2020-09 Spodsbjerg, Ingrid&Kees

(Vis)vakantie Spodsbjerg september 2020

Direct naar:

vrijdag 4 september

Eindelijk na lange tijd wachten was het dan zover dat we weer naar ons geliefde eiland mochten om te gaan vissen en vakantie te vieren. Vanwege de onzekerheid over de sluiting van de Deense grens i.v.m. corona hebben we besloten een dag eerder te vertrekken en in Denemarken te overnachten van vrijdag op zaterdag.
Probleem is dat ik dan een plaats wil waar ik de boot ’s nachts met een veilig gevoel kan parkeren.
Na lang zoeken kwamen we uit bij Hellesvang B&B waar we een aantal jaren geleden ook overnacht hadden, een mooie rustige omgeving in het buitengebied van het eiland Als met veel ruimte om privé te parkeren en ruime appartementen die van alle gemakken voorzien zijn. In verband met de corona is er momenteel geen ontbijt bij de overnachting inbegrepen maar dat lossen we zelf wel op 🙂

Korte impressie van de heenreis met best wat oponthoud door file’s…

Zaterdag 5 september

Na een goede nachtrust zijn  we vanmorgen naar onze Deense vriend Claus Bjorn gereden, het was een gezellig corona-proef weerzien. Na een lekkere brunch zijn we verder gereden naar Langeland waar we na 15.00 uur de sleutel van het huisje op konden halen bij de benzinepomp bij Svendborg.
Omdat we nog wat te vroeg waren zijn we even aan het water neergestreken om de tijd te overbruggen

genieten…

Ingrid op haar favoriete plaatsje in de boot. Als we gaan rijden doet ze haar vest aan..

Na het ophalen van de sleutel naar het vakantiehuisje waar we de auto uitgepakt hebben en onszelf in het huis geïnstalleerd.

Mijn trailerabonnement is inmiddels verlopen dus om 19.00 naar de haven om bij Jens het abonnement met een jaar te verlengen. Ik had een spinhengel meegenomen en met Ingrid afgesproken dat ik nog even op zeeforel ging vissen. Als kunstaas een SavageGear linethru sandeel gemonteerd, daar had ik nog geen zeeforel mee gevangen maar had er wel vertrouwen in.
Als stek gekozen voor de Kildemosevej waar ik de wind lekker in de rug had, dan kun je wel erg ver ingooien!

Bij de 3e worp was het al raak, een mooie zeeforel had het kunstaas gepakt!
Ze zeggen dat zeeforel de vis van de 1000 worpen is, ik ben eind februari met vismaat Ralph een paar dagen naar Langeland geweest om een paar dagen op forel te vissen. Ik heb toen zeker 997 keer gegooid zonder wat te vangen, vandaar nu de 3e worp denk ik? Een paar worpen later kreeg ik weer een mooie beet en nummer 2 kwam tijdelijk op de kant.

Inmiddels was de zon nagenoeg onder en was het tijd om terug naar Ingrid te gaan. Nog even een foto van de mooie lucht gemaakt bij het water.

Zondag 6 september

Zonder het afgesproken te hebben waren we beiden erg vroeg wakker vandaag. Toch maar opgestaan, ontbijt en toen de hengels klaarmaken. Windkracht 4 uit zuidwest, dat is zeker platvisweer 🙂

Om 07.35 uur lag de boot in het water en kon de eerste bootvisdag beginnen. Het water lag er schitterend bij!

We zijn zuidoost uitgevaren met de bedoeling op de plaat aan de oostkant van de vaargeul te gaan vissen. Toen we verder uit de kant kwamen werden de golven ook steeds hoger, toch maar doorgevaren naar de stek. Aangekomen op de stek viel het eigenlijk nog wel mee, gauw aas aan de halen en vissen maar… Nee dus, bijna 5 kilometer drift tegen de wind in, paar keer bodem raken  en dan lag je al veel te ver van de boot. Na een paar driften besloten we richting de kant te varen. Met de wind mee een stuk naar het noorden gevaren en op goed geluk gaan vissen ter hoogte van het bos noordelijk van de haven.
Gelijk de eerste drift vingen we daar mooie schollen!

Voor de vakantie had ik op facebook een prijsvraag gezet, de leden van de (besloten) groep Langelandvissers mochten raden hoe groot de grootste schol was die Ingrid deze vakantie zou vangen. Ruim 100 inzenders en de opgegeven maten varieerden van 36,7 cm tot 81,3 cm.
De grootste schol die Ingrid vandaag heeft gevangen:

Johan van den Hoogen staat momenteel op de eerste plaats met zijn gok van 36,7 cm. Als er deze vakantie geen grotere schol gevangen wordt door Ingrid wint Johan het verrassingspakket hengelsportmaterialen!

Hieronder nog foto’s van de door ons gevangen vissen vandaag, in totaal hebben we ongeveer 20 platvissen gevangen waarvan 10 schollen boven de 35 cm.

