202107 Kees de Vet

Langeland juli 2021

Als Pensionado liep ik altijd al met een plan om wat langer naar Langeland te gaan, alle tijd te hebben om wat te struinen en niet een week er heen en dan balen dat het weer verkeerd is, ik wilde gewoon de tijd hebben.

Dus het idee geopperd bij mijn vrouw en het mocht, een mail naar de camping of ik mocht komen, Kees Michielsen wou ook nog een week komen dus aanspraak zat.

Dus 1 juli de bus aan geslingerd en onderweg naar het mooie Denemarken, weer stau bij Hamburg onze Duitse vrienden hebben er 3 weken over gedaan om Europa te veroveren, doen er al 40 jaar over om in Hamburg een fatsoenlijke weg aan te leggen.

Ben in 1 x doorgereden dus was op tijd, het voelde als thuiskomen, de camping de haven het stadje, mooi daar.

Even bij Hans en Nieske Keller een koude versnapering genomen, deze zijn al 47 jaar getrouwd dus daar moest op gedronken worden, na het biertje de camper op de plek gezet en de tent ervoor, de boot en trailer klaargezet voor het grote avontuur.

Ik had van tevoren de jachthaven al besproken via de site en gevraagd of een man op leeftijd een beetje voor in de haven mocht en dat is gelukt, plek 1 recht voor de webcam, konden ze me gelijk een beetje in de gaten houden.
Spodsbjerg haven webcam 2 voor de liefhebbers.

Kees zou zaterdag overdag komen dus mooi de tijd om wat voor elkaar te maken hengels de apparatuur de Lowrance 7 TI en de element 7 die ik dit jaar heb aangeschaft, Kees zou met zijn Subaru 4 wiel aangedreven krachtpatser mijn boot, een Warrior 165 met een 60 pk Yamaha 4-takt, wel in de haven kunnen laten dacht ik zo en dat is ook gelukt, de Lowrance 7 TI is uitgerust met een Navionics kaart met diepte lijnen de Raymarine element 7 als visfinder diepte meter side scan etc.

De Faergegardens Camping is vlak bij de haven dus kunt het lopend af, al zijn er altijd mensen die met de auto willen, te veel spullen mee of verwend.
Over de camping: is een mooie schone camping met in een afgesloten ruimte vriezers voor de gasten, een schoonmaak plaats voor vis, nette douches en wc’s die goed schoon zijn en netjes worden onderhouden, een speeltuintje voor de kids, familie douches, speel ruimtes, tv zaaltje en wifi  wat niet altijd een goed signaal heeft, ze zijn daar mee bezig. Al bij al, ga er eens kijken, wel reserveren! Veel Denen kamperen door de corona in eigen land, was druk op de camping maar leuk druk.

Toen mijn vismaat Kees arriveerde zijn we gelijk aan vissen geslagen, wat stekken afgezocht, wat gul en platvis gevangen, die zelfgemaakte bot lepels van Kees werken wel al is het even oefenen.

We hadden wat aas van firma Lobbezoo mee, ook wat nieuws waar Frank mee bezig was en hij vroeg of we ze wilden testen en dat hebben we gedaan.
Op 12 meter is er overal wel een platvisje te vangen als de wind meer dan 4 Bft was bleven we een beetje onder de kant. Links de haven uit achter de bosjes.

Kees is ook fanatiek forel visser vanaf de kant dus wat stekken afgestruind die vermeld staan op de langeland site bij het onderwerp kantvissen. Kees had een forel en ik vang nog even een klein geepje, die waren er ook weer zat. Ik heb een hengeltje gekocht bij de hengelsportzaak maar mocht even met zon spin hengel vissen van Kees, dan kun je het verschil wel merken, soepel, betere beetregistratie, is maar net hoeveel je wil betalen.
Kees vist met een Shimano Lesath, 270 cm, 10 tot 40 gram. Als aas de Savage gear inline sandeel tussen 14 en 21 gram.

(er staat trouwens niemand achter om de lijn vast te houden…!)

Mooi ‘s avonds even van de kant op forel, stukje rijden en langeland verkennen, wild spotten, reeën hazen fazanten, beesten die je in Nederland amper ziet. Kees ging ook vroeg weg, 5 uur in de morgen, en in alle rust achter de forellen aan. En wat ik hoorde achter de herten aan, stak er 1 plotseling over, gelukkig goed af gelopen. Had ‘s morgen wel 2 forellen, lekker van gegeten. Kees had een klein rook bakje mee, verse vis smaakt altijd goed.

Rij je ‘s nachts, dan met groot licht aan, er lopen veel herten rond op Langeland.

