202109 Smukke visteam in Spodsbjerg

Spodsbjerg, september 2021

Dag 1

We gaan er weer voor , deze keer samen met Steven mijn broer , we hadden een goede reis 3 uur vertrokken en om half 11 bij Willy en Els  aan de koffie kreeg een pakketje van onze aas voorziening Frank Lobbezoo

• We hebben de boot uit de stalling gehaald  en nog even bij Hans Keller en Nieske  een bakkie gedaan moeten toch wachten tot 4 uur op de sleutel , sleutel gehaald bij Novasol terug gereden en eerst huisje geïnspecteerd. Wc niet schoon BBQ niet schoon  pan stuk  gelijk een mail die kant op ze waren telefonisch niet bereikbaar dan op deze manier en warempel  bericht terug mail ontvangen dus staat zwart op wit .We hadden een blik snert op menu lekker makkelijk  wat rommelen met de boot en Hans en Nieske kwamen nog ff kijken waar we zaten , ff teuten borrel wijntje  en plat was een lange dag van 2 uur in de morgen tot 9 uur s. Avond

We Keken naar buiten 2 zielen 1 gedachte word , hem niet , wind 4 tot 5 we gaan lekker knooien.

Ontbeten boot gereed gemaakt even naar Jens geweest  in Lohals , was zijn Deens vissersbootje aan schoonmaken wat op de helling lag , Jens zat op het bierbankje met een Deen zijn zonde aan bespreken of die van die man ze spraken Deens dus verstond ze niet .

Even naar de Lohals camping geweest kijken of Roeland en Aad  er was met zijn warrior 165 Helaas was met zijn hond weg ,wel een mooie nette camping met winkelt zwembad alles er bij , terug naar Spodsbjerg , gekeken of bier bij IBI nog smaakte even over de haven , waren toch bootjes weg .

Terug naar de Drejet 1c boot gereed gemaakt software ge-update voor de Raymarine element 7 ,mijn broer heeft kip met rijst gemaakt ff na hangen op de bank morgen word de grote dag hopelijk met grote vissen .

Is onze 2 e dag en de 1 e visdag eerst ff getankt  naar de boot bade van Spodsbjerg  de warrior 165 weer aan het zilte nat toe vertrouwd en richting zuid.

We hadden coördinaten van Diego en Jens gekregen daar maar als 200 gram pilker de bodem niet haalt is de lol er gauw af . Dan maar op de platte Steven had de smaak gelijk goed te pakken met de zoute tappen van Lobbezoo en de onderlijnen van Kees Michielsen kwamen de platte wel aan boord.

We hebben gevist tot 3 uur ,was mooi heb een snijplank aan boord  , daar de vis schoon gemaakt . Mijn broer kan zich goed redden in de keuken ,die heeft de warme kost gemaakt ,ik heb de vis in geseald na het eten een Irish koffie gemaakt en ff bank hangen was weer een mooie dag

• Dinsdag de tijd vliegt ,kreeg een bericht van Jens ben in de haven , gepensioneerden gaan niet meer zo snel we hebben elkaar getroffen bij de bermuda’s  vandaar Noord Jens wist een plekje waar wat gevangen was klopte 4 van 50 en leng 2 haringen donderpad en 2 scharretjes op de pilker , later voor de kant 6 scharren was niet veel de wind was gunstig stroming nihil ,al bij al een leuke dag , getracht de marifoon antenne te repareren  , komt in Nederland een nieuwe op  nog een bakkie en ff bank hangen ,ze geven morgen regen af wel weer jammer  .

Woensdag harde wind en regen  huisje hangen ,we hebben een appelboom in de tuin  ,mijn broer had meel mee rozijnen kaneel dus die toverde in de keuken een mooie taart wat aan de boot gerommeld  . Bij  zo’n rommelwinkel in Rudkobing wat kleinere pannen gekocht want die hier in het huisje staan kun je koken voor een weeshuis  ik had op fb een berichtje gedaan ff bij praten ’s avonds  bij huisje aan de haven reacties waren goed maar we waren met zijn vijven  was koud en nat laten we het daar op houden. Een lift gekregen van Willy Gryp van de site kantvissers deze heeft ons bij huisje afgezet koud en nat , lekker in de slaapzak warm worden .

