2019-04, Spodsbjerg, Henk Knot

Visverslag Langeland 2019

Zaterdag:

Op de dag van aankomst (20-04) hebben we ’s avonds het donker ingevist op een stukje stand nabij de haven van Spodsbjerg. De vangst: 3 botten en een heel klein gulletje.

Zondag:

Vandaag zijn we met de boot de zee op gegaan van 12:00 – 17:00 uur. We zijn gestart bij de gele paal en zijn daarna langzaam wat verder naar de vaargeul gegaan. We hebben gevist met platvis onderlijnen met zeepieren en met loodkopjes met shads. Dit laatste bracht één gul op. Verder vingen we met zeepieren 3 mooie schollen en kleine gullen (ondermaats).

Maandag:

Vandaag gingen we vol goede moed rond 11:00 uur richting B14. Er lagen daar meerdere bootjes maar allemaal leken ze weinig te vangen. Wij hebben 1 net te kleine gul gevangen met zeepieren en verder niets. Op een gegeven moment besloten we een andere locatie te gaan zoeken. Tijdens het varen werden de golven hoger en begon het flink harder te waaien. We besloten, net als vele andere bootjes, terug te varen naar de haven. In de middag zijn we naar het zuidelijkste puntje van het eiland gereden en hebben daar een 7-tal mooie botten gevangen. Een mooie dag maar jammer van de wind. Volgens de laatste berichten moeten we geduld hebben tot donderdag:

Dinsdag:

Vandaag waaide het te hard om met de boot de zee op te gaan. In de avond hebben we toch besloten om in de haven van Rudkøbing vanaf de kant de duisternis in te vissen. Resultaat was 1 palinkje van zo’n 20cm.

Woensdag:

Vandaag waaide het ook nog hard en hebben we in de middag nog een poging gedaan vanaf de kant in Rudkøbing maar helaas zonder resultaat.

Donderdag:

Vandaag is er minder wind. We besluiten om eens wat platvis te gaan vangen op B3 (N55°00’33.1 E10°54’49.7). Helaas vangen we hier niets. We besluiten ons geluk te gaan beproeven dichter bij de kust en bingo! We vangen lekker platvisjes, met name schar. De grootste is een schol van 46cm. (N54°59’09.5 E10°53’44.3) later deze dag gaan we nog naar de gele paal waar we ook nog lekker wat platte vangen. Een mooie dag dus.

Vrijdag:

We willen vandaag eens wat gul gaan vangen en varen naar de blinde darm. De golven zijn best hoog vandaag maar we gaan het proberen. Op B13(2) driften we de darm dwars over maar zonder enig resultaat. We varen een end terug richting kust en komen bij de groene paal een aantal bootjes tegen. Een van ons heeft flink beet op een gul maar die ontsnapt vlak voor de boot, helaas. Het begint nu te regenen en te onweren dus besluiten we terug naar de haven te varen. In de haven aangekomen spreken we een Nederlander die jaarlijks op Langeland kabeljauw komt vissen. We proberen nog wat kennis te krijgen over kabeljauw vissen want dat is tegengevallen deze vakantie.

’s Avonds besluiten we de overgebleven zagers op te gaan maken vanaf de kant in Gulstav in de hoop op gul in de schemering. We beginnen met 1 bot maar al gauw trekt de wind vanuit het westen aan en halen we de benodigde afstand niet meer. We vissen nog wel het donker in maar tegen beter weten in. Om 22:00 uur besluiten we huiswaarts te gaan.

Pieren steken:

We hadden besloten om in deze vakantie onze eigen pieren te gaan steken. We hadden ons goed voorbereid en hadden rieken en zelfgemaakte aaspompen meegenomen. Op de eerste dagen ging het pieren steken prima. Vanaf dinsdag ging het harder waaien en konden we nergens meer hoopjes vinden. We dachten dat komt wellicht van de golven die de hoopjes wegspoelen. We zijn een rondreis over het eiland gaan doen en hebben strandjes aan de westkant van het eiland afgezocht (van Ristinge tot Dageløkke) maar zonder enig resultaat. Dit vonden we erg vreemd, hoe kan dat nou? Is dit te verklaren? Misschien moeten we hier verder op studeren.