit, wel zwaar bewolkt en motregen maarja, je bent hier om te vissen dus gaaaaan!!!

Er stond nog maar 1 auto met trailer in de haven en na vlot getrailerd te hebben zijn we gelijk met wind mee richting de drie windmolens gevaren. Daar hadden we eerder deze week een putje van 12,5 meter gezien waar we goed gevangen hadden.

We gingen in de vrij harde wind driften met een driftzak en gingen met ca 1,2 km per uur over het water.
We visten met een botlepel met een korte wapperlijn eronder en boven de botlepel een zijlijntje. Ikzelf heb met 2 hengels gevist en liet de hengel met de botlepel net boven de grond hangen. Met de andere hengel heb ik ingegooid en actief binnengevist. Hier zat een RVS platvislepel aan van 65 gram met 1 wapperlijn.
Nou, de vis er nog volop, ze beten als gekken! Mooie grote, dikke schollen, scharren en een verdwaalde bot kwamen achter elkaar aan boord. Er zaten regelmatig kleine scharretjes bij totdat we van techniek wisselden. De onderlijn werd recht achter de boot naar beneden gelaten en zodra de grond bereikt was werd en een halve meter lijn opgehaald zodat het aas een eindje van de bodem hing. Dat was DE methode vandaag voor de schollen, ze trokken de hengel bijna uit je handen! Zodra we door het putje heen waren en weer op 11 meter kwamen werden de vangsten beduidend minder, hengels ophalen en opnieuw een drift aanleggen dus!

We hebben in 2,5 uur vissen ruim 50 platvissen gevangen waarvan er een aantal mee naar huis mochten.
Grootste schol vandaag was 45 cm en hij woog 1100 gram.
Bij het vakantieadres bleek de spoelbak van de aanrecht bijna te klein 🙂

Donderdag 12 oktober
Helaas kwamen de weersvoorspellingen uit en stond er erg veel wind, vandaag niet vissen dus. Even naar het pieren pompen gaan kijken.
Ik heb er een aparte pagina van gemaakt met alle ter zake doende informatie, onder andere een link naar een artikel om zelf vrij eenvoudig een pierenpomp te maken.
Klik op 1 van onderstaande afbeeldingen voor de pagina.

Morgenvroeg wordt er iets minder wind voorspeld, het is dan gelijk onze laatste visdag dus waarschijnlijk morgen tot de middag het water op!

Vrijdag 13 oktober
Vrijdag de 13e is voor mij geen ongeluksdag!
Aangezien het onze laatste vissessie van deze vakantie was zijn we weer op tijd naar de haven gereden, we waren de eersten!!

Snel de spullen in  de boot, traileren en op naar de vissstek!
Aangezien we tot maximaal 12.00 uur wilden vissen zijn we niet al te ver uitgevaren. We zijn  begonnen op het kelpveld bij de Bermuda op 14 tot 16 meter diep. Al snel kreeg ik daar een snoeiharde aanbeet, na een mooie dril kwam er een kabeljauw in het net van 85 centimeter en 6 kilo zwaar.

Enkele driften later weer zo’n harde knal op de hengel en een prachtig getekende kabeljauw van 88 centimeter en 6,5 kilo kwam de boot van binnen bekijken

Even een foto van de twee vissen samen

Een aantal kilometers verder de plaat op nog een drift gemaakt op platvis op 17 meter diep, daar ook nog even met een shad gevist en de 3e 80-er van die dag was een feit, 84 centimeter en ook 6 kilo!

Daarna nog een gul van 65 centimeter en van 45 centimeter gevangen.

We zijn om 10.30 gestopt met shadvissen en naar het putje bij de 3 windmolens gevaren waar we gelijk weer mooie grote schollen begonnen te vangen met af en toe een schar of bot er tussendoor.

Aangezien we niet meer uit zouden varen heb ik de vissen in de boot schoongemaakt en zijn we om 12.00 uur volgens planning terug naar de haven gegaan.
Helaas heeft vismaat Kees vandaag geen kabeljauw gevangen maar heeft hij het laatste uur wel een mooi aantal platvissen gevangen!

’s Middags alles schoonmaken, boot poetsen en naar de stalling brengen.
Zaterdagochtend om 04.30 terug naar Nederland gereden en zonder noemenswaardig oponthoud beiden veilig thuis aangekomen.
Het was ondanks de soms harde wind wederom een Langeland ervaring waar vele mooie herinneringen gemaakt zijn !!

Zondag was het thuis lekker weer, dus even met water spelen 🙂