2018-09 Spodsbjerg, Jerry en Vonneke

SPODSBJERG

8 t/m 22 september 2018 Jerry en Vonneke (Michel, Jane, Nicky en Melissa)

Na een jaar of 7 niet te zijn geweest weer op vakantie naar Spodsbjerg. Huisje G10145 (top) via Novasol en de Limbo 585 (met een Lowrance Hook 4) via Nicolai van IBI. Omdat ik (Jerry) in de vakantie 60 jaar zou worden, hebben wij voor twee weken een groter huis gehuurd zodat onze twee dochters, een schoonzoon en kleinzoon een weekje konden overkomen. Von was 3 weken voor de vakantie geopereerd aan haar rechterarm en liep daarmee in het gips.

Na een voorspoedige reis waren Von en ik op zaterdag al bijtijds in Spodsbjerg. Meteen in de haven de boot overgenomen van Nicolai en teruggereden naar Rudkobing. Even lunchen en vervolgens de boodschappen doen. Meestal kregen wij voor 15.00 uur geen sleutel van de accommodatie bij Novasol, maar nu hadden we al om 13.00 uur de sleutel in handen. Hierna teruggereden naar Spodsbjerg om de auto uit te laden en het huisje verder te inspecteren op gebreken (niet gevonden).

Zondag 9 september (ZW 4-5 zon 20gr)

Omdat de kinderen in de middag zouden arriveren zijn wij rond 09.00 uur het water opgegaan, de haven rechts uit richting groen DW55. Daar tussen de groene en rode kant wat driften geprobeerd, maar we gingen met 6,5km over het water waardoor het lastig was om de bodem te halen. Hierop helemaal terug gevaren naar het eerste windmolenpark. Daar had ik in een paar uurtjes rond de 20 scharren, 1 mooie schol en een aantal grote dikke botten. We hebben daar gevist tussen de 7 en 14mtr. Om 16.00 uur waren we weer terug bij het huisje waar de kinderen ook arriveerden.

Maandag 10 september (W4 zon 20gr)

Om 10.00 uur de haven uit. Met de hele familie aan boord naar de gele paal om daar geep te vangen. Dit was een jaar of 10 geleden uitstekend gelukt (de kinderen waren toen ook mee), maar nu hadden we met 4 hengels na een uur nog niets. Daarom maar weer naar het eerste windmolenpark. In 3 uurtjes vingen we rond de 30 scharren (en scharretjes) 1 maatse schol en weer grote dikke botten.

Dinsdag 11 september (W/ZW-6 en regen)

Gezien het weer zijn we gaan shoppen in Odense.

Woensdag 12 september (W4 zon 20gr)

Omdat we maandag hadden gezien dat de grote huurboten voor het bos bij de DW55 lagen te vissen zijn wij ook hier naartoe gevaren. Dit was geen succes. Daarom maar weer naar het eerste windmolenpark hier weer volop schar en grote bot (grootste was 40cm). Om 14.00 uur weer in de haven.

De afgelopen dagen hadden we iedere keer bij terugkomst in de haven een hotdog en een biertje gedaan bij IBI. Zo zagen wij veel bootjes binnenkomen die eigenlijk allemaal nauwelijks grote kabeljauw hadden gevangen. Ninja was er ook en vertelde dat hij helemaal naar de 3 rode tonnen in het zuiden was gevaren en ze daar wel kon vangen.

Donderdag 13 september (ZW4 zon en een buitje)

Vandaag zouden we op de kabeljauw gaan. We hebben van geel naar de overkant gevist. Lange driften gemaakt bij de DW55 en de rode er tegenover. Het resultaat was een tiental gulletjes van rond de 40-45cm die alle gevangen werden op de bijvanger waar een piertje, zager of mesheft bij gestoken was. Met de shad of pilker konden we ze niet vangen.

Vrijdag 14 september (W4 volop zon)

Meteen naar het eerste windmolenpark, maar weinig te vangen op 12mtr. Ongeveer 500 meter richting de haven lag een bootje onder de kant te vissen die wel volop ving.

Hierop zijn wij ook een stukje terug gevaren en hebben driften gemaakt op 7mtr. Dit leverde weer volop schar en bot op. Op de terugweg zijn we nog langs de DW53 gevaren en hebben op de rand van de vaargeul zitten vissen. ! hengel met een verenpaternoster, 1 met shad en bijvanger, 1 op geep en 1 met de botlepel. Alleen deze laatste leverde wat schar op, de rest niets. Aan het einde van de dag lekker gegeten bij de Viking Pizza in Rudkobing.

Zaterdag 15 september (ZW3 volop zon23gr)

Vandaag vieren we mijn verjaardag. We zouden ergens gaan uiteten, maar gezien het mooie weer hebben moeder en dochter zich opgeworpen om boodschappen te doen voor een lekker BBQ. Hierdoor ben ik dus met mijn schoonzoon en andere dochter het water op geweest voor platvis. Gisteren hadden we van Willy gehoord dat hij een goede dag had gehad aan de binnenkant van geel. Daar aangekomen driften gemaakt van 6 tot 12mtr. We hadden volop vis. Meerdere kleine gulletjes, een 20-tal schollen tussen de 30 en 35cm, grote vette botten en grote scharren. Mijn dochter pakte een schar van 36cm!! We hadden in een paar uurtjes tijd de koelbox vol met mooie grote platvis, de rest ging weer terug. Een topdag die eindigde met een lekkere BBQ met vlees en eigen gevangen vis.

Zondag 16 september

Vandaag reizen de kinderen terug naar huis en hebben wij een rondje naar Lohals gemaakt. Hier liggen hele mooie huurbootjes voor weinig geld. Wel hoorde ik van de vissers daar dat er vaak ver gevaren moet worden voor je wat water onder de boot heb.

Maandag 17 september (ZZW 4 zon)

Vandaag diverse driften gemaakt van rood naar de groene DW53. De netten van beroepsvissers staan hier ook. Een paar gulletjes van 40-45cm. Vervolgens over de Lysto. Links, rechts, voor, achter en er recht overheen. Geen gul, 5 onderlijnen kwijt.

Dinsdag 18 september (W4 volop zon)

Lange driften gemaakt bij de groene DW55 en de rode aan de overzijde van 35 naar 20 mtr. Ook vanaf de gele paal voor de haven. Resultaat een 5-tal gulletjes van 45cm.

Volgens de weerberichten zou het vrijdag en zaterdag tot windje 9 gaan  waaien, dus wij besloten om dan op vrijdag al terug te rijden naar huis.

Woensdag 18 september met belachelijk mooi weer een rondje naar Bagenkop gemaakt. Wat is het toch een mooi eiland. In het huisje aangekomen de weersberichten nog maar eens bekeken en nu bleek dat er donderdag rond 12 uur al windje 6 zou staan. Hierop hebben we besloten dat ik donderdag morgen de boot zou schoonmaken en inleveren bij Nicolai en Von het huisje aan kant zou maken. Rond 12.00 uur reden wij weg uit Rudkobing. Tot Bremen ging de reis voorspoedig, maar daar kwamen wij in een file van één uur terecht. Bleek op de andere rijbaan een aanrijding te zijn gebeurd waarbij twee traumahelikopters op de weg moesten landen.

We hebben een topvakantie gehad, alleen jammer dat de grotere kabeljauw het een beetje liet afweten.

Groeten Jerry en Vonneke (en de rest van de familie)