2018-06, Stubbegaard Kees en Ingrid

Visvakantie juni 2018

Op donderdag 31 mei op tijd vertrokken en een andere route dan gebruikelijk gekozen. Via Venlo Duitsland ingereden en de eerste 3 ½ uur verliepen meer dan voorspoedig. Helaas in een dikke file bij Hannover en moesten we aansluiten in de rij.

Via de navigatie zagen we al snel dat de A1 richting Lubeck/Puttgarden helemaal vastgelopen was en dat het toch beter was om via Hamburg te rijden en de A7 te volgen. Jammer van de route die we bedacht hebben met de 2 veerboten, dus maar snel bijgestuurd.

De Elbe tunnel was vrij en we waren ook vlot door de Baustelle bij Hamburg heen. Door het omrijden hadden we er veel langer over gedaan dan gepland, dus kozen we voor een “zen” moment op de veerpont bij Fynshavn.

De overtocht kost tegenwoordig Dkk 215 (ongeveer €29,00), ondanks dat we niet besproken hadden konden we toch gelijk mee.

Tijdens het wachten nog even rondgekeken, een schitterende kade om vanaf te vissen maar helaas…

Trouwens, niet iedereen houdt zich daaraan…

Na een rustige overtocht waren we lekker uitgewaaid en uitgerust en hebben we de reis vervolgd.

Om 18.30 arriveerden we bij Stubbegaard, waar we weer zeer hartelijk werden ontvangen door onze gastheer en gastvrouw, Rudi en Chris.

We hadden het geluk dat we ’s avonds meteen de boot uit de stallingsloods op Langeland konden halen en gereed maken voor de volgende dag.

Het was heerlijk weer dus we hebben een relaxte avond gehad. Daardoor konden we vrijdag meteen het water op. De dag begon met een leuke ontmoeting in de haven waar we weer oude bekenden spraken. Zij vonden de zee nogal wild en waren van het water af gegaan. Maar zoals je weet is dat echt Boston Whaler-weer dus wij hebben het ruime sop gekozen. Het was (voor ons) goed te doen. We zijn naar het wrak de Lysto gevaren op 2,5 km oostelijk van de haven en hebben daar verschillende driften langs gemaakt, niet erover want we willen niet vastzitten…
De grootste van de dag was daar 74 centimeter.

We hebben nog een aantal mooie kabeljauwen gevangen, die zijn allemaal teruggezet. Verschil moet er zijn, dus Ingrid ving de kleintjes. Ook dat is een hele mooie visserij.

Het gaat ook om het plezier dat wij er samen aan beleven. Daarna hebben we een andere stek gezocht en zijn we op de platvis gaan vissen. Hele leuke visserij, lekker relaxt. Alle soorten zijn in de boot geweest, schol, schar, bot en een paar kleine dappere gulletjes, gewoon omdat het kan 🙂

Af en toe een rustmomentje inlassen hoort er ook bij, tijd voor een “bootfie”, een “brillenfoto” en een “pink moment..”

Daarna hebben we een gezellig avond gehad bij de Fiskeclub van Stubbegaard. We hebben het niet te laat gemaakt, want de volgende dag wilden we vroeg het water op.

Zaterdag kwamen we om 5.45 in de haven en troffen daar een prachtig kalme zee, mooi weer, zonnig.

Hoe mooi is Langeland dan toch. We wilden deze keer naar het zuiden en begonnen ons avontuur zuidelijk van de groene paal. Kees bekeek de bodem op zijn Dragonfly 7Pro. Omdat we een Humminbird ernaast hebben staan, zie je duidelijke verschillen! Op de Humminbird was niet veel bijzonders te zien, maar de Dragonfly liet op 48 meter diepte een bultje vis zien en we hebben een poging gewaagd. Het was moeilijke visserij omdat er een forse onderstroom stond. We hebben daar met 80 en 90 gram gevist en bodem houden lukte aardig.
De eerste inworp was gelijk een goeie. Kees ving een dubbelcatch, 1 van 84 en 1 van 65 cm, een heel mooi begin van de visvakantie.

