2019-09 Spodsbjerg Rob Torsk

Spodsbjerg, september 2019
Rob Torsk

Op zaterdag 14 september ben ik om 4.00 vanuit Tilburg vertrokken voor een solo visvakantie naar Langeland met als doel eindelijk eens die 50 cm+ schol te vangen.
De reis liep zeer voorspoedig tot ik de Elbetunnel uitkwam.
Daar kwam ik in de file terecht omdat er een stuk van de Autobahn was afgesloten.Over een stuk van 5 km heb ik 3 uur gedaan.Bij Hamburg Stellingen moesten we dwars door Hamburg en dat duurde 1 uur over een stuk van 6 km.In totaal dus 4 uur gedaan over een stuk van 11 km!!!Leuk is anders,maar heb het maar gelaten ondergaan.

Om 16.00 kwam ik bij het sleuteladres op het eiland Tåsinge en heb ik de sleutel gekregen van huisje M 67359 van Feriepartner.Daarna gelijk door naar Spodsbjerg Havn en mijn huurbootje in ontvangst genomen,een Uttern 490 en daarna door naar het huisje aan de Slaaenvænget 11 in Spodsbjerg.

Nadat de auto leeggeruimd was even de belangrijkste boodschappen gedaan en even naar de haven om 2 bakken tappen af te geven aan Willy Gryp.Die had ik extra meegekregen van Frank Lobbezoo omdat ze dreigden zonder aas te komen zitten.
Het was inmiddels te laat om nog uit te varen,dus heb er een rustig avondje van gemaakt met een welverdiend flesje Odense Classic.

15/9,visdag 1,

Er stond veel wind en nadat ik op de webcams een aantal bootjes uit zag varen ook besloten om het te proberen.
Ik ben richting het noorden gevaren en dat ging verrassend goed,maar ja,dat was ook op 4 meter water.
Eerst maar een drift gedaan en begonnen op 5 meter.Ik had wat beschutting gezocht nabij het einde van het bos maar bij de 9 meter werd het minder comfortabel door de hogere golven.

Daarna een stukje teruggevaren en mijn anker laten zakken op 4,5 meter,lekker uit de wind.Hier een uurtje gelegen en had slechts 2 botten en een zwartooglipvis die alle weer zwemmen.Ik neem alleen mooie schollen en scharren mee,de rest gaat terug.

Dan maar weer gaan driften.Verschillende plekken geprobeerd maar het wilde niet lukken.Zodra ik op de 9 meter kwam werd het te wild naar mijn zin.De wind viel op zich mee,maar de vele windstoten maakte het er niet fijn op.De vis had er ook weinig zin in dus maar weer terug naar de haven gegaan.

16/9, visdag 2,
De wind was een stuk minder dan gisteren,dus om 9.30 naar de haven gereden.Ik ben begonnen bij de gele stroompaal,mede omdat ik daar had afgesproken met een groepje Belgische vissers olv Niels Goossens.
Die hadden een vraag gesteld in de groep of er nog iemand tappen over had en ik had voldoende aas bij dus heb ik ze op het water wat tappen overhandigd zodat ze deze uit konden proberen.Ze hadden daar nog nooit mee gevist.

Er stond een pittige stroming van zo’n 4 km/u wat ook logisch was.Eergisteren was het volle maan dus dan krijg je dat.Dus maar weer voor anker gegaan op 8,5 meter.
Ik ben begonnen met de nieuwe aassoort ‘Americanos’.Deze had ik van Frank Lobbezoo van Lobbezoo zeeaas gekregen om uit te proberen.

Het lijkt wat op de zager,maar heeft een veel taaiere huid,waardoor het beter op de haak blijft zitten.Hier heb ik een paar vissen op gevangen,bot en scharretjes,maar daarna overgeschakeld op de tappen omdat ik daar meer vertrouwen in had.Maar ook op de tappen was het niet veel,mede door de pittige stroming vermoed ik.
Deze dag een aantal ondermaatse scharren gevangen die de minimummaat van 25 cm niet haalden,een paar mooie botten van 40 cm+ en 2 schollen.Alleen de schollen meegenomen,dus er liggen al 2 vissen in de vriezer.

17/9,geen visweer,
Er stond vandaag een flinke puist wind op nota bene mijn verjaardag en besloten om niet te gaan vissen.Ook vele zware regenbuien gehad en toch zag ik op de webcam bootjes terugkeren naar de haven,zelfs een rubberbootje erbij.Totaal onverantwoord als je het mij vraagt met wind van 14-15 m/s.
Tegen de middag even in de haven rondgekeken en later nog naar Humble gereden voor een lekkere pizza.Verder niet veel gedaan vandaag.

18/9,visdag 3,

Minder wind dan gisteren dus om 10.00 naar de haven en richting einde bos gevaren en op 6 meter begonnen met driften.De stroming was er ver uit en had een mooie driftsnelheid van 1,5 km/u.Maar bij de 12 meter aangekomen was het toch weer iets te wild dus de beschutting van het bos weer opgezocht.
Anker laten zakken op 9 meter en al vrij snel ving ik 2 gepen vlak achter elkaar.Die heb ik ook zsm weer teruggezet want ook die schubbenfabrieken hoef ik niet.Die geven mij teveel rotzooi in de boot met die groene schubben.Nog wat botten en schar-minkels gevangen die ook weer terug mochten.

