202107 Spodsbjerg met Kees de Vet

Visvakantie Langeland 3 juli tot ???

Voordeel van met pensioen zijn is kunnen gaan, staan en doen wat je wilt. Geen moeten meer die boven je hoofd hangen. Als je dan ook nog een vrouw hebt getroffen die dat allemaal goed vindt ben je een gelukkig man 😊

Zodoende ben ik op zaterdag 3 juli alleen afgereisd naar Langeland waar vismaat Kees de Vet zijn camper geïnstalleerd had op Færgegårdens Camping tegenover de haven van Spodsbjerg Ik ga bij hem logeren en wanneer ik weer terugga is nog niet bekend.
Het verslag zal geen dagelijkse updates krijgen, mijn kantoor leent zich daar nou niet echt voor…

Op de heenreis ben ik via de B200 gereden en bij de grensovergang geen problemen gehad, ik moest mijn ID en QR code tonen en mocht toen gewoon doorrijden. Klein minpuntje van mij, ik liet per ongeluk de streepjescode van de Albert Heijn app zien, dit was echter snel opgelost door de juiste code te tonen. Aangezien ze er geen apparaat hebben om die code’s uit te lezen is dat ook maar een wassen neus.

Vervolgens een lunch-break bij vismaat Claus Bjorn in de buurt van Kolding en daarna door naar Langeland. Altijd een fijn gevoel als je de brug bij Rudkobing weer passeert.

Samen eerst de boot op zijn plaats in de haven gelegd.

Daarna we even zijn gaan vissen vanaf de kant met de hoop een zeeforel te vangen. Dat zal voor een andere keer zijn maar het was weer erg lekker om daar te vissen! Kees genoot ervan om vanaf een grote steen de zee in de gaten te houden en eventuele springende forellen te spotten.

Op de terugweg passeerden we nog een toeristische attractie, daar moesten we natuurlijk ook even kijken 🙂

Zondag 5 juli:

Vanmorgen rond 07.30 uitgevaren en vol goede moed naar een paar coördinaten in het zuiden gevaren. Op verschillende plaatsen gevist, er stond een vervelende stroming van ca 4 kilometer per uur wat het moeilijk maakte om op de juiste plaatsen te vissen. Na enkele ondermaatse gullen in de boot gehad te hebben zijn we ondieper gaan vissen op platvis.
Ook dat was niet erg succesvol, enkele grote botten en scharren hebben we gevangen.

We kregen toen een bericht dat een andere vismaat pech had met zijn buitenboordmotor en van het water afgesleept was. Hierop zijn we naar de haven teruggevaren en ging vismaat Kees kijken of hij ergens mee kon helpen.

Eind van de middag zijn we weer uitgevaren. Op een klein wrakje enkele driften gemaakt en daar een handvol gulletjes gevangen tot 45 centimeter.
Ik had verse steekzagers en zoute Zeeuwse tappen meegenomen bij Lobbezoo Zeeaas en we hebben een aantal driften gemaakt om te proberen platvissen te vangen.
Er stond een stevige stroming vanuit het zuiden en de wind was aangetrokken en kwam uit het noorden. Door actief te vissen en regelmatig lijn bij te geven kwamen er zo toch een aantal mooie scharren en enkele schollen in de boot.
Na een kleine aanbeet leek het wel of ik vastzat, de hengel boog helemaal door. Na een erg mooie dril waarbij de hengel regelmatig helemaal krom stond kwam er een prachtige schol boven die vakkundig door vismaat Kees geschept werd.
Alle platvissen zijn vanmiddag gevangen aan de zoute Zeeuwse tappen, met de steekzagers nu geen vis gevangen.
Na meten en wegen bleek deze dikke schol 48 cm te zijn bij een gewicht van ruim 1100 gram. Mooie dagafsluiter dus 🙂

Ik ben trouwens inmiddels van kantoor gewisseld, ik was niet tevreden met de buiten-accomodatie in de haven, die is leuk om even te zitten en naar boten te kijken maar de houten banken zijn niet ergonomisch verantwoord.
Dankzij vismaat Kees die de camping op zijn  duimpje kent heb ik inmiddels een nieuw kantoor met goede WIFI in de recreatieruimte van de camping 🙂

Maandag 5 juli

Vandaag van 09.00 tot 13.00 bezig geweest met het regelen van medicatie die ik vergeten was. Ondanks een medicijnpaspoort moet je dan toch eerst een recept van een arts hebben voordat de apotheek je de pillen wil verstrekken.