Omdat we vlak bij de haven zaten s ’avonds even bij de haven zitten en kijken wat de andere vissers mee terug namen, geklungel met de trailers en boten en verwonderd gekeken met welke boten mensen de zee op durven, rubberbootjes met 6 pk, 4 man erin, of bootjes met rotte motoren die amper kunnen starten. Als je wel wil vissen en met een veilige boot huur er dan 1 bij IBI-bootverhuur, die worden goed onderhouden.
Of ga mee met een sportvisser opstapboot, krijg je uitleg aas aan boord en kans op een visje en als je mazzel hebt met een schipper die Nederlands spreekt wel met een accent, maakt niet, uit mooi toch.

Ik vind het ook leuk om met Denen in gesprek te komen waar ze vissen en waarmee in de regel met zware shads met loodkoppen tot 250 gram, de meesten zijn lid van de zeevis club Sjællands Småbådsfiskeklub. Ben even op hun site wezen kijken, ziet er goed verzorgd uit, meer dan 200 leden met boot vertelde de man. Ze vissen op Langeland en bij Nyborg bij de brug, daar stonden bij de pijlers ook weer netten.

Mooie week gehad, samen met Kees veel geleerd op mijn oude dag, maar aan alle leuke dingen kwam een eind, Kees wou naar huis, en hij mocht van me. We, Kees en Kees visten het meeste met shads of met een pilker en op de makreel met een paternoster of blinker en op de geep met een slanke blinker en dat deden we vaak als we langzaam teruggingen naar de haven een mooie sport.

Volgende morgen kwam ik terug van vissen stond er een mooie Mercedes camper, kijk zo ff op de kentekenplaat waar die lui weg komen, zie ik een bekende naam Ron de Ruiter, een garagebedrijf uit Waardenburg een kundig bedrijf in onderhoud en ook een zeevisser. We raken aan de praat met de man die Bert heet, heb ook een zeehengel, net kwam Jens Wolters aangelopen kwam net van zijn werk en trek in een biertje. Bert kom aan lopen met zijn trots, een zeehengel merk albatros. Ik kijk Jens aan en die zegt tegen Bert vraag eens even of ze nog ruimte hebben in rijksmuseum, zo oud is dat ding. Zo’n blauwe volglas stok en de molen was ook de leeftijd, had nog nooit gevist op de Langelandbelt en wat denk je het woord beginners geluk kwam wel tot zijn recht gelijk een mooi gul van over de 50 cm, had ook nog een vaste stok bij hem waarmee hij een forel wou vangen, hoop dat ze een mooie plek krijgen in een musea.

Ron en een Herco zijn later die week ook nog een paar dagen geweest, helaas waren de vangsten niet om naar huis te schrijven jammer… het was wel gezellig met hun. Ron kende ik van de Kleine Belt en van de Galsklint camping toen er nog wat te vangen was. Ook kwam er een fanatiek vliegvisser met zijn vrouw die ook graag een visje wil vangen, had een boekje gehad van Kees daarin stonden wat stekken. Waarachtig de vliegvisser ving een forel en een paar gepen, hij ook weer blij. Daar doe je het voor.

We zijn noord geweest bij de bekende plekken en ook zuid bij de rode tonnen, wat geultjes en gaten meegepakt die op de Navionics kaart staan en wat dieptes afgevist, is even zoeken maar dan vang je ook wat.

Ook alleen ging het vissen goed, veel klein spul gevangen, ook wel een paar mooie gullen voor de kibbeling, dus weer op tijd naar de camping.

Om half 4 gingen Hans en ik kijken of het bier koud genoeg was en eindigde vaak met een BBQ. Ook hebben we het getroffen met weer, we hoorden berichten van hevige regenval en overstromingen in Nederland, België en Duitsland. We hebben drie weken de lange broek niet aan gehad.

Mijn camper staat vast, er zit een voortent aan vast dus de uitnodiging om te gaan shoppen met beide handen aan genomen, hoefde ik niet te fietsen. Moest ook etenswaren en drinken hebben, het is even duur als in Nederland en ze hebben haast alles, de Lidl en de Aldi zijn daar ook, is even anders en de taal begrijp je af en toe niet maar de meeste mensen spreken wel Engels.

Ook nog even met Hans en Nieske op Stubbegaard geweest om even te kijken of het bier nog smaakte, is daar mooi geworden woonhuis is klaar de schuren gerenoveerd en de appartementen zagen er netjes uit en waren ondanks de Corona allemaal verhuurd. Was weer gezellig en zo weer laat.

