2018-04, Langeland Kees&Willem

Na onze gezamenlijke vakantie in juni vorig jaar hebben Willem en ik besloten dit jaar in april samen op visvakantie naar Langeland te gaan. Aanvankelijk was de planning om 1 week te gaan maar doordat de planning goed uitviel konden we 2 weken weg!
Vrijdag 13 april ’s avonds om 19.00 uur vertrokken we uit Nederland.
De beladen auto:

Ook aan de binnenkant van de auto werd het een en ander in stelling gebracht, onze mobiel powerstation:

De combinatie:

Het reisgezelschap, Willem (l) en ik (r)

Al vrij snel trok onze auto-boot combinatie op de snelweg de aandacht van de politie die dit wel eens van dichtbij wilden bekijken, dus volgen en mee naar een parkeerplaats.

Na een korte controle waarbij alles in orde bevonden werd de reis voortgezet naar Langeland.

Ook de Deense politie aan de grensovergang wilde ons graag van dichtbij bekijken, na controle van de identiteitskaarten verliep de rest van de reis zonder oponthoud.

Vanaf Hamburg tot aan Rudkobing in de regen gereden, dat is best vermoeiend in het donker. Toen we de brug bij Rudkobing over gingen (waar overigens op dat moment NIET aan gewerkt werd) zagen we in het oosten de lucht opklaren. dat is dus vanuit de richting Spodsbjerg 🙂
Met redelijk goed weer het water opgegaan, omdat we beiden toch wel wat brak waren na een nacht rijden besloten niet te ver te gaan en ter hoogte van de gele paal het talud tussen 25 en 32 meter te bevissen.
(Dat bleek achteraf) geen slecht plan te zijn!
We hebben gevist van ongeveer 8.00 uur tot 11.30 uur Het werd steeds mistiger, de boten zag je niet maar hoorde je wel, we zijn dus aan de veilige landzijde van de vaargeul gebleven.

Op een gegeven moment werden we aangeroepen door een viertal vissers in een huurboot (aan de spraak te horen afkomstig uit het land aan onze oostgrens..) Hun kompas was kapot en ze vroegen welke richting de haven was.. Met het slechte zicht en de afstand (3 kilometer van de haven) was dat een kansloze zaak. We hebben de lijnen ingedraaid en hebben onze oostburen vooruit gevaren en naar de haven gebracht, 4 dikke duimen omhoog waren onze dank voor deze vissers-collegialiteit

Daarna zijn we teruggevaren naar onze stek en hebben nog regelmatig met kromme hengels gestaan:

De vis was echt aan het jagen en vrat zich helemaal vol:

In totaal hebben we tussen de 50 en 60 vissen gevangen die allemaal weer teruggezet zijn. Het grootste gedeelte van de vissen is gevangen aan shads, ik heb het wel even met een pilker geprobeerd maar de shad had duidelijk de voorkeur.

Een geweldig begin van onze vakantie, nu hopen dat de mist optrekt!
De windverwachting voor komende week ziet er goed uit en we hebben er veel zin in!!

Zondag 15 april 2018

Vanmorgen om 05.00 uur weggereden, we wilden een keer vroeg het water op en dat is gelukt!
Het was nog wel wat mistig maar er was voldoende zicht om veilig te gaan vissen.
Na veel zoeken en geen gul gevonden te hebben zijn we een paar uur op platvis gaan vissen. Ook dat ging niet echt geweldig, wel samen tussen de 15 en 20 platvissen gevangen waarbij enkele mooie schollen en grote scharren.

Hierna een rondje Langelandbelt waarbij we een bekende verschijning tegenkwamen, die had wel al een aantal mooie vissen gevangen!

Door blijven zoeken tot we op de Dragonfly 7Pro dieptemeter eindelijk de gezochte school vis vonden, geweldige screenshots gemaakt!

Gelijk de shads laten zakken en we hebben daar een aantal uren leuke sport gehad! Op onderstaand screenshot is te zien hoe de shads de bodem halen en vervolgens gelijk allebei een kromme hengel. Dit is ons die dag meerdere keren gebeurd, school vis gevonden, drift aanleggen, zakken en hangen!!

