202003 zeeforeltrip met Ralph

Zeeforeltrip met Ralph, 29 februari –  4 maart

Een paar weken geleden met Ralph afgesproken om een short trip naar Langeland te maken om te proberen een zeeforel te vangen.
Vrijdagavond 28 februari in de stromende regen naar Ralph gereden, dat scheelt op zaterdagmorgen 1,5 uur rijden 🙂
Zaterdagochtend om 04.00 opgestaan en om 04.20 uur vertrokken naar Langeland. Het weer van vrijdagavond had doorgezet en we hebben de hele reis in de regen gereden.
Omstreeks 11.00 uur een bezoek gebracht in Vamdrup aan visvriend Claus Bjorn. Na een gezellig uurtje de reis voortgezet en omstreeks 14.00 uur waren we op het vakantieadres. Gelukkig was het vanaf 13.30 uur droog geworden 🙂

Na het uitpakken van de auto de hengels klaargemaakt. De stevige zuidenwind blies met 5 Bft over het eiland.
Op de kaart een stek gezocht waar we met de rug in de wind konden vissen. Uiteindelijk uitgekomen bij stek nummer 36 uit het boekje “sea trout guide – Fyn, Langeland and Aerø – 117 fine fishing spots”

Op de parkeerplaats bij de stek aangekomen staat er een informatiebordje over deze stek voor vissers. Je hebt dan gelijk een mooi uitzicht over de stek 🙂

Waadpakken aan en gaan, het water is aan de kant erg ondiep dus we lopen tot kniediep het water in.

Ondanks onze verwoede pogingen en gevist tot in het donker helaas geen enkel teken van vis gezien.
Op de terugweg bij de supermarkt nog even gauw “troosteten”gekocht.
Oh ja, de Staerk Chilisaus is echt STAERK 😳

Langs de oever van de Svendborg Sund is het voorjaar trouwens al begonnen:

—————————

Zondag 01 maart 2020

Na een goede nachtrust zijn we rond 08.30 uur vertrokken vanaf het vakantieadres.
Er stond een stevige wind uit het zuiden tot zuidwesten, kracht 5 a 6 Beaufort.
Na een paar honderd meter rijden werden we al verrast door een grote groep reeën.

Hierna doorgereden en even gekeken aan de Paovej maar daar was het veel te wild om te vissen dus het eiland overgestoken naar de Klaesovej. Ook daar was het te wild om te vissen.

Doorgereden naar de haven van Spodsbjerg waar IBI al veel boten klaar heeft liggen voor het nieuwe seizoen.

Het hek van de botensteiger is dagelijks geopend van 05.00 uur tot 21.30 uur

Aan de noordzijde van de veerboothaven was het redelijk te doen, we stonden daar mooi uit de wind. Jammer dat je niet op de strekdam mag vissen daar..

Na enkele worpen ving Ralph dan uiteindelijk de eerste vis van de vakantie!!

Even een closeup om deze mooie vangst te bewonderen

Ralph heeft nog een mooie aanbeet van een forel gehad maar deze schoot helaas na een paar tellen los.

We besloten om Langeland te verlaten en zijn naar Kerteminde gereden. Daar een stek uit de visgids gevonden.

Na een uurtje gevist te hebben zonder beet te krijgen hebben we nog even midden in Kerteminde bij de brug gevist, ook daar stond veel te veel wind en een harde stroming.

Vervolgens doorgereden naar Stavre en daar op Stavre Hoved door het bos naar de klif gelopen. Helaas, grote golven en veel wind…

Doorgereden naar de laatste stek van vandaag, Male strand.

Daar hadden we de wind in de rug en hebben we de rest van de dag gevist. Helaas buiten een volger en een kolk geen teken van vis gezien.

Toen er ook nog een flinke bui op ons afkwam zijn we terug naar Langeland gereden.

In Rudkobing bij Viking Pizza hebben we gegeten, Ralph heeft de Bosnisk Platte gegeten 😕

Hierna terug naar het vakantieappartement en de kachel eens flink opgestookt.
Morgen ziet het weer er beter uit en gaan we naar Hou Fyr.

Maandag 02 maart 2020

Vanmorgen bij het opstaan bleek dat de wind was gaan liggen en de zon deed dappere pogingen om de temperatuur omhoog te jagen 🙂

Na een kort ontbijt zijn we gelijk naar Hou Fyr gereden. Via facebook hadden we van Walter Kaiser de tip gekregen dat daar de laatste tijd goed gevangen was.
Daar zijn we vandaag onze visexpeditie over het eiland dus begonnen.

Geen teken van vis dus door naar de volgende stek, Traenekar Fyr.
Daar stonden 4 mannen uit Zwolle met de vlieghengel hun best te doen maar ze hadden nog niets gevangen. We hebben daar ook een paar worpen gemaakt zonder resultaat.
En door naar de volgende stek, de noordzijde van de haven van Spodsbjerg

Ralph is daar een tijdje blijven vissen terwijl ik een bezoek heb gebracht aan een van de sponsoren van de naderende contactdag, Nicolas en Cristina Borst van Færgegårdens camping. Deze hebben voor de contactdag van 8 maart weer een aantal kortingsvouchers voor de camping ter beschikking gesteld.
Daarna Ralph weer opgehaald en door naar de volgende stek, Klaesovej

Ralph heeft letterlijk alle hoeken en gaten afgezocht naar vis, helaas zonder resultaat 🙁
Het water stond erg hoog, op onderstaande foto dezelfde stek in april 2019 en nu

Hierna doorgereden naar de laatste stek van de vakantie, Bagenkop. We hebben daar gevist tot in het donker, buiten wat mooie foto’s hebben we ook daar geblankt.

Eindresultaat: Ik ben deze vakantie op alle fronten verslagen door Ralph, hij heeft de grootste – langste en zwaarste vis gevangen 😉