De grootste vis had gekozen voor de “XL Doppelgänger Wattwurm” die ik deze keer op een 80-grams jigkop had gestoken, ik heb er al veel vissen mee gevangen inmiddels!

Een van de 2 was de gelukkige, die mocht terug, de ander hebben we meegenomen en ’s avonds lekker opgegeten.

Toen de Colorline langskwam ( je kunt er de klok op gelijk zetten, deze passeert Langeland altijd om 7.00 uur en om 17.00 uur)  hadden we al een paar mooie vissen in de boot !

We hadden een stralende dag uitgekozen, maar het vissen op forse diepte met een sterke onderstroming was voor Ingrid toch iets teveel van het goede. Je moet daar toch echt kracht voor hebben. We zijn rustig en relaxt teruggevaren naar de kant en onderweg kwamen we nog een vreemde snuiter tegen. Hij voer naar een boeitje met een vlag. We hebben nieuwsgierig meegekeken, want wij konden geen netten ontdekken daar. Hij haalde de boei uit het water, er zat geen net aan, alleen een anker. Hij hees hem in de boot en 200 meter verder gooide hij hem weer de zee in. De Deense vreemde snuiter heeft nog is zijn beste Deens, je weet wel, zonder enig woord Engels ofzo, (waar wij weinig van verstaan) uitgelegd wat hij aan het doen was. En wat wij eruit begrepen hebben is dat dit voor duikers bedoeld is. Weer wat geleerd:  het is niet altijd een net dat aan die boeien hangt. Hij wenste ons nog een fijne visdag met mooie vissen en hij kon toen niet weten dat deze wens ‘s avonds nog zou uitkomen.

’s Middags kwam een auto het terrein van Stubbegaard oprijden en een blonde vrouw stapte uit, ze kwam me wel enigszins bekend voor maar kon ze niet direct plaatsen. Vervolgens sprak ze Chris aan en zei ze dat voor mij kwam. Het bleek Rosita te zijn die met haar man, vader en huisdieren op weg was voor een weekje visvakantie in Bagenkop. Eerder was er op facebook een post over de verjaardag van Willy waar Chris toen een taart voor gemaakt had, het was echter lekker weer en Willy was gaan vissen. Ik had daar een opmerking over gemaakt dat ik ook wel taart lustte… Dat had Rosita ook gelezen en ze had voor mij een taart gemaakt, en niet zomaar een taart!! Wat een mooi kunstwerk had ze ervan gemaakt

We hebben er met de andere huurders van Stubbegaard en Rudi en Chris heerlijk van gesmikkeld!

Zaterdagmiddag troffen we Nederlanders die de sleutel van de huurboot van Roelof op kwamen halen bij Stubbegaard. Zij wilden ons graag ontmoeten in de Stubbe Fiskclub, woensdagavond, maar wij moesten hen vertellen dat wij zojuist gehoord hadden dat onze zwager was overleden. Dat betekent dat we onze vakantie moeten onderbreken en “even” naar Nederland rijden voor de uitvaart. Dit nieuws heeft ons weer met 2 voeten op de aarde gezet en ons doen realiseren dat je moet genieten wanneer het kan, niks uitstellen, geniet nu als het kan.

Met die gedachte ontstond het plan om ’s avonds nog een keer uit te varen. Het was nog steeds een prachtige dag met mooi visweer. Onze buren waren ’s middags ook aangekomen en ook zij wilden nog graag het water op. Om 18.00 uur ben ik alleen naar de haven gereden en om 19.00 uur uitgevaren, Ingrid bleef in het appartement. Onze buren  Nico, Ben, Bart en Edwin volgden even later. Ik ben gelijk naar dezelfde stek als vanmorgen gevaren, het visbultje was inmiddels uitgegroeid tot een bult! Gelijk de eerste drift een mooi vis van ruim 70 centimeter. Er stond wel een sterke onderstroming maar daar was goed te vissen met de XL Doppelganger op een jigkop van 80 gram.

Na enkele driften steeds vis gevangen te hebben stuurde ik buurman Bart een berichtje dat ik goed vis lag te vangen en gaf ook door waar hij mij kon vinden. De buren sloten aan en ook zij vingen prachtige vissen.

