Spodsbjerg, augustus 2018, Kees en Ingrid

Donderdag 2 augustus ’s ochtends om 05.00 uur vertrokken naar Langeland
Na een voorspoedige reis met de nodige tussenstops (onder andere bij Moritz Angelsport in Kaltenkirchen) arriveerden we rond 16.00 uur op Langeland.
Vrijdag eerst koffie gaan drinken in de haven en daarna de boot opgehaald uit de stalling en alles nagekeken.

Er lopen af en toe “rare” figuren rond in de haven 🙂

Ook Wiebe nog even gedag gezegd, hij kwam net zijn boot voor de laatste keer van zijn vakantie te water laten.

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Zaterdag 4 augustus

Voor de eerste keer een paar uurtjes gaan vissen, het was erg warm en op het water was het nog een beetje te doen.
We zijn niet ver weggegaan omdat we maar kort wilden vissen. Vlak bij de haven richting de vaargeul en eerst op ca 30 meter een paar driften met shads gevist. Enkele kleine gulletjes gevangen. Ingrid heeft een loodje met wapperlijn gepakt, er een stukje tap aan gedaan en begon daarmee te vissen. Ze ving al gelijk een wijting en een paar mooie schollen!
Ik ben toen ook met tappen gaan vissen en samen hebben we een aantal mooie dikke schollen tussen de 35 en 44 cm gevangen. Ingrid was vandaag de spekkoopster met de grootste schol 😎

Toen we een onweersbui zagen naderen zijn we vlug van het water afgegaan.

’s Avonds afgesproken om met vismaat Patrick nog een paar uur het water op te gaan, de westenwind was flink aangetrokken dus we zouden wel kijken of het op kabeljauw wilde gaan, anders was het alternatief om onder de kant op platvis te vissen.
Op de visstek aangekomen was het wel een beetje wild en door de wind gingen we met ongeveer 3,5 kilometer per uur over het water.
De visstek was een talud van de vaargeul van 30 naar 45 meter. We hadden moeite om de kunstaasjes op de bodem te houden. Na een paar driften een grote driftzak overboord gegooid en dat scheelde aanmerkelijk!
We hebben een paar uur lekker liggen vissen en samen ongeveer 15 kabeljauwen gevangen waarvan 8 boven de 60 centimeter, grootste vis was ongeveer 80 centimeter.
De meeste vissen zijn gevangen op de Doppelganger XL welke op een loodkop van 110 gram gevist werd.

Deze dikke vis gaf een erg mooie dril, maakte flinke runs terug naar de bodem, de dril was mooi te volgen  op de Dragonfly, zie onderstaand screenshot

Bij terugkomst in de haven stond er een tas op de steiger, deze stond er ook al toen we in de haven aankwamen.
Toch maar even in de tas gekeken, naast een hoop vismaterialen zat er ook een polstasje in met onder meer een paspoort…
Hé, deze man kende ik! gelijk even naar hem gebeld maar helaas nam hij zijn telefoon niet op. Omdat ik wist waar hij op de camping stond heb ik zijn buurman gebeld, die nam gelukkig wel op en 10 minuten later was de eigenaar in de haven om zijn spullen op te halen.
Vanwege privacybescherming zal ik hier geen namen noemen, het verhaal zal toch wel rond gaan 🙂

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Zondag een rustdag, beetje over het eiland toeren, huisjes kijken en vooral: zennn…..

Maandag 6 augustus

Vandaag uitgeslapen en om een uur of 10 waren we in de haven. Naar het zuiden gevaren waar het tijdens het varen toch wat wilder was dan verwacht. Eenmaal op de stek aangekomen bleek de wind tegen de stroming in te staan en was er goed te vissen.

Ingrid in de relax-stand..

