202110 Ingrid en Kees, Spodsbjerg

(Vis)vakantie Spodsbjerg 2-10 / 16-10

Vrijdag eerst bij Frank Lobbezoo de bestelde zoute tappen en zagers opgehaald.
Deze in een elektrische koelbox vervoerd tot op het vakantieadres. Makkelijk als de koelbox zowel op 12 als op 220 Volt werkt 😊

Zaterdag 2 oktober zijn we op ons gemak vertrokken om 2 weken te gaan vissen in Spodsbjerg.
Aangezien het de eerste dagen slecht weer was zijn we zaterdagmiddag eerst naar de provincie Groningen gereden om op bezoek te gaan bij de oudste zoon.
We hebben overnacht in motel Paradiso in Bad Nieuweschans.

Zondag 3 oktober:
Vanmorgen op tijd vertrokken en op weg naar Spodsbjerg.
Weinig tot geen oponthoud gehad onderweg, de Elbetunnel leek wel alleen voor ons geopend.

Bij de grensovergang naar Denemarken mochten we deze keer voor een controle aan de kant, nog nooit controle gehad de afgelopen keren, zou het dan misschien aan Ingrid liggen…

Omstreeks 11.00 uur kwamen we bij de haven in Spodsbjerg aan.
De openingstijden van de havenmeester zijn per 1 oktober gewijzigd, op onderstaande afbeelding staan de nieuwe openingstijden

We hebben deze keer een huis gehuurd bij IBI bootsverleih. Aangezien we de sleutel vanaf 12.00 uur op konden halen bij de IBI grill zij we eerst maar eens gaan kijken naar ons vakantieverblijf aan de Solyst in Spodsbjerg.
Dat zag er wel erg mooi uit! In 2007 heb ik daar al eens met een paar vismaten gezeten en toen waren er echt wel een aantal zaken aan vervanging/renovatie toe.
Dat is inmiddels gebeurd en goed ook, buitenkant opnieuw fris wit geschilderd, overal kunststof kozijnen, airco, nieuwe vloeren, nieuwe keuken, mooie slaapkamers en een zeer riant verhoogd terras wat gedeeltelijk overkapt is.

Nadat we de sleutel opgehaald hadden de spullen uitgepakt en de boot opgehaald uit de tijdelijke stalling. Parkeren van de boot naast het huis geen enkel probleem, een zee van ruimte en makkelijk indraaien,

Er stond erg veel wind dus vissen was er vandaag niet bij.
We lagen vroeg in bed, toch wel een vermoeiende reis gehad blijkbaar.

Maandag 4 oktober:
Lekker uitgeslapen, er stond nog steeds een stevige zuidelijke wind.
Na de middag zijn we even het water op geweest. Een paar te kleine visjes zijn tijdelijk in de boot geweest. Er stond nog steeds een vervelende wind uit zuidelijke richting, kracht 4 Bft. Hierdoor stonden er flinke golven, sommige van ruim 1,5 meter. Ingrid zei: ik hou hier van, geweldig, echt Boston Whaler weer 🙂
Op diverse dieptes gevist maar de vis nog niet echt gevonden, Ingrid deed erg haar best en zat zeer geconcentreerd te vissen!

Volgens goed gebruik even een boot-onsie gemaakt

Morgen is er weer een dag 😊

Dinsdag 5 oktober

Gisteravond ging de wind liggen.

Voor mij reden om vroeg op te staan en op gul te gaan vissen.
Ingrid vind die hoge golven geweldig, maar voor haar is vissen op kabeljauw niet te doen als er ook nog een flinke stroming staat. De verwachting voor vandaag was een naar oostelijke richtingen draaiende wind tot 4 Bft. waardoor de boot flink op de wind gaat driften.
Omstreeks 06.30 uur lag de boot in het water, het was nog even wachten tot het licht werd, de zon had vandaag een snipperdag en bleef achter de wolken.

Eenmaal buiten de haven bleek er een vervelende deining te staan. Rustig aan richting het zuiden gevaren zodat ik na het vissen met wind schuin van achter terug naar de haven kon. Gelijk maar een eind weggevaren en gevist op dieptes variërend tussen 15 en 42 meter.
Door de wind ging de drift best hard, zelfs met 200 grams jipkoppen nauwelijks bodemcontact.
Op een gegeven moment toch maar besloten om de grote driftzak te gebruiken, dat ging een stukje beter.

Al vrij snel een aanbeet en een gulletje van 47 cm mocht even poseren voor de foto en daarna terug naar mama.
Ik kon niet echt een schooltje vis vinden en heb in totaal 3 keer beet gehad, alle drie de vissen ook gevangen.

