2022-06 Rob Torsk Spodsbjerg

Spodsbjerg

18 juni 2022
Op herhaling,

Vandaag maar weer een keer naar Denemarken gereden om op schol te gaan vissen.Was alweer 4 weken geleden, dus de hoogste tijd om terug te gaan.
Deze keer ben ik alleen gegaan omdat mijn maatje Frank afgelopen week hier is geweest met een groepje. Ik heb ze dus in feite afgelost.

Om 4.30 uit Tilburg vertrokken en de reis liep zeer voorspoedig. Weinig verkeer op de weg en had eens een keer mazzel bij Hamburg. Meestal sta je daar in de file voor de Elbetunnel, maar ik kon er deze keer gewoon doorheen zonder oponthoud.
Ook bij de Deense grens kon ik zo doorrijden, ik werd er niet uitgepikt voor controle.

Onderweg in Duitsland de benzinetank volgegooid en schrok toch nog van de recente prijzen. Langs de Autobahn betaalde ik toch nog 2,279 voor een liter E 10.Toch nog ruim € 0,25 goedkoper dan in Nl langs de snelweg, maar toch.

Later, net voor de Deense grens ben ik van de weg afgegaan om bij een Autohof de tank weer op te vullen. Dat scheelde aanzienlijk, hier kostte een liter 1.939,had ik dus eerder moeten doen.
Om 14.15 in Spodsbjerg Havn aangekomen en gelijk de boot in ontvangst genomen. Ik heb deze keer een Uttern 560 MR.

Ik had de code van het sleutelkluisje al gehad dus gelijk door naar het huisje en de auto leeggeruimd. Alles een plekje gegeven en om 17.30 naar de haven gereden om heel eventjes nog te gaan vissen.

Eerst nog wat over het aas.
Vorige week zaterdag was er nog wat aas over van onze haaientrip, bijna 300 gram steekzagers die ik thuis in het zout heb gezet. Ook had ik inktvis gehaald op de markt en daar dunne reepjes van gesneden en ook die in het zout gedaan.
Dat is niet genoeg om een hele week mee te vissen, dus moest ik er nog wat aas bij bestellen, dacht ik.
De volgende dag kreeg ik een heel leuk bericht van Frank Lobbezoo van Lobbezoo zeeaas.

Dit was het bericht:

Wat een schitterend gebaar zeg, dit had ik niet zien aankomen.
Ik vis al langer met hun aas en ben daar zeer tevreden over en zet dit ook telkens in mijn vangstberichten. Maar dat doe ik net zo goed over nieuwe onderlijnen of andere dingen om mede vissers attent te maken op iets nieuws.
In dit geval ging het over hun nieuwe aassoort, de Black Lug. Dit is een soort zwarte zeepier die zo bewerkt is dat ze langere tijd zonder koeling goed te houden zijn.
Doordat ik dit in eerdere berichten heb vermeld is dit aas een beetje onder de aandacht gekomen van meerdere collega vissers waardoor de naamsbekendheid is toegenomen.
Daarom heeft Frank Lobbezoo mij dat pakketje gestuurd.
En wat voor pakket, een paar bakjes zoute tappen en black lugs plus nog een bakje Mourons.
De Mourons is ook een nieuwe aassoort en lijkt een beetje op een zager. Ik heb hier nog niet eerder mee gevist en zal dat deze week eens uitgebreid gaan testen. Ik heb er veel vertrouwen in.
Hartelijk dank voor je genereuze aanbod Frank, echt geweldig dat je dit hebt gedaan. Hier kom ik de week wel mee door.

Nu het vissen.
Ik ben net links van de haven gaan vissen om maar heel even buiten te zijn.
Om 18.21 de boot stilgelegd en 3 minuten later de eerste vis, een mooie schar van 28 cm.

Er stond een aardige stroming van 4 km/u en de volgende vis liet even op zich wachten.
Iets na 19.00 kwam er een schol van 32 cm boven, maar vergeten om een foto te maken.
Beide vissen ving ik op 7-8 meter, maar er kwam telkens een hoop troep op mijn lijn, niet erg fijn vissen.
Om 20.00 terug naar de haven gevaren, dat duurde 5 minuten, zo dichtbij lag ik.
Ik heb beide vissen teruggezet omdat ik heb besloten om deze keer geen vis mee naar huis te nemen. Dat wordt de hele week C&R, catch and release.

Daar heb ik een paar redenen voor:
– in het verleden heb ik vaker vis uitgedeeld aan familie of vrienden, maar de meesten zijn inmiddels overleden zodat ik de vis moeilijker kwijt kan.
Dat overlijden ligt overigens niet aan de vis of kwaliteit daarvan, nee, dat was door ouderdom, gelukkig maar.
– ik kan wel schol kwijt aan mijn nieuwe vismaat Jeff Waleboer, maar die woont helemaal in Bergen op Zoom, dus dat is te ver om even af te geven, sorry maat. En ook te kostbaar met de huidige brandstofprijzen.
– de derde reden is dat mijn vriezer die in de schuur staat niet af te sluiten is. Daardoor zou iedereen zomaar mijn vis mee kunnen nemen en dat schiet natuurlijk niet op.

