2020-09 Rob Torsk Spodsbjerg

Spodsbjerg, september 2020
Rob Torsk

Vanwege de Coronapandemie heb ik dit jaar nog niet naar Denemarken kunnen rijden voor een visvakantie. Hoog tijd dus om een last-minute te boeken.

Maar vanwege het hoge aantal besmettingen in Nederland had Denemarken besloten om de grens voor Nederlanders te sluiten. Ik moest dus op vrijdag al vertrekken om voor middernacht in Denemarken te zijn, want om 24.00 zou de grens sluiten. Een dag langer vakantie dus.

Om 6.20 uit Tilburg vertrokken en op mijn dooie gemakkie richting Deense grens gereden met 100-110 km/u,de gehele reis.
Ik had een B&B besproken bij Hellesvang in Nordborg op het eiland Als, omdat ik de sleutel van mijn gehuurde vakantiehuisje pas op zaterdag af kan halen.

Bij de Deense grens stond een file van 30 meter dus binnen een minuut passeerde ik de grensovergang. Nog even langs de grenscontrole en nadat ik vertelde dat ik naar Langeland ging om te vissen mocht ik gelijk doorrijden.

Nog een half uur rijden tot de B&B en kwam daar om 14.20 aan, iets te vroeg. Ik was bang dat ik tot 16.00 moest wachten, maar na betaling van Dkk 300 (+- €40),kreeg ik de sleutel van mijn kamertje.

Eenvoudig, maar wel met 2 bedden op de kamer, een tafeltje, koelkastje en aparte douche en wc. Dat is wel zo fijn in deze Coronatijd. Ook een tv’tje en gratis Wifi. Een aanrader dus.

Even later kwam er een groep van 8 Rotterdammers die hier ook een overnachting hadden geboekt en die hadden een werkelijk schitterende aanhanger achter de Dodge hangen. Als Feyenoord supporter moest ik hier wel een foto van maken.

Een babbeltje met die gasten gemaakt en die gingen de volgende dag ook naar Langeland.
Daarna op tijd gaan slapen.

Zaterdag 19/9,

De 8 kameraden vertrokken om 9.00 om met de ferry naar Funen te gaan terwijl ik ervoor koos om over de weg te rijden,245 km.
Een tussenstop gemaakt in Middelfart om te tanken in het dorp en even bij de haven gaan kijken.Daar was net een evenement bezig met heel veel zeilboten.

Daarna doorgereden naar Rudkøbing om de sleutel van het huisje op te halen. Ik was om 12.30 bij Novasol en kreeg gelijk de sleutel mee,ik hoefde niet tot 15.00 te wachten.
Gelijk door naar de haven in Spodsbjerg om mijn huurboot af te halen, een Limbo 585a,helemaal voor mezelf.
Helaas kon mijn vaste vismaat Frank niet mee wegens andere verplichtingen, maar ik ga vaker alleen dus dat komt wel goed, alleen mis ik de gezelligheid dan toch wel.

Wow, het was amper 13.00 en had huis en boot al dus gelijk naar het huisje en de auto uitgeladen. Alles een plek gegeven en anderhalf uur later was ik klaar om even te gaan vissen.

Om 15.15 uitgevaren en een driftje vlakbij de haven geprobeerd. Binnen 2 minuten een wijtinkje en even later een papgulletje die beide terug mochten. Maar het begin was gemaakt.

Vanwege de hoge watertemperatuur wel iets dieper gaan vissen dan normaal. Nu op 15 meter begonnen ipv de gebruikelijke 9-12 meter.

Even later verkast tot bij het einde van Stengade Skov. Hier een paar te kleine wijtinkjes en een doublet schar op de nieuwe weegschaaltjes 2.0 van Mr Gastel, gekocht bij Supercatch in St Willebrord.
Om 18.00 gestopt en had slechts 1 maatse schar voor de vriezer en 11 ondermaatse teruggezet.