Met 2 mooie vissen in de box om 10.30 gestopt met vissen en terug naar de haven.
De weersvoorspellingen zijn uitgekomen en vanaf 13.00 uur regent het hier, zal tot vanavond duren.

Woensdag/Donderdag 6-7 oktober (door Ingrid)

Woensdag hebben we een relaxte dag ingelast. Even boodschappen gedaan en ‘s middags waren we uitgenodigd voor een BBQ bij Jan, Joeri en Marc op de camping. Voordat we konden gaan eten hadden ze gevraagd of we even wilde helpen met het lostrekken van de boot en trailer die naast de caravan stond. Deze boot is van een langelandvisser die door omstandigheden naar huis moest en zijn boot achter moest laten, dus deze stond al even in een nat, drassig, glad stukje gras.

Dit was voor de Subaru geen enkel probleem 🙂

Daarna konden we aan tafel waar we veel visserswijsheid hebben uitgewisseld en waar veel sterke maar waargebeurde verhalen werden verteld. Dit alles onder het genot van een heerlijke maaltijd die Jan met zorg voor ons had klaargemaakt. Het smaakte heerlijk. Na het eten zijn we even gebleven om de passerende hertjes te bewonderen. Prachtig mooi.

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, we waren om 6.45 uur in de haven. Er was helemaal niemand, zelfs geen geparkeerde auto’s. Heel bijzonder, maar het zal de tijd van het jaar zijn. We hebben snel een foto gemaakt en dat was maar goed ook, want binnen een kwartiertje waren er meer vissers die hun geluk wilden beproeven vandaag. We hebben nog even een praatje gemaakt met de eigenaar van een andere Boston Wahler. Dat is toch wel een mooi plaatje, 2 van die “unsinkable legends” aan de steiger in de haven

We zijn uitgevaren en hebben een prachtige zonsopgang gezien.

We hadden helder weer op het water en we zagen dat de haven en Langeland inmiddels in de mist gehuld lagen.
Ingrid wilde heel graag haar 1e vis vangen van deze vakantie. Platvis of kabeljauw maakte haar niks uit, als de 0 er maar af was.

We zijn op ons gemakje begonnen met platvissen en gelukkig ving Ingrid haar 1e vis van deze vakantie, een mooie schar.

De visdrang nam toe en ze wilde ook nog proberen een kabeljauw te vangen. Nu is dat in deze tijd niet zomaar gedaan dus we hebben afwisselend op platvis en kabeljauw gevist. Op verschillende plekken hebben we een poging gedaan, een school vissen hebben we niet gezien op de fishfinder. Toch bleven we volhouden en ja hoor, op een taludje ving Kees een kabeljauw.

Ingrid deed ook goed haar best en na vele pogingen wist ook zij een mooie kabeljauw te vangen aan de wereldberoemde Bjornvik shad!

Ook Kees ving op dat talud nog een kabeljauw.

Daarna hebben we weer even platvis geprobeerd en vingen we een paar mooie scharren en schollen.

Tussendoor hebben we hier en daar geprobeerd kabeljauw te vinden en Kees ving nog een mooie 80-er, deze is teruggezet.

We zagen op het water vriend Willem met zijn maten Frenk, Ricardo en Luuk liggen vissen.

Daar moest natuurlijk even een praatje gemaakt worden en ze poseerden gewillig voor de foto. Erg leuk dat tijdens deze ontmoeting op het water een paar mooie schollen werden gevangen.

Hierna zijn we naar de 3 windmolens gevaren en hebben we nog een paar driften op de platvis gedaan. Daar vingen we mooie schollen waarvan we er enkele meegenomen hebben. Als aas hebben we zagers en zoute Zeeuwse tappen van Lobbezoo zeeaas gebruikt, de vissen lusten er wel pap van 😉

Het was prachtig open weer, weinig wind, maar ook weinig stroming. Het blijft veel zoeken en proberen op het water, zowel voor de platvis als de kabeljauw. Wij hadden een geluksdag, wij hebben goed gevangen.

Tijdens het vissen hebben we ook nog bruinvissen gezien en deze vogels die op weg waren naar het zuiden om  te overwinteren.

Na het vissen zijn we met een tevreden gevoel terug richting haven gevaren.

Vrijdag 8 oktober

Vanmorgen ben ik op tijd opgestaan met de bedoeling op zeeforel te gaan vissen.
Het was erg mistig en rustig aan ben ik naar de eerste zeeforelstek gereden. Daar aangekomen werd het net licht en de eerste worpen beloofden niet veel goeds, elke keer zat het kunstaas vol met “palinggras
Ook op een tweede stek was het elke keer volle bak met gras.

Hierna terug gereden naar het vakantiehuis.
In de haven van Spodsbjerg stonden groepjes sportvissers bijeen te wachten tot de mist op zou trekken.
Vanaf het Drejet strand was de haven niet te zien, het was nog steeds mistig.