En ik hoef nu na een visdag ook niet alle vis schoon te maken en te verpakken.
Daar gaat stiekem best veel tijd inzitten.
Plus wat zo’n vriezer aan stroom verbruikt. Die kosten zijn ook hier flink opgelopen.
Tegenwoordig betaal ik € 0,56 per KWh, terwijl het voorheen volgens mij iets van 0,30 was.
Die vriezer hoeft dus niet aan te staan en wat ik daarmee bespaar gaat weer op aan benzine
Ik heb weer een paar plekjes op het oog en dat is verder varen dan normaal.
En de benzine kost hier nu Dk 17,49 terwijl het vorige maand Dk 12,79 was
In euro’s is dat ongeveer € 0,60 per liter duurder dan vorige maand.

Morgen gaat de wind er praktisch helemaal uit en als dat klopt wil ik weer naar de spoilground gaan, dat ging vorige maand super.

Mocht het deze week een keer tegenvallen met de wind kan ik altijd naar het zuiden waar Franks groepje afgelopen week super heeft gevangen. Met 4 man hadden ze 481 vissen waarvan zo’n 300 schollen.
Laten we hopen dat ik de schollen weer kan vinden en ze mogen van mij dan allemaal weer terug om te groeien tot de respectabele lengte van 50 cm.

Zo kunnen we in de toekomst ook blijven vissen op dit prachtige eiland.
Zo, dawastieweer, tot morgen.

19 juni 2022

Testing, testing….

Vanmorgen lekker uitgeslapen tot 11.00 omdat het nogal slecht weer was en moe van de lange rit gisteren.
Om 5.00 werd ik wakker van de harde regen en onweer dus vroeg gaan vissen zat er vandaag niet in.
Om 13.00 ben ik naar de haven gereden en eerst nog het reservetankje volgegooid zodat ik zeker niet zonder brandstof zou komen. Was wel schrikken met die prijzen tegenwoordig.

Ik kwam bij mijn bootje aan en eerst moest ik er nog ruim 100 liter water uitscheppen, het heeft de hele nacht en ochtend flink geregend.

Daarna het zeil van het bootje met een tie wrap vastgezet zodat het zeil bij harde wind en/of varen niet los zou komen, handig opgelost.

Om 13.30 vaarde ik de haven uit.
Gezien de weersverwachtingen deze week heb ik besloten om naar de overkant te varen richting Lolland. Vandaag was dat het beste weer daarvoor.
De spoilground was mijn doel vandaag.
Ik was net op het water en er kwam een heeeele grote boot aan, dus die maar eerst laten passeren, veiligheid voor alles natuurlijk.
Eerst een drift gemaakt, maar het stroomde te hard naar mijn zin, ruim 4 km/u.
Dan maar het anker overboord zodat ik rustiger kon vissen. Anker laten zakken op de gekozen plek, maar door de harde stroming hield het anker niet en begon te krabben.
Ik lag niet op de juiste plek en ook iets dieper dan de bedoeling.
Volgende keer moet ik daar rekening mee houden door meer ankertouw te geven, aldoende leert men zeggen ze weleens. Ik heb dus meer lijn uitgezet en de boot bleef nu wel liggen.

Om 14.50 kon ik eindelijk fatsoenlijk gaan vissen.
Ik wilde de verschillende aassoorten van Lobbezoo zeeaas gaan testen door op de ene hengel het ene aas en op de andere hengel het andere aas te zetten.

Links had ik de Trabucco Vanadia Atlantica 270 met als aas de black lugs en rechts mijn good old Penn Slammer Stik met zoute Zeeuwse tappen.
Eens kijken wat vandaag het beste werkt.

Ik viste op beide hengels met dezelfde Penn onderlijntjes zonder kralen en op beide hengels een zwaar rond lood, zodat dat allemaal geen verschil zou maken.
Het was lastig vissen met die zware stroming en kreeg ook veel vuil op mijn lijnen en de vis was nog niet echt actief.

De wind was niet westelijk maar kwam uit het noordwesten en daardoor waren er ook behoorlijke golven in het begin, maar dat zou wel minder gaan worden.

Na ruim een uur vissen had ik al een idee wat het beste liep qua aas.
Op de black lugs had ik een bot van 34 cm, een schar van 23 en een schol van 29 cm.
Op de zoute tappen had ik schollen van 29,32 en 35 cm.