Ik heb op facebook beloofd de coördinaten van de stek waar we deze vissen gevangen hebben in dit verslag te zetten, belofte maakt schuld:

Als aas hebben we gevist met gezouten tappen, Ingrid viste met een schuifsysteem met wapperlijn en een loodje van 60 gram, ik heb gevist met het dobbellifter systeem met een botlepel van 80 gram.

Maandag 7 september

Visdagje met onverwacht bezoek
(verslag gemaakt door Ingrid)

Mijn beste vriendin Marjo en haar man hadden nog een weekje vakantie. Omdat ze een tijd van zorgen achter de rug hadden wilden ze graag nog even een paar dagen tot rust komen. Dat plan was snel gemaakt, we nodigden hen uit om gezellig naar Denemarken te komen. In ons vakantiehuisje is er ruimte genoeg en is het geen enkel probleem dat er extra gasten komen. Wij houden wel van spontane plannen dus ze pakten hun spullen in en kwamen naar ons. We hadden gezegd dat ze het beste op zondag konden rijden vanwege de files op andere dagen en dat pakte goed uit, de reis ging voorspoedig.

Gisteren kwamen ze aan in Spodsbjerg en meteen was er veel gezelligheid. Ze vonden vooral de rust hier heerlijk, daar waren ze ook echt aan toe. Na een nachtje goed en zorgeloos slapen bedachten we plannen voor de komende dagen. Kees checkte de DMI en Wisuki site om te kijken wanneer het de beste dag was om het water op te gaan. Wij wilden hen graag meenemen op een vistrip, maar dan wel een dag met fijn weer. Ze vissen en varen nooit, dus kozen we voor vissen op platvis. Voor mensen die nooit gevist hebben is dit eenvoudig uit te leggen en goed te doen. Het is natuurlijk leuk als je ook wat vangt. Bovendien kun je dan een beetje onder de kant blijven. Je wilt ook niet dat je vrienden zeeziek worden.

Nadat de sites waren bekeken, bleek er toch een stevige wind en stroming te zijn deze week. Gelukkig zagen we vanmorgen dat het goed te doen was, mooi zonnig weer, geen regen en qua wind en stroming kozen we voor dezelfde plek als gisteren.

Eerst brachten we nog even ons afval naar de containers. Dat is goed geregeld hier. Fijn dat visafval ook hier weggegooid kan worden. We ff sorteren, maar dat is niet erg.

We hebben daarna de spullen ingepakt en waren lekker snel bij de haven. Weer zo’n voordeel van een huisje in Spodsbjerg. Nadat we getrailerd waren zetten we koers naar de platvis stek waar we gisteren zo goed gevangen hadden.

Onze vrienden kregen een hengel in hun handen en na een korte uitleg kon de pret beginnen. Marjo ving als eerste van onze gasten een schol. Wil moest wat langer volhouden en had de pech dat zijn 1e vis ook nog van de haak af ging voordat hij hem binnenhaalde. Maar de aanhouder wint en ook hij ving een vis.

Marjo met haar eerste gevangen vis

Moeilijk om met wind een foto te maken als je de vis niet aan wilt raken… 😛

Kees en ik hebben natuurlijk ook gevist. Vanwege de prijsvraag hebben we de schol van Ingrid gemeten. Hij was 39,5 cm.

39,5 cm! Leider in het prijsvraagklassement is Jens Wolters die precies deze lengte als antwoord had gegeven

Ook Kees ving mooie schollen.

Na een tijdje hebben Marjo en ik even een koffie break ingelast. Ze had latte machiato meegenomen uit Nederland, dus we hebben onze hengels weggelegd en even heerlijk relaxt voor in de boot gezeten.

Na nog een drift vonden wij het even genoeg.
Kees bracht ons naar de haven, Marjo en ik zijn toen naar de bakker gegaan om gebak te halen. Kees en Wil zijn terug het water op gegaan en hebben nog even doorgevist.

Al met al een hele leuke, gezellige vistrip met mooi weer en leuke vangsten.

Morgen gaan we niet het water op, dan gaan we met hen de omgeving bekijken hier.  Het doel van dit onverwachte bezoek is nu al behaald. Even rust en lekker slapen, gezellig samen eten en even geen zorgen. Dat hoort ook bij vriendschap, er voor elkaar zijn als het nodig is. Ook al moet je daarvoor naar Denemarken rijden 🙂

(vervolg door Kees)
Nadat de dames in de haven achtergelaten waren zijn Wil en ik nog even teruggegaan naar de stek. De wind was inmiddels wel wat toegenomen maar met de driftzak was het nog goed te vissen met 80 grams lood. Wil ving ook nu weer platvis en ook een chinese vis, een wij-ting.

Na een flinke aanbeet ving ik een mooie grote schol, deze was 43 cm.

Ook ving ik het eerste gulletje van deze vakantie!

