2019 juli-aug Stubbegaard Ingrid en Kees

Zomervakantie Langeland 2019

Op zondag 7 juli zijn we ’s morgens om 07.15 uur vertrokken naar Langeland. Onderweg richting Denemarken geen noemenswaardige verkeersopstoppingen of andere problemen.
Vanaf Denemarken naar Nederland was het aanmerkelijk drukker, toen wij rond 12.00 uur de Elbetunnel door waren zagen we aan de andere kant een dikke file op 3 rijstroken staan, volgens de verkeersinformatie stond er 14 kilometer..

Onderweg enkele stops gemaakt, bij de grens ongeveer 5 minuten vertraging.

Om 16.45 uur reden we bij Stubbegaard het terrein op. Hier gaan we de komende 8 weken verblijven 🙂

Maandag en dinsdag rustig aan gedaan, op het gemak uitpakken en het appartement inruimen voor de komende tijd. Te veel wind om te gaan vissen dus maar wat kleine werkzaamheden aan de boot verricht en de hengelspullen klaargemaakt.
Dinsdagavond nog even een korte sessie op zeeforel gedaan in het zuiden van Langeland. Na wat zoeken een aardige stek gevonden met de wind in de rug. Volop beet gehad maar het was allemaal kleine geep die er zwom. Regelmatig volgden schooltjes gepen het kunstaas tot bijna op de kant 🙂
Eindresultaat 2 kleine gepen op de 12 grams Hansen stripper.

Woensdag 10 juli

Nog steeds te veel wind om relaxt te vissen vanuit de boot. Tijdens de ochtendwandeling enkele foto’s in de omgeving van Stubbegaard gemaakt.

Direct achter het appartement, wijds uitzicht 🙂

in de vochtige schaduwplaatsen leven wijngaardslakken

Donderdag 11 juli

Woensdag werden we tijdens onze avondwandeling getrakteerd op een hele mooie zonsondergang boven Stubbegaard

Donderdagmorgen zijn we voor de eerste keer met de boot het water op gegaan.

Op en spiegelgladde zee koers gezet naar een stek in het zuiden. Ik begon met een shad te vissen en Ingrid met een pilker (roze, what else..)
Al snel kreeg Ingrid een paar keer beet en even later was de eerste vakantiegul een feit

Vervolgens ving zij weer een gul, 2-0 dus..

Ik heb ook snel een pilker gemonteerd met een paar grappige bijvangertjes erboven

Ook ik kreeg toen aanbeten en ving een paar gullen

De meest rare boten zie je varen op de Langelandbelt

Zou de bemanning hiervan zelf dat gas moeten leveren… 🙂

’s Avonds nog even gaan vissen vanaf de kant op zeeforel en geep.
Mooie stek gezocht en daar vol goede moed de Hansen strippers zwemles gegeven.
Al vrij snel een aanbeet van een mooie zeeforel. Deze rustig naar de kant gedrild tot voor het wier, helaas was ik vergeten mijn schepnet uit te klappen en met de hengel in de ene hand en het ingeklapte schepnet in de andere hand zag de zeeforel zijn kans schoon en zwom zich los in het wier, balen!!
Vervolgens eerst het schepnet operationeel gemaakt en een paar worpen later was het weer prijs, deze keer ging de landing wel goed en lag er een mooie zeeforel van 45 cm in het net.

Daarna nog 3 gepen gevangen waarvan er eentje op de foto mocht

Diverse andere lepels en pluggen geprobeerd maar de Hansen stripper in de 12- en 17 grams uitvoering brachten alle vissen op de kant.

Vrijdag 12 juli

Vrijdag hebben we verse aardappelen gekocht en zelf friet gesneden. We zetten veel vis terug, maar soms nemen we er eentje mee voor eigen consumptie. Van 1 vis kunnen wij makkelijk meerder keren eten. Dus de ruggen en staartstukken zijn ingevroren en van de buikflappen hebben we kibbeling gemaakt. Het is wel heel fijn dat de vis dan goed gefileerd is. We hebben op advies van een mede vakantieganger de tip gekregen om bij de kibbeling de Deense remouladesaus te nemen, dus die hebben we gekocht.

Het was overheerlijk.

Zaterdag 13 juli

Vandaag weer het water op gegaan. Omstreeks 09.30 uur uitgevaren, het water was erg vlak toen we de haven uit kwamen.
De wind kwam uit noord, dus varen we naar het noorden om dan straks met de wind mee terug naar de haven te varen 🙂
Wat verder uit de haven stond er meer wind, af en toe was er een wit kopje op de golven te zien.
Er stond een aardige stroming, ca 3 km/uur. Eerst een paar driften gemaakt over het talud van de vaargeul op dieptes tussen 30 en 35 meter. Stroming en wind tegengesteld dus ver uptide gooien om aan de grond te komen, helaas leverde dit maar 1 kleine gul op.
Vervolgens een aantal driften gemaakt op een kelpveld op 15 meter diepte, daar 1 mooie kelpgul tijdelijk in de boot gehad.