Zondag 20/9,

Vroeg opgestaan maar vanwege de dichte mist op land en water gewacht tot 10.00 tot de mist wat wegtrok.
Iets meer golfjes dan gisteren maar goed te doen. Wel een pittige stroming op die 14-15 meter, zo’n 5-6 km/u!!!
Teveel van het goede dus op 10 meter proberen. Daar was de stroming perfect,1,5 km/u, maar de vis moet dieper gezocht worden dus dit werd niks.

Daarna bij de vuurtoren van Tranekær en de stroming leek wat minder. Enkel visje, niks bijzonders.
Door naar het eerste setje windmolens en de stroming was er ver uit. Weer naar de 15 meter en af en toe vis. Mijn eerste schol was een schattige, 18 cm, later bleek ook de enige ondermaatse schol deze week. Snel gevolgd door een 30+ schol, dat begint er op te lijken.

Doorgedrift tot het tweede setje windmolens en best goed gevangen. Veel kleintjes teruggezet waaronder ook een bot van 36 cm.
Even daarna was de beet eruit en teruggevaren tot aan Løkkeby, vlakbij de haven.
Op 18 meter gaan driften en in een half uur nog 4 mooie scharren erbij.

Voor de vriezer vandaag 10 scharren en 9 schollen, niet slecht.
‘s Avonds nog bij vakantieburen Kees en Ingrid wezen buurten met een lekker koud biertje erbij. Gezellige afsluiter van een leuke visdag.

Maandag 21/9,

Ook vandaag weer zeer mistig dus om 10.30 pas naar de haven. Eerste drift weer bij Løkkeby op 18 meter en een pittige stroming van 4 km, doordat de stroming van zuid naar noord liep. Helaas geen vis.

Dan naar Stengade Skov op mijn favoriete plek en op 16-20 meter gevist zonder resultaat.
Verder naar het noorden bij de vuurtoren ook teveel stroming dus verder naar de windmolens. Hier wat botten en scharren waarvan 1 maatse schar, op 9 meter.

Toch maar weer wat dieper gaan driften op 12 meter met een mooie stroming. Hier ving ik een bot van 36 cm die als een raket terug naar de bodem ging en een paar mooie schollen waarvan de grootste 43 cm was.

Daarna teruggevaren en een drift bij de haven en dat leverde nog een schol op van 29 cm. Totaal vandaag voor de vriezer is 5 schollen en 4 scharren.

Dinsdag 22/9,

Paracetamol vult de vriezer,

Vanmorgen wakker geworden met een behoorlijke pijn aan mijn bovenarm/schouder. Zo erg dat ik dacht dat ik niet kon gaan vissen. Ik kon mijn arm niet eens meer strekken.
Lastig als je alleen gaat vissen, boot losmaken zou niet lukken en bij terugkomst de boot weer vastleggen al helemaal niet.

Dus maar een paracetamol genomen in de hoop dat het wat beter zou gaan. Na anderhalf uur was de pijn een stuk minder dus toch maar naar de haven gereden, het was echt stralend weer.
Zonde om dan in het huisje te blijven.

Om 11.40 uitgevaren en weer thv Løkkeby op 14 meter gaan driften. Binnen 10 minuten 2 mooie schollen en even daarna een wijtinkje die weer terug mocht.
Dat is nog eens een lekker begin.
De stroming viel mee,2,5 km, maar jullie raden het al, toen viel het stil.

Zelfde drift daarna nog een keer gemaakt zonder resultaat.
Stukje verder naar het noorden gevaren tot het begin van Stengade Skov en tot bijna het einde van dit bos gedrift. Dit leverde na lange tijd 1 schol op.

Het was niet prettig vissen, driftend met 2 hengels. Regelmatig even vast en veel troep aan de lijnen en amper vis.
Tijd voor een ander plan dus want ik had pas 3 schollen in de emmer na 2,5 uur vissen.

Dan maar voor anker bij “Det Hvide Hus”, net voorbij Stengade Skov. Daar hebben we voorgaande jaren goed schol gevangen voor anker, kijken of dat weer lukt.