Vaak zie je op de Langelandbelt mooie schepen varen, ook nu kwam er een mooi schip voorbij

Erg grappig als Wil een krab vangt, nog niet misschien dat hij die vast wilde pakken 😀

Woensdag 9 september

Gisteren was het geen visweer, met de vrienden een eindje over het eiland rondgereden.
’s Avonds ben ik nog even op zeeforel gegaan, 1 kleine zeeforel van 30 cm gevangen, that’s all.

Aangezien de gullenkoorts nu toch wel heftige vormen begon aan te nemen vanmorgen om 6 uur solo het water opgegaan. Er stond best veel wind maar de verwachting was westen wind dus goed om te doen, dacht ik…
Ik was de eerste in de haven en er was dus plaats genoeg om de auto met trailer te parkeren.

Volop ruimte om te parkeren, bij terugkomst was het nog steeds de enige auto met trailer..

Eenmaal uitgevaren liep er toch een flinke deining en de stevige wind was zuid tot zuidzuidwest.
Op het gemak tegen de golven ingebokst en richting zuid gevaren. Na een kilometer of ? vond ik het wel genoeg en ben gaan zoeken naar vis op de sonar. Inderdaad vond ik links en rechts wat plukjes vis. Door de flinke golven was het geen mooi sonarbeeld, maar niet getreurd, ik zag vis!

Op een plukje vis een shad laten zakken aan een loodkop van 150 gram, zonder de bodem te raken kreeg ik al een flinke aanbeet. Na een leuke dril kwam een gul van 75 cm in de boot. Dat begon al goed 🙂

Vervolgens ruim 1,5 uur aan het zoeken, driften en stoeien met de golven. Driftzak eruit omdat de stevige wind me wel erg hard over het water blies. Na wederom een flinke aanbeet ving ik een gul van 71 cm.

Even later zat ik flink vast, de lijn op spanning houden en de drift de rest van het werk laten doen en ik kwam los, er hing wel iets zwaar aan de lijn te trekken. Na een potje touwtrekken kwam er een warbopel boven. Dikke gevlochten lijn van zeker wel 30/00, een pilker van 400 gram (!) met 2 bijvangers en een pilker met een makrelenpaternoster erboven

De golven waren alleen maar toegenomen tot respectabele hoogte en ik vond het eigenlijk wel genoeg geweest, ik had 2 mooie vissen om mee te nemen.

Op de hoge golven terug naar de haven gesurfd waar bleek dat ik nog steeds de enige auto met trailer was op de parkeerplaats, niet gek gezien het weer 🙂

Bij het vakantiehuis de vis gefileerd en verder verwerkt.

Vanavond BBQ bij een vriend hier op het vakantiepark, nu al zin in 🙂

Donderdag 10 september

Gisterenavond gezellig BBQ-en bij Kees en Steven. Jens was er ook en wij waren met onze vrienden ook uitgenodigd.
Jens had heerlijke sate voorbereid en ook kip en ander vlees werd lekker klaargemaakt, het werd een erg gezellige avond 🙂

Jens nodigde mij uit om vandaag een paar uur met hem te gaan vissen in zijn boot de Pikachu. Kees en Steven zouden ook mee uitvaren. Om 07.15 werd de boot te water gelaten in Spodsbjerg. De DMI site gaf als voorspelling een pittige stroming op.

Eenmaal op de stek aangekomen bleek er inderdaad flink stroming te staan, met de motor achteruitvarend konden we met zware pilkers redelijk de bodem houden, beet kregen we echter niet.

Na een aantal driften hebben we een tijdje onder de kant op zeeforel gevist, enkele volgers van kleine geep maar geen zeeforel 🙁
Daarna Kees gebeld of hij aas had voor platvis. Hij had voor ons een bakje gezouten zeepieren van Lobbezoo zeeaas.
We hebben een paar uur op platvis gevist tot de pieren op waren. Eerst driftend en even later ook nog voor anker op een plaats waar we mooie schollen vingen tijdens het driften. 5 soorten vis kwamen in de boot: schar, schol, bot, wijting en een grote pieterman. De grote pieterman werd met uiterste voorzichtigheid behandeld vanwege de gemene steken waar ze bekend om staan.

grote pieterman

mooie schol van 38 cm voor Jens

Om 14.30 waren de pieren op en hadden we een mooi aantal grote platvissen in de koelbox liggen!

Het was een erg gezellige vistrip met Jens 🙂

Vrijdag 11 september

Vanmorgen erg vroeg de haven uitgevaren (volgens een webcamvolger was het om 06.15 uur J.W. 🙂 )
Het water was mooi glad en de wind was bijna helemaal weg.

We hebben koers gezet naar het zuiden en zijn daar langs de taluds van de vaargeul met de sonar gaan zoeken naar scholen vis, en die hebben we gevonden!!

