2022-09 Rob Torsk Spodsbjerg

Schollenjacht deel 3-2022,

10 september:
Vanmorgen om 5.20 uit Tilburg vertrokken om voor de 3e keer dit jaar op jacht te gaan naar die felbegeerde 50+ schol.
Ik blijf het gewoon proberen,opgeven is geen optie.
De reis verliep best lekker,geen files bij de Elbetunnel,beetje langzamer rijden,maar het verkeer reed redelijk door.
Toen ik net de hoge brug bij Rendsburg,die over het Noord-Oostzeekanaal loopt passeerde,begonnen de vertragingen.
Ik kwam in een file van 13 km en dat kostte me ruim een uur aan reistijd.
Er waren wegwerkzaamheden en op het laatst ging het van 2 rijstroken naar 1 rijstrook.Vervelend,maar het is niet anders.
Daarna ging het weer een beetje rijden,maar 25 km verder weer in de file.
Deze was iets minder erg en Google Maps stuurde mij van de Autobahn af om verder binnendoor te rijden.
Toch maar gedaan want dan zou ik een kleinere grensovergang passeren.Bij de grote grensovergang bij Flensburg kan het ook aardig druk zijn.
De vorige keer ben ik er bij Handewitt afgegaan en kwam ik in Padborg uit.
Deze afslag was nog daarvoor en ik kwam uit bij de grensovergang bij Kruså.
Een kleine 10 minuten vertraging omdat het hier ook vrij druk was met voornamelijk Denen.
Bij de grens werd ik er eens een keer niet uitgepikt voor controle en even later zat ik weer op snelweg E 45 richting Kolding.
Even later even gestopt om een heerlijke cheeseburger te eten en weer een stuk verder gereden tot Middelfart omdat mijn auto dorst had.
De benzineprijzen zijn hier ook aardig gezakt ten opzichte van 2 maanden geleden.
Toen betaalde ik Dkk17 (€ 2,26/l) en nu was het Dkk 14,19 ( € 1,89/l).
Scheelt toch weer aardig,al was het voorheen onder de 12 kronen.

Vanuit Middelfart gelijk door naar Spodsbjerg,een rit van een uurtje en om 16.25 was ik in de haven om mijn huurboot in ontvangst te nemen,een Uttern 560 MR.
Daarna gelijk door naar het vakantiehuisje en de auto leeggeruimd.Alles een plekje gegeven,spulletjes in de koelkast,het aas in de vriezer,mijn bedje gedekt en een lekker pilsje opengetrokken.
Als aas heb ik een ruime keuze.
Ik heb weer aas besteld bij Lobbezoo zeeaas en heb 3 bakken gezouten Zeeuwse tappen en 1 bakje black lugs besteld.Dat zou genoeg moeten zijn om deze week door te komen.Heeft die dekselse Frank Lobbezoo er toch weer een extra bak black lugs bijgedaan plus een warme muts met het Lobbezoo logo en een Lobbezoo sticker.Hartsikke bedankt Frank,ik waardeer dat heel erg,heel fijn dat je dat vaker doet bij vaste klanten,gewoon top.
Ik had thuis in de vriezer nog een halve bak black lugs en zelf gezouten zagers liggen en heb er nog 2 bakjes gekookte mosselen die de avond ervoor overbleven meegenomen.
Daar ben ik zeer benieuwd naar
Die schollen zwemmen vaak rond bij mosselbanken dus wie weet wat ik daar op vang,misschien die ene???

Het was inmiddels 18.00 geweest en vond het niet de moeite waard om naar de haven te gaan om minder dan 2 uurtjes te gaan vissen.Het is nu vroeger donker en was best moe van deze lange rit,het is toch 850 km,met de nodige vertragingen.Toch nog 11 uurtjes onderweg geweest.
Vanavond blijf ik in het huisje,drink een paar pilskes en even tijd genomen om dit verslag te schrijven.
De foto is van het huisje waar ik deze week verblijf,het is een huisje in Sønder Longelse met huiscode G 10219 op 10 minuten rijden van de haven.

Meestal wil ik dichterbij de haven zitten,in Spodsbjerg zelf,maar dit huisje is stukken goedkoper dan de huisjes in Spodsbjerg.Ik betaal nu € 349 voor een week en in Spodsbjerg betaal je vaak het dubbele in deze periode.Tel uit mijn winst.
En dit is gewoon een prima huisje met 4 slaapkamers en een grote vriezer van ruim 300 liter.
Niet dat ik die vriezer echt nodig heb want ik neem ook deze keer geen vis mee.
Alles wat ik vang gaat na een foto gemaakt te hebben retour afzender.
De hele week dus C&R,catch and release.
Blijft de vriezer voor de tweede week op rij zonder vis.

Afgelopen week zat mijn maatje Frank in dit huisje met 2 maten en die hadden een boot in Lohals omdat er in Spodsbjerg geen boot meer beschikbaar was met een kajuitje.
Dat was geen succes.
Ze hebben vanwege de wind 2 dagen kunnen vissen en hebben slechts 7 botjes gevangen met 3 man.Triest,maar vanwege de wind konden ze niet veel.
Ze hebben 2 dagen kunnen vissen,maar het zal niet comfortabel geweest zijn met teveel wind.
Als ze in Spodsbjerg waren geweest hadden ze helemaal niet kunnen vissen,oostenwind is hier fnuikend.

Zo,dawastieweer,ondanks dat ik nog niet gevist heb,heb ik toch nog een klein verslagje kunnen schrijven.
Vanaf morgen moet het gaan gebeuren,we zullen het zien.

Vi ses, farvel en houdoe en bedankt.

11 september

Klein, kleiner, kleinst,
Vanmorgen om 10.45 uitgevaren en eerst een drift gemaakt bij de gele stroompaal.
Even kijken hoe de stroming loopt en op welke dieptes de vis zich bevind.
Begonnen op 12 meter en binnen 2 minuten meldde de eerste vis zich, een scholletje van 30 cm.
Zo, de kop is er af, figuurlijk dan want ik heb ‘m meteen teruggezet.
De stroming liep van noord naar zuid en dat zie ik graag. Dat leverde eerder dit jaar ook redelijk veel vis op.
Ik ging over een mooi stuk met veel diepte verschillen. De stroming was ook perfect, ongeveer 1 km/u.
Dan krijgt de vis tenminste de tijd om het aas te pakken.
Even later een Brinta gulletje van 24 cm en nog een scholletje van 29 cm.Deze mochten na het meten weer terug naar beneden.
Ik kwam op wat dieper water en op 17 meter ving ik een forse schar van 32 cm.

