202109 Kees, Willy&Els

Bukkemose Langeland, 17-25 september 2021

Op uitnodiging van Willy en Els heb ik van 17 tot en met 25 september een week bij hen gelogeerd in het vakantiehuis in Bukkemose. Ik zou dan mijn boot meebrengen.
De week voorafgaand aan de vakantie alle hengelspullen nagekeken, molens service gegeven en dan het grootste probleem, welke shads/pilkers ga ik meenemen??

Uiteindelijk is het toch gelukt een aanvaardbare hoeveelheid over te houden om mee te nemen 😉

Ik ben op vrijdagochtend vroeg gaan rijden en na een voorspoedige rit aangekomen in Bukkemose. Omer en Janneke waren er toen ook nog, die gingen zaterdag weer terug naar huis.
Na een eerste keer de boot op de oprit van het vakantiehuis geparkeerd te hebben bleek dat dit wel eens een probleem kon zijn die week, een oplopende helling, haaks indraaien en grind…

Visvriend Kees de Vet, die deze week ook op Langeland op vakantie is, kwam met de sublieme oplossing: zet de boot bij ons vakantiehuis in Spodsbjerg weg, scheelt je ook nog eens een hele afstand rijden met de boot. Fijn dat je zulke vrienden hebt!!

Tijdens de vakantie heb ik samen met Willy diverse malen met de boot gevist en ook enkele keren op zeeforel.
Willy heeft dagelijks een verslag geplaatst op facebook.
Een compilatie van alle door hem gemaakte verslagen staat hieronder.

18 september: Zo krijg je zeebenen…

Vandaag voor het eerst, samen met Kees, op het water geweest. De wind zat Oost, 4 beaufort, en dus was het redelijk bonkig, regelmatig golfjes van om en nabij de meter en de bijbehorende kuilen, niet echt lekker, maar de frisse wind in je gezicht en de zeelucht doen wonderen met je.

We zijn richting Bermudadriehoek gevaren en hebben een aantal driften gemaakt over plekjes die Kees vroeger vis opleverden, vandaag was het een gulletje van 45cm voor Kees en een paar, gemiste, aanbeten voor ons beiden.

Dan maar op de “platte”… oeps, de tappen liggen nog in de koelkast, maar waar de nood hoog is daar is Kees de Vet nabij. We werden aan de haven bediend door Duco en Hendrik Jan, bedankt voor de service mannen.

Terug richting” witte huisje” en daar wat driftjes maken vanaf 14 a 15 meter. De wind blies ons richting kust, daarom van diep naar ondiep. Kees ving regelmatig mooie schollen, de grootste was 41cm

We hebben alleen de 30-plussers meegenomen, bij mij was het vandaag huilen met de pet op…3 scharretjes waarvan eentje van 29cm.

Kees ving ook nog een mooie bot van 38cm en een schar van 29cm, ook nog een lipvisje van 10 a12 cm, wat worden die dingen veel gevangen tegenwoordig, alle kleiner spul zwemt weer om verder te groeien.
Al bij al toch een geweldige dag voor mij, al was het weer effe wennen na 2 jaar afwezigheid.
Morgen episode 2 van het bootavontuur.
Mijn lieve schat heeft nog gezorgd voor eieren met spek zodat we er morgen weer tegenaan kunnen.

19 september: Zo krijg je zeebenen deel 2…,

Vandaag was de oostenwind net nog iets harder en waren de golven nog net iets hoger dan gisteren, we besloten dus om op de platvis te gaan op zo’n meter of 14 diepte recht tegenover het witte huisje links van de haven van Spodsbjerg.
De stroming was ook sterker dan gisteren en wel zo dat de driftzakken er aan te pas moesten komen om contact te houden met de bodem.

Al snel ving ik een schar, te klein voor wat we afgesproken hadden en dus ging hij terug het zilte nat in, zoals nog velen na hem. Na een paar driften vonden we de wat grotere vissen, hoofdzakelijk scharren, die wel groot genoeg waren voor de pan, Kees ving zelfs 2 maatse tegelijk.

Er kwam ook nog wat maatse bot aan boord en een zeedonderpadje voor Kees.
De schol was moeilijk te vinden en de paar die we vingen waren meestal te klein, op 4 stuks na. In totaal hadden we 10 stuks die voldeden aan onze, vereiste, grote. Die liggen nu heerlijk kou te lijden in het vrieskisten.

Op de terugweg werden we gebeld door Duco of we zin hadden om met ons drietjes, Els, Kees en ik, bij het “Smukketeam” te komen eten. De mannen hadden een heerlijke pan Nasi met saté gemaakt, daar hebben we van genoten.

Kees, Steven, Duco en Hendrik Jan, bedankt voor de gezellige avond en het lekkere eten, jullie zijn van harte welkom om bij ons langs te komen deze week.

Alweer een dag voorbij, de vooruitzichten voor morgen lijken een stuk beter en we kunnen dan eindelijk een keertje achter de gul aan…heerlijk.