Als je wat langer gaat, kun je ook eens een rustdag in lassen, je mag, niets moet. Nog even in de hengelsportzaak in Spodsbjerg gekeken naar wat nieuws, das mooi in Spodsbjerg, kunt alles lopend af, even benzine tanken, de hengelsportzaak, de haven, snacken of een koud biertje bij de snacktent van IBI, en overal betalen met de pin, geen zorgen dat je Deens geld moet hebben de pin is genoeg.

Op en waai dag kun je naar Lohals. Op dinsdag in hoogseizoen een rommelmarkt “loppemarkt” of havenplaatsje Bagenkop of Langelandsfjord.

Ik heb veel meegevaren met andere boten, Diego met zijn boot Boris en Piet die samen was met zijn vriendin Marga en Ben met familie en hond en Hans, genoeg mensen die bezig zijn met de Hobby. Wat ideeën uitwisselen of even dag zeggen op het water. Zelf gebruikten wij marifoonkanaal 73, is 25 watt en daarmee konden we elkaar wel een beetje in de gaten houden. We hebben leuk gul gevangen, bruinvisjes gespot, een onderzeeër gezien en andere oorlogsschepen die door de vaargeul kwamen.

Diego had een zakenrelatie bij hem die voor de eerste x naar Langeland was en een leuke gul ving en ander klein spul, bij hem zal het virus ook wel toegeslagen hebben, zal wel niet de laatste keer voor hem zijn.

Tijd gaat hard als je het leuk hebt, een maand is zo voorbij, ik heb schol bot schar geep gul donderkop makreel haring en een mooie leng gevangen, haring zwemt weer even als de geep dat zijn vissen die ik niet hoef. Alles onder de maat terug, die mogen groter groeien. Ik kon de makreel zelf niet goed vangen hier in Nederland zie je grote scholen, als je mazzel hebt vang je er gelijk een bak vol, op de belt is het anders, zwemmen ze vaak alleen of in kleine groepjes, waren ook bootjes zat die mazzel hadden en met een mooi bak makreel in de haven kwamen.

Wat ik persoonlijk jammer vind zijn de netten, ook dit jaar veel last van gehad, vast gezeten maar ook op leuke plekken waar ik andere jaren leuk gevangen had stonden ze ook weer, en dat je goed voor die schepen moet uitkijken, ze komen op je af, je moet uit de weg, groot gaat voor klein, en uitkijken voor de golven die zij maken, de golven aan varen met de neus in de golven en niet teveel snelheid, met kleine bootjes zonder kajuit zou ik toch een beetje afstand houden van die grote schepen en golven.

Was weer leuk daar, de boys van SDM ontmoet, even hun nieuwe boot bekeken, zag er gelikt uit met hun nieuwe apparatuur, mooi bootje zeewaardig en alle ruimte aan boord.

Aan alles komt een eind, de boot uit het water gehaald samen met Hans en schoongemaakt en in de stalling gezet bij een kennis waar Hans Keller ook zijn boot stalt in de winter. We hebben nu ook een excuus om in september weer te gaan want de boot moet opgehaald worden en er nog even 2 weekjes aan vast knopen.

(Opmerking  beheerder: een elektrische lier is makkelijk maar als dan de auto van je behulpzame vriend daar geen aansluiting voor heeft moet je toch op spierkracht de boot traileren… 😎 )

We hebben dan een huisje in Spodsbjerg gehuurd en gaan elke dag traileren, hoeven we niet elke avond alles van boord te halen, en op de boot helling hangen slangen om de boot met zoet water af te spuiten en de motor te spoelen. Ligplaats kost naar grootte van de boot ongeveer 90 euro per week, traileren kost 10 euro per dag, er hangen enveloppen bij de helling, even geld erin, kenteken van de auto in vullen en klaar. Jens de havenmeester legt een reçu onder je raam ter controle of een ander briefje over een andere overtreding wat meer kost als je niet tussen de lijntjes hebt geparkeerd, visafval in de haven gooien is ook strafbaar, dient op 300 meter buiten de haven gedaan te worden en op parken staan daar speciale tonnen voor.

Alles rustig opgeruimd en de bus aan geslingerd, nog even getankt, scheelt toch zowat 40 cent op een liter en rustig weer naar huis. Natuurlijk weer bij onze buren in de file gestaan, schijnt zo te horen of ze weter niet beter, weer op het veilige nest aangekomen, is even een zit, maar die 760 km doe ik rustig in een dag, even stoppen, bakkie doen, wat eten. Ben om half 11 ‘s morgens vertrokken en was om 20.00 uur thuis, wel lekker zonder de boot, kun je een beetje door rijden.