Ik heb hier 40 minuten gedrift en had 4 vissen,niet heel goed maar ook niet slecht.Ik was toch bezig,daar gaat het om.
Met de gedachte dat de stroming van noord naar zuid liep heb ik besloten om naar de plek te varen waar ik eerder goed heb gevangen,een stuk voorbij de groene stroompaal.
Na een kwartier varen was ik daar,het water was nog vrij rustig.Het scheelde ook dat ik de wind en stroming meehad.
Maar weer op 12 meter begonnen en ik ging van diep naar ondieper water,hetzelfde als eerder dit jaar.Dat belooft veel goeds.
Ik ving regelmatig vis,alleen het formaat viel me zwaar tegen.
Voorgaande jaren vingen we regelmatig mooie schollen van over de 40 cm en dikke dertigers,nu was de grootste schol slechts 31 cm.
Er zaten ook ondermaatse scholletjes bij en dat was voorgaande jaren een zeldzaamheid.Ik denk dat de grotere een stuk dieper zitten.Het water is ook vrij warm,bijna 17 graden en ik denk dat ze dan naar dieper water gaan.
Ik heb hier verschillende driften gemaakt en als ik bij de 5 meter kwam telkens weer een stuk opgeschoven tot rond de 10 meter.Op 5 meter zat er ook vaak troep aan de lijn.
De stroming begon aardig toe te nemen tot boven de 2 km/u maar er kwam toch wel een visje boven.
Ik ging te snel naar de 5 meter dus dat waren maar korte driftjes.
Ook het formaat van de vis werd kleiner.
Ik ving een paar scholletjes van 25 en 26 cm en tot overmaat van ramp ving ik 2 botjes van 22 cm.Dat zo’n klein visje die haak kan pakken snap ik af en toe niet.Klein,kleiner,kleinst dus.
Ik was inmiddels een heel stuk afgedreven naar het zuiden en de groene paal werd steeds kleiner.
Daarom maar weer teruggevaren naar het beginpunt en het varen was niet zo prettig.De stroming was verder toegenomen,iets meer wind en er stonden misselijke venijnige golfjes op het water.Dat heeft alles te maken met wind en stroming uit het noorden.
Bij het beginpunt aangekomen merkte ik dat de stroming zo’n 4 km/u was en dan krijgt de vis geen kans om het aas te pakken.Ik ging ook veel te snel naar ondiep water dus zo verder gaan heeft geen enkele zin.

Het was nog te vroeg om te stoppen en heb het anker op 9 meter laten zakken.Eigenlijk tegen beter weten in want het anker er met de hand uittrekken zou heel zwaar worden.
Maar goed,ik zou wel weer kans op vis maken.
Op 9 meter zou ik niet zo heel veel ankertouw hoeven geven,dus dat zou niet al te veel problemen moeten geven.
Ik heb er een tweede hengel bijgezet en de lijnen langs de boot laten zakken.Ik had verwacht dat ik wel last zou gaan hebben van krabben dus na 10 minuten het aas controleren.
Er was wat aan geknabbeld,maar het ergste was dat er zeer veel zeegras aan de lijn bleef hangen.
En wat nog erger was,geen vis.
Ik heb het ruim een half uur aangekeken en maar besloten om te stoppen.
Veel troep aan de lijn,geen vis en ik lag aardig te schommelen op de boot.
Dit heeft geen zin en ik had er ook geen zin meer in.Het was niet te doen.
Nou nog het anker eruit sleuren.Dat ging echt zwaar met die stroming en golven.Maar ik begin er een beetje een handigheidje in te krijgen.
Bij elke golf krijg je een beetje ‘slack’ in het ankertouw en meter voor meter kon ik het anker binnen krijgen.
Je trekt de boot naar het anker toe en niet het anker naar de boot en wat ging het moeilijk zeg.
Toen ik de boot richting anker had gesleurd kwam het anker los en kon ik het anker binnenhalen.Ik moest er even van bijkomen,ik was kapot.
Dan de vangst: ik heb eigenlijk maar 2 uurtjes vis gevangen en had toch nog 19 vissen gevangen.Dat viel nog niet tegen.Af en toe was het zakken en hangen.
Uiteindelijk 12 scholletjes van 25-31 cm,5 botjes van 22-32 cm,dat papgulletje en een schar van 32 cm.Dat was de enige fatsoenlijke vis vandaag.
Het terugvaren naar de haven was niet zo prettig.Heel korte venijnige golven met af en toe flinke erbij en klapte behoorlijk op de golven.Ik heb heel rustig,met 12 km/u teruggevaren.Bijna een uur over gedaan.
Wat ik wel vreemd vind is dat er volop schol zit en amper schar.Dat merk ik nu al 2-3 jaar.Daarvoor was het volop schar en minder schol.Ook het formaat holt achteruit.Toen ving je nogal eens zeer grote en dikke botten.Waar zijn ze gebleven?
Zou het te maken hebben met de vangstbeperking van kabeljauw?Er wordt nu veel meer op platvis gevist en het grootste deel gaat de vriezer in.Het lijkt wel een beetje leeggevist.Ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt,ik heb ook altijd vis meegenomen,maar vóór de vangstbeperking werd er veel meer op kabeljauw gevist.
Als men nu aan het quotum zit van 1 kabeljauw per persoon per dag,dan ben je zo uitgevist en daarom wordt er nu zoveel op die platten gevist met alle gevolgen van dien.Er gaan nu per dag honderden kilo’s platvis de vriezers in,het houdt een keertje op.
Dit is overigens geen verwijt naar de vissers toe hoor,ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt.Iedereen komt hier om een visje te vangen om daar later van te genieten.Maar omdat het zo slecht gesteld is met de vis heb ik nu voor de tweede keer besloten om geen vis meer mee te nemen.
Ik zet ze gewoon terug,ik eet ze toch niet en het belangrijkste voor mij is dat ik vis voor mijn plezier.Lekker bezig zijn met je hobby.