’s Middags ieder voor zich wat mannendingen gedaan, vismaat Kees zat lekker aan een buitenboordmotor te prutsen en ik heb een vruchteloze poging gedaan om op enkele stekken zeeforel te vangen.

Dinsdag 6 juli

Wederom te veel wind om uit te varen, de dag doorgebracht met boodschappen doen en een bezoekje aan Svendborg. De winkel van Harald Nyborg is in ieder geval weer wat rijker, de inline zeeforel-aasjes waren in de aanbieding en daar zijn er een aantal van meegegaan.

’s Avonds zijn we naar Dagelokke gereden en hebben daar in de omgeving een paar stekken bevist.
Op een volger na geen zeeforel gezien maar wel ieder een geep(je) gevangen met de nieuwe aasjes 😊

Vanwege het lage water zat ik regelmatig vast in het overvloedig aanwezige blaaswier.

Woensdag 7 juli

Ik was al vroeg wakker, 04.30 uur. Nog heel even in bed blijven liggen maar het weer zag er mooi uit dus om 05.00 uur naar Dagelokke om daar die volger van gisteren proberen te vangen.
Daar aangekomen stond er een pittige wind dwars op de kant waardoor vissen op die stek onmogelijk was.
Volgens mij zou het bij Hou beter zijn om te vissen dus met gezwinde spoed die kant in.
Ik heb daar al vaker gevist maar had er nog nooit zeeforel gevangen. In de afgelopen jaren wel enkele gepen daar gevangen.
Daar aangekomen bleek dat ik het goed ingeschat had, de wind kwam van achter de dijk en het was er heerlijk rustig.

Ook de eerste worp met een savage gear inline tru sandeel ving ik nu een geepje.
Na een 20 tal worpen had ik er al 3 en een aantal gemist.
Ik weet niet of het waar is maar ik denk dat als er zoveel geep zit de zeeforel geen kans krijgt om het aas te pakken. Ik ben dus een eind naar het noorden gewandeld en daar gaan vissen.
Na ongeveer een half uur een lekkere beuk op de Lesath spinhengel!
Na een hele mooie dril, waarbij de zeeforel regelmatig volledig uit het water kwam springen, lag er een mooie zeeforel van 52 centimeter in mijn net. Ik denk dat de mensen op het vakantiepark achter de dijk mijn vreugdekreet wel gehoord zullen hebben..
Na het weidelijk doden en strippen van de vis heb ik door gevist en binnen 10 minuten weer zo’n lekkere beuk op de hengel. Deze forel was 50 centimeter maar had meer gegeten dan zijn voorganger, hij was lekker dik.

Ook deze vis klaargemaakt voor transport en daarna even uitrusten op een bankje met een sigaretje.
Ook nog een mooie foto gemaakt van de 2 forellen met hengel en kunstaas.

Grappig bankje trouwens, in het midden zag ik een klep zitten. Op de foto hieronder zie je wat erin zit.
Ga je daar vissen en heb je dorst dan weet je waar je terecht kunt 😊

Op de terugweg naar de camping even gestopt bij de bakker en voor ons beiden een lekker aardbeiengebakje gehaald om de vangst te vieren.

Omstreeks 11.30 uur zijn we de haven uitgevaren. Gezien de zuidoostenwind 4 Bft en de slechte vangstberichten besloten we om links van de haven voor het bos op platvis te gaan vissen.
Op de eerste stek op 14,5 meter geankerd en al snel kwamen de eerste scharretjes aan boord. Allen zo rond de 20 cm.
Hierop besloten we om een talud te zoeken van 10 naar 12 meter en daar te gaan vissen.
Dit was een goede beslissing want al snel kwamen er mooie dikke platvissen in de boot.
De vissen boven de 30 cm namen we mee en de kleinere hebben we teruggezet.
In totaal ongeveer 60 tot 65 vissen gevangen waarvan er later 42 boven de 30 cm waren.
De meeste vissen werden gevangen aan de “doublettenlifter”

Vismaat Kees had vandaag de grootste platvis, een schol van 44 cm 😊

Terug bij ons buitenverblijf heeft vismaat Kees de platvissen verwerkt en ik heb de auto een keer opgeruimd.
Daarna een zeeforel filet gerookt en met vers wit brood was dat heerlijk eten.