Ook 2 botten van 31 en 32 cm en scharren van 20,23,25,25,26 en 29 cm.
Ik vond het vreemd dat ik op de black lugs zo weinig ving. Misschien dat ik rechts op een taludje gooide, ik weet het niet. Hoewel de zoute tappen hun waarde al langer hebben bewezen, bleek dit nu ook te kloppen.

Om 16.00 werd het rustiger met de stroming, maar ook met de vangst. Om 16.50 besloten om de black lugs te vervangen door de Mourons, ik wilde de diverse aassoorten vandaag uitgebreid testen.
Om 17.00 kwam onze grote vriend de Color Line weer langs en de golven waren behoorlijk afgenomen.
Tijd dus om het anker op te halen en nu wel op de juiste plek te gaan vissen. Dat durfde ik eerder niet vanwege de golven, maar nu zou het wel gaan.
Ging best zwaar, dat anker met de hand binnen sleuren. Tsja, noordwestenwind, dan gaat dat nu eenmaal veel zwaarder. Uiteindelijk is het toch gelukt en naar de plek gevaren waar ik in eerste instantie wilde vissen.

Het was inmiddels een stuk rustiger geworden en het werd zelfs zeer aangenaam weer toen het zonnetje tevoorschijn kwam.

Na een uur weer een tussenbalans opgemaakt.
Op de Mourons had ik een bot van 26 cm en scharren van 24,26 en 27 cm
Op de tappen schollen van 28,30 en 40 cm en scharren van 18,18,25,28 en 28 cm.

Gelukkig op de Mourons wel vis gevangen, maar de zoute tappen deden het beduidend een stuk beter.
Om 18.15 de Mourons weer ingewisseld voor de black lugs omdat ik die op deze plek ook wilde proberen.
Ik heb er 2 schollen van 27 en 36 cm op gevangen. Er zat zelfs een “lelijke” schol bij met allemaal spikkels op de onderzijde. Dat zie je bij bot wel vaker, maar bij schol heb ik dat niet eerder gezien, die zijn altijd mooi wit aan de onderkant.

Conclusie van vandaag over het aas: ik heb op zowel de black lugs als de Mourons vis gevangen, maar niet zo goed als op de zoute tappen. Die waren veruit favoriet vandaag.
Morgen ga ik deze aassoorten op een andere stek testen en ik denk dat ik dan naar het zuiden vaar, voorbij de groene stroompaal.
Zo zal ik een beter beeld krijgen over deze aasjes.

Om 19.15 het anker weer opgehaald en doordat de wind nu uit het westen kwam had ik het anker er in 1 minuut al uit. Dat scheelt een slok op een borrel, westenwind.
Om 20.00 was ik in de haven en gelijk naar de overkant naar “mad og is” het eettentje van de camping.
Ik was eigenlijk iets te laat, ze sluiten om 20.00,maar omdat ze nog met een bestelling bezig waren kon ik toch nog de “Sunny burger” bestellen. Heel erg lief, maar ze kennen mij daar inmiddels wel.
Die heb ik in het huisje opgegeten en daarna nog even in het zwembad in de tuin gedoken

Jullie snappen wel dat ik het adres van het huisje nog even geheim houd.

Zo, dawastieweer, morgen een nieuwe testronde en hopelijk vang ik dan beter op de andere aasjes.

20 juni 2022 (eerste bericht)

Maar goed dat ik nog niet op het water was. Zometeen toch maar eens gaan vissen, lucht is aardig opgeklaard.

20 juni 2022 (tweede bericht)

Donkere lucht,

Toen ik vanmorgen wakker werd eerst even op Facebook gekeken en daar kwam ik een onheilspellend bericht tegen. Er was zeer heftig weer in het zuiden van het eiland.
Het leek wel iets van een tornado en ik was blij dat ik nog niet op het water zat.

Dan maar even de diverse weersites bekeken en de wind zou vandaag wel meevallen. Wel over de hele dag een aantal buien, maar een tornado was niet voorspeld. Ik denk achteraf dat het niet zo erg was dan het leek.
Buiten gekeken en het zag er niet slecht uit. Dat duurde niet lang want het begon donkerder te worden en even later een flinke bui.
Toch maar even gewacht met uitvaren en lekker in het huisje gebleven.
Ik heb de vogeltjes wat brood gevoerd en heb daar bijna een uur naar zitten kijken. Veel verschillende soorten die even lekker kwamen eten.