Zo,dawastieweer,het is nog een behoorlijk lang verslag geworden voor die paar uurtjes op het water.Morgen nieuwe kansen.

12 september
Toch nog een leuk dagje,

Vanmorgen was ik om 10.30 in de haven en kwam ik Willy Gryp, Willem Kempen en Janneke (de vrouw van Ömer) tegen.Even een babbeltje gemaakt en zij zouden richting de groene stroompaal gaan.Zij bleven nog voor de groene paal terwijl ik een stukje verder voorbij de groene paal ging driften.Ik heb bij elke drift wat notities opgeschreven om in mijn verslag te verwerken.

1e drift:
Om 11.00 ging mijn lijn overboord op 9 meter en de stroming was perfect,zo’n 1 km/u op een rustig zeetje.
Na 5 minuten kwam de eerste vis aan boord en dat was een heel mooie.Niet qua formaat,maar de kleuren.Een schol van 30 cm met meer witte dan rode stippen.

Zo heb ik er eerder een paar gevangen en dat is best apart.
Verder nog scholletjes van 27 en 30 cm.

2e drift:
Deze keer op 14 meter begonnen,misschien zitten daar wat grotere.
Tot de 10 meter gebeurde er niets.Bij de 10 meter een bot van 28 cm.Daarna nog een schar van 25 cm en scholletjes van 23 en 29 cm.
Op 5 meter 2 botten van 26 en 29 cm en door gedrift tot aan de 3 meter diepte.Daar ving ik nog een mini scholletje van 23 cm.
En toen was de stroming er helemaal uit,0,0 stroming en dat betekent normaal gesproken geen vis.Dan is het gewoon afwachten tot er weer stroming komt.Dat was om 13.00 uur.

3e drift:
Ik wilde het eens op 20 meter gaan proberen,dus naar de groene paal gevaren,maar er kwam een joekel van een schip aan.
Dan maar iets minder diep vissen en begonnen op 16,5 meter.
Ook hier geen stroming en na 25 minuten maar weer iets anders verzonnen.

4e drift:
Weer ondieper gaan liggen op 12 meter.Gewoon van alles uitproberen,je moet toch iets.
In dit gebied lagen we met 6 bootjes en het leek overal even stil.Er kwam een 7e bootje bijliggen.
Die dacht natuurlijk dat het hier beter zou zijn ,maar helaas.Die vingen dus ook niks op hun vorige plek,ze waren ook aan het zoeken.
Dan maar proberen om een beetje actiever te vissen om ze tot een aanbeet te verleiden.Af en toe de hengel een meter optillen en weer laten zakken.Bij het neerkomen komt er dan een stofwolkje doordat het lood op de zandbodem komt.
Ik had verwacht dat de krabben nu zeker actief zouden zijn en mijn lijn opgehaald om het aas te controleren.Bleek er een grondeltje van 12 cm aan te hangen.
Even de Vissengids app erbij gehaald en die was voor 91% zeker dat het een zwarte grondel was.

Ik ben door gedrift tot 2,5 meter en door dat actiever vissen ving ik nog 4 botjes bij van 19,29,30 en 31 cm.Het heeft dus wel geholpen door af en toe de hengel te liften.

5e drift:
Begonnen op 8 meter,dat is de diepte waar ik gisteren de meeste aanbeten kreeg en gelijk een schol van 28 cm.Tot 3 meter diepte gegaan en nog een bot van 32 cm erbij gevangen.
Dit was maar een drift van 10 minuten en door dat beetje wind,dreef ik toch naar het ondiepe.De dieptemeter gaf een driftsnelheid aan van 0,54 km/u maar het stroomde nog niet,misschien heel lichtjes.
Het was een mooie schuine kant van hooguit een 100 meter.

6e drift:
Gestart op 10 meter en gelijk weer een bot van 32 cm,waarschijnlijk viel het aas net voor zijn bekkie.
Paar minuten later een schol van 28 cm.
Ik merkte dat er iets of wat stroming in begon te komen,net genoeg om de vis te laten azen.
Ook merkte ik dat de stroomrichting was veranderd.
Ik was een stuk voorbij een ander bootje gaan liggen,maar kwam steeds dichterbij bij hun in de buurt.
Was de stroming eerst van zuid naar noord,nu was het gedraaid van noord naar zuid.
Ik kwam te dicht bij hun en was bang dat ik met mijn lijn in hun ankertouw zou komen dus de boot gestart en weer een stuk opgeschoven.

7e drift:
Er kwam iets meer stroming van bijna 1 km/u en dat zou weer meer vis op moeten leveren.Begonnen op 12 meter.
Al vrij snel meldden de scholletjes zich weer,2 van 26 en 30 cm,maar kwam weer dichterbij dat bootje dat voor anker lag en besloten om een heel andere plek te zoeken.
Ik zat te denken aan een plek waar we heel wat jaren geleden ook mooie schollen pakten.We begonnen toen net achter de gele stroompaal en vingen veel scharren en bij de 20 meter vingen we toen vaker schollen.
Daar maar eens wat gaan proberen,je moet toch iets.
Een heel stuk teruggevaren en achter de gele paal op 22 meter begonnen.

8e drift:

Het was inmiddels 15.20 en de tijd ging rap voorbij.Ik was heel die tijd toch lekker bezig geweest.
Op 22 meter de lijn laten zakken en na een paar minuten een doubletje,schol van 30 cm met een scharretje van 21 cm erbij.
Paar minuten later weer een doubletje,een scholletje van 24 cm met een papgulletje van 20 cm erbij.
Paar minuten later een scholletje van 26 cm.
Zooooo,even 5 visjes in een kwartier.Wel klein spul allemaal,maar altijd nog beter dan niks vangen,ik was lekker bezig zo.
Ik was een heel stuk afgedreven richting zuiden,evenwijdig aan de kust en ik ving niks meer bij.
Dan maar weer richting beginpunt.