Morgenvroeg weer op zeeforel? Misschien wel!

Donderdag 8 juli

De bedoeling was om weer op zeeforel te gaan vissen en vismaat Kees zou meegaan.
Om 05.00 uur opgestaan, koffie gedronken en wat gegeten. Toen bleek dat ik vergeten was de auto buiten de slagboom van de camping te zetten, deze slagboom is dicht tussen 23.00 en 07.00 uur.
Dat werd dus geen zeeforelsessie.
We besloten om dan met de boot te gaan vissen. Voordeel van vroeg opstaan is dat je dan kunt genieten van de mooie zonsopkomst.

We zijn uitgevaren naar het zuiden.
Daar hebben we diverse stekken bevist maar konden geen grote kabeljauw vinden, degene die we vingen haalden onze minimummaat van 50 cm niet.
Wel vingen we een aantal mooie makrelen die we meenamen. ’s Avonds hebben we die gerookt in een  gesloten rooksysteem van Dam en daarna heerlijk opgegeten.
Op de terugweg naar de haven kwamen we Marga en Piet nog tegen, ook zij hadden enkele makrelen gevangen.

’s Middags zijn we weer uitgevaren en hebben aas meegenomen. Omdat we platvis wilden vangen zijn we links de haven uitgevaren naar het bos. Daar hadden we gisteren erg goed platvis gevangen, nu was het een stuk minder met de vangst. In totaal 7 platvissen boven de 30 cm mochten mee naar huis, de overige hebben we teruggezet.

Vrijdag 9 juli

Vanmorgen ben ik weer vroeg opgestaan en om 05.15 was ik onderweg naar het noorden van het eiland, doel was zeeforel te vangen.
Onderweg reed ik tegen de opkomende zon in, net na een bocht stak een grote ree vlak voor de auto de weg over.. Ik was blij dat ik niet hard reed en op tijd kon remmen. Zowel de ree als ikzelf kwamen met de schrik vrij 🙂
Aangekomen op de stek bleek dat er elke worp zeegras en ander wier aan de haak bleef hangen, oorzaak was denk ik de oostenwind die alle drijvende zooi richting het eiland dreef.
Nog even geprobeerd aan de westkant van het eiland maar ook daar geen leven te zien.

Volgens de stromingsvoorspelling zou de stroming rond 11 uur afnemen. Op ons gemak de spullen in de boot en de haven uitgevaren. Via de marifoon zocht vismaat Kees contact met campingbuurman Hans Keller die al lag te vissen. Hij had al enkele maatse vissen gevangen.

We zijn naar hem toe gevaren en zijn aangesloten in zijn drift.
Verder dan een tiental ondermaatse gulletjes kwamen we echter niet. Toen dan ook nog de SG120 pal naast ons zijn netten uit ging zetten zijn we verder gevaren naar een andere stek.
Aangekomen op een kelpveld op 15 meter diepte kreeg ik bij de eerste inworp al een mooie beuk op de hengel. Een dikke kelpgul van 78 cm kwam in de boot.

Even later weer een mooie aanbeet en de volgende grote kelpgul kwam in de boot.
Kort hierop kreeg vismaat Kees een enorme dreun op zijn hengel, na een heroïsch gevecht waarbij de kabeljauw diverse malen door de slip ging kwam er een kogelronde kelpgul in de boot. Deze was 86 centimeter lang!

Hieronder een filmpje van de vangst van 2 kabeljauwen:

Toen de wind wat aantrok en er niet meer lekker te vissen was zijn we terug naar de haven gevaren.
Ik ben zaterdag terug naar Nederland gereden.
Reden: Door het “zwitserleven” gevoel, tijd zat i.v.m. pensioen, dan vergeet je soms wel eens een kleinigheidje zoals in dit geval het verlengen van mijn rijbewijs dat nog maar een paar dagen geldig was 😯

Het was een geweldige week, ik heb erg genoten, Kees de Vet bedankt voor de gastvrijheid en gezelligheid!!

Tot slot:

• de platvissen waren gek op de steekzagers en gezouten Zeeuwse tappen van Lobbezoo
  • voor anker vang je meer platvis dan driftend, driftend vang je vaker grote schollen
  • er zit erg veel kleine gul in de Langelandbelt
  • de hele week wind uit oost, is niet goed voor de vangsten
  • targetvis zeeforel gelukt 😀
  • targetvis tarbot zal voor een andere keer zijn 🙄