Donderdag

Water op stroomde weer als een jekko wind 4 tot 5 we zouden eerst op de gul maar met 250 gram haalde je de bodem niet dus maar weer op de platten bij de groene paal op 10 meter  vis schoon gemaakt  van de zelf gemaakte appel taart gesmuld Irish koffie en een borrel , maar weer lekker vroeg naar bed , wat vliegen de dagen hier op langeland  , al met al een rustige winderige natte dag

Voor de trouwe lezers is vrijdag

Typ keurig elke dag op mijn I pad weet niet eens hoe ik het moet verzenden , maakt niet uit. Vandaag droog  beetje wind stroom 2.5 km valt mee we zijn  gaan driften bij de gele paal  tot aan de borstel boei voor Humble Osterskovvjej  mooie drift wat dikke verspeeld k… maar toch een paar gullen in de bak en wat makreel ,iedereen klaagt zelf Frau Nielsen die broodvissers boot zien we niet dus ook geen netten wel een paar keer vast gezeten ,alles kwijt ,  kun je vaak  weer terug kopen op een stalletje langs de weg , mijn broer weer aan de ketting gelegd kan hij in de keuken blijven we eten spaghetti alla Steven , muziekje op , tv , wijntje in het glas , we wachten op de boys van drifter die het huis naast ons hebben gehuurd op naar morgen , Kees Michielsen is onder weg  , nieuwe mensen nieuwe kansen  , en weetje morgen weer vissen  .

• Zaterdag
  • Een week voor bij , was weer een waai dag. En de boys van de drifter kwamen  lekker koffie gedaan  appeltaart  bij praten  hengels weer  gereed gemaakt  we hopen er zondag wel uit te kunnen , kijk je op de weer site in Nederland wind 2 tot 3 kom je hier valt het toch tegen , maar we hebben een mooi huisje helaas zonder grote vriezer voor de vis maar we hebben er 1 mee paste nog net tussen de spullen .
  • Vroeger namen we een dvd mee cd verloop kabels nu alleen een chrome cast kun je via de tel verbinding maken en filmpjes kijken met dit weer .
  • Hendrik had een ovenschotel gemaakt Steven en ik Irish koffie  tv aan  bank hangen , vriend Kees kwam zijn boot stallen , staat deze lekker dicht bij haven , was er toch ff uit geweest met Willy Gryp en mooi platten gevangen . We wachten af wat het weer morgen doet , welterusten een week voorbij time fly als je het naar je zin hebt

Zondag

Helaas ze zijn de kerk aan restaureren dus daar kunnen we niet heen , we gaan de boten aftanken een wandeling naar de haven is een kleine boot viswedstrijd  ,  even inkopen doen bij de hengelsport winkel hier in Spodsbjerg , dat is het mooie als hier een huis heb gehuurd in dorp , kunt nog ff ergens heen  , hopelijk volgend jaar de super markt weer open , dat mis je wel  , andere jaren ’s morgens een broodje halen of bak bier  kon je lopend af . Willy en Kees Michielsen komen zo de boot weer halen gaan het toch weer proberen ondanks wind 5 , ze hebben betere zeebenen dan wij ,als je hier al een week bent doe je wat rustiger aan  al bij al toch nog een drukke dag we hadden de boot “drifter” uitgezwaaid maar waren ook zo weer terug  problemen met de power trim. Jammer   Omdat Duco die gisteren samen met Hendrik-Jan in de mooie land aangekomen zijn , op het idee waren op een blauwe hap te maken. “Nasi”  maar hij maakt altijd voor een weeshuis dus die 3 uit Humble uit maar uitgenodigd Willy en Els en mijn vriend Kees waar mee ik een week heb door gebracht op de Spodsbjerg camp  , was kei gezellig lekker eten muziekje wat praat deze dag is weer om gevlogen ondanks het weer

