2022-09, Spodsbjerg, Jerry – Wen – Ronald

Spodsbjerg, september 2022

Hallo Kees, zoals beloofd hierbij ons verslag van een weekje vissen in Spodsbjerg.
Nogmaals bedankt voor de info die je ons vooraf verstrekt hebt en je mooie website.

Het idee was om met drie vissers (ruim aan de leeftijd) van de Noordpier in Wijk aan Zee een weekje naar Spodsbjerg te gaan. Ronald en Wen hadden daar nog nooit gevist en ik kwam voor denk ik de 9e keer. We hebben via Novasol huisje E1126 gehuurd voor de periode van 10 t/m 17 september.
(voor de vakantiehuisbeoordeling van Novasol E1126 klik hier )
Mijn huurboten had ik voorheen via Nicolai (IBI), maar omdat Ronald en Wen niet meer zo vast ter been zijn hebben we een boot (Raider 18) bij Alex gehuurd. Deze liggen mooi aan een vingerpiertje, zodat het in- en uitstappen wat makkelijker wordt.

Jerry krijgt uitleg van Alex

Wij hebben gezouten pieren en gezouten Zeeuwse tappen bij Lobbezoo besteld en wilde graag verse zagers meenemen. Dit laatste werd lastig omdat de hele ‘oogst’ bij Topsie beat mislukt was. Gelukkig hoorde ik een aantal dagen voor vertrek van Louis Swertz van Hengelsport Engelhart in IJmuiden, dat zij mondjesmaat steekzagers binnen kregen. Hiervan heb ik 7 ons kunnen reserveren en deze kregen wij op vrijdag voor vertrek keurig verpakt mee. We hebben de zagers de hele week kunnen gebruiken en op de laatste dag was het restje nog springlevend.

Wij zijn zaterdagmorgen omstreeks 03.30 uur uit Beverwijk vertrokken voor de rit van bijna 860km. De reis ging voorspoedig en we hebben in totaal ongeveer 15 minuten vertraging gehad. We hadden de lakensets en de boot snel in ons bezit. Hierna zijn we naar het huisje gereden en hebben gekeken wat voor een boodschappen er achtergebleven waren. Het is mij al eerder overkomen dat je jezelf kan begraven in een berg keukenrollen, toiletpapier en potjes peper en zout. Hierna bij de Netto in Rudkobing de boodschappen gedaan.

Het is mij de laatste jaren opgevallen dat kabeljauw steeds moeilijker te vinden en te vangen is. De meeste worden toch gevangen op privéboten waarop fishfinder/sonar’s zo groot als kleurentelevisies staan. Zij kunnen zelfs de garnalen over de bodem zien rennen. Toch hebben wij drieën afgesproken iedere dag, indien mogelijk, eerst een paar uurtjes op de kabeljauw te gaan en dan pas andere visserij te proberen.

Zondag zijn we om 08.00 uur de haven uitgevaren met een zonnetje en een N-Z stroom en wind. We zijn de vaargeul overgevaren en hebben daar tussen de 25 en 35mtr gedrift en gezocht naar kabeljauw. Omdat we in een verslag van juni hadden gelezen van mooie gullen op deze diepte hebben we in de buurt van de groene paal wat langer gezocht/gedrift maar niets gevonden. Daar ook nog een wrakje op 14mtr aangedaan, hier leek op de dieptemeter vis op te zitten. Vervolgens het diepe gat van 52mtr. Het resultaat van deze omzwervingen was 1 ondermaats gulletje. Vervolgens doorgevaren 200mtr zuid van de groene paal en daar na enkele driften van 5 naar 12 mrt geankerd op 7.5mtr, omdat we daar de vis vingen. Op anker zaten we heerlijk uit de wind en in de volle zon. We hebben daar in totaal rond de 35 platten gevangen, bijna alle op gezouten pieren. Voornamelijk schol, enkele botten en 1 schar. We hebben een stuk of 10 schollen meegenomen die aan onze minimummaat van 30 cm voldeden. De grootste was 35cm.