Rond koffietijd bezoek van Jens die een heerlijk stuk Deens gebak meebracht.
Natuurlijk gaat het dan over vissen en de visserij op Langeland.
Jens vaart wel eens als opstapschipper op een van de sportvisboten die vanuit Spodsbjerg varen. Met andere schippers wordt er dan gesproken over de afnemende vangsten van met name kabeljauw.
Mogelijk komt het doordat de werkzaamheden aan de tunnel bij Fehmarn de doortrek van de kabeljauw verstoort. Verder zit er in de diepere gaten van de Langelandbelt mogelijk te weinig zuurstof in het water. Ook de aanzwem van de zogenaamde “sommerdorsch” was dit seizoen minimaal.
Op 11 en 12 oktober 2021 wordt vergaderd over de vangstbeperkingen voor 2022.
De voorstellen waarover gesproken gaat worden zijn:
– de baglimit voor sportvissers te beperken tot 1 kabeljauw per persoon per dag. Van 15 januari tot eind maart een totaal meeneemverbod. Mogelijk verhoging van de minimum maat en instellen van een maximum maat.
– Quota voor de beroepsvisserij wordt aan banden gelegd, sterk inkrimpen van het quota en alleen nog kabeljauw als bijvangst.

Na deze leerzame ochtend zijn we rond half twee ’s middags de haven weer uitgevaren. De mist was opgetrokken en de zon scheen volop.
Op een paar kilometer ten zuiden van de groene paal zijn we gaan zoeken op het vaargeultalud tussen de 30 en 20 meter. Hier een mooi getekende kleine gul gevangen.

De drift was net te hard om relaxt te vissen op dit talud dus zijn we de geul overgestoken om op de plaat op platvis te gaan vissen.
Daar zagen we een bekende boot liggen en zijn er even naar toe gevaren om een foto te maken van Jan, Joeri en Mark. De mannen waren ook op platvis aan het vissen en vingen er volop.

Op een diepte van 15 meter zag ik op de sonar enkele bultjes waarvan ik dacht dat het wel eens kabeljauw kon zijn.
Op 15 meter..? Het zal toch niet…. Gauw een pilkertje eraan en een drift gemaakt over dat puntje en al snel een mooie aanbeet, gul!!
Meerdere driften gemaakt en aan de pilker en japansrode shad een paar mooie maatse gullen gevangen. Nog wat verder rondgevaren over de plaat en hier en daar een gul gevangen. In totaal hebben we 7 gullen tot 65 cm lengte gevangen. Een paar meegenomen om een keer lekker van te eten, de rest zwemt weer.

Een van de gullen spuugde een krab uit, dat gebeurt natuurlijk vaker maar deze krab had nagenoeg dezelfde kleur als de shad. Helaas heb ik er pas een foto van gemaakt toen de boot weer op de trailer stond, de krab was inmiddels wel veel donkerder geworden.

De wind trok in de loop van de middag aan en kwam uit Noordoost waardoor er een pittige golfslag ontstond.
Op ons gemak terug naar de haven en schipper Ingrid nam het roer 😊

Ingrid heeft vaarbewijs 1 en 2 gehaald zodat ook zij de boot kan varen. Ze vindt het belangrijk om ook te weten wat te doen op het water.
Erg makkelijk en veilig!!

Samen weer een erg leuke herinnering gemaakt, op naar de volgende!

Zaterdag / Zondag 9-10 oktober

Met Jens afgesproken om op zeeforel te gaan vissen op zaterdagavond, als stek werd gekozen voor de Kobenhavnervej bij Dagelokke. Prachtige zonsondergang maar geen vis….

(door Ingrid)
Zondag was het geen weer om te vissen, dus hebben we eerst even heerlijk in de zon bij het huisje gezeten. Kees heeft onderlijnen geknoopt  en Ingrid heeft lekker van de zon genoten.

Daarna zijn we naar de camping in Lohals gegaan om even met Jens bij te praten.

We hebben gezellig koffie gedronken en daarna zijn we naar de haven gewandeld. Lohals heeft een mooie, goed onderhouden camping die vlakbij de haven ligt. Terwijl we daar rondliepen zagen we op de kop van de haven een kat. Deze zat rustig te wachten tot de vissers daar hem een stukje vis toewierpen. Deze havenkat lust overigens wel vis, maar geen vel, dus let daarop als je hem tegen komt 😉

Daarna werden we vergezeld door deze gezellige havenhond. Deze lust overigens geen vis, maar wel koekjes 🙂

Nadat we in de haven hadden gewandeld zijn we met Jens nog gezellig wat gaan drinken in dit leuke café. Supergezellig daar. Volgens bepaalde langelandvissers waarvan we de naam niet zullen noemen heet dit beroemde café “de Geile Hond”

Na een gezellige middag gingen we op ons gemakje naar de zuidkant van het eiland naar Loek en Arnoud. Zij verbleven in Bagenkop in een gezellig appartement.
Gelukkig had Ingrid geen naaldhakken aan want dat mag niet in dat appartement…

Loek en Arnoud hadden zelf een boot bij en zijn steeds uitgevaren vanuit Bagenkop. We hadden deze avond veel geluk, want Arnoud bleek een top hobby–kok te zijn. We hebben heerlijk gegeten en natuurlijk veel visverhalen uitgewisseld.