Maandag

Harde  wind. De boys van de drifter wouden wel de zee op er waren meer bootjes zij wel , de boot van Kees staat hier en waren ook al vroeg weg , zouden op de platten onder de kust , Steven en ik zijn ff naar de haven gelopen bij traileren kijken en uitvaren van de Drifter voor het eerst met de 125 pak van af Spodsbjerg de zee op .

Voor wij weer lopend bij huisje waren  hoorden we al dat de boys van de drifter ook weer terug kwamen , trim van de motor ging automatisch omhoog  .

De trim gedemonteerd ,zag er niet goed uit  , ze gaan naar Svenborg  voor onderdelen als het wil en kan , helaas goede man had van alles geprobeerd  niets wat paste .

De rest van de dag door gebracht met bieren en sterke verhalen over grote vissen toen Kees terug kwam nog even zijn vangst bewonderd  was ondanks het weer met vrienden onder elkaar weer een mooie dag

Maandag

Kees was al vroeg zuid, wij gingen ook zee op in de vaargeul golven van wel 2 meter maar op diepte van 20 meter ging het wel wij hadden leng en een gul die zich zelf naast de boot onthaakte , wat makreel wijting en veel klein gul. De platte wouden niet vandaag we hadden de tappen van Frank bij ons die het normaal wel goed doen , sprak Kees er over die had ook geen platte wel 10 grote gullen zie zijn verslag ,met de trim motor van de boys in niet gelukt , wie gaan zien hoe dat gaat we wachten af

Hans Keller kwam nog even Duco mag morgen met ons mee en Hendrik als stuurman op de Smukke de warrior 165  we gaan het zien .

Dinsdag

Lekker ontbeten , mijn broer had het weer goed voor elkaar , door motor problemen met de Drifter Duco aan boord bij Hans Keller en Hendrik bij ons aan boord ,  op de helling gelijk de boot maar even gespoeld.  Plug vergeten loop hij snel vol ,  de boot weer snel op de trailer en leeg laten lopen ,kan gebeuren toch , en richting de Bermuda  wind en stroom 6 dus k… geen vis nog even op de platte geweest mooi gevangen maar de wind nam aan  , dus terug , van morgen  stond het vol aan de helling met trailers toen we terug kwamen nog 1 er waren dus meer vroeg terug .

Duco en Hans kwamen even later 4 lengen en 1 gul en 2 dikke gemist  nog even nagepraat met Hans in ons huisje even later kwam de beheerden van deze site ook nog even  ff buurten was gezellig.

Hans gaat achter zijn ballen gehakt aan . Wij gaan steen grillen vanavond Duco Hendrik en Steven in de keuken geschopt , moet ze een beetje aan werk houden was druk  genoeg geweest met rijden van Drejet naar de helling varen  etc .

Wij gaan er weer een gezellige avond met de Www.smukke.nl morgen weer een dag

Woensdag

Vroeg uit bed. Zal de laatste mooie dag worden om te kunnen vissen , wind zal aantrekken tot 7  Duco bij Hans aan boord ook wij hadden die bak vis van Kees Michielsen  gezien dus ook zuid  wist wel wat puntjes omdat ik hier in juni een maand was geweest

Naar zuid niet te snel alle puntjes af  varen die  kaart staan de Lowrance op side scan wel vis maar bijten ho maar , ik had een gulletje waar de Ooster buren blij mee waren en een grijze poon , even contact via de marifoon  “ op kanaal 73 is 25 watt vermogen  als iedere Nederlandse visser dit kanaal nu gebruikt kun je uitluisteren en mocht je problemen hebben roepen “ met Hans zij hadden niets andere boten zag ik ook zoeken dus geen goed teken , om 12 uur nam de wind toe de verwachting was een 6 , kom om te vissen niet om de schommelen , ik kan zeggen dat mijn boot tegen een golf kan , zie je die bootjes 4 meter 15 pk of minder in de vaargeul  gekkenwerk .