Om 14.15 mijn anker laten zakken op 12 meter en binnen 20 minuten had ik al meer gevangen dan in de 2,5 uur daarvoor, het ging geweldig.

Alleen ving ik op de weegschaal amper vis en op de andere hengel met aangepast Penn onderlijntje ving ik constant in tegenstelling tot een paar dagen geleden. Toen was het andersom.

Gelijk een nieuw Penn onderlijntje omgebouwd met kralen en op de onderste haaklijn een rode ratel erbij.
Binnen 2 minuten een doublet schol. Sowee, dat had ik eerder moeten doen achteraf gezien.

Ik kreeg constant beet op beide hengels. Vaak was het laten zakken en binnen 1-2 minuten vis.
Als ik binnen 10 minuten geen beet kreeg de lijn opgedraaid om het aas te controleren want de krab was ook zeer aktief en regelmatig lege haken.
Ik heb gevist met gezouten pieren en gezouten Zeeuwse tappen van Lobbezoo zeeaas.

Ik ving hier van alles, mooie superdikke schollen, een paar dikke scharren maar ook kleintjes die terug mochten, een wijtinkje en een behoorlijk aantal botten die allemaal gelijk terug gingen.

Ik eet zelf geen vis maar geef alles weg aan familie en vrienden. En die hebben liever schol en schar, dus laat ik de botten weer zwemmen voor degenen die ze wel willen.

Ik ben om 17.30 met pijn in mijn hart gestopt met vissen, want de vis moest in het huisje nog panklaar gemaakt worden en het is tegenwoordig vroeger donker en ik heb geen verlichting bij mijn visaflegplaats.
Balen, want ik ving nog steeds super.

Ik vond dat ik mezelf wel weer eens mocht verwennen na ruim 3 uur hard werken, dus heb ik bij Færgegårdens, het eettentje tegenover de haven een lekkere “doppelt hamburger” besteld voor in het huisje.

Eerst de helft gegeten, was toch te groot en de rest voor de volgende dag bewaard.

Daarna de vis verwerken,19 schollen en 4 scharren en dat duurde langer dan verwacht.
Vooral die schollen omdat ze superglad zijn en constant uit mijn handen glijden.
Wat dat betreft kun je beter scharren hebben want die zijn wat ruwer dus makkelijker vast te houden.
Maar wat is de schol een heerlijke vis om te vangen met die mooie bonken op de hengeltop, daar doe ik het dus voor.

Blij dus dat ik paracetamol heb genomen want deze dag had ik niet willen missen.
Het begon goed de eerste 20 minuten, daarna bagger maar in de laatste 3 uur 16 schollen en 4 mooie scharren bijgevangen, plus wat ik heb teruggezet. Dat was ook een behoorlijk aantal.
Dat voor anker gaan heeft de visdag gered.

Woensdag 23/9,

We zullen dooooorgaaaaan….

Alweer de 5e visdag vandaag, het gaat snel. Om 10.00 richting haven, de benzinetanks afgevuld en om 11.00 het water op.
Natuurlijk gelijk naar de plek van gisteren.
Mijn anker laten zakken en toen de boot op de stroming lag, lag ik 30 cm dieper, op 12,2 meter.

Het duurde 20 minuten voor ik de eerste vis ving en dat was…..een schol.
40 minuten daarna had ik al 7 schollen en een schar van 30 cm, wat een mooi begin.
Na een uur vissen had ik totaal 11 vissen gevangen en toen werd het een ietsiepietsie minder.

Na 2 uur vissen zat ik op 18 vissen, nog steeds niet slecht hoor. De schol beet niet meer en ipv schol werd het  schar en meerdere botten.

Na 3 uur vissen zat ik op 24 vissen dus in dat laatste uur 6 bijgevangen, maar geen schol. Nog steeds niet slecht hoor, maar het aantal botten naderde het aantal schollen. Niet waar ik op hoopte.