Helaas waren we te laat voor de bijtperiode, de vis was erg passief geworden. Samen een tiental gulletjes gevangen waarvan er 2 tussen de 55 en 60 cm waren, de rest was er ver onder.
Nog even geprobeerd op de platvis maar die hadden geen zin, een paar scharren, een minischol en een handvol gulletjes konden de aangeboden tappen niet weerstaan. Ingrid ving nog een mooie gul tijdens het platvissen:

De vissen waren soms wel erg gulzig, terwijl ik een gulletje aan het ophalen was liet Ingrid haar onderlijn met tap zakken, het visje vond het nodig ook aan de haak te gaan hangen bij Ingrid 🙂

Vakantieburen, de “Codfathers” Nico en Bart waren ’s morgens vroeg het water op gegaan, Bart stuurde nog een foto van de grootste van vandaag die door zijn vader Nico gevangen was:

100 cm en 12,29 kilo, dat is een beste Kabeljauw!!

Tijdens het vissen kwam Patrick ook nog even langsvaren, natuurlijk hebben we hem gelijk ook even op de foto gezet:

’s Avonds ben ik met Bart en Nico nog even het water op geweest met hun boot, helaas stond er geen stroming en beet de vis niet. 2 kleine gulletjes was het magere resultaat van onze inspanningen.

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Dinsdag 7 augustus

De wekker liep om 04.00 uur af want we wilden vroeg het water op.
Toen ik de spullen in de auto ging zetten zag ik dat de auto nat was van de dauw, dat is een goed teken want een bevriende local zegt altijd:

Om 05.30 uur voeren we de haven uit en de zon kwam net boven de horizon uit, het 2e goede teken van vandaag:

We zijn vandaag ver naar het zuiden gevaren, de wind kwam uit het zuidoosten en dan kun je na het vissen met wind mee terug naar de haven, lekker relaxt! Ergens bij de 3 rode tonnen hebben we een talud opgezocht en zijn daar gaan vissen. Een paar makrelen en een aantal kleine gulletjes hebben we daar gevangen. Aanvankelijk vingen we weinig op shads tot Ingrid er een kleine pilker aandeed, ze begon gelijk vis te vangen, makreel en gulletjes.

Ik heb even met een verenpaternoster gevist, na de eerste vangst ben ik er maar mee gestopt, 1 makreel en 2 gulletjes hadden er een geweldige bende van gemaakt.

Ik ben vervolgens ook met een pilker gaan vissen en we hebben daar verscheiden gulletjes gevangen, de grootste daar was 58 centimeter.

Na een tijdje besloten we om actief op zoek te gaan naar scholen vis, we hebben ongeveer 1,5 uur rustig gevaren en gezocht tot we een mooie school vis op de sonar zagen verschijnen:

Hier hebben we gevist tot ongeveer 11.30 uur, de pilker was veruit favoriet vandaag, we visten met pilkers van 80 en 100 gram op dieptes tussen de 30 en 35 meter.

Naast mooie gullen ving Ingrid ook nog een paar grote zeesterren, ze is niet voor niets een “stervisser” 😀

Hieronder een aantal van de door ons gevangen vissen

Als je de school eenmaal gevonden had en je liet op het juiste moment je kunstaas zakken was het vaak zeer snel prijs. Ik heb het even uitgetest met een Savage Gear Curtbait herring van 300 gram, op onderstaand filmpje het resultaat:

Omdat we het te warm vonden om deze mooie vis langer in de boot te houden dan nodig, hebben we hem (of haar..) niet gemeten en gewogen maar direct teruggezet waarna hij snel weer de diepte inzwom. De vis was ongeveer 90 centimeter.
Ik heb vanuit het filmpje nog een paar screenshots gemaakt:

Toen we naar huis gingen kwamen we een boot tegen met daarop vader en zoon Marion (leden van hsv de Watergeus uit Brielle)
Ook zij hadden goed gevangen vandaag, terwijl wij er even naast lagen haalde vader Marion nog een mooie kabeljauw boven