9e drift:
Nu iets dieper begonnen op 24 meter en weer vrijwel gelijk een scholletje van 28 cm.
Daarna een flinke doorbuiger en dacht vis te voelen maar ik zat vast aan één of ander obstakel op de bodem.
Ik kreeg ‘m niet los dus mijn hand op de spoel gezet.Of de lijn breekt of de lijn komt los.
Uiteindelijk kwam de lijn los.Wel was het aas van mijn haak.
Misschien was het toch die megaschol waar ik al zolang naar smacht,ik zal het helaas nooit te weten komen.
Lijn weer laten zakken en even later weer vast.Deze kwam sneller los en besloten om weer een andere stek te zoeken.Ik heb geen zin om materiaal te verspelen.Dat is het voordeel van op die platten vissen,je verspeelt nauwelijks iets op die zandplaten.

10e drift:
Nu aan de binnenkant bij de gele paal begonnen op 13 meter.
Vrij snel kwam er een scholletje van 28 cm aan boord.
Het was inmiddels 16.15 en wilde tot 16.30 vissen.
Om 16.28 een scholletje van 29 cm.
Nou,weet je wat,ik plak er nog een kwartiertje aan vast.Vang ik in dat kwartier nog iets dan plak ik er weer een kwartier aan vast.
En ja hoor,na 5 minuten een piepklein botje van 22 cm.
Ik vond dat die niet meetelde,het was geen schol dus terug naar de haven gevaren.
Ik kwam gelijk met Willy,Willem en Janneke terug in de haven en nog even de visdag doorgenomen.
Zij hadden ook goed gevangen,mooi schollen erbij.
Geen megaschollen,maar wel een paar mooie dertigers erbij.
Ook toen er geen stroming was hebben ze door actiever vissen net als ik toch gevangen.
Op de andere bootjes van dat groepje van 7 bootjes heb ik weinig beweging gezien.
Ik denk dat iedereen elkaar in de gaten houdt of er gevangen wordt.
Ik heb een paar keer gezien dat toen ik in die stromingloze periode vis ving,dat er bootjes bij mij in de buurt kwamen liggen.Meestal op korte afstand maar wel op dezelfde dieptes.Best wel grappig eigenlijk en absoluut geen probleem.Ik gun iedereen zijn visje.

Na het babbeltje terug naar het huisje gegaan en daarna naar Rudkøbing gereden naar Viking pizza.Dat begint een vaste prik te worden.
Deze keer wat anders besteld,een nr 200.
Friet met stukjes kip,gefrituurde uienringen,chili cheese nuggets en nog een ander kaashapje erbij met wat sausjes.Dat smaakte wel.

Uiteindelijk is het best een leuke visdag geworden.Van alles geprobeerd en dat werd beloond met 31 vissen.
De aantallen zijn oké,alleen het formaat is niet geweldig.
Maar dat is tegenwoordig helaas de realiteit vrees ik.

Zo,dawastieweer,morgen meer wind maar wel uit het westen en dat is gunstig.
Hopelijk kunnen we morgen allemaal weer het water op.

Dat zal dan waarschijnlijk bij het bos zijn.Een beetje beschutting zoeken.
We wachten het af.

13 september

Om 16.30 komen de meeuwen,
Vanmorgen wakker geworden met rugpijn.Zo erg dat ik twijfelde of ik wel het water op zou kunnen.
Gelijk maar een paracetamol geslikt en later ging het wel,gelukkig maar.
Toen kwam de andere twijfel,er stond een vrij pittige wind.Hier bij het huisje waaide het al erg hard,hoe zou het dan op het water zijn?
Maar ja,ik ben hier om te vissen en in mijn uppie de hele dag in het huisje zitten schiet ook niet op.Het voordeel was dat de wind uit het westen kwam en op de webcam zag ik dat er meerdere bootjes weg waren.
Al wil dat niks zeggen,er zijn altijd gekken bij die persé het water op moeten.
Toch maar mijn spulletjes bij elkaar gepakt en richting Spodsbjerg gereden.Eerst naar het water gekeken bij het Drej strand.Er lagen 2 bootjes nabij de gele paal en het zag er vrij rustig uit.
Dan maar doorgereden naar de haven.
Weer sloeg de twijfel toe,het waaide behoorlijk bij vlagen.Maar de windstoten maakten het erger dan het was.
Eerst naar Ibi grill voor een ’ristet hotdog’ en dat is een waar kunststukje.
Daarna mijn spulletjes naar de boot gebracht en toen ik op de steiger liep toeterde er een auto.
Dat waren Willy en Willem,dus gelijk even teruggelopen.
Willy had voor mij een mooie zelf gefabriceerde botlepel onderlijn.
Gisteren hebben ze daar iets grotere schollen dan ik op gevangen en hij had mij er eentje beloofd.
We hebben op de parking een kwartiertje staan kletsen en plots merkte Willem op:we zijn het aas vergeten.
Zij hebben een huisje in Ristinge en dat is ruim een half uur rijden.
Gelukkig had ik voldoende aas bij en Willy liep even mee naar mijn bootje voor het aas.
Ik heb ze een bak met aas gegeven,ruim voldoende om een paar uurtjes te vissen.Een mix van gezouten tappen en black lugs.Altijd fijn als we elkaar zo kunnen helpen.
Dit was een onvervalste ruil met gesloten beurzen.
Om 13.45 ben ik uitgevaren en richting Stengade Skov gevaren,het bos.
Het water lag er ongelooflijk mooi bij,dit had ik niet verwacht.
Als ik dat had geweten had ik eerder uitgevaren.
Met een mooie snelheid kwam ik na een kwartier varen op de plek aan.
Ik ben begonnen op 7 meter.Na een kwartier kwamen Willy en Willem hier ook aan met hun Smartliner en gingen in de buurt liggen zodat we elkaar een beetje in de gaten kunnen houden mocht er onverhoopt iets gebeuren.
Stroming stond er niet en alleen door de wind gingen we naar dieper water.
Hier op 7 meter was het lekker rustig met kleine golfjes.
Na 20 minuten kreeg ik de eerste aanbeet.
Ik lag inmiddels op 10 meter en haalde een bot van 29 cm boven.
Verder gedrift tot 15 meter en het werd me wat te wild.
Op deze diepte kreeg de wind meer vat op de golven en het schommelde aardig.
Teruggevaren naar 7 meter en het was gelijk weer een stuk rustiger.
Ik heb er een tweede hengel bijgepakt en die ver van de boot ingeworpen.De andere lijn langs de boot laten zakken,zodat de lijnen niet in elkaar komen.
Op 1 hengel zoute tappen gedaan en op de andere hengel black lugs.
Op de tappen ving ik 3 botten van 22,29 en 31 cm en een schol van 29 cm die een flinke hap uit zijn vin had.Ik heb dat niet gedaan want ik lust geen vis.Waarschijnlijk is dit door een zeehond of tuimelaar gedaan.