Om 13.00 werd er een knop omgezet en kwamen er een paar mooie vissen aan boord in de vorm van 2 mooie schollen en 3 flinke scharren en een grondeltje.Na een uur werd de knop weer teruggezet en was het over.

Anker opgehaald omdat ik het dichter bij de haven wilde proberen thv de forellenvijver.Gelijk naar de 12 meter maar dat vond ik te wild,mede omdat de boot dwars op de golven zou komen te liggen,dus omgedraaid en weer naar het bos.

Een meter dieper gaan liggen,op 10 meter en het werd sprokkelen voor een visje.Wat scharretjes,botjes en een bot van 36 cm.
Om 16.30 was mijn bakje steekzagers op en heb er weer tappen op gezet.Het leek wel of diezelfde knop weer werd omgezet want in een half uur ving ik 5 mooie schollen zonder een andere vissoort erbij en dat op 10 meter.
Uiteindelijk had ik deze dag 7 mooie schollen en 3 flinke scharren.Ook redelijk wat teruggezet en dat maakte het best wel een leuke visdag.Niet super,maar toch lekker gevist.

19/9,visdag 4,
Vandaag was de wind er vrijwel helemaal uit dus lekker vroeg gaan vissen voor mijn doen.Om 8.00 was ik in de haven en gelijk naar mijn favoriete stek in het noorden bij het witte huisje.
Anker laten zakken en toen de boot op de stroming lag,lag ik op net geen 15 meter.Niet dat ik eigenwijs ben of zo (misschien toch een beetje),maar dit vind ik het fijnste vissen,voor anker.

Lekker met 2 hengels vissen,eentje langs de boot laten zakken met 60 gram lood en de andere hengel verder van de boot af met ankerlood.
De beet zat er gelijk goed in.Wel veel kleintjes in het begin dus ben gaan turven hoeveel ik er terug zou zetten.
Het eerste anderhalf uur was niet normaal,constant beet op beide hengels met mooie schollen en scharren erbij en de vele kleintjes.Daarna werd het wat minder maar toch geregeld beet.Gewoon even geduld hebben tot de beet er weer inkomt.

Dat was dus om 12.45 toen die bekende knop weer werd omgezet.Ik begon ineens schollen te vangen.Vreemd,als ik op een bepaalde plek ingooide was de kans groot op schol.Het lukte alleen niet elke keer om op die plek in te gooien omdat de boot wat aan het draaien was.

Om 15.00 vond ik het genoeg en ben ik gestopt.Ik had een mooie portie vis in de koelbox die ik bij mijn huisje nog moest schoonmaken.Normaal doe ik dat op het water,maar volgens mij mag dat niet.Mocht er controle komen,dan moeten ze de hele vis kunnen meten.

Uiteindelijk is het een superdag geworden met een mooie portie vis.Voor de vriezer had ik 34 maatse scharren en 12 schollen.Niet verkeerd dacht ik zo.Dit is weer het Langeland zoals ik het ken.

Dan de vissen die ik terug heb gezet,ik heb het bijgehouden al ben ik er misschien een paar vergeten te noteren.31 scharretjes,5 botten,1 wijtinkje en 1 gulletje heb ik terug aan de bælt gedoneerd.
In totaal dus 84 vissen gevangen en bijna net zoveel maatse als ondermaatse vissen gevangen.
Hiervoor ga ik dus naar Denemarken.

Het visafval was ook 2-3 kilo en die kun je kwijt in de containers op het bungalowpark.Je hoeft dus niet meer het water op om dit 500 meter uit de kant te dumpen.Zeer goed geregeld.

20/9,visdag 5,

Het was druilerig weer met regelmatig miezerbuien,dus vlakbij de haven gevist thv de forellenvijver.Ik had besloten om tot 12.00 te vissen en daarna de boot in te leveren.Dat leverde 4 scharren en 2 schollen op.Om 12.00 de verre hengel opgedraaid en dat ging zwaar.Ik dacht er weer kelp aan te hebben hangen want dat heb ik deze week geregeld gehad.
Bleken er 2 schollen aan te hangen met 1 best grote erbij.Ik dacht nog,zou het die 50 cm+ zijn?Maar na het meten bleek deze ‘slechts’ 44 cm.
Jammer,maar het was wel de grootste schol deze week en dat in de allerlaatste seconde van deze visvakantie.
Ik zal dus nog een keer terug moeten om die 50 cm+ te vangen wat ik overigens graag doe.

Daarna boot ingeleverd,huisje en visspullen schoongemaakt en rond 18.30 weer terug naar Tilburg gereden.Dat ging best goed,alleen een kleine file tussen Bremen en Osnabrück en bij Nijmegen was de A50 afgesloten,dus met een uurtje vertraging was ik om 2.45 weer thuis.

Het was best een leuke week ondanks de wind de eerste dagen.Is de wind er eenmaal uit,dan kun je een heel leuke visweek hebben en op dieper water vissen.
De donderdag heeft mijn week goedgemaakt en met een volle koelbox thuisgekomen.