Wat een topavond was dit, heerlijk weer en volop vis!

De mensen die we ’s middags hadden ontmoet, kwamen ook voorbij varen en ik wenkte hen dichterbij te komen. De zee is tenslotte van iedereen en je wenst iedereen een leuke visserij toe. Ook zij zijn aangesloten en Ruben ving een prachtige kabeljauw van 1.03 m. Heerlijk, dat enthousiasme!

De eerste dag op Langeland en dan zo een mooie vis vangen, dat is maar voor weinig vissers weggelegd, gefeliciteerd Ruben!!

Ik heb in minder dan 1,5 uur een tiental mooie kabeljauwen tussen de 70 en 85 centimeter gevangen had ben ik om 20.30 uur weer terug gegaan, de buren zijn nog even gebleven en hadden ’s avonds een mooie klus vis bij elkaar gevangen.
De dag hebben we afgesloten met een paar drankjes op het terras bij de buren, de stemming zat er goed in, zo je vakantie beginnen wil toch iedereen?

Zondag hebben we niet gevist en hebben een rustdag gehouden. Onze vakantieburen zijn wel gaan vissen en hebben een erg goede vangst gehad met diverse grote vissen! Hieronder de foto’s van de 2 grootste vissen van die dag, de vissen zijn beiden teruggezet, chapeau!!

Bart met een kabeljauw van 99 cm

Edwin met een kabeljauw van 114 cm en 16 kilo 😮

Maandag stond in het teken van veel wind uit het westen, dus zijn we op ons gemak naar de windmolens in het noorden van het eiland gevaren en hebben daar verschillende driften gemaakt, met 2 driftzakken uit was er nog redelijk te vissen.
Door de wind was de drift van het eiland af, we begonnen op 6 meter en eindigden op 14 meter. Na enkele driften bleek de platvis zich op te houden op de plaat op 9 meter diepte. De drift dus ingekort en steeds over die plaat gevist. In totaal hebben we die middag ongeveer 30 platvissen gevangen, schol, bot en schar. Enkele mooie maatse vissen meegenomen en de rest terug gezet.

Dubbelvangst scharren op de platvislepel, pittig windje, linksonder de drijver van de driftzak.

Dinsdagmorgen vroeg opgestaan en we waren als eerste in de haven 😀

Na het uitvaren even traditioneel meeuwen voeren op ruime afstand van de haven, steeds weer een leuk gezicht hoe die meeuwen tekeer gaan om het lekkerste stukje platvisafval te bemachtigen.

Daarna zijn we gelijk naar de stek in het zuiden gevaren waar we in het weekeinde ook goed gevangen hadden.
De eerste drift bleek dat er een sterke stroming stond, ruim 5 kilometer per uur…
Met een jigkop van 150 gram tegen de stroming inwerpend werd de bodem toch gehaald op ruim 40 meter diepte en al snel ving ik een mooie kabeljauw van net in de 70 centimeter.

Enkele driften later weer een mooie beet en een kabeljauw van 90 centimeter mocht even op visite in de boot

Omdat het zo hard stroomde was het niet prettig vissen en besloten we naar de kant te varen om daar nog even te proberen een platvis te vangen. Kort onder de kant was het goed toeven, geen last van wind en lekker in het zonnetje

Dan blijkt dus dat de driftzak totaal geen nut heeft als er geen wind staat, dan hangt er een slappe zak achter de boot 😳

Tijdens het vissen nog een gulletje gevangen met een enorm ego, de Doppelganger XL (12 cm) was bijna net zo groot als het visje zelf

Rond de middag waren we terug in de haven.
’s Avonds nog een vissessie gedaan met vakantiebuurman Bart, de verwachtingen waren erg hoog gespannen, de stroming was minder geworden en de wind was weggevallen, er viel die avond echter wel meer… het viel vooral tegen!!
Op “de stek” aangekomen was er geen vis meer te bekennen, we hebben veel gezocht en geprobeerd maar geen vis van betekenis kunnen vinden. In totaal een handvol kleine gulletjes gevangen, maar ook dat hoort bij het vissen!
Ingrid heeft zich die avond vermaakt door met de vakantiebuurmannen Nico, Ben en Edwin een gezellig potje te kaarten en vooral ook veel te lachen!