Op de black lugs ving ik een schol van 31 cm.
De wind was weer iets meer toegenomen en op de 10 meter vond ik het weer te wild worden.
Dan maar weer naar rustiger ondieper water.
Deze keer op 6,5 meter begonnen en omdat de drift zo langzaam ging,ik lag zo goed als stil en de driftsnelheid was 0,00-0,54 km)u,waren de krabben ook actief.Ze kregen de kans om het aas op te vreten,dus af en toe het aas controleren.
Ik heb een paar krabben bovengehaald en later toen ik het aas wilde controleren zag ik dat ik er weer een zwarte grondel van 13 cm aan had hangen.Geen aanbeet gezien natuurlijk bij zo’n klein visje.

Later op de black lugs nog een bot van 27 cm.
Ik kwam weer op dieper water en het schommelen werd erger.Dan maar weer dichter onder de kant proberen.
Deze keer nog iets ondieper gaan liggen op 5 meter.Op deze ondieptes blijkt er ook gewoon schol te vangen te zijn maar zonder stroming wordt dat lastiger,ze azen dan niet echt.
Het was inmiddels 16.30 en er kwam een meeuw vlakbij de boot liggen.Dat merk ik elke keer hier,zo rond 16.30 komen de meeuwen.
Veel vissers stoppen zo rond deze tijd en gaan dan hun vis schoonmaken.
Dat is voor die meeuwen een makkelijke hap.Ze storten zich dan volop op de viskoppen die overboord gegooid worden.Alleen bij mij hebben ze pech,ik zet elke vis direct na de foto terug en hoef dus geen vis schoon te maken.Dat heb ik die meeuwen gisteren al verteld maar blijkbaar verstaan ze geen Nederlands,alleen Meeuws.
Ik was van plan om tot 17.00 te vissen en rond 16.45 kwamen Willy en Willem met hun huurbootje langszij.
Ze wilden een foto van mij maken en ik heb een foto teruggemaakt.

Ze zeiden dat ze gingen stoppen en ik ben ook maar gestopt.
Willy had mij eerder een berichtje gestuurd met de vraag of alles goed was en daarna nog via Messenger gebeld.
Ik heb daar niks van gemerkt en zag dit toen ik terug in mijn huisje was.
Altijd fijn als mensen elkaar een beetje in de gaten houden op het water als het wat wilder is.Er kan altijd iets gebeuren en dan is het fijn als er iemand in de buurt is.
Wat zijn die Langelandvissers toch fijne mensen.We proberen elkaar te helpen indien nodig en waken ook over elkaar,gewoon een topgroepje.
We zijn daarna samen,met onze 2 bootjes,terug naar de haven gevaren.Op 5-6 meter was het lekker rustig dus we hebben stevig doorgevaren.
Eenmaal in de haven hebben we nog gezellig staan kletsen en de visdag doorgenomen.
De vangst was niet geweldig maar we hebben toch een paar uurtjes lekker buiten kunnen spelen.
Daarna zijn we achter elkaar richting onze huisjes gereden en zat de korte visdag er weer op.
Ik ben daarna weer naar Rudkøbing gereden voor een lekkere pizza nr 7,de Zokas specielle.
Voor morgen zag de voorspelling er aanvankelijk niet goed uit,maar toen ik op Yr.no keek zag het er een stuk gunstiger uit.

Morgen gaan we gewoon weer vissen.
Zal wel weer bij het bos zijn om iets of wat minder last van de wind te hebben.De wind zou minder dan vandaag moeten zijn dus kunnen we misschien ook iets dieper vissen wat de kans op meer vis groter maakt.

Willy en Willem bedankt voor het samen optrekken vandaag en de gezellige babbeltjes.Morgen moeten jullie maar een pilsje bij mij komen drinken.

Zo,dawastieweer,tot morgen.

14 september

Hengeltop staren en uren turen,

Heerlijk weer vandaag om lekker te gaan vissen. Een paar dagen geleden zag het er nog slecht uit, maar de weersverwachting is positief veranderd.
Veel beter dan gisteren dus het was weer mogelijk om wat dieper te vissen en zo de kans op vis te vergroten.

Drift 1:
Om 11.00 begonnen bij het einde van Stengade Skov, het wel bekende bos, bij het witte huisje.
Deze stek is altijd een garantie geweest voor leuke visvangsten.
Begonnen op 8 meter omdat deze week dit de beste diepte bleek te zijn.
Het was stil, na 50 minuten zat ik bij de 14 meter en niks, nada, geen stootje.
Hmm, vreemd.
Nog maar een keer proberen.

Drift 2:
Begonnen op 8 meter, ik blijf volhouden. Gedrift tot 15 meter en geen stootje gezien. Er stond een heel rare stroming en had last van veel rood zeewier.
Na een uur 1 hengel opgeborgen om mezelf vol te concentreren op het vissen.
Er lag in de buurt een bootje voor anker, ze lagen daar vaker deze week, en die gingen verkassen, dat zegt genoeg, die vingen ook niks of heel weinig.
Tijd voor een andere stek.

Drift 3:
Een stukje teruggevaren tot halverwege het bos. Hier heb ik niet vaak gevist dus wie weet.
Begonnen op 7,5 meter tot aan de 14 meter.
Ook helemaal niets, nog geen stootje.
Wat is er aan de hand hier, ik snap er niks van. Weer een andere plek gezocht.