Oh ja, we zijn ook nog “betrapt” bij het traileren.

20 september: Een wonderbaarlijk 1,5 uurtje…

Vandaag zijn we naar het Zuiden gevaren richting Bagenkop zeg maar. Ongeveer 2km voorbij de groene stroompaal, langs de rand van de vaargeul, op een diepte van 30 meter, vonden we een bultje vis.

Ik heb vandaag ook les gekregen in gul vangen van Kees. Binnen 1,5 uur hadden we ons conto voor vandaag binnen, de eerste, een “kleintje” van dik vijftig centimeter had het geluk dat hij niet aan de vooropgestelde afmetingen voldeed, maar geen nood, na x aantal driftjes was de kist vol… Kees 10 stuks en ik eentje, allemaal tussen de 65 en de 85cm.

Bij de laatste gul kreeg ik de hengel van Kees aangereikt met de opdracht: dit is de jouwe, zie maar dat je hem eruit krijgt. Tot mijn groot plezier kwam er eentje van 85 aan de oppervlakte, bedankt voor de ervaring Kees.

Ik had ook de pech om twee keer vast te komen zitten, met lijnbreuk tot gevolg, dat kost je ook de nodige vistijd.

Ik heb nog nooit iemand zo gedreven bezig gezien als Kees, hij gaat in een totaal andere modus als er vis gevangen wordt…, respect.

We hebben op de terugweg naar de haven ook nog even geprobeerd om wat platvis te vangen, met weinig succes. Kees ving eerst een bot en later, op 3,5 meter nog een schol.

Het was wel schitterend weer vandaag 😊

Hop naar de haven om daar de vis te fileren, handig dat je gebruik kan maken van de faciliteiten ter plekke, bespaart je een hoop vuiligheid in het huisje.

Nog even bij de “Smukkemannen” langs geweest en effe een pilsje gedronken. Duco en Hendrik Jan hebben de pech dat de buitenboordmotor hen in de steek gelaten heeft, erg jammer voor jullie mannen, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid.

Nadat we de vis hadden geportioneerd en gevacumeerd en nadat we weer nieuwe energie hadden binnengespeeld, dank je wel lieve schat, hadden we nog zin om wat worpen op de zeeforel te gaan proberen, Kees had een volger en een losser en ving een geepje.

Ik heb wat verschillende wobblers uitgetest zonder resultaat. Nog wat foto’s van een prachtige zonsondergang gemaakt en dan zit deze dag er ook weer bijna op.

Morgen weer een kans.

21 september: Ochtendstond heeft vis in de mond…

Vanmorgen ging de wekker om 04.30, we wilden graag vroeg in de haven staan en zo snel mogelijk richting zuid vertrekken. Els had voor ons een lekker brunchpakket klaargemaakt en een herinneringsbriefje gemaakt voor ons, vergeetachtige mannen.. 😉

De boot opgehaald en rond zes uur waren we startensklaar.

Het water lag er vlak bij, soms wat vervelende lange rollers, maar verder pico bello vaarwater.
We waren dus ook snel op de stek, de sonarbeelden zagen er veelbelovend uit!

Voor zeven uur had Kees alweer twee stuks aan boord.

Ik moest natuurlijk weer eens testen of ik de stop uit het water kon trekken, weer niet gelukt en dus weer verloren vistijd.

Tegen de tijd dat ik weer klaar was waren de vissen van de stek verdwenen en begon de stroming snel aan te trekken, 200gram kwam 1 of 2 keer aan de grond, het liep op een moment zelfs op naar 5 per uur. Kees heeft nog de cutbait ingezet maar zonder resultaat.

Op de terugweg naar de haven nog wat waypoints afgezocht, bulten vis zien liggen maar die hadden er geen zin in. Daarna nog effe onder de kant gevist, op zoek naar schol en bot maar we konden er maar eentje verleiden.

(Kees) Op aanraden van visvriend John heb ik een roze muppet op de wapperlijn gezet, John heeft op zo’n lijn enkele weken geleden mooie schollen gevangen. Helaas was het deze vakantie vaak te wild om goed op platvis te vissen. De lijn zal in een volgende vakantie verder uitgetest worden!

Rond 10.30 waren we, na een snelle vaart… 72km/hr., terug in de haven, hebben daar de vis gefileerd en zijn naar ons verblijf terug gereden.
Misschien dat we er vanavond nog een zeeforelsessie aan vastknopen, dat lezen jullie dan later wel.

Speciaal voor Ingrid, hoe doe jij dat toch? Ik zat op jouw plek te vissen met jou kleurtje…zonder resultaat

Vanavond ook nog even de zeeforel belaagd, zonder succes, bij Fredmose, het park waar we normaal altijd verblijven.

Kees had 1 volger en ik een volgend geep(je).

Leuke wandeling gemaakt langs het strand en regelmatig de sandeel het water in gestuurd. Af en toe stoppen, effe zitten en genieten van de natuur, de beweging op het water en het passeren van de boten op de achtergrond.