Nadat het wat meer was opgeklaard toch naar de haven gereden want er moest natuurlijk gevist worden.
Ik ben rond 13.00 uitgevaren en meteen naar het zuiden over een lekkere gladde zee.
Na 20 minuten varen was ik een stuk voorbij de groene stroompaal en ben begonnen met driften op 5 meter. Dat ging vorige maand best goed.
Toen driftten we naar dieper water, maar nu een beetje evenwijdig aan de kust en er zat constant een hoop troep op de lijnen. Ik had geen zin om telkens die troep van mijn lijn te halen dus een stuk verder gevaren en op 11 meter mijn anker laten zakken.
Ankervissen vind ik toch het fijnste en zo kon ik weer de aasjes testen. Om 13.50 gingen 2 onderlijnen richting bodem.
Eentje met tappen en eentje met de black lugs.
Het duurde een half uur voordat ik de eerste vissen ving.
Wel gelijk een doubletje met bot en schol op de black lugs. Mooi dat dit aasje vandaag ook in trek is.
Er volgden nog 3 doubletjes op de black lugs waaronder eentje met 2 scholletjes van 28 en 31 cm.
Niet groot voor Langeland begrippen, maar ik was toch lekker bezig zo.

Even later werd de lucht weer donkerder en donkerder en het begon even flink te waaien.

Ik hoorde onweer niet ver bij mij vandaan en toen ik een paar flitsen zag als een gek mijn hengels ingedraaid en binnen in de boot gelegd. Onweer en bliksem gaat niet zo goed samen met uitstaande hengels.
Na een paar minuten was het over en kon ik verder gaan met vissen.
Was wel even schrikken, alleen op het bootje en geen enkele andere boot in de buurt.
De zoute tappen waren niet in trek vandaag. Ik had er slechts 2 vissen op, een schar van 25 cm en een schol van 27 cm.

Om 15.30 was de wind er bijna helemaal uit en heb ik het anker opgehaald voordat de wind zou aantrekken. Nu was het nog goed te doen, met meer wind zou dat lastiger worden.

Zoals gezegd waren de tappen niet in trek en de black lugs deden het vandaag beter.
Hier had ik 4 doubletjes, dus 8 vissen op gevangen.
Een bot van 28 cm, scharren van 23 en 24 cm en schollen van 25,28,29,31 en 32 cm.
Niet de grootste vissen, maar ach, toch weer even lekker buiten gespeeld.
Nadat het anker eruit was vanaf deze plek gaan driften. De drift ging van zuid naar noord en van dieper naar ondieper.
De bedoeling was om telkens een stuk op te schuiven richting haven.
Maar na een paar driften ging ik naar dieper water en daar stroomde het weer te hard.
Ik had intussen wel een paar vissen gevangen, maar niet waar ik op hoopte.
Scholletjes van 25 en 31 cm op de black lugs en een schar van 26 cm op de tappen.
Hier heb ik niet gevangen waar ik op hoopte en heb besloten om het vlakbij de haven te proberen nabij de gele stroompaal.
Mocht het weer weer slechter worden dan ben ik zo weer in de haven.
Eerst naar de driftsnelheid gekeken en die was op 13 meter te hoog,4 km/u.
Toen gekeken op 10 meter en daar was het 2,5 km/u, een stuk beter.
Net toen ik wilde beginnen vertrok er een bootje en die lag bijna op de plek waar ik aanvankelijk wilde ankeren.
Mooi, dan ga ik daar liggen. Het was 17.00 en wilde hier nog een paar uurtjes vissen.
Ankertje weer laten zakken op 9 meter en al vrij snel een scholletje van 26 cm op de tappen en daar bleef het bij.
Er kwam weer een donkere lucht aan en het begon wat te regenen. Ik had eigenlijk genoeg van dat rare weer en om 17.30 het anker er weer uitgetrokken en terug naar de haven gegaan.

Ik ben toch nog een paar uurtjes op het water geweest maar de vangst viel me best zwaar tegen net als het formaat van de vissen. Ik denk dat mijn maatje Frank de grote vissen heeft weggevangen vorige week, ha ha.
Maakt ook niet veel uit hoor, ik ben niet voor niks gaan vissen vandaag, heb mijn eigen toch wel vermaakt in die korte tijd op het water.
Net als de vorige 2 dagen heb ik alle vissen weer netjes teruggezet, dus ik hoef geen vis schoon te maken en ik heb met de vissen afgesproken dat ik ze later wel een keer vang als ze groter zijn.

Nog even dit over de mourons, het zijn geen mourons maar zagers die geprepareerd zijn om ze lang goed te houden.
Ik dacht dat het mourons waren omdat bij een vistrip 2 weken geleden met Kees en Jeff op de Nederlandse schollen Kees een bakje mourons had om uit te proberen. Dit was dus onjuist gedacht van mij, excuses.
Dit liet Frank Lobbezoo mij vanmorgen weten, dus dit is weer rechtgezet.
Vandaag hebben de black lugs gewonnen van de zoute tappen.

Na het vissen ben ik nog even bij Viking Pizza geweest in Rudkøbing en heb de cevapcici besteld. Dit had Frank vorige maand ook besteld en dat zag er lekker uit. En inderdaad, het smaakte best goed.