Mooie bulten vis tekenden zich af op het scherm. We hebben daar gelijk waypoints van gemaakt en zijn gaan driften, althans dat wilden we. Er stond nagenoeg geen stroming en alleen het beetje wind zorgde voor verplaatsing van de boot. Na een aantal malen door een school vis “gedrift” te zijn hebben we het diepe water maar gelaten voor wat het was, de waypoints staan opgeslagen voor een volgende keer.

Vervolgens zijn we gaan proberen om een aantal platvissen te vangen. Onder de kant op 10 meter was het alleen bot was er wilde bijten. We wilden echter schollen vangen. Na een aantal pogingen op diverse plaatsen hebben we uiteindelijk mooie schollen gevangen op 16 meter. Ik heb de spreader-weegschaal van Mr. Gastel uitgetest en die werkt voor de Deense schollen erg goed 🙂

Ingrid ving weer een mooie grote schol. Na zeer secuur meten kwamen we tot 39,4 cm. Jens blijft dus nog (even?) de aanvoerder van de prijsvraag.

schol van 39,4 cm voor Ingrid

Door de inmiddels toegenomen wind stond er een flinke golfslag. Tegen de middag zijn we terug naar de haven gevaren.

De eerste week zit er op, vanavond inpakken en morgen verhuizen.

Maandag 14 september

De verhuizing is achter de rug en voorspoedig verlopen. Zaterdagmorgen de boot naar ons nieuwe onderkomen gebracht. De eigenaars waren nog aan het schoonmaken en herkenden ons van enige jaren geleden. Gezellig een praatje gemaakt op het terras met een drankje erbij. Ze waren erg blij met de ingevroren schollen die wij ze gaven 🙂

’t ken net, of net nie…?

Maandagochtend omstreeks 9 uur de boot getrailerd en naar het noorden gevaren om te kijken of daar ook een visje te vangen was. Vele stekken en wrakken aangedaan maar de gul was niet thuis. Geen vis op de sonar en geen beet gehad. Er stond nagenoeg geen stroming, 0,1 tot 0,3 km/uur. Ik denk dat de vis dan niet actief is. In totaal 58 kilometer gevaren vandaag. We zijn erg tevreden met de nieuwe Yamaha motor, inmiddels staan er ruim 50 uur op de teller. De motor is zeer stil, gebruikt minder benzine en vaart harder dan de Evinrude. Goede service van outboard occasions in Ureterp

Daarna op diverse plaatsen nog op platvis gevist maar ook dat liep niet hard. Ingrid wist het op facebook mooi te verwoorden: “geen k*t gevangen..”

Ik had iets meer geluk en ving een paar schollen, scharren en botten.

schol 39 cm

schar 34 cm

Ondanks de slechte vangsten hebben we het vandaag enorm naar ons zin gehad op het water en weer veel gelachen. Temperatuur 21 a 22 graden, zonnetje, zwak windje, als er nou nog stroming bijkomt is het helemaal perfect 😉

samen genieten op het water

Dinsdag 15 september

Vanmorgen vroeg solo uitgevaren, om 05.15 de haven uit.
Rustig aan richting het zuiden gevaren in het donker.
Een schitterende zonsopkomst op de foto vastgelegd.

Na eerst op een paar wrakjes gevist te hebben bleek er geen stroming te zijn en de vis was niet genegen te bijten. Na een uurtje naar een tarbotstek gevaren en daar de rest van de ochtend geprobeerd een tarbot te vangen. Helaas zonder resultaat… Aan de bijhengel wel mooie schollen gevangen, dat maakt het dan weer een beetje goed.

Aan het eind van de middag met Ingrid nog een paar uur het water op gegaan op jacht naar schol. De stroming begon rond 19.00 uur aan te trekken tot ca 1,5 km/uur. Op een gladde zee was het echt genieten. De vis beet ook regelmatig maar ze waren moeilijk te haken. Toch hebben we weer een mooi aantal platvissen gevangen

schol 40 cm

Zo de dag afsluiten wil ik iedere dag wel 🙂

Woensdag 16 september

Vanmorgen besloten een rustdag in te lassen na de “zware” sessies van gisteren 🙂
’s Avonds begon het toch te kriebelen en na het eten de spinhengel ingeladen en naar de Kildemosevej gereden om te proberen een zeeforel te vangen.

Via messenger contact met de groep Bergsma (Jorrit – Ewoud – Menno – Rick) Deze zouden ook daar ook naar toe komen, Jorrit en Ewoud wilden spinvissen en Menno en Rick gingen proberen platvis te vangen.

Na aankomst links van de parkeerplaats begonnen met vissen, de wind stond west-noordwest dus je kon lekker ver ingooien met de wind in de rug. Ik had gekozen voor de Savage Gear inline zandspiering plug van 19 gram.
Na een aantal worpen een mooie beet en een kleine zeeforel mocht even poseren voor de camera.