Hierna zijn we op zoek gegaan naar platvis.
We zijn de plaat opgegaan en hebben gevist op een diepte van ongeveer 17 meter.
Ingrid ving een aantal mooie schollen, ik moest het deze trip met alleen scharren doen.

Op terugweg naar de haven nog een paar driften gemaakt over het talud van de vaargeul, de stroming was inmiddels minder geworden.
Proefondervindelijk vastgesteld dat er aan de stokken met vlaggetjes wel degelijk netten zitten, ik hoop dat de beroepsvisser veel plezier gaat beleven aan mijn mooie onderlijn…

Ingrid heeft van onze Deense vriend Claus Bjorn een mooi platvis-shadje gekregen, natuurlijk gaat zij dat dan uitproberen en vangt er nog gul mee ook!

De staart van het shadje is er inmiddels af maar het ding blijft vangen 🙂

Ik kreeg geen beet en heb de shad verwisseld voor een 80 grams blitz pilker, door deze erg agressief te vissen wist ik ook een paar gulletjes te vangen.

Vandaag gold voor alle vissen catch and release 🙂

Dinsdag 16 juli

Voor morgen staat een visdag gepland dus Ingrid heeft de tijd genomen om wat nieuwe onderlijnen voor de platvis te maken.

Woensdag 17 juli

Om 7.00 uur vertrokken naar de haven. Het was bewolkt, maar een mooie vlakke zee met weinig wind. We zijn naar het zuiden gevaren en op 35 m. diepte gaan vissen. De stroming was ongeveer 1,2

Er waren meer mensen op dat idee gekomen, na ons kwamen er nog 8 boten meedriften. Omdat er veel netten lagen was het oppassen geblazen. Maar toch wist Ingrid er 2 kabeljauwen te vangen.

Het werd steeds drukker op die visplek, dus zijn we naar de kant gevaren waar we tussen de 7 en 15 meter diepte op de platvis hebben gevist. We hebben bot, schol en schar gevangen en genoten van de bruinvissen die vlakbij zwommen. Intussen was de zon doorgekomen, dus we hadden heerlijk weer.

Daarna op de terugweg naar de haven op 25 m diepte nog een poging gedaan om kabeljauw te vangen en Kees ving daar een mooi exemplaar van 75 cm.

Het was hard werken voor een visje, ze lagen er wel, op de Dragonfly te zien, maar het lijkt wel of ze eten genoeg hebben daar beneden. Maar goed, we hebben lekker gevist en ook nog wat gevangen. Met mooi weer , dus onze dag was geslaagd.

’s Avonds is Kees nog van de kant gaan vissen, waar hij een paar gepen wist te vangen. Ook daar zwommen de bruinvissen zeer dicht bij de kant.

Donderdag 18 juli

Vol goede moed zijn we vroeg opgestaan. Om 5.30 uur zijn we uitgevaren met een prachtige zonsopkomst.

Er was weinig wind, een vlakke zee, klein beetje stroming, dus we waren erg hoop vol. Dat werd nog beter toen de op de Dragonfly bulten met vis zagen liggen.

Op verschillende dieptes en plaatsen geprobeerd een mooie kabeljauw te vangen, maar helaas. 0, niks nada te vangen, op een verdwaalde makreel en een schol na…

Dat overkomt ons dus ook. Het lag niet aan het zoeken of vissen, op een of andere manier wilden ze maar niet bijten.
Ook stug volhouden hielp niet, ook niet toen de stroming erin kwam.
Dus zijn we enigszins teleurgesteld (want het valt tóch tegen als je ze niet gevangen krijgt)  rustig naar de kant gevaren waar we onderweg nog een foto van onze vakantieburen Leo en Bob maakten.

Kortom, goed verhaal, lekker kort 🙂

Vrijdag 19 juli

In de namiddag met 2 boten uitgevaren op zoek naar kabeljauw. Vakantiebuurman Jelle was bij mij opgestapt.
De andere vakantieburen maakten er een gezinsuitje van 🙂

Tijdens het vissen zagen we midden in de vaargeul een witte bol drijven, we dachten aanvankelijk dat het een (illegaal?) net was, we zijn er naar toe gevaren, het bleek een ballon met een kaartje te zijn 😉

We hebben erg hard moeten zoeken naar actieve vis. Diverse driften gemaakt over verschillende dieptes. Af en toe wel mooie signalen op de Dragonfly 7Pro maar weinig aanbeten.

Uiteindelijk na een paar uur zoeken op een diepte tussen 23 en 24 meter een school actieve kabeljauw gevonden, gelijk de eerste drift stonden onze beide hengels krom en vingen we ieder een mooie kabeljauw.

De vis lag erg geconcentreerd en we hebben meerdere korte driften over de stek gemaakt.
In een half uur tijd vingen we op die stek 10 mooie vissen die allemaal tussen de 60 en 74 cm groot waren.
Enkele kleinere zijn teruggezet.

Jelle heeft deze avond zijn PR scherper gezet door een mooie vis van 74 cm te vangen!