Zo, dawastieweer, ik ga nog even nadenken over waar ik morgen ga vissen. Mocht het meezitten qua weer dan wil ik toch weer naar de overkant, even afwachten dus.

21 juni 2022

Perfecte omstandigheden,

Het was prachtig weer toen ik vanmorgen opstond, volop zon, maar wel wat wind.
Om 12.20 uitgevaren vanuit Spodsbjerg Havn en op een rustige zee toch maar weer naar het zuiden gevaren.
Het zat me niet lekker dat het gisteren niet naar verwachting ging, dus maar een nieuwe poging wagen.
Na 20 minuten varen was ik een stuk voorbij de groene stroompaal thv  Kildemosevej.
Het waren perfecte omstandigheden voor een mooie visdag.
Een lekker zonnetje, westenwind en niet teveel stroming en de drift ging van ondiep naar dieper water, perfect.

Ik ben begonnen met driften en op de haken de zoute tappen omdat ik daar het meeste vertrouwen in
had. De stroming was ook perfect, zo’n 1,5 km/u.
Begonnen op 8 meter tot 13 meter zonder resultaat.
Daarna iets ondieper, van 7 meter tot 13 meter. Ik kreeg wel een paar keer beet, maar na een paar slagen draaien loste de vis.
Toen maar op 5 meter begonnen tot 12 meter, ook 1 of 2 lossers. Ik ging de drift nog ondieper beginnen op 4 meter en door tot 12 meter ook weer zonder resultaat.
Ik kreeg wel een paar mooie aanbeten, maar de vis bleef niet hangen, balen zeg.
Die aanbeten had ik telkens zo rond de 8 meter diepte.

Intussen had ik na een uur de tappen vervangen door black lugs, misschien dat het beter zou gaan, maar nee hoor, nog steeds geen vis gezien.
Zeer jammer want ik was op zoek naar een plek waar ik vis boven zou halen om daarna mijn anker te laten zakken.
Na 1,5 uur te hebben gedrift heb ik besloten om nog verder naar het zuiden te varen.

Ik begon weer een drift op 5 meter en er lagen nog 2 bootjes en bij één bootje zag ik een paar vissen boven komen.
Die lagen voor anker te vissen.
Ik driftte voor hun langs en toen ik op een 50 meter afstand op dezelfde hoogte lag heb ik toch maar mijn anker laten zakken op 9 meter. Het was inmiddels 14.30.
Bijna 2 uur gedrift en geen enkele vis, dat vond ik zeer vreemd. Dus hopen dat het voor anker wel zou lukken.
Weer met 2 hengels gevist, één hengel met black lugs en één hengel met zoute tappen.
Na 10 minuten eindelijk de eerste vis, een schol van 33 cm. Binnen een half uur had ik 4 vissen gevangen.

Daarna raakte ik een beetje in de war.
Het andere bootje lag ineens een stukje achter mij. Zou mijn anker niet houden? Ik heb toch ruim voldoende ankertouw gegeven.
Ik keek op mijn dieptemeter en de snelheid was 0,0.
Nog even naar het ankertouw gekeken en dat zag er gewoon normaal uit,ik lag gewoon stil. De boot draaide wel een beetje, maar daar lag het niet aan. Ik lag ook nog gewoon op 9 meter.
Schijnbaar hebben ze hun anker opgehaald en zijn ze gaan driften. Ze namen langzaamaan iets meer afstand en ik was overtuigd dat ik gewoon stil lag. Een hele geruststelling, ik vond het zo raar.
Gewoon doorgevist en even later een flinke bot van 43 cm, de grootste vis tot nu toe.

Er kwam toch regelmatig vis boven dus ik had het goed naar mijn zin.
Omdat ik voor anker lag lag ik lekker uit de wind en met dat driften had ik telkens de wind in mijn gezicht, dus dit viste veel lekkerder en er kwam tenminste vis boven.

Zo rond 16.30 kwamen er een paar meeuwen vlakbij mijn bootje liggen. Die weten natuurlijk dat veel vissers rond deze tijd stoppen en de vis schoon gaan maken zodat ze een makkelijk maaltje hebben.
Nou, bij mij hebben ze pech want alle gevangen vis heb ik teruggezet. Dat zal ze leren, die opdekopschijters.
Rond 17.00 dacht ik nog een kwartiertje te vissen. Mocht er nog vis boven komen dan doe ik er een kwartiertje bij. Het was al wat rustiger geworden, vandaar.
Ik ving nog een visje bij, dus een kwartier langer gebleven.
Ik ving nog een visje en weer een kwartier erbij.
Om 17.45 was de beet er helemaal uit en heb ik het anker er weer met de hand uitgetrokken. Dat was binnen 2 minuten gebeurd, westenwind hè, dat is makkelijker.

