2019 augustus, Stubbegaard, Ingrid en Kees

Zaterdag 3 augustus

Zoals beloofd een nieuw verslag van onze vakantie. We hebben de afgelopen weken weinig gevangen, zoals veel anderen konden we de kabeljauw maar moeilijk gevonden krijgen. Ook de schollen waren minder makkelijk te vinden. Wat niet meehelpt is dat er veel netten zijn gezet. Vanwege de vangstbeperking op andere plaatsen komen de beroepsvissers waarschijnlijk nu hier hun netten zetten?

Dus vandaag vroeg het water opgegaan, in de hoop dat we in alle vroegte een paar kabeljauwen konden vinden en vangen.
We zijn om 5.00 uur uitgevaren naar het zuiden. Het was een mooie gladde zee met een beetje stroming dus dat voorspelde veel goeds. Onze vakantieburen Nico en Bart gingen ook vroeg op pad en in het zuiden troffen we hen en Joeri en Stephan.

We hebben samen gezocht naar de plek waar de vis zat.
Joeri had daar de avond ervoor goed gevangen, maar toch bleef het even zoeken naar een school vis.
Gelukkig hadden we die snel gevonden.

Als snel had ik een mooie kabeljauw

In no-time stonden alle hengels krom en ving ook Ingrid haar eerste vis aan de roze Kopyto shad,
deze shads heeft Ingrid vorig jaar van onze Duitse vriend Thomas gekregen en ze vangt er steevast mooie vissen mee!

Het was wel opvallend dat de vis zeer geconcentreerd zat, als je er 10 meter naast lag kreeg je geen beet.
Ook vandaag was het dus echt zoeken.
Je kon wel zien dat ze flink aan het azen waren, de Bjornvik shad (kleur roze, what else..) werd diep genomen 🙂

We hebben een aantal mooie vissen gevangen.

Het was bovendien erg gezellig op het water. We waren met 3 bootjes op de stek.
Het is fijn om met een paar bekenden op te trekken en samen de vis te zoeken.
Super als jij of je vismaat dan een mooie vis weet te vangen.

Gelukkig had Bart nog een goede tip, toen Ingrid een foto aan het maken was: “houd die vis verder naar voren Kees … ”
En inderdaad, het werkt 😊

We zagen een grote boot aankomen waar we onze plek voor moesten verlaten.
Deze vergezelde een enorme duikboot. En natuurlijk hebben we daar ook foto’s van gemaakt.

Om 10.00 uur leek het afgelopen. Wel zagen we nog wolken vis op de Dragonfly. We voelden ze ook langs de lijn zwemmen maar er kwamen geen beten meer. Kennelijk was de vis gestopt met azen. Er volgden nog wel een paar kleine aanbeetjes, maar helaas, als je al beet had en aangeslagen had, gingen ze toch los.

Omdat we al veel vis gevangen hadden hebben we het toen voor gezien gehouden.

Vanwege het succes van de ochtend ben ik ’s avonds met Kees de Vet nog een keer uitgevaren.
Helaas bleek al snel dat er inmiddels volop netten waren gezet op onze visstek.
We lagen met drie bootjes te vissen en regelmatig zat er iemand vast, een visser verspilde zelfs 3 cutbaits..
Jammer, maar dat is vissen.
Nog wel een sfeervolle foto kunnen maken van een passerend cruiseschip.

Op zondag bovenstaand verslag gemaakt en alvast een start gemaakt met het monteren van de onderwaterfilmpjes tijdens het scholvissen van 2 augustus. In totaal is er ruim anderhalf uur film wat teruggebracht moet worden naar een aanvaardbaar filmpje van ongeveer 5 minuten.
Er zijn zoveel leuke en interessante beelden dat ik moeilijk kiezen kan.
Geniet van de beelden!

Maandag 12 augustus

Waaidag

Soms heb je van die waaidagen… Tjonge jonge, wat een wind hier vandaag.

Omdat het verder wel mooi weer was, maar geen weer om te vissen zijn we naar Svendborg gegaan.

Svendborg is een leuke trip om een keer naartoe te gaan voor bijv. vrouwen en kinderen die niet van vissen houden.
Je kunt er winkelen, maar wij hebben voor de haven gekozen. Daar is ook van alles te zien en beleven.

