2019-04 Stubbegaard, Ralph en Kees

Eindelijk was het dan zover,vrijdag 19 april. Nadat ik Ralph opgehaald had zijn we richting Stubbegaard gereden. Een voorspoedige reis zonder al te veel oponthoud.
De boot uit de stalling gehaald en bij terugkomst bij Stubbegaard wachtte ons een leuke verrassing! Chris had een lekkere taart gemaakt voor ons 🙂 Hij smaakte voortreffelijk!

Toch wel moe van de reis lagen we bijtijds op bed. Plan was om de volgende morgen om 7 uur op te staan en dan op ons gemak de hengels klaar te maken en daarna aan de eerste visdag te beginnen.

Zaterdag 20 april 2019

Om 5 uur waren we alle twee al klaarwakker.., de spullen uitgezocht en klaargemaakt waarna we om 08.30 uur de haven uitvoeren. Het was lekker zonnig weer, weinig wind, maar op het water toch wel fris. De watertemperatuur 7 graden.

We zijn eerst de vis gaan zoeken, dat viel niet mee, hier en daar een plukje vis. Op een gegeven moment vonden we een schooltje actieve vis in een diep gat van de vaargeul, Daar heb ben we verschillende driften over gemaakt en mooie vissen gevangen

Willem en Daniel lagen wat verder van ons af en stonden beiden met een kromme hengel, even ingezoomd met de camera en even later er naar toe gevaren om de vangst vast te leggen

Het werd al gauw drukker op de stek, ook de Amigo kwam nog even meedriften.
we zijn toen weggegaan en hebben op een kelpveld een aantal driften gemaakt en mooie donkere kelpgullen gevangen

Hierna nog een poosje op platvis gedrift, als aas zagers van Lobbezoo. Ik gebruikte de onderlijn die Sjaak Lobs voor me gemaakt had en heb er mooie vissen aan gevangen.

Ralph ving vandaag de grootste schol, een mooi exemplaar van 44 cm

Om half drie zijn we naar de haven gevaren en bij terugkomst in ons vakantieverblijf hebben we even de schaduw opgezocht met een koude versnapering

Al met al een geweldige eerste vakantiedag, weinig stroming, weinig wind, mooie vissen en volop zon. We hebben weer leuke herinneringen gemaakt!!

Zondag 21 april 2019

Vanmorgen om 04.00 uur opgestaan en omstreeks 05.30 uur waren we in de haven.
We zijn  uitgevaren terwijl de zon net boven de horizon begon uit te komen

Er stond vandaag erg weinig stroming, minder dan 1 km/u. We hebben diverse stekken afgevist en een aantal maatse gullen weten te vangen. Al deze vissen zwemmen weer 🙂

Hierna hebben we nog een tijdje op platvis gevist, veel schol gevangen, grootste was 44 cm

Voor de liefhebbers de coördinaten van de stek 😉

Tijdens het platvissen kwamen er nog een aantal marineboten langs, 1 ervan veroorzaakte wel een hele vieze rookpluim

’s avonds nog een uurtje de spieren losgegooid op zeeforel, helaas zonder resultaat.

Maandag 22 april 2019

Vanmorgen met een spiegelgladde zee richting zuid gevaren.
Al snel bleek het een moeizame dag te worden, geen stroming en bijna geen vis te vinden.
Korte dagbeschrijving: in totaal 7 maatse gullen, de grootste 82 cm, stuk of 6 schollen, de grootste 42 cm.

Om een uur of 2 ’s middags begon het flink te waaien, we hebben stug doorgevist tot half vier zonder noemenswaardige vangsten en zijn op golven van ruim  een meter teruggevaren naar de haven.

Om 11 uur vanmorgen heb ik mijn GSM op stil gezet..
Ik krijg wel vaker een berichtje/belletje tijdens het vissen maar nu begint het te veel te worden.
Tussen kwart voor 11 en 11 uur ontving ik 13 whatsapp/messenger berichten, 2 mails en werd 2 keer gebeld. Mijn GSM en ik raken hierdoor overbelast en ik kom zo
niet meer aan vissen toe.
Aangezien ik ook vakantie heb en hier naar toe gekomen ben om te vissen gaat voortaan mijn GSM tijdens het vissen op stil.

Ik ben best bereid om iemand te helpen en informatie te geven maar niet meer als ik aan het vissen ben.

Dinsdag 23 april 2019

Vandaag staat in het teken van harde wind. Vanmorgen met vriend Claus Bjorn een klein mankement aan de boot verholpen en een onderwatercamera klaar gemaakt voor gebruik. Als de wind deze week gaat liggen kunnen we die eens uittesten.
Korte wandeling langs het strand waarbij we gezandstraald werden..

’s Middags op zoek naar een leuke stek aan de westkant van het eiland om ’s avonds te gaan vissen op zeeforel.
Uiteindelijk een mooie stek gevonden met een luipaardbodem en de wind in de rug.

Met z’n drieën vanaf 19.30 gevist met divers kunstaas.
In totaal hebben we 3 gepen gevangen, helaas geen zeeforel gevangen.
We vinden het wel een hele mooie stek met potentie!