Gas erop en na een goeie 20 minuten was ik weer in de haven.
De black lugs hebben het vandaag weer nipt gewonnen van de zoute tappen.
Dit aasje doet dus niks onder voor die tappen en dat had ik vooraf ook wel een beetje gedacht.
Het is gewoon een heel fijn aasje, superstevig en doordat het zeer taai aas is, is het ook zeer krabbestendig. Die vreten ze minder snel van de haak dan de iets zachtere tappen.

De eindbalans:
Op de black lugs,
Scharren van 18 en 20 cm
Botten van 24 en 32 cm
Schollen van 24,27,29,30,30,33 en 33

Op de zoute tappen,
Botten van 32,33 en 43 cm
Schollen van 26,28,30,31 en 35 cm.

De black lugs hebben net als gisteren gewonnen met 11-8.
Twee uur driften leverde niks op en iets meer dan 3 uurtjes voor anker leverde 19 vissen op.
Daarom vis ik ook liever voor anker.

Zo, dawastieweer, ik wacht af wat het weer morgen doet.

22 juni 2022

Bijna schol-loos,

Er stond vandaag een matig windje,5 m/s wat neerkomt op Bft 3.Een lekkere rustige zee dus ik zag mijn kans weer schoon om naar de overkant te varen richting spoilground.
Om 12.15 uitgevaren tegelijkertijd met de Langelandslinjen, het pondje dat naar Lolland vaart.
Ik vaarde schuin naar rechts richting spoilground met zo’n 30 km/u, iets sneller dan het pondje.
Ongeveer halverwege zat die ineens achter mij, het leek wel of die uitgeweken was. Ik dus nog meer naar rechts gevaren en op een gegeven moment stuurde die naar links, weg van mij. Schijnbaar is dat zijn route, dus de volgende keer eerst verder naar rechts varen en dan oversteken.
Om 12.45 mijn anker laten zakken op bijna 12 meter, mooi tegen het lijntje aan.

Al binnen een paar minuten een bot van 30 cm op de black lugs en 10 minuten later een bot van 27 cm op de tappen.
Dat is een aardig begin, gelijk in de vis.

Daarna bleef het opvallend stil en 45 minuten later ineens 5 vissen in 20 minuten op de tappen, waaronder een mooie schar van 31 cm.

De andere vissen waren een bot van 29 cm en scharren van 24,26,27 en die van 31 cm dus.
Ik dacht: nu komt de beet er goed in maar kwam bedrogen uit, niks meer.
Ook nog steeds geen schol gezien en dat vond ik vreemd.

Ik lag best wat te schommelen, niet heel erg, maar het was hier ietsjes wilder dan onder de Langelandkant door opstuwende golven. Het was nog heel goed te doen hoor, golfjes van 30-40 cm, met af en toe 50 cm door windvlagen.
Ik had een stukje verder naar rechts kunnen varen naar de stek waar we vorige maand lagen, maar toch besloten om weer richting Langeland te varen op zoek naar schol.
Daar zou het water helemaal vlak zijn.
Om 14.45 mijn anker eruit getrokken wat vrij snel ging en richting Stengade skov, beter bekend als het witte huisje op het einde van het bos.
Dit witte huisje zag ik al van zeer grote afstand liggen dus in een rechte lijn daar naartoe. Na 25 minuten varen kwam ik daar aan.

Eerst een drift gemaakt vanaf 7 meter om te kijken op welke diepte ik vis zou vangen. De driftsnelheid was 2 km/u, goed te doen. Geen vis tijdens de drift dus naar 9 meter gevaren en daar mijn anker laten zakken, Dat driftend vissen wil bij mij maar niet goed lukken.
Op deze diepte hebben we voorgaande jaren volop gevangen en had er vertrouwen in.
Het aas in stukjes van 5-6 cm geknipt want de krabben vreten de haken zo leeg bij ankervissen.
Ik ving regelmatig een visje waaronder een zeer gulzige schar van 31 cm die 2 haken had gepakt. Maar nog steeds geen schol gezien.

Uiteindelijk ving ik een doubletje waar ook een ondermaats scholletje van 26 cm bij zat,op de tappen.
Hè hè, eindelijk zo’n roodgespikkelde vis gezien. Hopelijk volgen er nu meer.
Even later draaide ik mijn hengel met tappen in en daar zat een hoop troep aan. Toen ik de lijn binnenboord had zag ik dat er toch een visje bij zat.
De onvermijdelijke knorhaan, oftewel een zeedonderpadje van 12 cm.
Heb ik die tenminste al gehad, meer hoef ik er niet.

Het zat mij niet lekker dat ik de schol niet kon vinden dus na een tip die ik vanmorgen kreeg ben ik gaan verkassen.
Ik had hier niet slecht gevangen in bijna 2 uurtjes tijd.
Op de tappen botten van 30 en 31 cm.
Scharren van 21,25 en 27 cm. Een scholletje van 26 cm en dat knorhaantje van 12 cm.
Op de black lugs scharren van 24,25,26,27 en 31 cm en een bot van 24 cm.

