2019-08 Spodsbjerg Luc en Martijn

Visvakantie Martijn & Luc augustus 2019

In drie dagen vissen zou het moeten gebeuren, een  mooie kabeljauw vangen op Langeland. Op deze trip gaat Martijn mee, een van mijn beste maten die ik ondertussen al 25 jaar ken. Martijn vist zelf niet actief, maar gaat wel een aantal keren per jaar mee om bijvoorbeeld een nachtje te gaan karperen. Eens in de paar jaar maken we een trip naar het buitenland. De insteek is dan om in een lang gezellig weekend vis achter de vinnen aan te zitten. Zelf ben ik een zoetwatervisser die tegenwoordig met name op roofvis vist. De grote vraag was ook of het kabeljauw vissen met de boot zou gaan lukken. Gelukkig is de informatie van Kees Michielsen van www.zeevissenlangeland.nl erg nuttig en hebben we de theorie goed gelezen.

Op woensdag 14 augustus vertrekken we rond een uur of 8 vanuit Venlo met de auto naar Langeland. Martijn is vanuit Utrecht gekomen en heeft er al anderhalf uur op zitten. Bij het inpakken heeft de hond zich al snel een plekje in de kofferbak geclaimd. Maar helaas, dit keer mag ze niet mee. Ze is helemaal gek op vissen en een trouwe vispartner geworden. Het is voor haar dus een grote teleurstelling dat ze thuis moet blijven.

Na een voorspoedige trip van 8 uur staan we bij de Camping Færgegårdens op Spodsbjerg. Snel de tent opzetten en nog even vanaf de kant de nacht in gaan vissen, om hopelijk een zeeforel te vangen. De voorspelling voor de wind is morgen niet goed, dus we moeten nu van het rustigere weer profiteren.

We hebben de stek 2 `Bos bij Lunden´ uitgekozen, zoals die door Willy Gryp is omschreven. Op weg naar de stek staat er nog een hertje rustig te grazen, wat een rust hier….

Voor het donker wordt hebben we alleen een aantal beten gehad, echter geen hangers. Waarschijnlijk waren het gepen. We hebben actief vissend helemaal doorgelopen tot de vuurtoren (Keldsnor Fyr). In het donker krijgen we geen beten meer en rond 23.00 uur wordt de weg naar huis weer ingezet.

Zoals voorspeld is het donderdag slecht weer met regen en wind. Daarom gaan we naar Rudkøbing om in de haven met kunstaas en platvislepels actief te gaan vissen. Hier weten we enkele scharren en botten te vangen. Het is hier erg ontspannen vissen. Het huisje geeft goede beschutting en er staan picknick tafels langs het water. Ook is het leuk dat er zo nu en dan een Deen komt kijken wat we aan het doen zijn.

´s Avonds belt Alex van Alex Bootsverleih. Alex legt ons uit dat we waarschijnlijk alleen morgen nog kunnen vissen omdat er voor zaterdag wederom veel wind is voorspeld. Daarom wil hij ons vanavond de boot al overhandigen zodat we morgen in de vroegte het water op kunnen en er een lange dag van kunnen maken. Goed meegedacht Alex! Binnen 20 minuten zien we elkaar in de haven en krijgen we de sleutel van de boot. Alles wordt goed en rustig uitgelegd en zelfs voor de zoetwatervisser is het snel duidelijk hoe een en ander functioneert. In de Garmen visvinder staan al een heel aantal waypoints. Alex vist zelf ook veel en hij wijst ons een aantal stekken aan waar de vis nu goed te vangen moet zijn. De vissen zijn te verwachten op een diepte van 25 tot 30 meter.

Conform planning zitten we net na zonsopgang op het water. We gaan richting het zuiden. De wind is eerst westelijk en zal later op de dag draaien en vanuit het zuiden gaan waaien. De wind is nog steeds vrij stevig en gelukkig heb ik shads met loodkoppen van 150 gram bij me, die we nog net goed op de bodem kunnen houden. Ik haak als eerste een vis maar die schiet vlak voor de boot los. Martijn heeft niet znel daarna de eerste vis in de boot. Deze vis is rond de 50 cm. Dit is goed voor het zelfvertrouwen. Voor de middag vangen we verspreid over het gebied dat door Alex was aangewezen mooie vissen. De grootste twee kabeljauwen waren net iets boven de 70 cm en een stuk of 6 boven de 50cm en een tiental kleinere vissen waaronder ook een makreel en een koolvisje.

Actie genoeg. Wanneer in de middag de wind is gedraaid en worden we gedwongen om evenwijdig aan het talud te driften. Nu vangen we vreemd genoeg geen vissen meer. Daarom zijn we verkast naar de overkant van de vaargeul. Hier weten we nog een 50er en een stuk of 5 kleinere vissen te vangen. Tevens zien we vlak voor ons in het heldere water een bruinvis langs de boot zwemmen, gaaf!!

Langzaam zijn we zo al op weg naar de haven aan het gaan. Tegen zonsondergang nog even de stek voor de haven geprobeerd, maar helaas blijft de actie uit. Terug op weg naar de haven worden we in het rustige water omringd door een groep bruinvissen. Wat een mooie omgeving hier.

De zaterdag is inderdaad een dag met veel wind. Tegen de avond zou het echter minder worden. Daarom hebben we Alex gebeld om te vragen of we zondag ochtend, de dag van ons vertrek, de boot mogen inleveren. Dat was geen probleem en het plan is om rond 18.00 uur nogmaals het water op te gaan.

´s Avonds lijkt er echter nog steeds veel wind te staan… Om 19.00 uur gaan we toch maar even het water op, de wind zou toch gaan afnemen?… Direct voor de haven zijn we gaan driften. 300 gram lood konden we maar drie keer aan de bodem houden en dan waren we het contact kwijt. Martijn haakt echter meteen een mooie kabeljauw van 72 cm. Dit zou de laatste vis van de trip worden, want we krijgen geen beten meer.

Resumé.

Uiteindelijk hebben we maar een dag goed vanuit de boot kunnen vissen. Die dag hebben we wel goed kunnen vangen en hebben we goed kunnen ervaren hoe het vissen op zee met een kleine boot gaat.

Alex snapte niet waarom we maar drie dagen zijn gaan vissen en ons zo erg afhankelijk van het weer hebben gemaakt. Ik begrijp wat ie bedoeld. Om minder afhankelijk te zijn van het weer is het inderdaad aan te raden om langer dan drie dagen te gaan. Maar de insteek was om een gezellig lang weekend met een goede vriend te hebben en daarbij ook nog eens een visje te vangen. En daarin was de opzet volledig geslaagd.

Het verblijven in een tent op camping Færgegårdens is overigens goed bevallen. Er zijn gezamenlijke ruimten om te koken en te verblijven die erg netjes zijn ingericht. Als het regent kun je hier toch goed verblijven. Het is in ieder geval heel wat meer luxe dan we eerder hebben ervaren bij een lang weekend met de tent langs een Franse rivier. De haven ligt op loop afstand direct voor de camping. Tevens is een plaats ingericht om de vis schoon te maken en is er de mogelijkheid om gratis gebruik te kunnen maken van een diepvries.

Als zoetwatervisser het zoute sop op gaan, en een mooie kabeljauw vangen, blijkt dus mogelijk te zijn. Wel is de informatie van deze website van groot belang geweest en heeft zeker geholpen. Kees bedankt!!