Even later was het ook raak voor Ewoud, hij noemde het gelijk de vis van de 15 worpen 😉
Aan een rose-witte zeeforellepel ving hij ook een kleine zeeforel. Gelukkig brak de dreg pas van de plug toen de vis al op de kant was 😯

Na nog een gezellig onderonsje nog tot in het donker doorgevist, nog een enkele aanbeet gehad maar niks meer bijgevangen. De platvis had er geen zin in vanavond, er zijn er geen gevangen.

Vrijdag 18 september

Vandaag werd en volgens de DMI harde stroming voorspeld die na de middag af zou nemen. Aangezien we eind van de middag Cor en Nies verwachtten die bij ons zouden overnachten zijn we rond de middag het water opgegaan. We wilden op platvis gaan vissen en zijn naar een stek gevaren waar het 16 meter diep was. Bleek er een stroming tussen de 4,5 en 5 km/uur te staan. Na wat uitproberen bleek dat door tegen de stroom in te varen met 600 toeren de onderlijn redelijk tegen de bodem te houden was. Een paar driften gedaan en enkele platvissen gevangen. Dit was toch niet de visserij die we wilden, we zijn een eind verder richting Tars gevaren en hebben daar driften gemaakt op 12 meter, daar was de stroming ongeveer 2 tot 2,5 kilometer per uur en konden we de onderlijnen redelijk aan de grond houden. We hebben daar diverse driften gemaakt en leuke vissen gevangen. Rond
16.30 uur zijn we terug naar de haven gevaren en hebben nog een paar driften gemaakt over een kelpveldje op 17 meter diep. Ik heb daar even gevist met een shad en Ingrid keek toe. Stroming was daar weer 4,5 kilometer per uur. Gelijk de eerste drift kreeg ik een keiharde aanbeet en na een pittig gevecht tegen de stroming in kwam de mooie gul aan boord.
Er is een compilatiefilmpje gemaakt van deze vissessie:

Daarna naar de haven gevaren waar Cor en Nies inmiddels gearriveerd waren. Samen gegeten bij Mad og Is van Færgegården’s camping en daarna naar ons vakantieverblijf voor een gezellige avond 🙂

Zaterdag 19 september

Vanmorgen nog even gezellig met onze nachtloge’s Nies en Cor zitten praten.
Toen ze verder reden naar hun vakantieverblijf op Funen hadden wij het plan om ’s middags op platvis te gaan vissen.
Dit plan veranderde echter snel…
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een nieuw gps/sonar apparaat voor op de boot. De Humminbird die ik nu heb is ruim 13 jaar oud, sonar, downimaging en sideimaging werkt nog goed maar de gps wordt traag, als ik een bocht vaar duurt het een aantal seconden voor dat op het scherm zichtbaar is, rete-irritant als je op een coördinaat wil gaan vissen.
Door tussenkomst van mijn Deense vriend Claus-Bjorn mocht ik vandaag aan boord stappen van de boot van Ole Jessen, deze man werkt bij Garmin Denemarken en zijn boot is voorzien van de nieuwste Garmin apparatuur.
Om 13.30 uur hadden we afgesproken in de haven.

We zijn uitgevaren naar het zuiden en Ole heeft eerst uitgebreid uitgelegd wat de mogelijkheden zijn met de Garmin apparatuur. De GPS is razendsnel maar dat is bij meerdere merken zo. De sonar mogelijkheden zijn verbazingwekkend! Met de panoptix transducer gaat er een (onderwater)wereld voor je open.
Ook heeft Ole zijn Yamaha buitenboordmotor gekoppeld aan de apparatuur, je kunt het hele motormanagement met een paar simpele klikken bekijken en bedienen. Met name de trolstand van de motor zo bedienen is een groot voordeel.
Citaat van de site van Garmin:
Garmin biedt u als eerste Panoptix echoloodbeelden op uw boot. Met de alziende Panoptix echolood-transducer ziet u onder water meer dan ooit tevoren. U kunt alles rond uw boot in real-time zien. U kunt in de waterkolom in 3D vis zien zwemmen. U kunt ook zien hoe u uw aas in het water werpt en weer binnenhaalt en u kunt vis zien zwemmen voor of onder uw boot. U kunt zelfs zien hoe de vis op uw aas jaagt.

We hebben vis gevonden en gezien hoe ze naar het kunstaas zwemmen, we zagen de shad midden tussen de vis landen, ook zie je waar de vis zich bevindt, voor of achter de boot.
Ole heeft in zijn boot 2 schermen geïnstalleerd, op het ene scherm staan de beelden van de panoptix, het andere scherm is in 3 gedeelten verdeeld, downimaging, sonar en GPS. Je kunt zelf de schermindelingen instellen.