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Woensdag 15 augustus

In alle vroegte om 05.45 uur het water opgegaan en naar het Noorden gevaren.
Het eerste uur ging het fantastisch, de eerste vissen waren 77 – 80 – 82 – 84 – 70 en 97 centimeter
Dikke en gezonde vissen!!
Wim en Lambert hadden hetzelfde plan opgevat en kwamen even langszij, de eerste inworp van Wim had hij gelijk een mooie kabeljauw eraan, helaas schoot deze tijdens de dril los, ook dat gebeurt!
Ik ving een mooie vis van 97 cm waarvan Wim deze foto van mij maakte.
Ook aan boord bij Wim en Lambert werd een mooie vis van 94 centimeter gevangen!
Blijkbaar doordat de stroming was weggevallen, wilden de kabeljauwen niet meer bijten.
Ik heb nog een paar wrakjes en een kelpveld bevist.
Enkele mooi gekleurde kelpgulletjes mochten even aan boord komen voor een foto
Ook nog een paar driften gemaakt op platvis, hier een mooie schol van 40 cm gevangen.
Toch een mooie visochtend gehad.
Natuurlijk nemen wij ook af en toe een visje mee naar huis. Thuisgekomen eerst ff geluncht en daarna aan de slag gegaan met fileren.
Na het fileren vacumeren wij de visfilets en ook schol wordt op deze manier ingevroren.
Mocht je dat zelf ook doen, let er dan op dat het profielgedeelte van de vacumeerzak altijd bovenop ligt, dat werkt het beste (Tip van Joachim)
-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-
Vrijdag 17 augustus
Vanmorgen rond 07.00 uur de haven uitgevaren, de zonnebril was geen overbodige luxe! Wat een lekker weertje 🙂
We hebben eerst geprobeerd om een gul te vangen maar de onderstroming was erg vervelend, je kon nagenoeg geen bodem houden. Aangezien het oorspronkelijke plan was om platvis te vangen zijn we doorgevaren naar het eiland Tars naar het gebied waar vaak platvis-wedstrijden gehouden worden.
Maar goed dat er vandaag geen wedstrijd was… een paar kleine scharretjes en Ingrid ving 1 mooie grote schar.
Daarna weer terug naar de kust van Langeland en bij de eerste 3 windmolens driften gemaakt van 10 tot 17 meter. Bleek dat we volop beet kregen en vis vingen tussen de 12 en 15 meter. Op de diepte van 15 meter zat een stroomnaad in het water, zodra je daar voorbij was veranderde de driftrichting en stroomsnelheid en kregen we geen beet meer.
We hebben verschillende driften gemaakt over het gebied van 12 tot 15 meter en samen een 20-tal platvissen gevangen.
Ook kwam er nog een boot dicht onder de kant langs, ze waren op zoek naar ene Hans K. uit Friesland, we hebben maar net gedaan of we hem niet kenden 🙂
Toen het begon te regenen hebben we nog even doorgevist, de lol was er eigenlijk wel ver af. Dat je ook in de regen vis kunt vangen bewees Ingrid..
’s avonds zijn we gaan eten bij Viking Pizza in Rudkobing, we zeiden: “doe maar een schoteltje..”

Het was erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar!
-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-
Zondag 19 augustus
Vanmorgen samen met mijn Deense vriend Claus Bjorn (de ontwerper en maker van de Bjornvic shads)vanuit Spodsbjerg vertrokken met mijn boot om een paar kabeljauwen proberen te vangen. Volgens DMI zou de wind in de loop van de ochtend afnemen maar er bleef een stevige wind staan en er waren grote golven.
Maar ja, zoals vriend Cor al op facebook schreef:
Ik vaar meestal tegen de wind uit zodat ik aan het eind van de sessie (als de wind niet draait..) met wind mee terug kan varen.
De wind kwam uit zuid-west dus ging het richting zuiden.
Aangekomen op de stek bleek er niet veel stroming te staan en de stroming was tegengesteld aan de wind, we konden dus met de grote driftzak uit erg goed bodem houden.

In een paar uur tijd hebben we samen een aantal grote vissen gevangen!
Claus Bjorn heeft een speciale manier van vissen bij weinig stroming, hij haalt de shad wel 2 meter snel omhoog om hem dan weer langzaam terug te laten zakken, enkele kabeljauwen vonden dit wel erg leuk en hadden de shad heel diep geslikt

onderstaand een compilatiefilmpje van onze visserij:

Claus Bjorn heeft een artikel geschreven over deze visdag in een Deens visblad

(Tip: Open de link in Chrome, dan kun je rechtsklikken in de pagina en laten vertalen in het Nederlands 👍)