Anker er weer uitgetrokken en met dat rustig water was dat in 2 minuten gebeurd.

Om 17.15 koers gezet naar de gele stroompaal vlakbij de haven.
Een 500 meter voorbij de gele paal ging ik over een mooi stukje met veel diepteverschillen en dat zag er interessant uit.
Daar moeten de schollen liggen.
Ik heb daar een paar driften gemaakt zonder succes. Het is zeker een interessante stek en daar zal ik het vaker gaan proberen als de stroming wat minder is. Ik ging er te snel overheen.
Ik ben om 17.45 gestopt en naar de haven teruggevaren. Ik heb vandaag na lang wachten toch 1 schollemans gezien.
Vandaag hebben de tappen het gewonnen van de black lugs met 12-8.

Nog even over die black lugs, het is een zeer taai aas wat je niet 1,2,3 met de handen afscheurt.
Daarom kan ik dit aas aanraden aan degenen die graag ankervissen. De haken met tappen waren sneller leeg dan die met de black lugs, zeer krabbestendig.

Aangekomen in mijn huisje heb ik een overheerlijke McSpodsbjergburger klaargemaakt met een lekker biertje erbij.

Uiteindelijk heb ik best een leuke dag gehad alleen jammer dat ik maar 1 ondermaats scholletje had. Morgen maar weer naar het zuiden denk ik.

Zo, dawastieweer, tot morgen.

23 juni 2022

NIET schol-loos,
Het zou vandaag prachtig weer worden dus was ik van plan om wat vroeger het water op te gaan. Ik was bezig met mijn spulletjes klaar te zetten en mijn flesjes cola bij te vullen toen er ineens op de deur geklopt werd. Er stonden een man en vrouw bij mijn deur.
Dat bleek een zeer vriendelijk Belgisch echtpaar te zijn die de black lugs graag wilden zien. Dat hadden ze een paar dagen geleden in de groep al gevraagd, maar ik was in de veronderstelling dat het de Belgische vissers waren die wilden komen kijken, die ik 2x in de haven had gesproken. Maakt niet uit, hoe meer mensen je hier leert kennen hoe leuker natuurlijk.
Ik heb ze het aas laten zien en ook hoe stevig het was. De man (Luc) was overtuigd en vond dat ook wel iets voor het strandvissen omdat het zeer krabbestendig is.
We hebben een klein half uurtje gezellig staan kletsen over het vissen hier en in Nederland. Ze vissen graag op gul maar ook op platvis Ze zeiden dat ze op een bepaalde plek goed platvis hadden gevangen en ik was natuurlijk nieuwsgierig.
Hij vertelde de plek en het herkenningspunt.
Nu was ik vantevoren al aan het nadenken waar ik vandaag zou gaan vissen. Na de tip van Luc wist ik het, daar ga ik ook naartoe. Bedankt voor de tip Luc, fijn dat je dat plekje wilde delen.
Toen ze weer weg waren ben ik eerst naar het Angelzentrum gegaan om nieuwe onderlijntjes te kopen. Snel naar binnen,4 lijntjes gekocht en richting visgronden.

Het water lag er prachtig bij met nauwelijks wind,3 m/s uit het oosten. Na 20 minuten varen kwam ik op de plek aan.
Ik ben begonnen met driften op 10 meter met mijn oude onderlijn. Op de haken gezouten steekzagers die ik nog had van onze haaientrip 2 weken geleden. Gewoon hele kleine stukjes op de haken.
De drift ging van noord naar zuid met 1-1,5 km/u.
Ik ving al gelijk een doublet scharren en heb toen mijn nieuwe lijntjes erop gezet.Een 2 haaks lijntje met veel parelmoer kralen en blinkertje.

En toen ging de vis los. Ik ving de één na de andere vis.

Om een lang verhaal iets korter te maken, in 3 uurtjes tijd ving ik 2 botten van 29 en 30 cm, een gulletje van 28 cm,8 scharren van tussen de 21 en 28 cm en 24 schollen van tussen de 26 en 38 cm.

Gewoon eventjes 35 vissen in 3 uurtjes met 1 hengel, driftend. Het was werkelijk genieten. Lekker zonnetje erbij en het was bloedheet.
Maar wat ik niet snap is dat ik op deze plek een paar dagen geleden ook heb gevist. Ik had hier toen 2 uur gedrift zonder ook maar 1 vis te vangen. Dat kon ik zien op mijn dieptemeter, die geeft de lijntjes aan waar ik heb gevaren.