Drift 4:
Nog een stukje terug tot het begin van het bos. Hier wordt er vaak leuk gevangen en heb hier ooit mijn grootste bot van 47 cm gevangen. Weer op 7,5 meter begonnen tot 11 meter en nog steeds kon ik geen aanbeet krijgen.
Man man man, wat is dit nou, ben ik het vissen verleerd?
Het was inmiddels 13.20 en Willy belde mij hoe het ging. Niks zei ik en zij hadden er 4 gevangen bij de groene paal. Het was daar ook zeer slecht en ze zouden ook gaan verkassen deze richting in. Dan maar weer een andere stek zoeken.

Drift 5:
Teruggevaren tot thv de forellenvijver bij Løkkeby net links van de haven.
Hier moet het toch lukken, dit is één van mijn favoriete stekken.
Begonnen op 8 meter tot 13 meter en jullie mogen raden.
Juist, ook hier geen stootje gezien.
Tijd voor iets anders want dit klopt niet. Dit is echt niet normaal. Ik was al 3 uur aan het vissen en kreeg maar geen aanbeet.
Dan maar naar mijn favoriete visserij, ankervissen. Dan moet het toch lukken?
Helemaal teruggevaren tot het einde van het bos en mijn anker laten zakken op 8 meter.
Na 4 minuten een paar mooie tikken op mijn top. Hè hè, eindelijk gaat het gebeuren. Ik draaien en voelde dat er iets aanhing.
Bleken er 3 krabben op mijn aas te zitten.
Die pakken dus het aas en proberen weg te zwemmen wat die tikken veroorzaakte.
Zoals ik al zei, er stond een rare stroming en het vissen voelde de hele tijd vreemd aan.
De stroming ging van noord naar zuid maar ik kwam niet op de stroming te liggen. De zuidwestenwind hield de boot tegen om juist op de stroming te gaan liggen.

Ik wist dat er stroming stond want bij het laten zakken van mijn lijn zag ik dat deze naar rechts liep.
Ik had er inmiddels weer een 2e hengel bijgezet en beide lijnen liepen naar rechts.
Willy zei dat hij de stroming ook vreemd vond en zij hadden ook last van dat rode zeewier.
Toen ik een half uur voor anker lag weer een paar mooie tikken. Ik dacht dat het weer krab was want ik had er al 5 bovengedraaid.
Bleek er een schol van 27 cm aan te hangen. Deze ving ik op de bijvanger van de botlepel.
Eindelijk zeg, na 3,5 uur eindelijk een vis gevangen.
Bij het onthaken kwam er een flinke zager uit zijn bek en die leefde nog.
Zouden er veel zagers zwemmen?
Dat kan verklaren dat ik geen aanbeten kreeg eerder.
Nog een uur gelegen zonder resultaat. Het was alweer 15.30 en had er schoon genoeg van.
Constant naar mijn hengeltop staren en uren turen, ik was er klaar mee.
Anker opgehaald en weer gaan driften en de andere hengel weer opgeborgen.
Na 5 minuten eindelijk weer eens een aanbeet en haalde een scholletje van 20 cm boven. Oh, wat was ik blij om weer een vis te zien. Veel en veel te klein, maar wat kan een mens soms blij zijn met zo’n klein visje.
Even later nog een schol van 29 cm en kon mijn geluk niet op.
Na uren vissen had ik al 3 schol(letjes) gevangen.
Willy en Willem waren inmiddels ook in deze omgeving aan het vissen en Willy vertelde toen ze even kwamen buurten dat de bootjes elders bij de gele paal ook allemaal aan het varen en zoeken waren.
Poeh, dan ligt het gelukkig niet aan mij.
Het werd ietsjes wilder en ben weer naar de 8 meter gevaren.
Daar ving ik nog een scholletje van 30 cm en had hoop dat het beter zou gaan, ik had tenslotte al 4 vissen gevangen, maar daar zou het bij blijven.
Ik weet niet wat er vandaag aan de hand was, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt hier.
Dit is echt de allerslechtste visdag hier ooit. Maar ja, dat is vissen en slechte visdagen komen wel vaker voor, maar dit?
Maar zo leer je de goede visdagen wel waarderen, maar leuk is het niet.
Waar ligt het aan?
Zouden er veel zagers zwemmen zodat de vissen onze aasjes niet pakken?
Ligt het aan de vreemde stroming in combinatie met de zuidwestenwind?
Ik kan daar geen zinnig antwoord op geven, dit is ook allemaal nieuw voor mij. Feit is wel dat ik deze visdag maar beter snel kan vergeten al zal ik er later wel om kunnen lachen.
Om 17.00 zijn we terug naar de haven gevaren, we lagen op het laatst vlakbij elkaar.
Eenmaal in de haven hebben we nog even de visdag doorgenomen en we waren het er over eens dat dit gewoon een heel rare visdag was.
Willy en Willem hebben ieder zo’n 10 visjes gevangen maar het meeste was gewoon heel klein.
Ik heb ze uitgenodigd om bij mijn huisje nog wat te komen drinken en hebben nog een uurtje op mijn terras wat gekletst en een pilsje of cola gedronken.
Daarna zijn W&W weer terug naar hun huisje in Ristinge gegaan.
Uiteindelijk toch blij dat we vandaag hebben kunnen vissen want daar zag het eerder niet naar uit en op naar morgen.
Morgen staat er meer wind dus ik denk dat het weer beschutting zoeken achter het bos wordt. Hopelijk met betere vangsten.

Zo, dawastieweer, ik kon het niet mooier dan het was, toch nog 4 viskes gevangen.

15 september

Wat een geweldige visdag,

Toen ik vanmorgen wakker werd en uit het raam keek werd ik niet blij. Er stond namelijk een flinke puist wind.
Het leek mij iets teveel van het goede dus maar eens op de webcam van de haven gekeken.
Er waren wel wat bootjes weg maar om 9.45 zag ik alweer een bootje terug de haven invaren.
Dat leek mij genoeg te zeggen, het zou aardig tegenvallen.
Toch zag ik later meerdere bootjes uitvaren, zou het dan toch te doen zijn?
Ik wist niet goed wat ik zou doen en de hele dag in het huisje zitten schiet natuurlijk ook niet op, dus twijfel, twijfel, twijfel.
Zo rond 10.00 kwamen Willy en Willem langs.
Ze hadden contact met Wen gehad en die lag ergens bij de groene paal en die had gezegd dat het net te doen was. Ze lagen daar voor anker en Willy en Willem zouden daar ook naartoe gaan.
Ik was er nog niet helemaal over uit en zat nog steeds te twijfelen. Uiteindelijk toch maar mijn spulletjes bij elkaar gepakt en richting haven gereden. Even bij het Drej strand kijken en dan zou ik beslissen of ik uit zou varen of niet.
Er lagen wat bootjes bij de gele paal en besloot om het erop te wagen, het leek rustig genoeg onder de kant.