Het was voor mij bijzonder leerzaam en ik ben verbaasd over de mogelijkheden die Garmin biedt

We zijn uitgevaren richting het zuiden en hebben daar op verschillende stekken gezocht en scholen vis gevonden. Er stond best wel wat stroming, ik ben begonnen met een jigkop van 110 gram waarmee ik wel aan de bodem kwam maar ver achter de boot. Ole viste met een jigkop van 250 gram en kon wel recht naar beneden vissen. Daardoor kon hij op de apparatuur zien dat zijn shad midden in de school vis belandde, ondanks dat wilden de vissen niet bijten. Ook het verschil in haring en grotere vis zoals koolvis en kabeljauw was goed te zien.

Op zijn advies heb ik ook een zware jigkop gemonteerd. Na veel zoeken kwamen we in een actieve school koolvis terecht, we hebben toen een onderlijn met 3 veertjes boven de shad gemonteerd en het duurde niet lang of Ole stond met een kromme hengel. Man man man, wat zijn die koolvissen sterk!
Ook ik mocht even later aan de bak en ving een mooie koolvis.

Steeds opnieuw opvarend naar de school vis stonden we regelmatig met een kromme hengel, vaak ook samen waardoor het in de boot snel plaats wisselen was als de onderlijnen elkaar kruisten door die mini-torpedo’s.
Ook dubbelvangsten hebben we gehad, 2 koolvissen, 3 grote makrelen, koolvis en kabeljauw.

Om 18.30 zijn we gestopt, ik mocht van Ole de vis meenemen en had dus nog even fileerwerk.

Tot slot wil ik Ole erg bedanken voor de bijzonder interessante visdag en de professionele uitleg over de Garmin apparatuur, het is erg leuk om hem met de apparatuur bezig te zien, zodra er een school vis te zien was positioneerde hij de boot en was zijn shad al onderweg naar beneden, een gedreven en erg goede sportvisser!

Wat heb ik het toch getroffen met zo’n lieve vrouw die het gewoon goed vind dat onze vissessie verschoven wordt zodat ik af en toe een keer “vreemd” kan gaan 😉

Zondag 20 september

’s middags omstreeks 15.30 uur arriveerden we op onze visstek op 14,5 meter diep. Al snel bleek dat dit het niet ging worden vandaag, een paar dikke botten en een grondel was alles wat er aan de haak kwam.

Daarna op diverse stekken tussen de 14 en 17 meter driften gemaakt totdat we een drift hadden waar regelmatig mooie schollen in de boot kwamen.

af en toe wordt ik er een beetje gek van… 🙂

Soms duikt een teruggezette schol de straal van de sonar in en kun je hem tot op de bodem volgen, wel grappig om te zien

Ingrid ving opnieuw een mooie schol, zou hij groter zijn dan 39,5 cm, de tot nu toe staande meting voor de prijsvraag??

De vis werd zeer nauwkeurig gemeten en bleek precies 40,0 centimeter te zijn, een verbetering van 0,5 cm 🙂

De stand in de lijst van de prijsvraag:
gedeelde 1e plaats Jens Wolters met 39,5 cm en Ronny Verbraecken met 40,5 cm.

Na een mooie en zeer geslaagde sessie zijn we rond 19.45 de haven weer ingevaren.

Maandag 21 september

Vanmorgen werd het ineens weer mistig, de grote boten in de vaargeul hoorde je constant toeteren…
Aangezien ik nog een klein klusje had van de visserij gisteren en we nog wat reparaties moesten doen aan onze onderlijnen zijn we ’s middags rond 13.30 het water opgegaan. Aangekomen op de visstek op 16 meter diepte stond er een flinke stroming van 4,5 a 5 km/uur. Niet goed om op platvis te vissen. We zijn daarna gaan zoeken naar wat ondieper water waar de stroming wat minder was. Ook hier diverse driften gemaakt en uiteindelijk op stek 3 enkele mooie vissen gevangen waaronder deze grote schol voor Ingrid

mooie schol van precies 40 cm, 3 keer nagemeten…

Naast enkele botten, schollen en scharren kwam ook een krab even naar Ingrid kijken

Als het dan hard stroomt moet je af en toe even een moment voor jezelf nemen..

Van stek naar stek varend, ook Ingrid neemt hiervan een deel voor haar rekening

Tijdens het terugvaren naar de haven zagen we boot met 3 wereldberoemde vissers, althans dat zeiden zij zelf…
Natuurlijk moet er dan een foto gemaakt worden en voor het nageslacht bewaard blijven..

Mitchell, Robin en Mike

Tot slot van vandaag:
Afgelopen donderdag kreeg ik een mail van John dat hij nog zoute tappen van Lobbezoo zeeaas over had en hij vroeg of ik er iets mee kon doen, ik zei natuurlijk gelijk ja, ik lag echter op het water en toen ik terug in de haven kwam stonden ze op de trailer

Ook de clan van Ewoud Bergsma had een bak zoute tappen over en hij heeft deze vrijdag bij ons vakantiehuis weggezet. We hebben de afgelopen dagen gevist met deze zoute tappen en met de tappen  die ik zelf gepompt en ingezouten heb, we hebben geen verschil kunnen ontdekken, ze vangen beiden erg goed vis!