Tegen het donker zijn we teruggereden naar het huisje. Morgen weer een dag.

Oh ja, morgenavond niet vergeten dat we een reünie, praatavond hebben onder de overkapping in de haven van Spodsbjerg rond 20.00hr. Iedereen die momenteel op Langeland verblijft is welkom. Wel effe je eigen catering verzorgen. Tot morgen? (Kees: helaas was de opkomst teleurstellen, ondanks enkele toezeggingen…)

22 september: Noord zou het worden vandaag…

Deze morgen besloten om richting Bermudadriehoek te varen, daar verschillende stekken geprobeerd en niks gevangen, dan maar richting borstelboei om daar te kijken of de vis hier wat meer honger had. Blijkbaar waren ze niet van plan ons te plezieren.
Bij het uitvaren lag het water er erg vlak bij, maar gedurende de ochtend trok de westenwind aan en werd het wat knobbeliger.

Na een aantal driften bij de borstelboei, zonder resultaat, had Kees, stiekem, een botlepel gemonteerd en kwam er een mooie schar van 32 cm boven. Zo weinig stroming was er dat je met een botlepel, op 32 meter, makkelijk de bodem kon houden.
Dan maar besloten om nog wat verder naar het noorden een wrakje op te zoeken om daar misschien een gulletje af te halen, ook hier weinig tot geen respons van de zeebewoners.
Na een aantal driften lukte het toch, Kees ving een leng.

Daarna werd het wat ruiger op het water, we besloten dan maar om wat platvisstekken in de buurt op te zoeken.
We hebben zowat alles geprobeerd vandaag met weinig resultaat… je hebt zo van die dagen.

We vingen onder de kant nog wel redelijk wat, veel te kleine, scharretjes en uiteindelijk ook nog wat schollen waarvan er twee aan onze, vooropgestelde afmetingen voldeden.

Op weg naar de haven hebben we nog een paar plekken aangedaan en op eentje hebben we zelfs voor anker gelegen, wat we normaal niet makkelijk doen.

Vlak bij de haven de boot nog effe grondig schoon gemaakt en daarmee zal het bootgebeuren er voor deze week opzitten. De wind is voor de rest van de week spelbreker morgen tot 7 Bft en vrijdag tot 6bf West.We gaan de week afsluiten vanaf het strand.

Het waren leuke dagen aan boord met Kees.
Alweer tot morgen

23 september: De wind bepaalt…

Vandaag gaf windfinder een westenwind aan van 7 tot 8 bf, niet echt weer om op een bootje te vertoeven op open water.
Er werd gekozen om bij Kerteminde op zeeforel te proberen, je weet maar nooit of het juist je duizendste worp was.

Kees nam de toeristische route en we hebben hier en daar gestopt om effe van de kracht van de natuur te genieten en, natuurlijk, ook van de mooie uitzichten.

Low budget vakantiehuisje

Bij een van de stops vonden we een soort van kampement, waarschijnlijk word dat gebruikt door vissers op doorreis of zo.

Op de meeste plaatsen was niet te vissen. Wind dwars op de kant dus dat ging hem niet worden.. Toch zijn er altijd vissers die het dan wel proberen.

Uiteindelijk hebben we geprobeerd bij Stavre’s Hoved, we moesten wel een eindje door het bos lopen maar dat was de stek zeker waard, hij staat bij mij in mijn geheugen geprint voor de komende jaren.

Kees heeft een heel stuk afgevist en had 1 volger, ik vis liefst binnen een bepaalde ruimte die ik dan, in een hoek van, ongeveer 130 graden aanwerp. Spijtig genoeg was het resultaat nul voor ons beiden, wel waren een aantal bruinvissen duidelijk op jacht, vlak voor mij.

We zijn dan verkast naar Mahlestrand, wat we via een kiezelpad konden bereiken. Je kunt dan bijna vanuit de auto vissen.

Prachtige stek met de nodige wierbedden en glashelder water. Ook daar een paar worpen gedaan tot Kees me waarschuwde voor een aankomende bui.

Waar is het eiland gebleven?

De wind blies ons bijna van onze sokken en de daarop volgende bui ontnam ons elk zicht op het, tegenover gelegen, eiland Romso.
Gelukkig waren we net op tijd in de auto, het ging me daar een partij tekeer……

We besloten dan maar om terug richting huisje te vertrekken, dit was een bui voor de rest van de middag.
Morgen geeft windfinder nog een 5 a 6 Bft op en dus misschien probeer ik het vanaf het strand, lekker ergens met het bos en de wind in de rug.

24 september

Tot zover de facebook verslagen van Willy. Vandaag is het geen weer meer om te vissen, te veel wind. Dus alles rustig opruimen en dan morgen weer terug naar Nederland.

Het volgend verblijf op Langeland is al gepland, de boot blijft op het eiland en binnenkort met Ingrid gaan proberen dikke najaarsschollen te vangen, kijken of we broers en zusters van Schollina kunnen vinden. (voor het volledige verhaal van Schollina kijk onderaan het verslag van september 2020)