We kwamen uit bij vishandel Bendixens. Daar kun je parkeren (gratis) en op het terras een gebakken vis eten.
Je zit aan de haven met een leuk uitzicht. Wat een prachtige boten liggen daar aangemeerd!

Voor de navigatie: Jessens Mole 2, 5700 Svendborg, Denemarken

Nou nemen wij altijd ons Senseo apparaat mee op vakantie en laat dit nou een paar dagen geleden kapot gegaan zijn. Overigens nemen we wel de coffeepads van huis mee, want die zijn hier schreeuwend duur.

Afijn, we waren na wat door de haven geslenterd te hebben dus wel toe aan een lekker bakje koffie.

We hadden het geluk dat we in die haven een terras vonden van een nieuw tentje, dat ongeveer een maand geleden pas geopend is. Green Eats.
Klein gebouwtje aan de haven met een terras, recht tegenover Bendixens.

Bij Green Eats zijn we op het terras gaan zitten en hebben genoten van een lekkere cappuccino met een taartje.

Supervriendelijke bediening en een mooi uitzicht over de haven.

Hierna zijn we een stukje doorgereden en kwamen we bij de ferry naar Aero. Dat lijkt ons nog wel een leuk idee voor een volgende waaidag. Niet dat we daarop hopen, maar de komende dagen ziet het er erg winderig uit.

Dinsdag 13 augustus

Maandagavond rond 22.00 uur de diverse weerapp’s bekeken en het besluit genomen om ’s ochtends een paar uur te gaan vissen op platvis.
In de haven leek het weer mee te vallen, dus snel getrailerd en op naar de stek!

Het was toch wel wat wilder dan verwacht…

Op de stek aangekomen stond er een stroming in combinatie met de wind van ca 2,5 a 3 kilometer per uur, toch een aantal driften gemaakt en een paar mooie schollen en mini-wijtingen gevangen

Het was inmiddels ook niet gestopt met regenen, dus na een natte “saampie” besloten terug te gaan naar de haven.

Omdat mijn visdrang er nog steeds was, het idee opgevat om naar Kerteminde te rijden en daar vanaf de kant te gaan gooien op alles wat bijten wil, bij voorkeur zeeforel. Ingrid bleef liever thuis dus een berichtje gestuurd naar Bob Kuiper, oprichter en beheerder van de (besloten) facebookgroep “zeevis forum Nederland”. Deze was samen met vismaat Rijk ook een week op Langeland, hadden een boot gehuurd in Bagenkop maar door de sterke westenwind hadden ze nog niet uit kunnen varen.
De afspraak was snel gemaakt en om 14.00 uur reden we gezamenlijk naar de eerste stek, het Male strand in Kerteminde. Met de zuidwesten wind schuin van achteren hebben we daar een tijdje staan gooien en een paar vissen gevangen, een smelt, een geep en een zeeforelletje. Ook werden er verschillende aanbeten gemist en/of gelost.

Hierna een nieuwe stek bezocht aan de Stavre Vej. Vanaf de parkeerplaats loop je een klein stukje door het bos en dan kom je aan een hoge rand. Met behulp van een touw kun je afdalen langs het steile pad en kom je op een kiezelstrand met kraakhelder water.

Al vrij snel kwamen de eerste beten op het kunstaas en tot mijn verbazing werden er een aantal flinke makrelen gevangen tot wel 40 cm toe. Op een gegeven moment zagen we zelfs een school makreel jagen aan de oppervlakte, het was wel ver uit de kant maar met een werppilkertje van 28 gram net aan te gooien. Leuk sport geven die makrelen!

Inmiddels was het 19.00 uur geworden en de magen begonnen te rommelen. We hebben in Kerteminde bij Zilan’s pizza allen een lekkere pizza besteld. Door de bediening natuurlijk ook nog even een foto laten maken van ons drieën 🙂
Na het eten hebben we nog een uurtje gevist in het centrum van Kerteminde bij de brug. Daar hebben we nog een aantal makrelen en zeeforelletjes gevangen. Om 22.00 uur zijn we gestopt met vissen en terug naar Stubbegaard gereden. Hier hebben we de geslaagde vissessie afgesloten met een koud biertje.