Dinsdag 22 september

Vanmorgen al vroeg solo het water op gegaan. In de haven was het wat mistig aan het worden maar ik kon de rode en groene lamp van de haveningang zien. Bij het uitvaren zat er een viskotter voor mij, ik ben deze naar buiten gevolgd. Eenmaal een paar honderd meter uit de kant was het ineens helder, geen mist meer 🙂
Vol gas naar de beoogde stek, plan was deze ochtend op tarbot te vissen en dan vanmiddag met Ingrid terug het water op te gaan.

Het was schitterend weer en een hele mooie zonsopkomst

Onderweg naar mijn tarbotstek kwam ik over een kelpveldje op 17 meter diepte. Ik kon het niet laten en liet daar even een shad zakken..

mooie kelpgul 🙂

Rest van de ochtend met 2 hengels op tarbot gevist, niet gevangen.

’s Middags met Ingrid terug het water op. Eerst nog even naar het kelpveldje. Paar driften gemaakt en Ingrid bewees dat het inderdaad een kelpveld was..

Daarna door naar de platvisstek. We hebben driften gemaakt op 17,5 meter. Al gauw kwamen er mooie scharren en schollen aan boord.
Ingrid deed goed haar best om een schol te vangen die groter was dan 39,5 cm voor de prijsvraag.

Deze begint er op te lijken, 37 cm schol 🙂

Even later kreeg zij weer een hele mooie aanbeet, de hengel stond helemaal krom, ik pakte alvast het schepnet en vanuit de diepte zagen we een echte vloermat aankomen. Nadat de vis in het net lag gaven we elkaar een high five, deze was zeker groter dan 39,5 cm!

De schol werd zeer nauwkeurig gemeten

46,8 centimeter, een nieuw PR voor Ingrid!!

Door de vangst van deze mooie schol staat Hook Ed nu op de eerste plaats, hij heeft precies 46,8 geraden 😛

Ik heb de hele dag gevist met tappen die ik zelf gepompt en gezouten heb. Ingrid viste met de bakjes gezouten Zeeuwse tappen van Lobbezoo zeeaas. Deze bakjes hadden we gekregen van John en Ewoud zoals eerder in het verslag aangegeven. De tappen zijn diverse keren mee het water op geweest, de overgebleven tappen na de visdag terug in de koelkast en zo gaan ze erg lang mee.
Volgens Ingrid kun je er vangstgarantie bij geven want ze ving er deze mooie schol mee.

Superaas voor grote schol 🙂

Na weer een erg leuke sessie met diverse mooie vissen zijn we via een spiegelgladde zee terug naar de haven gevaren, de zonsondergang was ook erg mooi. Mitchell stuurde mij daar een hele mooie foto van, een mooie dagafsluiter!

Morgen de laatste dag vissen, vanaf donderdag veel wind 😯

Woensdag 23 september

Vanmorgen was Kees al vroeg wakker en de PR schol van Ingrid van gisteren had hem geïnspireerd tot een fantastisch verhaal over Schollina. Blijkbaar heet die vloermat zo en Kees schreef daar een grappige anekdote over op FB. Het verhaal werd ook nog geliked, echt…. Wat een fantasie heeft die man.
Het verhaal van Schollina staat onderaan deze pagina..

Na de schol van gisteren was het niet mijn verwachting dat er nog een grotere in de boot zou komen vandaag. In ieder geval niet door mij. Voor deelnemers van de prijsvraag, maak je geen zorgen het is niet gebeurd. Hook Ed heeft de Facebook prijsvraag gewonnen. Gefeliciteerd Hook. Stuur even een messenger bericht met je adres gegevens 😊

We gingen na de koffie, met mooi zonnig warm weer het water op. Er zou niet veel wind en een beetje stroming zijn, maar dat viel anders uit. Dat merken we wel vaker hier in Langeland, maar dat mag de vispret niet drukken.

We hebben eerst geprobeerd op de stek van gisteren te vissen, maar daar was het zelfs met 2 driftzakken moeilijk vissen voor mij. Kees heeft daar minder moeite mee. Maar hij is ook sterker en een betere visser dan ik natuurlijk.

We gingen vandaag zeker ook weer voor gezelligheid vissen. We kozen voor platvis. Af en toe hadden we beet. Maar het was niet “zakken en hangen”

We wisten dat onze vakantiebuurman Rob ook op het water lag en we zijn naar hem gevaren. Onderweg kwamen we 2 gezellige Nederlandse vissers tegen, Frank Rosendahl en zijn vismaat. We hadden hen eerder al in de haven gesproken. Natuurlijk mochten we een foto van hen maken.