Na een gezellige avond, die zeker voor herhaling vatbaar is, zijn we huiswaarts gegaan.

Maandag 11 oktober

Eerder deze vakantie had Ingrid in een winkel in Rudkobing een leuke jas gezien, helaas was die niet op voorraad in haar maat.
Vandaag naar Svendborg gereden om naar een jas te gaan zoeken. Natuurlijk zijn we even binnen gegaan bij Under Uret, we vonden het tegenvallen in vergelijking met eerdere bezoeken. Bediening is erg vriendelijk maar het menu is aangepast waardoor de “herren-” en “damenlunch van de kaart verdwenen zijn, erg jammer!

Na zowat alle kledingwinkels en boetieks binnen gegaan te zijn nog steeds geen jas gevonden, dju… wat nu?
Gelukkig hadden we wat vooronderzoek gedaan en bleek er een boetiek te zitten langs de weg van Svendborg naar Langeland, “butik Elisa”.
En ja hoor, precies de jas die Ingrid wilde en ook nog in haar maat, Ingrid blij (en ik ook 😛 )

Dinsdag 12 oktober

Vanmorgen maar weer een poging gedaan om een zeeforel te vangen, deze keer gekozen voor een stek nabij het skydecenter in Lejbølle. Mooie zonsopkomst maar dat was dan ook alles…

Volgens de voorspellingen van DMI zou de wind in de loop van de middag wat afnemen en de stroming ook. De schipper van de Neptune plaatste ’s morgens een bericht op facebook dat de stroming 4,6 knopen was 😯
Dan is er bijna niet te vissen. Na de middag zou de stroming wat afnemen dus zijn we rond 12.00 uur het water op gegaan.
Even geprobeerd op gul maar in het diepere water stond nog steeds een flinke stroming. 1 gul kunnen vangen.

Daarna onder de kant op platvis gaan vissen.
Ook dat viel niet mee, de platvis beet bijna niet, 1 schar en 1 schol hebben we meegenomen voor het avondeten morgen.

Het was in het zonnetje best lekker vertoeven…

Ingrid had het erg koud en warmde zich aan een heet bakje thee

Ook kan ze een nieuwe soort toevoegen aan de lijst met gevangen vissen op Langeland, zij zegt dat de vissen daar krimpen omdat het zo koud is..

1 keer de naam van de onderlijn “doublettenlifter” waar kunnen maken

foto zonder pet, deze hing te drogen aan de console, beetje te hard gevaren.. 😯

Daarna op ons gemakje met wind in de rug terug naar de haven.

Woensdag 13 oktober

Vanmorgen was het al flink koud, ijs op het gras 😯

Ingrid had zich goed aangekleed om de kou te trotseren

Het zou vandaag een platvisdagje worden, er stond veel stroming en onder de kant zou het minder zijn. Via de app een berichtje gekregen dat er in het zuiden ter hoogte van de Paovej momenteel redelijk platvis gevangen werd.
Gazzerop en richting zuid! Onderweg nog even een paar driften gemaakt over een taludje maar met 4 kilometer stroming was dat niet te doen.
De opstapboten Amigo en Neptune lagen ook in het zuiden evenals een stuk of 10 IBI boten.
Plekje gezocht en driften gemaakt van 4 tot 13 meter, door de pittige westenwind werden we van de kant af geblazen dus de driftzakken gingen overboord.
Enkele mooie platvissen kwamen tijdelijk in de boot. Omdat het onze laatste visdag is hebben we alle gevangen vissen teruggezet.

Ingrid gebruikte zoute Zeeuwse tappen en ik gebruikte de laatste zagers, deze waren na 13 dagen in turf in de koeling nog in goede staat. De tappen en zagers had ik voor de vakantie besteld bij Lobbezoo zeeaas.

Eerder vandaag hebben we besloten om morgen eind van de middag naar huis te rijden, het is goed geweest en door later op de dag te gaan rijden hopen we de files in Duitsland te vermijden.

Bedankt voor alle leuke reacties via facebook, messenger, whatsapp en mail!!