Ik heb met Bob en Rijk een erg leuke middag gehad.
Dat zij het ook naar hun zin hebben gehad bleek wel uit het bericht wat Bob op facebook in het “zeevis forum Nederland” plaatste:
—————-
“Ik zit aan een bak koffie, alles rustig aan, geen haast… Ondertussen krijg ik een app, een app van Langeland visser Kees Michielsen: “Bob, zin om mee te gaan forellen?” “Het is een stukje rijden maar daar hebben we een goede kans op vis.”

We besluiten om gezellig een dag mee te gaan naar Kerteminde, een plaats iets verder dan gisteren… We rijden naar Kees toe waarna we vertrekken richting naar hopelijk vis. Eenmaal aangekomen op werkelijk een wonderschone plek staan er al wat mensen in waadpak te vissen op forel en al snel zie ik er 2 boven komen. Ik sta ongeveer een 10 minuten en me hengeltje gaat licht krom en trilt als een gek!
Ik draai binnen en zie aan mijn haak een mooie echte zandspiering. Een mooi maar ook een apart visje met zijn vreemde bekkie…

We gooien door, veel worpen en ineens heeft mijn maat beet! Een forel aan de haak, die vecht voor zijn leven en het uiteindelijk wint door zich los te schudden een paar meter voor de kant. Kees gaat de bocht om met zijn net en de rest van zijn spullen.
Laat ik nou net op dat moment toch een enorme aanbeet krijgen op de lepel. Ik drill de forel en zie m springen op een afstand van 40 meter. Daar komt ie het is een dikke, een mooie naar schatting richting de 50 cm. Ik blijf geconcentreerd en opeens begint ie te springen en te schudden 5 meter uit de kant, hij zit nog vast gelukkig waarna de forel het nogmaals probeert met zijn laatste brute kracht en uiteindelijk zijn zin krijgt… Als het net van Kees er had gelegen had ik m kunnen pakken maar ach ik heb de sport gevoeld.
Kees kwam terug van achter de bocht, daar had hij een forel en een geep weten te vangen.

We besluiten een stukje verder op te gaan kijken omdat de wind draait, dit betreft een zelfde soort stek maar qua omgeving vele malen mooier. Als we aankomen staat er helemaal niemand.
Ik gooi in en na een aantal worpen voel ik vis! Maar deze weet zich vrij snel los te krijgen. Die zeeforel laat zich echt niet zomaar haken!
We staan lekker het is hier de hele dag al droog terwijl het op Langeland met bakken naar beneden komt. Ineens gaat de hengel van Kees krom, een gevecht! Dit zou forel moeten zijn, wat een power! Ik pak het schepnet en wacht af, dichterbij de kant komt de vis maar hij wil niet en vecht, het is een flinke dikke makreel van rond de 35 cm! Er zit hier dus op het moment ook makreel. Een paar minuten later vangt ook mijn maat Rijk een mooie makreel van rond de 35 cm, ook dit is weer een waar gevecht! Ik blijf smijten en opeens zien we een school maar wat ver weg en proberen het toch, we krijgen wat felle aanbeten maar doorhappen en blijven hangen ho maar. De school gaat nog verder weg en is buiten bereik. Opeens krijg ik een aanbeet waarna de hengel echt goed krom gaat, man wat een power heeft deze vis en gaat vol door de slip heen, tot meerdere malen aan toe!!! Dit is een buffel en hij vecht! Ook dit is een makreel en roep nog om een schepnet, maar zonder dat ik het door had staat Kees te filmen, haha!
Ik zal m dus de kant op moeten drillen, en dat gaat lukken! Eenmaal op de kant schud ie zich los en stuitert richting het water… Opzouten dat dacht ik niet en weet m nog net op tijd de kant op te gooien. Het is een makreel van precies 40 cm!

