Spodsbjerg, april-mei 2019, Peter, Wim en John

Langeland april-mei 2019

Al weken ben ik bezig met de voorbereidingen en inpakken.

Wim heeft ondertussen nog wat tijd gevonden om jigkoppen te gieten, die ik daarna verder bewerk en John helpt me met de boot uit het water te halen enz. Het valt allemaal niet erg mee, mijn gezondheid is spelbreker en ook John heeft het moeilijk qua lichamelijke problemen.

Marion is zo lief om een aantal maaltijden te bereiden, omdat het deze keer om zoutloze recepten moet gaan en helpt verder als gewoonlijk bij het inpakken van de kleren die meegaan.

Ja ja, ik wordt goed verzorgd en ben haar daar ontzettend dankbaar voor. Maar ze is natuurlijk ook 2 weken van mij af, dat kan natuurlijk ook een goede reden zijn om een extra inspanning te doen. (lol)

We hebben deze keer weer geboekt bij Tamara van vakantiepartner Denemarken. Tamara is een goede bekende en soms ik help haar, samen met Robert J.Puijk, in de stand op de beurs in Utrecht.

We boeken overigens ook vaker bij Chris en Rudi van Stubbegaard, waarmee we inmiddels ook goed bevriend zijn geraakt.

Vertrek.

Vrijdagavond, klokslag 23.00 uur vertrekken we met z’n drieën vanuit ons rustige dorpje, richting Puttgarden aan de Duitse Oostzee, voor de veerboot naar Rødby op het Deense eiland Lolland.

We hebben voor overtochten gekozen, omdat het voor de chauffeurs beter uitkomt. Na zo’n vermoeiende rit, kunnen we daar even lekker uitrusten en een welkom hapje en drankje nuttigen.

De reis verloopt voorspoedig en we komen zelfs een uur eerder aan als het tijdstip van overtocht dat we hebben gereserveerd. Geen probleem, we kunnen gewoon de veerboot oprijden.

Na een verkwikkend ontbijt, rijden we 3 kwartier later de kade op in Rødby waar een streng controlerende ambtenaar mijn boot  grondig onderzoekt. Gelukkig geen verstekelingen onder het zeil!

Het ritje Rødby – Tårs is ook weer iets van 3 kwartier evenals de vaartijd van de veerboot naar Spodsbjerg en rond kwart voor 12 staan we met ons hebben en houwen voor ons vakantieverblijf.

De sleutel moeten we nét voor de brug bij Svendborg ophalen, maar de vriendelijke huiscontroleuse geeft ons deze na de controle. Het ritje blijft ons daardoor bespaard.

Spodsbjerg, zaterdag 27 april

Het onderkomen wordt ingeruimd, daarna naar de haven, een heerlijk broodje worst gaan eten bij de IBI kiosk en bij havenmeester Jens Pedersen, de ligplaats voor 2 weken betaald. Wim en John hebben eerder al een visvergunning gekocht bij de buren.

In de haven treffen we ook het Eindhovense echtpaar Petra en Johan vd Hoogen, die ongeveer gelijk met ons zijn aangekomen. Zij hebben al een aantal gullen de binnenkant van hun huurboot laten zien.

Vissen zit er voor ons vandaag niet in en door moeheid overmand wordt het huisje weer opgezocht en de slaapplaatsen ingesnurkt.

Zondag 28 april

We zijn vandaag wat laat op het water. Het weer is geweldig en de wind heel rustig.

We dobberen een uurtje of 5 op de Bælt, met een drift van 4,5 km per uur richting zuid en vangen met z’n drietjes 12 gulletjes die van ons nog mogen groeien en vier stuks die onze eettafel mogen versieren. Rond 16.00 uur valt de stroming en ook de beet geheel weg. Landrot John weet vandaag de grootste gul te vangen.

Maandag 29 april

Na een goed ontbijt zijn we op een kalme zee weer present tijdens een prachtig, zonovergoten dag.

Rond de Blinde Darm is helaas niets te vangen. In de buurt van de groene paal weten we er een paar te foppen en verder naar het zuiden, in de buurt van het dorpje Tryggelev vangen we echt goed.

Niet allemaal grote vissen, maar 15 stuks zijn boven de 50 cm en mogen mee. De meeste vissen vangen we op dieptes rond de 20 meter.