Natuurlijk kwamen we ook nog bekenden tegen op het water, in het filmpje is Joeri te zien met zijn vismaat die even kwamen kijken terwijl Claus Bjorn aan het drillen was.
Ook Frank en zijn  zoon Sem waren op de stek aanwezig:
Samengevat: ondanks de wind en de grote golven een geweldige vissessie gehad met als grootste vissen 109 cm/11 kilo en 98 cm/9 kilo.
ik ben al vaak voor minder het water op gegaan 🙂
dinsdag 21 augustus
Vanmorgen vroeg naar de haven gegaan, het weer en de stroming zagen er vandaag goed uit op de DMI site.
Onderweg naar de haven werden we begroet door een 3-tal herten
In de haven aangekomen waren we de eersten op de trailerplaats 🙂
Vandaag gingen we naar het zuiden, de zwakke wind zou in de ochtend verder afnemen en er stond een stroming vanuit noord. De verwachtingen waren hoog gespannen.
Op de stek aangekomen bleek er een flinke onderstroming te staan waardoor we moeite hadden ons kunstaas aan de grond te houden, in korte tijd lag het ver achter de boot. Dat vist niet prettig dus hebben we een driftzak over de boeg uitgezet en de buitenboordmotor stationair in achteruit, zo varen we dan tegen de stroming in, de boot blijft mooi recht liggen door de tegendruk van de driftzak.
Ondanks al onze moeite wilden de vissen niet op het kunstaas bijten. We visten in de vaargeul op dieptes tussen de 35 en 42 meter. Ingrid pakte haar platvishengel en ging met een stukje zoute tap een platvis proberen te vangen op die diepte. Ze had nog maar net ingegooid toen ze een flinke beet kreeg, wat ze gevangen heeft zie je in het filmpje hieronder:

Mijn enige vangst op de diepe stek was een zeesterretje die de shad wel lekker vond

Na enkele uren proberen zijn we ondieper gaan vissen op een stek waar we in juni grote schollen hadden gevangen. Na een paar driften was het resultaat een paar kleine en een grote schar.
Hierna waren we onderweg naar een schollenstek in de omgeving van de Blindedarm geul. Terwijl we deze geul overstaken zagen we een grote berg vis op de sonar verschijnen. We hebben daar nog een half uurtje leuk gevist met Blitz pilkers. De vangst bestond uit een mooie gul voor Ingrid, een 10 tal kleine gulletjes en een paar mooie makrelen.
Al met al hebben we wel vis in de boot gehad maar de grote vissen hebben we niet gevonden.
—–
Vandaag nog een aantal foto’s gemaakt voor het album “vakantieontmoetingen”
Joeri, Wim en Bruno
Peter en Heidi
Mark en vismaten
’s avonds ben ik nog even alleen het water opgegaan. Ik ben naar het noorden gevaren naar een stek waar ik al eerder mooie vissen gevangen had. Helaas lag deze nu vol met netten en na 3 keer vastgezeten te hebben ben ik verder gegaan. Diverse stekken bevist en in totaal 2 gulletjes gevangen van ca 50 cm. 1 ervan mocht op de foto, deze kwam uit een kelpveld.

In de haven nog gesproken met andere vissers maar ook bij hen waren de vangsten slecht geweest.

Dat er die avond niet overal slecht gevangen was bleek later op facebook. Stefan plaatste daar een bericht in de facebookgroep “Langelandvissers“, hij had zijn  laatste vakantieavond in het zuiden gevist en mooie vissen gevangen tot 99 cm!
-0-0-0-0-0-0-0-0-
Donderdag 23 augustus
Vanmorgen om 06.00 uur opgestaan, gezien de weersverwachtingen zou het de laatste visdag van de vakantie worden.
We hebben weer koers gezet naar het zuiden en hebben daar diverse stekken bezocht, helaas wilden de vissen op onze laatste dag niet meewerken.
1 mooie kabeljauw gevangen die de shad greep toen ik net wilde binnendraaien.
Vervolgens nog een uurtje op diverse stekken geprobeerd platvis te vangen, uiteindelijk bij de gele paal tussen de 8 en 10 meter ieder nog een bot gevangen, onze laatste vakantievissen.
In onderstaand filmpje een impressie van deze laatste visochtend.

Bedankt voor alle leuke en lieve gesprekken in de haven en reacties via messenger, whatsapp, mail en facebook!!