We vangen er nog een aantal mooie grote makrelen van rond de 35 cm maar besluiten ergens te gaan eten want de maag rommelt het is al ruim 18:00 geweest. We rijden naar de stad en vinden daar een mooie pizzeria en eten daar gezellig wat met zijn drieën… Zo dat is echt wel lekker, pizza met garnalen! En natuurlijk een heerlijk verfrissend daarnaast een halve liter bier! We krijgen energie, veel energie en besluiten nog een stek aan te doen in de stad. Ja in de stad, we gaan streetfishing doen…

We komen aan op de plek bij een brug, het stroomt hier enorm goed omdat het water uit de fjord naar binnen word geduwd. Ik pak me hengel en werp als eerste in… Bam! De eerste worp meteen de hengel goed krom, maar ineens is de vis weg! Ik gooi snel nog een keer en jahoor meteen bij de 2e worp, bam, weer de hengel krom! Een grote makreel van rond de 35 cm heeft zich laten verleiden aan de pilker van 18 gram. Jeetje wat een gave plek en dat in de stad!

Ook Kees en Rijk pakken mooie makrelen hier op de stek en allemaal rond de 35 cm!
Ik zelf besluit om even verder op te kijken, waar ik aanbeten krijg en de vis niet blijft hangen. Ik hoor een brul…
Het is Kees en roept: Forel !!! Ik ga kijken en zie een mooie forel op de kant, geen grote maar het is forel. We vangen nog wat meer power makreel waarna het stil word…
Maar ineens is daar de forel aanwezig, Rijk en Kees weten er een aantal te vangen, ikzelf vandaag helaas niet… Kees haakt nog een forel en ik film snel maar deze wist zich los te schudden helaas…

Het word donker, het is rond 22:00 en besluiten dat het mooi is geweest. We laden in voor een lange terugreis richting Langeland. Moe, heel moe, maar enorm voldaan! Bij Kees drinken we nog even een pilsie om de dag af te sluiten. We zeggen gedag en gaan richting ons eigen huisje waar nog wat koude biertjes staan te wachten en uiteindelijk het bed roept … Tijd om te gaan slapen met een brede smile, wat een topdag!

Groeten,Bob Kuiper
Zeevis Forum Nederland
—————-

Vrijdag 16 augustus

Wind wind wind…. De laatste week stond in het teken van harde wind, geen fijn weer om uit te varen dus.
Vandaag leek het erop alsof het na 17.00 uur wat minder zou worden, de voorspellingen spraken van een afnemende wind tot 3 Bft en de wind zou van west naar zuidwest draaien.
Met Ingrid besproken of we nog een paar uur zouden gaan vissen. Zij stelde voor om Bob en Rijk te vragen om mee te gaan, ze waren al een hele week op Langeland en hadden nog niet uit kunnen varen. En dat vond ze heel sneu voor hen.
Gelijk contact gezocht, de mannen waren in Kerteminde op forel aan het jagen. Na een kort overleg om 17.00 uur afgesproken in de haven van Spodsbjerg.
Om 17.30 uur uitgevaren over een inmiddels iets afgevlakt zeetje met een flinke deining, kort onder de kant was het nog te doen dus gas erop en naar het zuiden.

Van John en Marcel had ik bij de helling coördinaten gekregen waar zij vandaag leuk vis gevangen hadden. Op de stek aangekomen (diepte rond de 37 meter) bleek na een paar driften dat er geen vis meer zat.. (Marcel en John hadden alles al weggevangen?)
Vervolgens een coördinaat opgezocht langs het talud van de vaargeul, daar begonnen met driften vanaf 40 meter naar 25 meter. De stroming was van noord naar zuid en de wind kwam van zuid, we driften dus tegen de wind in, na de drift met wind mee terug naar de uitgangspositie. Gewichten tot 100 a 150 gram waren ruim voldoende om de bodem te houden.
Bovenaan het talud op een diepte van 25 meter ving Rijk de eerste mooie kabeljauw

Diverse driften gemaakt over deze stek, Rijk ving een paar kabeljauwen kort achter elkaar aan een grote gele shad. Hmmm…, tijd om mijn japans rode shad te vervangen??
Ik besloot met een Blitz pilker van 80 gram te gaan vissen. Gelijk bij de eerste inworp haakte ik een mooie vis. Ook Rijk stond met een kromme hengel en had er ook een mooie kabeljauw aan.
Na het landen van de vissen even samen op de foto 🙂

Eindelijk krijgt Bob ook een mooie aanbeet en een spannende dril begint…

Even later haak ik nog een mooie vis die ook even mee op de foto mag

Rijk ving ook nog 2 koolvissen en ik ving aan de pilker nog 2 mooie makrelen van 39 en 41 cm.