’s Avonds zijn we traditioneel te gast bij Chris en Rudi van Stubbegaard en worden we uitgelachen door ene zekere Hans Keller die er met zijn vrouwtje Nieske acte de présence geeft.

Inderdaad, onze kannen aan de sliptouwen in de haven zijn gevuld met water en blijven drijven. De keren daarop (met schaamrood op de kaken) bij vertrek deze kannetjes maar omhoog gebonden.

Dinsdag 30 april

Deze keer maar vroeger het water op. Wederom is het weer ons prima gezind, maar de GPS van mij doet vreemde dingen. Terwijl ik er op het water mee worstel, vaart het echtpaar Lia van Rooyen en Albert Steijaert ons voorbij. Even later keert het bootje terug en vraagt of wij problemen hebben?

Geweldig toch dat collega’s hun bezorgdheid tonen!

Mijn GPS werkt niet meer, ik moet deze resetten en ben daardoor alle waypoints kwijt. Maar niet getreurd, ik zoek en maak wel nieuwe. Wij varen weer naar het zuiden waar we gisteren goed hadden gevangen.

Er is nauwelijks of geen stroming en sporadisch krijgen we beet. Toch weten we enkele leuke kabeljauwtjes te vangen en ineens hoor ik indringend mijn naam over het water schallen, De Langeland-geest?

In de verte zie ik een besnord persoon zwaaien en wenken, blijkt Kees de Vet te zijn die ons roept.

Hier zitten ze, en inderdaad beginnen we weer te vangen. Ook Lia en Albert zijn van de partij en weten enkele vissen te arresteren. Veel gullen worden enkele meters boven de bodem gevangen, dat maak je niet vaak mee. Met 16 gullen komen we weer de haven van Spodsbjerg binnenvaren.

Helaas een berg kunstaas armer, door vast te zitten aan ongemerkte en ongemarkeerde netten.

Woensdag 1 mei

Te veel wind voor ons, “Limburgse landrotten”.

We besluiten naar het stadje Svendborg te gaan, waar ik in 2014 eerder was met Els en Willy Gryp.

Weer heerlijk gegeten bij Under Uret en een wandeling gemaakt door de pittoreske omgeving.

We rijden daarna nog naar Bagenkop, waar we een bezoekje brengen aan het havencafeetje, waar op dat moment enkele Duitsers uit Beieren zijn, die vanwege de slechte weersverwachtingen morgen weer terug in Die Heimat fahren.

De geest in de fles heeft daar behoorlijk huisgehouden!

Donderdag en vrijdag, 2 & 3 mei

Deze 2 dagen weet de wind niet alleen ons onaangenaam te verrassen, maar ook andere broeders in Petrus waarvan er al een groot aantal vervroegd de thuisreis zijn aangegaan.

Zelf ben ik donderdagavond nog wezen vissen op zeeforel aan het prachtige strand bij Botofte, zonder enig resultaat.

Op vrijdag werpen John en Wim de strandhengel er uit en ik probeer opnieuw een zeeforel aan de tand te voelen, helaas… Maar Wim en John vangen ieder een bot. Voor morgen wordt beter weer voorspeld!

Zaterdag 4 mei

Helaas komen voorspellingen niet altijd uit. Zelfs dat de wereld zal vergaan is nog steeds niet uitgekomen. Zo ook de weersvoorspelling voor vandaag, deze valt letterlijk en figuurlijk in het water.

Maar we vermaken ons wel en hopen op beter weer en deze keer moet de verwachting voor morgen toch uitkomen. We liggen vandaag dan ook vroeg in bed, om 05.00 uur staan we op!

Zondag 5 mei

De dag van de arbeid, of is het een andere feestdag? Bevrijdingsdag wordt niet door iedereen gevierd!

Al heel vroeg zijn we in de haven. De zee is glad en snel wil ik naar mijn bootje lopen.

Slip-slip-slip, ik lig bijna op mijn achterwerk. De steiger is spekglad en het heeft gevroren!

Op een spiegelgladde zee vangen we in het zuiden af en toe een mooie kabeljauw. Maar gaandeweg de ochtend komt er toch steeds meer wind opzetten. Omdat de wind tegen de stroomrichting in blaast, staan er vervelende korte  en hoge golven.

Langzaam varen we, bokkend op de golven terug en op sommige nieuwe coördinaten een korte stop. We vangen links en rechts toch een aantal mooie vissen. Ook vandaag verspelen weer veel materiaal in de netten.