Om 12.00 uitgevaren en koers gezet richting groene paal. Het eerste stuk kon ik goed varen. Maar bij een open stuk aan land kwam er toch een hoop buiswater de boot in.
Ik begon al een beetje spijt te krijgen maar wilde niet omkeren. Verderop was er weer meer beschutting en eventjes een stuk rustiger gevaren.
Zo ging het een paar keer, beetje doorvaren en dan weer even rustig en na een half uur kwam in bij de mannen aan.
Ze waren goed aan het vangen maar het was een beetje wild. Met deze golven wordt het verdomd lastig om het anker er met de hand uit te trekken, zoniet onmogelijk en ik zei dat ik het hier niet zag zitten.
Ik zei dat ik naar het bos zou varen om beschutting te zoeken en vertrok weer.
Na een kwartier rustig varen zag ik een paar bootjes bij elkaar liggen en hier was het vrij rustig op 8 meter.
Ik had zoiets van: naar het bos varen kost meer dan een uur vaartijd maar ik kan hier ook voor anker gaan.
Bij het bos was de vangst ook niet geweldig en op deze stek had ik nog nooit gevist dus mijn anker laten zakken.
Al vrij snel ving ik vis waaronder een schar van 35 cm, een hele beste. Er zitten dus toch nog mooie scharren, ik was positief verrast.

Kort daarna een doubletje schol op de botlepel, beide 33 cm.

Ik ving geregeld vis en kreeg een berichtje van Willy.
Wij komen ook naar het bos toe.
Ik zag ze varen op een paar honderd meter en heb gelijk Willy gebeld. Ik zei: je vaart mij bijna voorbij, ik lig hier onder de kant en ze zijn naar mij toe gevaren.
Ik vertelde ze dat het hier heel goed was, in een uur tijd had ik er al 8 gevangen.
Ze besloten om een klein stukje verder op 100 meter afstand ook voor anker te gaan.
De boot lag ook vandaag niet op de stroming en werd een beetje door de westenwind tegengehouden
Wel liep er een aardige stroming van noord naar zuid, waardoor de lijnen in elkaar dreigden te komen.
Ik besloot om de botlepel gewoon te laten zakken en op de andere lijn ankerlood te zetten en dit een stukje uptide in te gooien..
De ene lijn met botlepel dus en op de andere lijn een onderlijn met veel witte kralen wat ik bij het Angelzentrum had gekocht.
Ik ving regelmatig vis, het ging heerlijk.

Ook weer enkele schollen met witte stippen. Waardoor dat komt weet ik niet en mijn maatje Frank dacht dat dat in het najaar voorkwam. Hadden we een paar jaar geleden ook al in september. Maar duidelijkheid hierover heb ik niet.

Ik lag heerlijk uit de wind te vissen en kreeg het zelfs warm. Uit de wind en het zonnetje er recht op, het was goed toeven.
Iets voor 15.00 een harde klap op mijn hengel en er kwam een bot van 37 cm boven, de grootste vis tot nu toe.

Na 15.00 was het even rustiger met de vangst maar een half uur/drie kwartier later weer volop in de vis.
Om 16.00 zag ik de mannen het anker ophalen en kwamen mij vertellen dat ze gingen stoppen.
Daar had ik nog helemaal geen zin in, het ging net zo goed.
Daar wilde ik nog wel even van profiteren. Het liefst tot het donker zou worden.
Maar ik kreeg wel zin in een hamburger en de Ibi grill is tot 18.30 open. Ik besloot om 16.45 te stoppen zodat ik op tijd was om nog iets te bestellen. Had ik mooi 4 uurtjes kunnen vissen.
Het anker opgehaald en dat ging redelijk eenvoudig. In 3 minuten had ik het anker eruit.
Met een mooie snelheid teug naar de haven maar bij die open stukken was het weer wat wilder.
Wat gas teruggenomen en op die stukken met 10 km/u verder gevaren.

Na een half uur was ik in de haven. Spulletjes in de auto gezet en naar Ibi grill gegaan.
Het vrouwtje dat daar werkte zag eruit alsof ze er niet veel zin in had en deed alles op haar dooie gemakkie.
Ze zag mij niet eens staan toen ze met een bestelling bezig was. Ze had 2 klanten geholpen en was nog met 1 klant bezig.
Nog zag ze mij niet staan en ik vroeg of ik kon bestellen.
Ze keek mij verontwaardigd aan en zei: nog 5-6 minuten wachten.
Ik zei dat ik al een kwartier stond te wachten en mijn geduld raakte op. Kan ze geen 2 klanten tegelijk helpen?
Ze had die hamburger makkelijk alvast op de grill kunnen leggen, het was 20 minuten voor sluitingstijd. Nog 2 minuten gewacht en ik zei: barst maar … en ben weggelopen.
Wat een slechte en onvriendelijke service daar, ik bestel daar nooit iets meer en zal dit morgen tegen Nikolaj vertellen. Dit vind ik geen stijl.
Daarna maar naar Viking Pizza gereden en daar een hamburger besteld. Daar is de service tenminste prima en het zijn vriendelijke mensen in tegenstelling tot wat bij Ibi grill werkt.

Dan de vangst van vandaag. Ik heb zeer goed gevangen, de beste dag van deze week. Op de lijn met kralen heb ik super gevangen en de botlepel deed het een stuk minder deze keer.
Op de botlepel had ik 10 vissen gevangen, maar wel de 2 grootste. Die schar van 35 cm en die bot van 37 cm.
Op de onderlijn met witte kralen had ik 24 vissen gevangen, dat ging echt super en vaak kwamen ze met 2 tegelijk boven. Dat zijn tenminste opschieters.
Op één van de foto’s kun je de formaten zien, ik heb alles wederom bijgehouden. Vind ik gewoon leuk om te doen en schrijf meerdere trefpunten op om in mijn verslag te verwerken.