Ligt het aan de zagers waar ik mee viste, aan de nieuwe onderlijn, de oostenwind, het zonnige weer of dat de stroming van noord naar zuid liep?
Ik weet bijna zeker dat het aan het laatste lag.
Een paar dagen geleden ging ik van west naar oost, van ondiep naar diep dus.
Nu ging ik van noord naar zuid, begonnen op 10 meter en heel langzaam richting ondieper, tot de 6 meter. Ik ben ervan overtuigd dat ik nu de juiste omstandigheden had,de stroming maakte het verschil.

Deze drift heb ik 3x gemaakt en tijdens de derde drift kwam er een bootje dat kort daarvoor voor anker lag langszij.
Ik hoorde ‘goedemiddag, ben jij Rob?’ Ja dat klopt zei ik.
Hij zei: ik ben Jan en ik lees altijd jouw verslagen in de Langelandgroep.
Hij was alleen op zijn eigen boot aan het vissen en vertelde dat hij ook altijd op platvis viste.
Heel erg leuk van je Jan dat je even langszij kwam. Daarna vaarde Jan weer verder.

Ik driftte verder en ving nog een mooie schol van 38 cm. Er zaten ook grote hoeveelheden kwallen in het water. Mooi om te zien en heb er een foto van gemaakt.

Om 14.45 viel de stroming weg en was het over met de beet. De driftsnelheid was 0,00 en bleef gewoon op dezelfde plek liggen. De krabben zagen hun kans en binnen een paar minuten lege haken.

Dan kun je een paar dingen doen. Terug naar het huisje, maar dan vang je zeker niks en het was nog te vroeg om te stoppen.
Wachten tot de stroming erin komt, maar ik had een ander idee.
Ik heb de black lugs op de haken gezet want die vreten de krabben echt niet zomaar leeg. Zo maak ik tenminste nog een klein kansje op vis.
Ik het uur dat volgde ving ik eerst een doubletje, bot van 30 cm met een schol van 35 cm.
Een doubletje bot van 29 cm met een schar van 20 cm en later nog een bot van 33 cm.
Zo, toch nog 5 vissen erbij dankzij de supertaaie black lugs.

Om 16.00 kwam er een ietsiepietsie stroming van zo’n 0,5 km/u en die liep van zuid naar noord.
Ik weer hoopvol natuurlijk en hoopte dat het spelletje opnieuw zou beginnen.
Ik ben teruggevaren naar het eindpunt van voorheen om de drift over hetzelfde stuk te maken, maar dan andersom.
Begonnen op 11 meter en gelijk een bot van 34 cm.
Er kwam een beetje wind opzetten en dat was zeer welkom want het was bloedheet in de zon, al was het maar zo’n 20 graden.
Ik ving later nog 2 scholletjes van 25 en 27 cm maar het beste was eruit.

Om 16.45 kwam de meest gefotografeerde boot van de Langelandsbelt weer voorbij en een kwartier later ben ik maar gestopt omdat ik al een half uur niks meer had gevangen.
Op het gemakkie terug naar de haven gevaren en om 17.30 was ik weer binnen.
Daarna nog even naar Viking Pizza gereden voor een nr 7 en in het huisje opgegeten.

Zo, dawastieweer, het verslag is iets langer geworden, maar op deze bijzonder leuke dag had ik genoeg te schrijven.

Morgen alweer de laatste dag, kijken of we deze leuke vangsten kunnen voortzetten.

24 juni 2022

But I still haven’t found what I’m looking for,

Helaas zit de visweek er weer op. Vandaag stralend weer met temperaturen oplopend tot 27 graden, maar jammer genoeg werkte de wind vandaag niet mee.
Er stond een stevige wind uit het oosten, windkracht 4. En juist oostenwind moet je hier niet hebben.

Er waren wel wat bootjes op het water, maar die klapperden behoorlijk op de golven.
Om 11.00 was ik in de haven en er kwamen al verschillende bootjes terug. Er ging ook nog een bootje weg, maar na 20 minuten was die weer terug.
Ik heb de boot schoongemaakt en weer ingeleverd. Ik had een leuk bootje, een Uttern 560 MR.

Toch de hele week kunnen vissen op vandaag na en een paar keer naar de overkant geweest en een paar keer naar het zuiden.

De vangsten waren niet echt super, behalve gisteren, dat was een topdag.
Ik heb mijn eigen dus prima vermaakt op het water.

Zometeen het huisje een beetje poetsen, de auto inruimen en weer terug naar Tilburg.

Helaas heb ik niet de gewenste schol kunnen vangen en U2 zingt daar een passend liedje over, but I still haven’t found what I’m looking for.
Maar zoals Arnold Schwarzenegger zegt: I’ll be back.

Zo, dawastieweer, iedereen bedankt voor de leuke reacties en vele likes op Facebook.

Ook veel contact gehad via Whatsapp en Messenger dus ik ben de avonden hier wel doorgekomen.

Graag tot de volgende keer,