Woensdag en donderdag stond er een straffe oostenwind, niet vissen dus.
Donderdagmorgen waren de buren gaan vissen in de Put&Take in Spodsbjerg, een mager resultaat, met 4 personen wisten ze slechts 1 forel te vangen..
Ik heb ’s middags een rondje gemaakt naar de helling bij Bukkemose, daar bleek wel dat het vissen niet te doen was, flinker golven.
Op het strand vermaken de gasten zich met het bouwen van allerlei stenentorentjes.

Ook nog even gekeken bij de Put&Take in Tryggelev, deze is in 2017 uitgebaggerd en gerenoveerd.

Donderdagavond zou de wind er uit gaan volgens de verwachtingen van DMI, dus om 18.15 uur samen met buurman Bart naar de haven en de boot getrailerd, het leek zowaar dat het nog goed was om te vissen ook!
Inderdaad, leek… We gingen richting Bermuda en al snel waren we tegen golven van ruim 1 meter op aan het boksen. Toch doorgevaren en richting rode Bermuda boei. Onderweg enkele driften gemaakt. Het viel niet mee de vis te lokaliseren door de hoge golven, de drift van de wind was haaks op de stroming. Toch een bultje vis ontdekt en er snel een drift overheen gemaakt waarbij we allebei een mooie kabeljauw haakten, die van Bart mocht op de foto.

In totaal hebben we samen 4 mooie kabeljauwen weten te vangen boven de 60 cm.
Tegen 22.00 uur weer terug naar de haven gevaren, met de wind in de rug vaart het wel een stuk comfortabeler!

Vrijdag hebben we onze vakantie onderbroken omdat we naar Nederland moesten voor een uitvaart.  Daarom zijn er geen foto’s van deze dagen. Zondag waren we rond 14.30 weer bij Stubbegaard. ’s Avonds waren we bij hen uitgenodigd om te komen BBQ-en. We hebben heerlijk gegeten en we besloten om ’s avonds toch nog even het water op te gaan. Lekker even uitwaaien. Want het is toch een heftige reis om binnen 48 uur heen en weer naar Langeland te crossen. Daarom hebben we even heerlijk gevaren en ons hoofd leeggemaakt.

Maandag was het winderig en hebben we niet gevist. Vol goede moed zijn we daarom dinsdag het water opgegaan. In de haven lag een prachtige grote catamaran, heel knap hoe deze in de toch niet al te grote haven Spodsbjerg aangemeerd was.

Onderweg naar de visstek kwamen we de Pilotboot tegen, die hebben we nog nooit zo vaak buiten de haven gezien als dit jaar

Daarna zijn we het op niet al te grote diepte gaan proberen. Het waaide fors en er stond een stevige wind. De bodem was hobbelig en lag kennelijk vol stenen. Ingrid ving 2 zeesterren

Ze zat regelmatig vast , maar bij de volgende drift ving ze na hard werken een mooie kabeljauw

hangen in de hengel..!

Tijdens het vissen kwamen Joeri en Wim aanvaren, die sloten ook aan in de drift.

Probleempje, driftzak in de motor…

Het was hard werken voor een visje.
Daarom zijn we naar de kant gevaren om te proberen een paar mooie schollen te vangen. Nou dat is gelukt !

’s Avonds ben ik nog even alleen het water op gegaan, de wind was wat gedraaid naar het zuidwesten en de golven waren hoger dan eerder op de dag. Met de buitenboordmotor in zijn achteruit tegen de wind in was er toch redelijk te vissen. Helaas werkte de vis niet mee, na een vijftal gulletjes waarvan 2 boven de 55 cm, ben ik naar de stek gevaren waar ik vanmiddag die grote schol had gevangen.
Aangezien ik alleen aan het vissen was ben ik gaan experimenteren met 2 hengels met qua opbouw dezelfde onderlijnen maar met verschillende kralen/kleuren.
Ik heb 3 erg grote schollen gevangen, verder nog 3 grote botten, een wijting, een gulletje en 5 kleine schollen.
Bijzonder detail: alles gevangen op de onderlijn met de zilveren drijfkralen! Gewisseld met handhengel en steunhengel, maakte niet uit, op onderlijn 2 helemaal geen beet gehad en op onderlijn 1 alles gevangen, leg het maar uit….

