201909 Nonkel Eddy

Langeland september 2019, Kabeljauwsnokkers

Zaterdag 7 september                  weer:    zonnig en winderig

Nadat Guy om 01 H het busje mee kwam inladen zijn we naar Charles gereden om hem en Ludo op te pikken en aan onze “2de Kabeljauwsnokkers reis” dit jaar naar Langeland aan te vangen.

Na een vlotte reis om 12 H aangekomen in Spodsbjerg, alles geregeld met Nikolai van IBI, nog wat aankopen doen in de supermarkt, natuurlijk ons vispatent gaan halen en dan naar Stubbegaard, waar Rudy en Chris ons een warm welkom gaven. Alles uitgeladen en ons geïnstalleerd in de wel super mooie appartementen, 4 sterren waard. Na de traditionele “welkomsdrink en hapje” onze planning overlopen voor deze week, de weerberichten en stroming nagekeken te hebben werd het tijd om het eten warm te maken. De Chinese specialiteiten smaakte zeer lekker, was natuurlijk weer veel te veel.
Op tijd ons bed in want het zag er redelijk goed uit om morgen onze eerste visdag aan te vangen.

Zondag 8 september                    weer:    zon en wat wind

Na het ontbijt, al het visgerei in de bus en naar de haven, de boot geladen en onze transducer van onze nieuwe “Lowrance Elite 9TI2” geïnstalleerd te hebben de zee op voor een portie kabeljauw. Eerst links naar de groene boei, niks te vangen. Naar de gele paal, niks te vangen. Verder naar de groene paal, weer niks. Al de boten die we tegen kwamen; geen enkele  kabeljauw. Hij leek wel verdwenen? Verder naar de 3 rode boeien, zoekend op de fishfinder, eindelijk eerst een kleine gul, iets later een mooie van 75 cm en nog wat later weer een kleinere en dan was de vis ook daar weg. Op de terugweg nog hier en daar even geprobeerd maar dat was het dan voor het vissen.
Terug in ons appartement werd de vis gefileerd en het eten klaargemaakt; stoofvlees met frietjes.
Het smaakte maar was veel te veel, Rudy wist er wel weg mee, zodat zij ook genoten van ons eten.

Maandag 9 september                weer:    zon, regen en lichte wind

Het kon dus niet slechter, terug met volle moed na een lekker ontbijt het water op. Deze keer gingen we proberen aan de blinde darm. Weer zoeken, veel zoeken en varen eer er vis op het scherm kwam.
Na een tijdje ze toch gevonden, Guy kreeg een mooie aanbeet en haalde de kabeljauw aan boord. Nog voor deze op het dek lag kwam de nettenman (beroepsvisser) tot op maximum 50 m van onze boot gevaren en gooide zijn eerste boei overboord, resultaat er werd nog 1 gulletje gevangen en dan was het schooltje weg. Nog een paar andere stekken geprobeerd maar niks, daar het harder begon te regenen iets vroeger naar binnen gevaren. Het kon dus inderdaad nog slechter. Nadat de vis gekuist was, spaghetti met 2 verschillende sauzen gegeten, alles was op. De Stubbe fisk club was vandaag uitzonderlijk gesloten. Dus een paar borreltje in ons appartement, het kon want het weer voor morgen voorspelde niet veel goeds! Nog een laat lekker dessertje, dan toch maar ons bedje in.

Dinsdag 10 september                weer:    veel wind en regen

Wat een weer, zeker geen visweer. Wat opruimen, kuisen enz. Via de gewone weg binnendoor naar Spodsberg, altijd wel een sensatie op de smalle wegen en met regelmaat wat wild, reeën, fazanten, enz. op de weg. Onze viskoffer van boord gaan halen om op te kuisen en aan te vullen met het nodige materiaal. Langs andere weg terug naar Stubbegaard, mooie huisjes gezien en er staat heel veel te koop. Uit verveling in feite, eitjes met spek gebakken als middagmaal. We mochten van Rudy in de club wel biljarten of darten maar niemand had er echt zin in. Al goed dat we nog naar de Vuelta konden kijken, want als het stortregent kan je niet al te veel doen. ’s Avonds genoten van de lekkere vol au vent met truffelkrokketjes. Het overschot hebben we aan onze huiseigenaars gegeven. Na de ijskreem MET koekjes en slagroom, een paar borreltjes want het kon, het weer beterde niet, het werd nog erger en spijtig genoeg het voorspelde niet veel goeds meer voor de rest van de week.