Om 14.45 was de stand gelijk:9 schollen,9 scharren en 9 botten, heel apart. Om 15.15 weer een schol dus die stond weer op voorsprong. Daarna kwamen de botten oo voorsprong en was de stand 11 botten en 10 schollen, de schar bleef achter.

Daarna weer een schol, dus weer een gelijke stand. Wie zou er vandaag gaan winnen?
De schol of de bot die aan een inhaalrace was begonnen of toch de schar?

Het werd 11-11,daarna 12-12 en de schar bleef achter. Net voor ik zou stoppen een aanbeet. Ik pakte mijn hengel, draaide 2-3 slagen en voelde dat het schol was, dat kun je echt voelen, zo mooi.

Gestopt met een overwinning voor de schol,13-12.

Op 1 hengel viste ik met gezouten pieren en de andere hengel met gezouten tappen. Eerst was de tap favoriet, daarna de pieren en uiteindelijk maakte het weinig verschil.
Op beide aassoorten ongeveer hetzelfde gevangen.

Einduitslag vandaag:
Schol 13 stuks,
Bot 12 stuks,
Schar 10 stuks,

Dus in 4,5 uur 35 maatse vissen gevangen Plus alles wat ik terug heb gezet. Bij driftend vissen was ik niet eens in de buurt gekomen omdat er een behoorlijke stroming stond van zuid naar noord.

Die stroming maakte het ook verdomd zwaar om het anker er met de hand uit te trekken. Een paar keer het ankertouw om de kikker moeten binden omdat het te zwaar was. Uiteindelijk is het toch gelukt, maar ik was kapot.

Wat ik vergeet te vermelden is dat mijn vakantieburen Kees en Ingrid met hun Boston Whaler nog even op het water langs kwamen voor een babbeltje en om een paar foto’s van mij te maken.
Zeer sympathiek dus ik heb nu ook foto’s waar ik zelf opsta, dus niet alleen foto’s met vissen.
Helaas vergeten om een foto terug te maken, sorry buurtjes.

Donderdag 24/9,

Einde visvakantie…..

Vandaag golven van 1 meter+ en morgen ook hoge golven en de hele dag regen. Dat is niks voor mij dus houd ik het voor gezien deze visvakantie.

Toch kan ik terugkijken op een geweldige vakantie en heb 5 dagen heerlijk kunnen vissen. Mooi weer gehad, leuk gevangen, zeer goed zelfs, want mijn koelbox zit vol en dat viel me reuze mee gezien het aantal uren dat ik op het water ben geweest.

Ik kwam voor de schollen en die heb ik gevonden. Ik had 46 schollen en 29 scharren in mijn koelbox en ze zijn allemaal lekker dik.

Later nog even bij Kees en Ingrid op de koffie geweest en die besloten ook om vandaag te vertrekken en niet tot zaterdag te wachten. Wat moet je hier doen als je niet kunt vissen?
In deze Coronatijd is het niet verstandig om rond te gaan rijden en dingen te gaan bezichtigen.

Nog wat bijzonderheden van afgelopen week.

– verschillende dagen tuimelaars gezien. Soms kwamen ze even boven en af en toe leken ze van de zon te genieten daar ze langer aan de oppervlakte bleven.

– tijdens het vissen zag ik wat over het water schieten, ik vermoed dat het geep was die aan het jagen was.

-ook een paar keer een vogel op het water gezien die zich leek te vermaken met badderen, was een mooi gezicht.

– een keer ‘s avonds bij Kees en Ingrid op het terras zagen we een prachtige donkere hemel met echt heel veel sterren, prachtig gewoon.
Hier is dus geen lichtvervuiling op het eiland.

Zo, dawastieweer voor deze vakantie,

Ik wilde het verslag een beetje korter houden, maar wie mij kent weet dat dat niet snel zal gebeuren.
Hopelijk is alles zo snel mogelijk weer ‘normaal’ en kunnen we volgend jaar wat vaker naar 🇩🇰,