Woensdag 24 april 2019

Vanmorgen stond er nog steeds te veel wind om met de boot uit te varen.
We spraken af om eens naar Bagenkop te rijden om daar naar de schotse hooglanders te kijken

Ook een eindje langs de kust gewandeld richting Bagenkop. Als er dan een boomstronk ligt met een gat erin dan moet er natuurlijk even een foto van gemaakt worden, “Ralph, ga eens liggen?” 🙂

Het water zag er daar een stuk rustiger uit, we besloten om een stukje verder richting Bagenkop te gaan kijken of we ergens een rustige stek konden vinden om te proberen een zeeforel te verleiden.
Enkele kilometers verder vonden we die inderdaad:

even kijken of het hier wat kan worden, water is kraakhelder en het is een mooie luipaardbodem

hengels waren gelukkig in de auto blijven liggen na de vissessie gisterenavond

Allebei zijn we begonnen aan de reeks van 1000 worpen 🙂

Op een gegeven moment een aanbeet, zou het dan toch??
Ja hoor, de eerste zeeforel was een feit:

Al snel gevolgd door de tweede

Daarna in Bagenkop even een broodje gaan eten en nog een stek bij Agab bevist. Daar hebben we beiden wel beet gehad, maar niks gevangen. Ik zag een meter of 10 uit de kant een kleine forel achter een steen vandaan op de stripper knallen, dat was erg leuk om te zien! Helaas schoot deze kort voor de kant van de haak.

Hierna ook nog even aan Ristinge staan smijten, hier was de wind beduidend beter merkbaar, na een half uur hebben we het opgegeven en zijn teruggegaan naar ons vakantieappartement.

Donderdag 25 april 2019

Vandaag om 8 uur afgesproken in de haven met Claus Bjorn, hij zou met zijn boot komen en dan samen uitvaren.
De Deense lucht is goed voor de nachtrust, CB had zich een beetje verslapen..
We zijn alvast rustig aan richting het zuiden gevaren en hebben daar op 25 meter diepte een aantal mooie kabeljauwen gevangen.

Omstreeks 10 uur wilden de vissen niet meer bijten, na een paar loze driften afgesproken om te gaan proberen een tarbot te vangen, dus samen opgevaren naar de beoogde stek:

Claus Bjorn had mooie zandspieringen bij die we als aas gingen gebruiken.
Na een korte uitleg over de onderlijnen en de vismethode gingen Ralph en ik vol goede moed aan de gang.
Al vrij snel riep Claus Bjorn naar ons “I’ve got one!!”
Natuurlijk even er naar toe gevaren en hij had een griet gevangen van 33 cm.
Nog een paar keer riep hij : “Turbut!!”
Claus Bjorn ving in totaal 1 griet en 4 tarbotten, de grootste tarbot woog 1,4 kilo.
Ralph en ik hebben ons stinkende best gedaan en hebben keihard zitten vissen maar helaas hebben wij er geen mogen vangen.
Om een uur of 4 ’s middags hebben we op het water afscheid genomen van elkaar en zijn we over een glad zeetje terug naar de haven gevaren. Onderweg waren we het er samen wel over eens dat we een interessante en waardevolle les hadden gehad!

Vrijdag 26 april 2019

Vanmorgen nog een keer uitgevaren voor een laatste vissessie deze vakantie.
We zijn gelijk naar het zuiden gevaren naar de stek van gisteren.  Na een paar driften bleek dat de vis er niet zat of geen zin had om te bijten.
Hierna een drift over de vaargeul gemaakt tot dieptes van 45 meter, ook niks…
Daarna een andere stek op de plaat gezocht, daar tussen de 19 en 21 meter samen een tiental mooie kabeljauwen gevangen, de grootste was 75 cm en mooi dik.

Omstreeks 10 uur ging de beet er weer uit, net als gisteren.
We besloten om nog even op platvis te gaan vissen. Toen we naar het zuiden keken zagen we donkere wolken aankomen. Hierop de overgebleven zagers aan onze vakantieburen geschonken en naar de haven gevaren. Tijdens het varen een paar druppels regen  gehad. Tijdens het rijden naar ons vakantieappartement bij Stubbegaard een buitje gehad.
Toen we binnen waren gingen de sluizen pas echt open!

Enkele losse opmerkingen over deze vakantie:
– met Ralph een erg leuke en gezellige week gehad (is wederzijds vertelde hij me 🙂 )
– de appartementen bij Stubbegaard zijn uitstekend toegerust voor een (vis)vakantie
– we moeten nog veel leren over tarbot-vissen
– groot aas – grote vis, nagenoeg alle vissen boven de 60 cm zijn gevangen aan de cutbait herring
– zagers van de firma Lobbezoo zijn ruim een week goed houdbaar in turf (in de koelkast)
– de platvisonderlijnen van Sjaak Lobs werken goed
– ondanks dat vis niet los is geeft volharding toch vaak resultaat
– de meeste vis hebben we gevangen  voor 10 uur ’s morgens
– als je over het eiland gaat rijden neem dan altijd een hengel mee voor zeeforel/geep

Tot slot nog enkele screenprints van de Dragonfly die gemaakt zijn tijdens deze vakantie:

bovenste 3 screenshots zijn van scholen actieve vis.
Onderstaand screenshot geen idee wat dat moet zijn, misschien scholen aasvis, we hebben er in ieder geval geen vis gevangen

Dat was het weer voor deze vakantie, nu weer aftellen naar de volgende 😉