De nieuwe Tenryu hengel van Willem wordt hier aan een test onderworpen

Veel mooie vissen gevangen:

Na een vis-sessie van 14 uur (!) zijn we moe maar voldaan terug naar het appartement gegaan.

Maandag 16 april 2018

Vanmorgen eerst uitgeslapen na de marathon-sessie van gisteren.
Om 14.00 uur uitgevaren, lekker rustig weer, nog steeds wat mistig…
Gelijk naar de stek van gisteren gevaren en na enig zoekwerk weer een school vis gevonden.
Ik had me voorgenomen vandaag alleen met grote shads te vissen, minimaal 15 centimeter. Langelander shads en Profiblinker attractor waren op koppen van 150 gram geplakt.
Al vrij snel werden de eerste vissen gevangen. Opvallend was dat het allemaal mooie grote vissen waren van 70 centimeter of meer.

Er werden ook enkele echt grote kabeljauwen gevangen, Willem verpulverde zijn sinds 2017 staande record van 88 centimeter met maar liefst 15 centimeter door een kabeljauw van 103 centimeter en 8,7 kilo te vangen.

Mijn grootste vis vandaag was 99 centimeter en 9,7 kilo.

Verder hadden we nog vissen van 96, 94 en 92 centimeter, een zevental vissen van in de 80 centimeter en een flink aantal tussen de 70 en 80 centimeter.

Erg leuk en mooi om die dikke vissen weer terug naar de diepte te zien gaan!

Helaas vond een beroepsvisser het nodig een groot net te plaatsen recht over de stek waar wij aan het vissen waren.

De mist trok op en het zonnetje liet zich even zien, klokslag 17.00 uur komt dan de Colorline langs

We besloten te stoppen en om 18.00 uur waren we terug in de haven.
Ondanks het laatste minpuntje een dag met een gouden randje!!

Dinsdag 17 april 2018

Gisteren aan de trailerhelling ontdekte Willem een bout in zijn achterband, vanmorgen dus eerst naar de garage om dat euvel te laten verhelpen.

Overdag met dat lekkere weer een beetje over de Langelandbelt scheuren en hier en daar een visje vangen.
’s Avonds de bemanning van “La Lubina” op visite gehad en even gezellig bijgekletst
Verder vandaag geen noemenswaardige gebeurtenissen.

Woensdag 18 april 2018

Bij het opstaan was het uitzicht erg veelbelovend, belooft een mooie dag te worden!

Vandaag besloten eens een andere kant uit te varen en dus zijn we naar het zuiden gegaan.

Daar lagen ook de mannen van  “La Lubina” te vissen

Ook daar was het moeilijk de grotere vissen te vinden, op de taluds van de vaargeul tussen de 20 en 30 meter is er veel “kleine” gul tot 50 a 60 centimeter te vangen, de grotere hebben we daar niet gevonden.
Teruggevaren naar het noorden maar daar stonden nog steeds de netten.

Donderdag 19 april 2018

Gisteravond een bericht van Roelof, hij heeft in zijn huurboten onlangs de Raymarine Axiom 9RV ingebouwd. We hebben daar al enkele keren contact over gehad en ik was erg nieuwsgierig naar die apparaten.
Roelof gaf aan dat 1 van de boten deze week vrij was en dat we een dag daarmee konden gaan varen als we dat wilden, JA dus!
Al erg vroeg opgestaan vandaag en de boot “Sealife” klaargemaakt voor vertrek.

Weinig tot geen wind vandaag en tijdens het uitvaren nog een sfeerfoto gemaakt:

Een eerste blik op de console van de “Sealife”:

van Links naar rechts: Raymarine Dragonfly, Lowrance HDS10 en de Raymarine Axiom 9 RV.
Eerst de Axiom 9RV even bekeken, duidelijk beeld, ook bij zonlicht. Bediening dmv touchscreen. Erg snel bij wisselen van schermen. Je kunt het beeld kantelen zodat je er bovenop kunt kijken maar ook zo dat je kunt zien in welke waterlaag de vis zich bevindt. Verder kun je een stuk van de gevaren route kunt terugspoelen. Zoals bij de meeste dieptemeters ben je ook hier de vis al voorbij die op het scherm komt. In combinatie met de waterkaart kun je dan wel over je spoor terugvaren naar de school vis.
Het is een geavanceerd apparaat waar je wel enige tijd mee bezig bent om de juiste bediening onder de knie te krijgen.
Enkele schermafdrukken:

Naar een wrak gevaren en daar bleek dat het apparaat wel erg goed weergeeft of er wel of geen vis op zit:

hier zie je het wrak duidelijk liggen met een grote school vis aan de rechterzijde. We hebben daar natuurlijk ook op gevist en hebben er meerdere gullen gevangen tot 60 centimeter.
Eindoordeel: welkome aanvulling op de apparatuur, voor mensen die geen ervaring hebben met dieptemeters is het een ingewikkeld apparaat om de juiste instellingen te vinden. Heb je die echter gevonden dan kun je er wel je voordeel mee doen!
Meer informatie over de huurboten van Roelof staat op www.langelandzeevissen.nl

’s Avonds tijdens het naar huis rijden in Rudkobing pech met de auto, een vieze brandlucht en rook onder de motorkap van de auto vandaan. Via de ANWB pechhulp verzocht. Tijdens het wachten schieten er dan honderden gedachten door je hoofd, hoe moet dat met de auto vol vismateriaal, wat als hij niet op korte termijn gerepareerd kan worden, hoe komen we weer bij het appartement etc.
Na enige tijd kwam de takelwagen en is de auto naar de garage gebracht.

Aangezien de garage al gesloten was afgesproken de volgende morgen bij opening weer naar de garage toe te gaan.
Vanmiddag is de auto klaar en gaan we hem weer ophalen.

Vrijdag 20 april 2018

Vandaag een verplichte rustdag, de auto stond in de garage en zou pas na de middag klaar zijn. Gelukkig was die ’s middags weer gerepareerd. (AC-pomp bleek defect)

Zaterdag 21 april 2018

Vanochtend omstreeks 10.30 uur het water op gegaan en naar “onze” stek gevaren waar we eerder deze week goed gevangen hadden. Tot onze grote vreugde bleken de geplaatste netten weg te zijn en konden we weer vissen zonder angst te hebben om vast te zitten.
Na een kort inspectierondje bleken er hier en daar scholen vis te liggen, deze geplot en de drift bepaald. Vanaf de eerste drift vingen we mooie grote kabeljauwen, de stroming was minimaal en met jigkoppen van 80 gram visten we nagenoeg verticaal op ruim 40 meter water. Zodra de jigkop in de school met vis zakte werd die gegrepen door een mooie kabeljauw, dit was duidelijk te volgen op de Dragonfly-7Pro.

Even gebeld met Henri en Guillaume die op een andere stek aan het vissen waren. Daar werd niet zo goed gevangen dus de coördinaten via de app doorgestuurd waarna ze bij ons aansloten en ook vis vingen.

Even later kwam Hans aanvaren en die sloot ook aan in ons “treintje”.

We hebben daar een tijdje erg leuk vis liggen vangen met mooie exemplaren ertussen waarvan door ons het merendeel werd teruggezet.

Helaas bleven onze acties niet onopgemerkt en kregen we gezelschap van de viskotter Amigo die met opstappers vaart. Dat ze aansluiten vind ik geen probleem, de zee is van iedereen en ik gun iedereen zijn visje. De manier waarop de Amigo zijn boot in de drift legt is ronduit bedroevend, hij kwam aanvaren en stopte op minder dan 5 meter van de boot van Henri en Guillaume waarna de “schipper” toeterde zodat de opstappers konden gaan vissen.

Ik heb vandaag ook de Doppelganger XL (12 cm) uitgeprobeerd. Deze imitatie zeepier is ontworpen door Martin Liebetanz Vahldiek en wordt verdeeld door Dieter Eisele seafishing.

Ik heb hem als bijvanger gemonteerd en heb er erg goed kabeljauw mee gevangen. Ik was altijd redelijk sceptisch over bijvangers, dacht dat er er alleen kleine gul mee ving, tegendeel is vandaag gebleken!