Wat ben ik blij dat ik ervoor heb gekozen om toch het water op te gaan.
In 4 uurtjes tijd heb ik 34 vissen gevangen wat ik zeer goed kan noemen. Deze dag behoort tot één van mijn beste dagen hier, dit had ik niet willen missen.

Zo, dawastieweer, morgen veel wind en regen dus het ziet er niet naar uit dat ik het water opga.

Mijn overgebleven aas schenk ik aan Luc, die mijn buurman was in juni. Hij komt aas tekort voor de komende week omdat er hier geen aas meer te krijgen is. Kan ik er toch iemand blij mee maken en hoef ik het niet mee terug te nemen.

16 september

Einde visvakantie Langeland

Het vissen zit er helaas alweer op.Vandaag (vrijdag) niet meer gevist.Gisteren was de voorspelling net zoveel wind als donderdag en de hele ochtend en begin van de middag zou er veel regen vallen.Daarom had ik alles van de boot gehaald inclusief benzinetanks,het anker,reddingsvest e.d.
Ik had alles alvast in de auto gezet en mee naar het huisje genomen zodat ik vandaag niet in de regen alles van de boot zou moeten halen.Dan kan ik gelijk naast de bus van Nikolaj stoppen om alles in te leveren.
Toen ik vanmorgen wakker werd stond er een stuk minder wind en heb geen regen gezien.
Dat er minder wind stond zag ik aan de struiken in mijn tuin,dat ging veel minder tekeer dan andere dagen.
Ik had dus makkelijk nog een paar uur kunnen vissen,maar had geen zin om alles weer naar de boot te sjouwen.
Ik vond het wel goed zo,ben toch 5 dagen op het water geweest en de vangsten waren nogal wisselend,met als absoluut hoogtepunt donderdag.
Dat was weer eens een ouderwetse visdag met 34 vissen in 4 uurtjes tijd.

Tegen 12.00 heb ik de boot weer ingeleverd en heb mijn klacht over Ibi grill niet bij Nikolaj neer kunnen leggen,ik heb hem niet gezien.
De bootspullen werden door Mads en Frank in ontvangst genomen.
Jammer,maar ik laat het hier verder bij,Ibi grill is voor mij voortaan een gesloten boek.
Daarna trof ik Luc en zijn echtgenote in de haven.We hadden om 12.00 afgesproken om mijn restant aan aas aan hen te overhandigen.Ze kwamen tekort voor de komende visweek.Ze waren ervan uitgegaan bij het Angelzentrum en/of Torben Hansen aas te kunnen kopen.Helaas was er niks leverbaar dus fijn dat mijn restant aan aas goed terecht is gekomen.
Ze hebben mij nog uitgenodigd,mocht ik volgend jaar in juni op Langeland zijn,om een keer te komen barbecuen.Kijk,dat is nog eens een leuke uitnodiging.
Ik ben terug naar het huisje gegaan,alles een beetje gepoetst en de auto ingeladen en ben om 15.00 weer richting Tilburg gereden.
Het zou een hele zware rit worden.

Op het eiland Funen 2x in de file gestaan,bij Odense en een stuk verderop.Bij de laatste benzinepomp in Denemarken even nog getankt en een ‘Fransk hotdog’ gegeten.
En toen kwam er een flinke stortbui en door heel Duitsland veel zware regenbuien gehad.
De Elbetunnel was geen probleem,ik kon er zo door,wel langzaam rijdend.In de buurt van Bremen begonnen de problemen pas echt.
Google Maps gaf een file aan en een alternatieve route zou 3 kwartier tijdwinst opleveren.
Van de weg afgegaan en na een omleiding kwam ik weer terug op de Autobahn.
Een stuk verder gaf Google Maps weer een file aan,dus weer de alternatieve route gekozen.Had ik dat deze keer maar niet gedaan.
In de stromende regen werd ik over meerdere B-wegen gestuurd,ik kwam niet verderop terug op de Autobahn.
Het was eng,doodeng!!!
In de stromende regen,op een onbekende route voor mij over B-wegen waar 70/80 km/u gereden mocht worden.Slechte belijning op de weg,tegenliggers en verblindende lichten van de tegenliggers.
Ik moest heel veel moeite doen om de weg te zien in het donker,de wegen waren ook niet verlicht.
Soms was het of ik blind reed.
Grote stukken achter een andere auto gereden en later lang achter een vrachtwagen.
Op plekken waar ik kon inhalen bewust met 70 achter die vrachtwagen blijven rijden.
Dan wist ik tenminste waar ik reed en kon ik op de achterlichten volgen.
Ik durfde niet in te halen want dan zou ik alleen rijden met amper zicht op de weg in die stromende regen in het donker.
Later ging die vrachtwagen een parking op en moest ik er toch aan geloven.Een heel eind geen verkeer voor mij en ik had het niet meer.
Na een tijdje toch een voorligger die ik even kon volgen,maar dat was maar kort.
Uiteindelijk kwam ik zo’n 10-15 km voor de Nederlandse grens weer op de snelweg.In de buurt van Bad Bentheim.Ik heb ongeveer 100 km op die B-wegen gereden.Dat doe ik dus nooit meer als het donker is en het hard regent,ik sluit voortaan gewoon aan in de file.
Uiteindelijk bij de Lutte weer in Nederland aangekomen en dat was een verademing.
Grote delen verlichte wegen,goede wegbelijning,die hectometerpaaltjes zijn ook zeer fijn in de regen en het wegdek is ook vele malen beter dan in Duitsland.
We mogen in onze handjes klappen met zulke goede en veilige wegen in Nederland,

Om 00.40 was ik weer in Tilburg na ruim 9,5 uur rijden.Liever had ik er een uur of 2 uur langer over gedaan.Maar je weet vantevoren niet hoe die alternatieve route verloopt,wist ik het maar dan was ik in de file aangesloten.

Zo,dawastieweer,ik heb niet gevangen waar ik naar op zoek was en U2 heeft daar een passend liedje over. But I still haven’t found what I’m looking for.

Maar zoals Arnold Schwarzenegger zegt: I’LL BE BACK!!!