Om 21.00 uur gestopt met vissen en terug naar de haven gevaren. Ingrid (a.k.a. “the pink lady”) had voorgesteld om voor ons spaghetti te maken dus om 22.00 uur zaten we gezellig en lekker te eten 🙂

Buiten bij de boot als afsluiting nog een foto gemaakt met Bob en Rijk

Daarna nog een onderonsje tussen de beheerders van de (besloten) facebookgroepen Langelandvissers en Zeevisforum Nederland.

Hierna afscheid genomen van Bob en Rijk, voor hen is de vakantie afgelopen en morgen gaan ze weer terug naar huis. Wel tof dat ze op de valreep nog een leuke vissessie mee hebben mogen maken!!

Zondag 18 augustus

Volgens de weersverwachting zou het er in de ochtend weinig wind zijn en een zwakke stroming. Op tijd opgestaan en om 06.00 uur varen we de haven uit waar we gelijk een Deense paalscholver spotten…

Koers gezet naar de stek in het zuiden waar ik vrijdagavond met Bob en Rijk ook gevist (en gevangen) heb. Nadat de boot stilgelegd was bleek er echter een stevige (onder)stroming te staan waardoor het zeer moeilijk was het kunstaas bij de grond te houden. Toch de eerste inworp gelijk een mooie kabeljauw kunnen haken aan een 80 grams Blitz Pilker

Op deze stek enkele driften gemaakt maar het was erg moeilijk vissen.
Een makreel van 41 cm vond het nodig de pilker tijdens het afzinken op te vangen

Hierop verder naar het zuiden gevaren maar daar bleek de (onder)stroming ook hevig te zijn. Een paar driften aangesloten bij Thomas en Dirk die een schooltje vis gevonden hadden.

Hier heb ik 2 gullen bijgevangen

Hierna besloten we om naar onze schollenstek op 15,5 meter diepte te varen. Maar ook daar stond een stevige stroming, we gingen met ruim 2,5 km/uur over het water. Er stond niet veel wind dus de driftzak in het oppervlakte slepen zou geen effect hebben.
Ik heb toen de driftzak gepakt, daar een gewicht van 8 kilo aan vast gemaakt en de hele handel op 10 meter diep laten zakken in de hoop dat de onderstroming de boot zou afremmen.

Hierdoor werd onze driftsnelheid gehalveerd en konden we beter aan de bodem blijven met de onderlijnen.
Het was niet wild maar we hebben er wel vissen gevangen.

schol 37 cm

grondel

een chinese vis, de wij-ting

De “fange der tag”, een schol van 43 cm voor Ingrid!

Ik kreeg van een NN visser nog een whatsapp foto toegestuurd. Hij is met zijn zoon gisteren op het eiland aangekomen voor een week en de eerste gul is gevangen 🙂

Roelof kwam langsvaren met de nieuwe Parker, deze gelijk even vastgelegd op de foto. Na een praatje ging hij verder naar het zuiden om de vis te zoeken.

Omstreeks 11.00 uur begon het te regen en zijn  we terug naar ons vakantieadres gegaan.

Woensdag 21 augustus

Onze (vis)vakantie wordt voortijdig afgebroken…

Vandaag viel de buitenboordmotor op het water zonder stroom. We hebben onmiddellijk de Search And Rescue-dienst in kennis gesteld die er een bericht voor de beroepsvaart uitdeed.
Frank Lobbezoo was met zijn zoon Sem aan het vissen bij de windmolens, toen wij hem belden kwam hij gelijk naar ons toe om ons terug naar de haven te slepen, grote dank hiervoor!!
Gelukkig is alles goed afgelopen!!
Morgen gaan we inpakken en naar huis. De boot gaat mee en wordt voor reparatie naar de dealer gebracht.

Onderstaand filmpje bevat o.a. het geluidsfragment wat SAR heeft verzonden.