Woensdag niet gevist, teveel wind…
Even in de haven in Bagenkop gaan kijken maar daar waaiden we bijna van de steiger af.
’s Avonds bij de Stubbe Fisk Club een erg gezellige avond gehad 😆

Donderdag zijn we een toertje over het eiland gaan maken en in Hou vonden we aan het strand een stek met de wind in de rug, daar een tijdje staan gooien met een 12 grams lepeltje. In totaal 4 gepen hadden interesse tot aan de kant maar wilden niet doorbijten, toch was het erg leuk!

’s Avonds na het eten leek het erop dat het rustiger was, gauw de boot aangekoppeld en alleen naar de haven.
Eenmaal op het water begon het flink te regenen en de wind was sterker dan verwacht, er stonden flinke golven.
Net voorbij de gele paal een paar driften gemaakt over de vaargeul en 1 klein gulletje gevangen.
Daarna als een speer weer terug naar de haven.

Voor morgen zijn de weersverwachtingen beter, de wind gaat liggen en tot half de middag is er een redelijke stroming.
De laatste dag vissen alweer, de tijd is weer voorbij gevlogen..

Vrijdag 15 juni.
’s Morgens om 04.00 opgestaan en om 05.30 varen we de haven uit, het ziet er mooi rustig uit

In de haven ontmoeten we mijn Duitse vriend Thomas Gell die voor Ingrid een cadeautje heeft meegebracht 😆

Roze shads voor de “Pink Lady” 😀

We varen de haven uit en Ingrid maakt een mooie sfeerfoto

We varen uit richting het noorden om daar in de diepere gaten te proberen de grotere vissen te vinden.
Het is lekker visweer, zwakke wind en een matige stroming.
Natuurlijk gaat Ingrid met haar roze Kopyto shads vissen!

Al snel nadat de shad de bodem heeft bereikt krijgt ze een mooie aanbeet en de eerste vis van de dag komt naar boven

Ingrid ving die dag niet alleen de meeste vissen maar ook nog eens de grootste!

Daarna snel plaatsgemaakt voor de grote boot die op ons af komt varen (de boot op de achtergrond)
Het is altijd erg goed uitkijken als je in de vaargeul ligt te vissen!!

We maken daar meerdere driften en vangen grote vissen, ook soms allebei tegelijk

De vis was echt aan het jagen, ik ving een kabeljauw die net een grote bot van 30 centimeter naar binnen aan het werken was, onvoorstelbaar dat die dan toch de shad ook nog wil hebben!

Ook Thomas en zijn vismaat Dirk vangen regelmatig een mooie vis

Op de site van IBI bootsverleih zijn later die dag foto’s geplaatst van de vangsten van Thomas en Dirk

Rechtsonder op de achtergrond zie je een bekende boot op de Langelandbelt.. 🙂

We zijn op tijd gestopt met vissen en omstreeks 11.30 uur waren we terug in de haven. Daar nog even een praatje gemaakt met Joeri en Wim die net de boot in het water gelaten hadden. Zij waren al erg vroeg vanuit Lohals naar de brug bij Nyborg gevaren. Daar vingen ze wel vis maar heel veel kleine gul.
Hen gezegd waar wij gevist hadden en later via een SMS een bericht dat ook zij daar mooie vissen gevangen hadden.

’s Middags de boot poetsen en weer in de stalling zetten voor de volgende vakantie.
Nog een hamburger-menu bij Bistro BREDO in Humble waarna we het appartement verder hebben opgeruimd en schoongemaakt.
’s Avonds nog een afscheidsdrankje in de Stubbe Fiske Club bij Stubbegaard. We nemen ook alvast afscheid van Rudi en Chris want de volgende morgen zouden we al vroeg naar Nederland vertrekken.

De terugreis verliep vlot en zonder oponthoud, we tellen nu alweer af naar ons volgende avontuur op Langeland!