Na een half uur stopte de vis met bijten, je zag ze nog wel liggen op de dieptemeter maar je kreeg geen beet meer.
We zijn toen full speed terug naar de haven gevaren 🙂

Al met al een sessie met een gouden randje, ons lange zoeken werd uiteindelijk beloond en de mooie vangsten met high-fives beklonken.

Maandag 22 juli

Vandaag een toeristisch dagje ingelast, we hebben een bezoek gebracht aan het eiland Møn en de witte krijtrotsen.
Er is een apart verslag gemaakt van deze mooie dag, klik hier voor het verslag.

Dinsdag 23 juli

Vanmorgen maar weer eens vroeg opgestaan en om 05.45 uur de haven uitgevaren. Koers gezet naar het zuiden waar we op verschillende plaatsen gezocht hebben naar de kabeljauw. We hebben ze gevonden ook 🙂

Van onze Duitse vriend Thomas Gell heeft Ingrid vorig jaar een aantal roze Kopyto shads gekregen, ze heeft er vorig jaar mooie vissen mee gevangen en dit jaar lukt dat ook weer 🙂

De grootse vis vandaag, 79 cm.

Toen het wat drukker op het water wed met boten hebben we besloten de drukte te ontlopen en nog een poosje op platvis te gaan vissen.
Op ondieper water aangekomen (ca 8 meter) eerst een moment voor onszelf genomen

Ook de schollen hadden er zin in vandaag, diverse mooie exemplaren tot 40 cm vingen we aan geconserveerde tappen

Ik ving nog een grote bot van 44 cm

Deze vakantie gebruik ik tijdens het platvissen, als het weer het toelaat, regelmatig onderwatercamera’s van Waterwolf en Spydro.
Het bekijken en verwerken van deze beelden kost erg veel tijd, een compilatiefilmpje hiervan komt later nog op de site.
Hier alvast enkele screenshots:

Woensdag 31 juli

Op de helft …

Zo, de eerste helft zit erop. Ongelooflijk hoe snel 4 weken kunnen gaan. Het gevoel van een zee van tijd hebben is geweldig, we komen hier helemaal tot rust. We zijn dan ook minder gaan vissen dan jullie van ons gewend zijn. Daarom is het verslag ook niet dagelijks bijgewerkt. Dat is gewoon niet te doen.

Het wordt trouwens wel steeds mooier op het water, 2 Boston Whalers gingen op jacht naar de kabeljauw.

Tijdens onze 1e 4 vakantieweken hebben we veel moois gezien op dit eiland. We hebben deze keer echt de tijd genomen om Langeland wat beter te bekijken en wat is het hier mooi! We hebben ook de tijd genomen om verse vis te eten die we die dag ( of bij platvis de dag ervoor) gevangen hadden. We hebben van onze site lezers geleerd dat je platvis een dag moet laten “besterven”. Dat hebben we gedaan en inderdaad, de schol is gefileerd en nadat ze door een beslagje waren gegaan gingen ze de pan in. Het was heerlijk!

Na de maaltijd heb ik een aantal avonden op zeeforel gevist. De vis van de 1000 worpen, zeg dat wel. En soms speelt het weer je parten en kun je maar beter weer vertrekken.

Gelukkig hadden we tijd om op jacht te gaan naar Deense lekkernijen. Bij de REMA ( richting Svendborg) vonden we overheerlijk ijs, verpakt in handige piepschuim bakjes. Dit schepijs blijft lekker zacht en smaakt heel goed. Het is echt de moeite om daar een keer naartoe te gaan. Koelboxje mee, koelelementen erin en ijs scoren maar !

Bij de bakker hadden ze heerlijke aardbeientaartjes. Daar hebben we lekker van gesnoept. Gelukkig hebben ze geen weegschaal in het vakantie huisje, want we zijn nog een paar keer terug geweest om andere lekkere taartjes te kopen. En dit waren nog niet de laatste deze vakantie.

Er is nog zoveel meer dan alleen het vissen en daarom willen we als afsluiting van dit verslag dat moois met jullie delen. Vooral de strandjes hier zijn fijn om te vertoeven. Er zijn net als in Nederland of andere landen mooie stranden, met parkeerplaats en strandtentje waar je wat kunt eten en drinken. De hond mag gewoon mee op het strand, alleen er is geen drukte, plek zat, wij hadden regelmatig het strand voor ons alleen. Op de foto’s het Hesselbjergstrand.

Het is geschikt voor kinderen omdat er een lange steiger is met trapjes en het is er vrij ondiep.  Misschien een tip voor meereizende familie?

De lange steiger leent zich uitstekend voor het maken van selfies 🙂

Verder hebben we in de voortuin van ons vakantie adres Stubbegaard een aantal vlinders gefotografeerd. Dat is nog niet makkelijk, maar vooruit een paar foto’s zijn dan toch goed gelukt.

Daarmee sluiten we deze 1e helft af. We hebben veel zin in de weken die komen en we zullen weer wat meer gaan vissen.