Woensdag 11 september            weer:    veel wind en af en toe regen

Dus weer niet vissen, de moed en goesting zag je in de groep verdwijnen. Kom op, weer langs andere weg naar Spodsbjerg naar de hengelshop. We kwamen daar Willy Grijp tegen, die gaf ons wel wat tips i.v.m. met platvis vissen. Nog een paar aankopen gedaan en zijn weer via een andere (omweg) naar ons appartement gereden, weer kwamen we de 3 reetjes tegen. In de namiddag maar wat de toerist uitgehangen, richting Bagenkop. Eerst de haven bezocht waar wel wat veranderd is tegenover de tijd dat wij van daar uit vertrokken. We zagen zelfs een gelijkaardige boot als die van Charles in de haven liggen. Dan richting Dovns Klint natuurgebied met klei kliffen en keienstrand. Verder naar de “Vilde Heste” de wilde paarden, mooi om te zien. Weer verder naar Kong Humbles Grav, was wel even zoeken, maar het graf stond open en de koning was er niet. Terug “thuis” want dat was het wel ondertussen wel geworden, genoten van de lekkere cake van Chris. Nog wat bijpraten met de buren die ook de kabeljauw hadden opgegeven en overgestapt waren op platvis. De pizza’s in de warme  oven, wel handig zo een pizza rekje. Morgen in de voormiddag zou het weer wat luwen en minder regenen, dus vroeger opstaan en nog eens proberen. Op tijd ons bed in.

Donderdag 12 september           weer:    matige wind en even droog

Vol goede moed vertrokken, zoeken op de fishfinder richting noord, soms wel wat vis op het scherm, bij momenten wel een schooltje, maar aanbijten, niks, nada, niets. Alle soorten aas, lood, shads, enz. geen enkele aanbeet, raar. Tegen de middag was de fut eruit, mede doordat de wind aanwakkerde en de vis toch niet wou bijten terug naar Stubbegaard. Alles uitgeladen, de boot gekuist, veel kuisen was het niet daar had de hevige regen wel voor gezorgd. Daar het weer voor morgen nog slechter werd, besloten om een dag vroeger naar huis te gaan. Dus alles inpakken en klaarzetten voor vertrek. Na de kip- en varkens pita naar de Fiske club die uitzonderlijk vandaag open was. De rest van het vlees en nog verse broodjes afgegeven aan onze huisbazen en nog leuk bijgepraat met onze buren.

Vrijdag 13 september                   weer:    veel wind en zon

Ontbijten en afscheid nemen, de nodige afspraken en boeking voor volgend jaar gemaakt en dan maar vertrokken naar huis. Tot aan de grens met Duitsland vrij vlot rijden, eens over de grens, man, man, man, ellende troef van de ene “Stau” naar de andere, zou de datum en de volle maan er iets mee te maken hebben. Erger nog; onze vaste stekken om iets te gaan eten onderweg waren ook gesloten. Uiteindelijk toch thuis geraakt, alles uitgeladen en bij nog een drankje de week overlopen; De boot van IBI was goed, mede door de service van Nikolai. De locatie Stubbegaard was super, mooi gelegen en heel gerieflijk, Chris en Rudy zijn heel fijne mensen die heel behulpzaam zijn en u een thuisgevoel geven. Het weer, spijtig maar ja daar kunnen we niks aan doen en de vis, erg zeer erg, hoop dat het terug betert met de vangsten, anders gaan er veel van de vissers niet meer mee.