De “Doppelganger” is in Nederland (nog?) niet verkrijgbaar, voor interesse en bestellingen kan men contact opnemen met martin.liebetanz@fangfaktor.de

Bij het traileren met de GSM nog even een “webcamselfie” gemaakt 🙂

Zondag 22 april 2018

Vanmorgen vroeg opgestaan om de grote drukte voor te zijn 🙂
We zijn gelijk teruggegaan naar de diepe stek waar we gisteren geëindigd waren. Helaas stonden de netten er weer..
Met de Dragonfly rondjes gevaren om de netten te plotten. Bleek dat er net naast het net een flinke bult met vis lag!

Diverse driften gemaakt en bijna elke drift leverde vis op 🙂
Willem en ik vingen beiden een mooie vis, ieder een keer met beide vissen op de foto

Willem Kempen en zijn vader Boudewijn kwamen ook vissen daar, natuurlijk wordt er dan even een foto gemaakt

Op een gegeven moment krijgt Willem een snoeiharde beet op zijjn 15 centimeter Japans rode Langelander shad, een vis van precies 100 centimeter en een gewicht van 9,8 kilo was het resultaat, Na meten en wegen werd ook deze vis teruggezet.

Samen met Willem hebben we daar ongeveer 30 vissen gevangen boven de 65 centimeter, toen onze “vriend” de Amigo er bij kwam liggen zijn wij daar weggegaan, het was weer een dag met een gouden randje!!

Maandag 23 april 2018

Vanmorgen om 04.00 uur opgestaan omdat de wind in de loop van de ochtend zou toenemen.
Om 05.45 uitgevaren en eerst even wat visafval aan de krabben gevoerd. In de vaargeul bleek de stroming ruim 5 kilometer per uur richting noord te zijn, de wind (3 a 4 Bft) kwam uit het zuiden. Die combinatie zorgde ervoor dat we de shads niet aan de grond kregen, ver tegen de stroming inwerpend konden we op 40 meter 3 a 4 keer de bodem raken voordat de shad in sneltreinvaart achter de boot verdween.
Hierna nog een paar driften gemaakt over een kelpveldje op 17 meter diepte, 1 mooi getekend gulletje van ca 35 centimeter gevangen, tegen de stroming dat visje binnendraaiend leek het wel een volwassen vis van 5 kilo of zo…
Daarna weer terug naar de haven waar Willem Kempen net aan kwam wandelen, hij nodigde ons uit voor een bakske koffie in het door hem gehuurde vakantiehuisje tegenover de haven, thx Willem!!

Vrijdag 27 april 2018

Van de afgelopen week is er eigenlijk weinig te melden, er stond veel wind en er was harde stroming.
Sommige dagen heeft het ook nog flink geregend.

We hebben wat rondjes over het eiland gemaakt en ons gedragen als toeristen, fotootje hier, fotootje daar.

Ook af en toe nog geprobeerd een zeeforel te strikken maar de wind dacht daar anders over, aan welke kant van het eiland we ook gingen staan, de wind stond op kop..

Woensdag- en donderdagavond een uurtje staan gooien aan de Paovej, meerdere aanbeetjes gehad en elke avond 1 zeeforelletje gevangen.
Vrijdag 13 april zijn er weer zeeforel-uitzettingen geweest en deze pubers worden nu gevangen, wel leuk om in ieder geval een visje te vangen!

Af en toe een bui, even schuilen in de auto en van bovenaf bij de Paovej kun je dan goed zien dat de bodem erg aantrekkelijk moet zijn voor zeeforel, een echte luipaardbodem!

Op de terugweg naar het appartement nog even moeten stoppen voor een viertal herten, helaas de fotocamera niet bij de hand dus met de GSM in de schemer een foto gemaakt.

Al met al hebben Willem en ik een geweldige vakantie gehad, we zijn erg blij dat we er een week vooraan geplakt hebben, dat was met stip de beste week!
Nu rest ons nog het inpakken en schoonmaken en morgen weer naar huis.

Ik wens alle Langelandvissers die er nog naar toe gaan goede vangsten en goed weer toe en misschien tot ziens op Langeland!
Bedankt voor alle reacties, berichten en telefoontjes!

Med sportfisk hilsen,
Kees Michielsen en Willem Kies.