De mooie 30+ schollen.

Rond 15.30 waren we terug in de haven alwaar ons een natje en vette bek wachtte bij IBI.

Einde visdag bij IBI

Maandag waren we rond 08.30 uur in de haven. Volle zon en zoals voorspeld geen wind en geen stroom. Eerst naar de Bermuda-driehoek en daar bij alle drie de tonnen gestart voor een mogelijke drift. Dat gebeurde alleen niet, we bleven op dezelfde positie liggen. Ook nog wat rondgevaren daar en op goed geluk gewoon in de geul rondgedobberd om wat te vangen. Vervolgens naar het gat van 44mtr in de geul. Resultaat van deze inspanning waren enkele ondermaatse gullen en een zeedonderpad.
Hierna hebben we voor het bos links van de haven op 10mtr gevist. Dit leverde een 15-tal platten op die gemiddeld groter waren als die van gisteren. We hebben de 30+ schollen weer meegenomen en rond 15.30 uur een rondje IBI gedaan.

Wen heeft heel Beverwijk van schol voorzien..

Dinsdag 08.30 uur in de haven. West 4 met stoten tot 5 en dus besloten onder kant te vissen. We zijn gestart iets zuid van de gele paal, maar dat leverde alleen maar sla in alle soorten en maten op. Hierna meteen doorgegaan naar het plekje 200mtr zuid van de groene paal. Hier geankerd op 7.8mtr. Het water was behoorlijk rabbig en we hadden een N-Z stroom van 2,5knoop. Behoorlijk veel platten gevangen voornamelijk grote schol en grote bot en een enkele grondel. Bijna alles is gevangen met de verse steekzagers. De grootste schol was 37cm, gevangen door de nestor in het gezelschap. Om 14.30 uur terug in de haven en een rondje IBI gedaan.

Onze nestor Ronald zit zijn zonden te overdenken

Woensdag 08.30 uur in de haven. Er was matig weer voorspeld W4 met stoten 5 tot 6 en een enkele bui. We hebben eerst in de haven gekeken hoe de golven buiten waren en het er toen toch op gewaagd. Er was een N-Z stroom van 4 knopen voorspeld en die stond er ook. We zijn direct naar het stekkie achter de groene paal gevaren en hebben daar geankerd. Doordat de stroom en wind haaks op elkaar stonden lag de boot redelijk te stuiteren. Toch heeft deze dag ons de meeste vis opgeleverd, bijna alles op de steekzagers. De vis was ruim aan de maat en we hebben schollen teruggegooid die ik in Nederland graag zou willen vangen voor thuis in de pan. 15.00 uur terug in de haven na een winderige dag, maar met veel vis.

Donderdag 08.30 uur de westenwind was nog net iets harder dan gisteren. We hadden een N-Z stroom van 2,5 knoop en af en toe wat spetters. Met dikke golven toch naar de groene paal gevaren. Daar vingen wij in 2,5 uur weer een mooie berg platten op steekzagers en gezouten pieren. Ronald wilde zich de hele week al wat bekwamen in het varen met een klein bootje. Dat mocht hij dan ook op de terugweg laten zien, hetgeen resulteerde in een kompleet nat pak door het overkomende buiswater.
Daar de weersvoorspelling voor vrijdag nog slechter was (ik begrijp dat dat achteraf wel mee is gevallen), hebben wij besloten om donderdagmiddag op tijd binnen te zijn om de boot en huisje te reinigen en dan donderdag- op vrijdagnacht naar huis te gaan.

Omstreeks 02.15 uur reden wij bij het huisje weg om vervolgens volledig filevrij naar huis te rijden. Het was voor ons een geslaagde vakantie met mooie vangsten, een mooie boot en mooi huisje.

Groeten Jerry, Ronald en Wen.