Spodsbjerg augustus 2021, Joeri, Peggy en Kees

Langeland 13-20 augustus 2021

Vrijdag 13 augustus ’s morgens zeer vroeg vertrokken uit Brabant en omstreeks 10.00 uur aangekomen bij de haven in Spodsbjerg. De passage van de grens met Denemarken was een fluitje van een cent, erg rustig en geen controle.

Op uitnodiging van Joeri en Peggy was ik deze week te gast bij hen in het vakantiehuis in Spodsbjerg.
Ook hun hond, Leon, hadden ze bij. Daar was ik al snel dikke vrienden mee.

We zouden deze week met de boot van Joeri, een Beekman 505, gaan vissen.
Vanuit het huisje hadden we een mooi uitzicht over de zee, we zagen de bootjes langsvaren en konden gelijk kijken hoe het was met de windrichting.

De weersverwachtingen waren niet best, er was harde wind voorspeld.
Vrijdagavond met Joeri naar een zeeforelstek gereden en daar tot in het donker staan gooien met pluggen en lepels, helaas geen beet gehad maar het begin was er, we hebben gevist 😊

In de haven  van Spodsbjerg is ook een infohoek.

Daar kun je onder meer de wifi code van de haven zien, het traileren van de boot kun je hier betalen en er kan onder andere ook brood besteld worden. In verband met de sluiting van de supermarkt in Spodsbjerg is het voor passanten die in de haven verblijven vaak moeilijk om aan vers brood te komen. Het is echter niet alleen voor de passanten in de haven, ook anderen kunnen daar brood bestellen en de volgende dag afhalen.

De openingstijden van het havenkantoor

Aangezien ik meestal erg vroeg wakker ben en het toch geen weer was om te gaan vissen ging ik met Leon wandelen langs het strand en naar de haven.

Uiteindelijk zondagavond toch het water opgegaan. Er stond een stevig windje, onder de kant uitvaren ging goed en op de beoogde plaats aangekomen richting het talud van de vaargeul.
Daar hebben we enkele leuke gullen gevangen ondanks de flinke golven en wind.

Helaas kwam er een flinke onweersbui opzetten en hebben we de sessie afgebroken, we waren net voor de bui terug in de haven.

Op maandag zijn we vroeg uitgevaren en een mooie foto gemaakt van de eerste overtocht van de pont die dag.

De rest van de week zijn we nog een paar keer uitgevaren, ondanks de harde wind en de soms stevige stroming wisten we toch elke keer weer een aantal mooie vissen in de boot te krijgen.

Soms waren de vissen echt los en kregen we harde beten, sommige vissen hadden hun laatste maaltijd nog in de bek zitten

Ook aan de doppelganger XXL bijvanger heb ik mooie kabeljauwen gevangen

Af en toe schoten de vissen tijdens de dril van de haak, dat is niet altijd even leuk en de mimiek spreekt boekdelen ..

Aangezien we genoeg aas bij hadden (zagers en zoute pieren en tappen van firma Lobbezoo) hebben we ook nog even geprobeerd om op platvis te vissen, door de harde stroming van ruim 5 kilometer per uur was dat echter geen succes, een paar kleine platvissen en een kelpgulletje was alles wat we gevangen hebben.
De zagers waren na een week in de koeling nog in goede conditie, we hebben deze en het zoute aas geschonken aan Pieter die nog even op het eiland bleef.

Als je dan in het vakantiehuis zit en het regent dan leer je soms ook nog wat bij.
Hier een kleine uitleg van Joeri over petrichor (de geur van regen…)

Peggy heeft tijdens de vakantie verschillende stenen beschilderd, ook voor mij heeft ze een erg mooi aandenken gemaakt aan deze leuke vakantie

Gezamelijk hebben we lekkere bramen geplukt waar Joeri confiture van gemaakt heeft. Hiervan een potje met een bijzonder etiket mee naar huis gekregen. Ingrid was ook erg blij met de cadeautjes 🙂

Gedurende de week dikke vrienden geworden met “munne maot” Leon, de australian shepherd 🙂

Vrijdag 20 augustus ’s middags de boot weer uit het water gehaald en schoongemaakt.

Alles weer ingepakt en op vrijdagmorgen vroeg vertrokken. Ik had een passagier op de terugreis, Marga stond daar al een tijd op de camping en is met mij terug naar Nederland gereden, fijn om niet alleen te hoeven rijden.
Zonder noemenswaardig oponthoud was ik rond het middaguur weer thuis.
Het volgende bezoek aan Langeland staat al weer op de kalender, het aftellen is begonnen…

Het was een keigezellige week: veel gelachen, gevist, nat geregend, uitgewaaid, gewandeld, lekker gegeten en gedronken, goed geslapen en vooral: kostbare herinneringen gemaakt!!