Nog even bij de Groene paal gezocht nada noppes ,terug naar de haven  lagen we naast een Deen ook met een warrior 165 even informatie uitgewisseld ,leuk om info te delen , we hoefden geen vis te fileren dus lekker in de zon biertje sigaartje  beetje bijpraten  mijn broer weer in de keuken , we eten zuurkool met worst  , en vanavond langeland meeting op de haven hopelijk meer mensen dan vorige week  we gaan kijken wat het weer morgen gaat doen ze geven een 7 tot 8 heb vaker weer berichten gezien we kijken morgen wel   Kees Michielsen nog even gesproken had ook weinig en die had Nicolai gesproken van IBI boot verhuur die dacht dat het kwam omdat de wind stroming te lang zuid was geweest  vis zwemt morgen hier andere dag daar  we hebben hoop . Vanavond een langeland vissers meeting in het praathuis op de haven  zouden toch nog wat mensen komen maar  we waren weer met vaste clubje en Rene de gevallen Madonna met de dikke boobies  meer mensen niet ,  René is een lieve vrouw die ook even kwam kijken en hierna door gaat naar Zweden   , maar gezellig uurtje gezeten en weer lopend terug naar T husked  en morgen weer een dag .

Donderdag

Waaidag harde wind dus hoge golven word weer bank hangen , struinen  boot opruimen hengels etc  , windvlagen tot 7 beetje snacken  tv kijken ,kregen. Duco heeft nog aan strand gestaan met een hengeltje , had 1 postzegeltje de vis kon zelf niet tegen de wind inkomen.

We gaan zo ff uit verveling maar shoppen zullen wel meer groepjes mannen tegen komen  .

Kees en Willy waren nog even achter de zeeforellen aan de vouwen waaiden uit de broek zo erg .

We wouden ff loopje maken naar de hengelsport ff bij de haven en camping kijken  omgedraaid en terug  was een klote weer  op de bank en filmpje kijken.  Voor de deur op strand waren hele stukken al droog gevallen door de wind en springtij

Mijn broer had Hollandse kost,  rode kool aardappels en een hamburger.  We kunnen er weer tegen .

(bijdrage van Duco)
Vandaag alweer de laatste dag voor het Smukke visteam.
Kees de Vet  en Steven Visser waren al een week eerder en sluiten samen met ons deze mooie dagen af.
De laatste 2 dagen was er een te stevige wind 6-8 Bft om er met de boot uit te gaan. Deze laatste ochtend ben ik nog even met een bakje gezouten tappen naar Dagelokke haven gereden. Een leuk weerzien met een door ons ca 14 jaar geleden gehuurd huis en de haven.
De haven lag er zeker zeer netjes bij.

Licht bepakt met materieel op de kop van de haven gaan zitten. Veel bankjes om heerlijk relaxed met je hengel te zitten, in of uit de wind. Het wapen bestond vandaag uit de Willy Gryp doubletten lifter van 80 gram. Een geweldig mooie onderlijn welke zich super attractief beweegt. Geen enkele worp gedraaide lijnen of verkeerd hangende haken. Ondanks de “moeilijke” visserij door inkomend gras was het in no time raak. Hiermee kon ik het goede “platte” gevoel meenemen naar huis. 8 nette botjes 1 scholletje en als bijvangst 2 krabben.

Willy bedankt voor je perfecte doubletten lifter, dit is een echte aanrader.
Tevens wil ik niet alleen Willy bedanken, maar ook Els voor de goede verzorging en Kees Michielsen voor het vertier en vermaak.
Fijn dat we elkaar zo weer hebben kunnen ontmoeten. Namens Smukke team bedankt en goede vangsten.