Maandag-dinsdag & woensdag 6-7 & 8 mei

Weer veel wind op al deze dagen, tenminste voor ons.

Wel proberen we onder kant bij het bos van Botofte wat platvissen te vangen en warempel, dat gaat goed, uiteraard met de zoute pieren van Frank Lobbezoo. Af en toe moeten we schuilen in de cabine voor wel erge harde stortregens, waarbij de boot van het anker gaat. Maar alles gaat verder goed.

Geweldige service overigens van fa. Lobbezoo.

Door een misverstand dreigden we voor vertrek niet op tijd de bestelde pieren te ontvangen.

Echter was mevrouw Lobbezoo zo lief om ze persoonlijk vanuit Sluis, naar Limburg te brengen, chapeau en nogmaals hartelijk dank!

Donderdag 9 mei

Stubbeclub was maandag gesloten wegens ziekte. Ik krijg van Chris een berichtje dat daardoor vanavond de Stubbeclub open zal zijn.

Overdag vissen we vanwege de wind nog een paar uurtjes op platvis en zijn we in de avond present bij Chris en Rudi en hun voornamelijk Belgische gasten. We nemen daar tevens afscheid want morgen gaan we de gehele dag besteden aan inpakken, poetsen etc.

Vrijdag 10 mei

Al vroeg worden de overgebleven zoute pieren door onze visvrienden van gisterenavond opgehaald.

Voor de laatste maal neem ik nog enkele liedjes door met mijn basgitaar, zoals bijna iedere vakantiedag.

Volgende week staat weer een optreden op de rol met de band waarin ik speel.

Daarbij begeleiden we een gastoptreden van een zangeres. Moet goed komen!

Kamers poetsen, stofzuigen, boot halen, ieder heeft zijn taak. En owee als iemand de ander te hulp wil schieten!

Tussen de middag eten we weer, zoals we al 4 keer eerder hebben gedaan bij Kutterfisk. Heerlijk en deze keer trakteer ik, op een toch nog geslaagde vakantie. Ondanks dat de weergoden flink hebben gehuild.

Zaterdag 11 mei

We willen al vroeg op de ferrie Spodsbjerg-Tårs zijn, maar bij de sleutel-teruggave bij het Q-tankstation in Svendborg gaat het mis. Wim probeert met handen en voeten de vrouwelijke tankbediende te verduidelijken hoe het precies zit met de sleutel. Deze is immers niet daar opgehaald!

Uiteindelijk neemt hij haar mee naar de bus waarin wij zitten te wachten, en laat haar de huurpapieren van “Vakantiepartner Denemarken MOB” zien. Eindelijk begrijpt ze het en met een vriendelijke lach die Wimke doet smelten, nemen we afscheid van haar en vertrekken ruim een half uur later naar Spodsbjerg, waar we onze boot aankoppelen en daarna in de rij gaan staan bij de veerboot.

De thuisreis

Een heerlijk zonnetje begeleidt ons tijdens de thuisreis. Op de boot naar Tårs gaat alles heerlijk relaxt, de weg naar Rødby is ook prima te doen, zonder veel verkeer en op de veerboot moeten we nog een dik kwartier wachten, eer we aan boord kunnen rijden.

Rond 12.15 uur rollen we in Puttgarden van de veerboot af, waar we een goede lunch hebben gebruikt.

De neus van het busje stuurt daarna via Lübeck richting Hamburg (zuid), Bremen, Osnabrück, Münster, Essen en Düsseldorf.

Bij Venlo steken we de grens over om vervolgens na ± 50 km weer rond 20.00 uur in ons dorpje aan te komen.

Tip

Het overgrote deel van de gullen vingen wij op de bijvanger.

Aan een zijlijn ongeveer 40 cm boven de jigkop hadden we een extra sterke 3/0 of 5/0 VMC offset haak gemonteerd met daarop een donkere bruinkleurige Spro Komodo shad 10 cm geschoven.

Op de jighead:  “Midnightmoon  Action shad” 12,5 en 15 cm.  In de bekende kleuren “Japans rood” en “geel met rode rug”. En “Spro Dull shad” 15 cm kleur “fire tiger”.

Dit was echt een dodelijke combi!

Peter Gerits.

Als toegift nog een aantal foto’s:

openingstijden huurbotensteiger

Havenreglement

ongemerkte netten ophalen

op naar de volgende stek