Daarna zijn we richting Rob Torsk gevaren. We hadden hem al snel gevonden, hij lag heerlijk voor anker op schol te vissen. Hoe dat afliep kun je lezen in zijn eigen verslag. We hebben een paar mooie foto’s van hem gemaakt, zodat hij deze ook bij zijn verslag op zijn eigen FB pagina kan zetten.

Daarna hebben we in de buurt van Rob nog verschillende driften gedaan op de platvis.

Ik wilde persé een foto van de ferry maken, gewoon omdat het leuk is dat Spodsbjerg erop staat 🙂

Omdat we denken dat vandaag onze laatste visdag is hebben we nog een onsfie gemaakt in de boot. Dat was nog een hele toer. Intussen was de wind flink aangetrokken en stonden er aardige golfjes. Maak dan maar eens een foto … Nou het is gelukt, we hebben de camera op de koelbox gezet, gestut met een pilker en op de zelfontspanner gedrukt. En hier is hij dan, de laatste foto van deze vakantie.

We sluiten hiermee ons verslag af. Het was weer heerlijk vertoeven hier op Langeland. Hopelijk kunnen wij en alle andere vissers uit Nederland en België weer snel de grens over zodat we allemaal weer naar ons geliefde Langeland kunnen gaan. Het is jullie gegund !

Iedereen bedankt voor alle reacties en berichten via facebook – whatsapp – messenger – gmail en overige media 😊

Als toegift: mocht je bijzondere verhaal van Schollina gemist hebben, lees dan vooral verder…

————————————————————
Schollina

Een aantal jaren geleden werd in de Langelandbelt een jong schollinnetje geboren, ze werd door paschol en maschol “Schollina” genoemd.
Al vanaf de eerste dag bleek dat Schollina anders was dan de andere scholmeisjes. Ze zonderde zich vaak van de groep af om alleen door de belt te zwemmen.
In haar pubertijd bleek dat Schollina geen voortplantingsorganen had meegekregen bij de geboorte. De scholdokter vertelde haar dat ze dan geen nakomelingen kon krijgen maar dat ze wel groot en sterk zou worden omdat kinderen nu eenmaal de beste jaren van je leven kosten…
En zo ging Schollina er een geheel andere leefwijze op nahouden, ze joeg de andere scholkinderen weg om zo het lekkerste eten voor zichzelf te houden. Ze groeide en ze groeide maar, elk jaar werd ze langer en dikker met mooie oranje stippen. Ze werd een heuse plaaggeest in de Belt.
Ze heeft erg lang in de omgeving van de gele paal bij Spodsbjerg gewoond maar daar werd het te gevaarlijk. Op onverklaarbare wijze verdwenen daar scholkinderen en scholouders. Meestal net na het eten zwommen ze met een rotgang omhoog en gingen door het wateroppervlak om niet meer terug te komen. Heel af en toe kwam er wel een schol terug maar die had dan vaak een kapotte bek, Schollina denkt dus dat er boven het water mysterieuze dingen gebeuren. Zij besloot om te gaan verhuizen naar een rustig plekje in de Belt en daar de rest van haar dagen te slijten met scholkinderen het leven zuur te maken.
De scholkinderen echter hadden op scholbook een besloten oproep gedaan om van Schollina af te komen, de deugnieten..
Altijd als ze een lekker hapje vonden dan kwam Schollina aanzwemmen om het voor hun neus weg te kapen. Een van de scholkinderen had al een paar keer van die zwarte lekkernijen gevonden op de zeebodem en er stukjes van geproefd. Ze vertelde de andere kinderen dat als er een schaduw aan de hemel verscheen er vaak van die zwarte lekkernijen uit vielen. Ze spraken af om met z’n allen te gaan zoeken naar zo’n schaduw met vallende snoepjes. Als ze die gevonden hadden dan gauw een oproep doen op scholbook zodat ze er met zijn allen snel naar toe konden zwemmen ondertussen luid bubbelend om de aandacht van Schollina te trekken.
Zogezegd zo gedaan.
Op dinsdag 22 september 2020 ergens in de late namiddag op een geheime locatie in de Langelandbelt vond een schollinnetje een schaduw waar zwarte snoepjes uit vielen. Ze ging gelijk live op scholbook en al snel kwamen vanaf alle kanten de andere schollinnetjes aanbubbelen en begonnen kleine stukjes van de zwarte snoepjes te eten. Het was nog een leuk spelletje ook, steeds als ze er een stukje afbeten sprong het snoepje een eind vooruit!
Na enige tijd kwam Schollina aanzwemmen (~~onheilspellende muziek~~)
Ze joeg de andere schollinnetjes weg en met een grote hap verdween het zwarte snoepje in Schollina’s grote mond. Schollina begon wild te dansen en omhoog te zwemmen, het snoepje zal vast heel lekker geweest zijn. Toen Schollina bijna boven was verscheen er vanuit de schaduw een groot net waar Schollina in verdween.
Schollina kwam nooit meer terug en de schollinnetjes leefden nog lang en gelukkig…