Spodsbjerg juli 2019, Rob Torsk solo tour

Visvakantie Langeland, Denemarken.

Zaterdag 29 juni:

Vandaag om 3.00 uit Tilburg vertrokken om een week op schol en andere bodembewoners te gaan vissen.
Het was zeer rustig op de weg en dus lekker op mijn gemakkie gereden met de nodige stops.

De Elbe tunnel bij Hamburg kon ik zonder problemen doorrijden en bij de Deense grens kon ik ook zo doorrijden,ik werd er eens een keer niet uitgepikt voor controle.
Bij Middelfart nog een stop gemaakt en op het terras bij café Razz, bij de oude haven een bakkie thee gedronken.

Daarna door naar het sleuteladres om de sleutel van het huisje op te halen.Dit was bij de eerste benzinepomp op het eiland Tåsinge.Ik was er om 12.15 en vreesde dat ik tot 15.00 moest wachten,maar ik kreeg gelijk de sleutel mee,een mooie meevaller.
Gelijk door naar het huisje met code M 67376 in Bagenkop.
(klik hier voor de vakantiehuisbeoordeling opgemaakt door Rob)
Ruim een uur gezocht om de standen van het water,elektra en olie te vinden en daarna de sleutel van de boot opgehaald bij Ibi bootsverleih in Spodsbjerg.

Deze week heb ik een Uttern 560 MR,een zeer ruime boot voor mezelf alleen.Na de boot in ontvangst te hebben genomen kon mijn visvakantie beginnen.

Eerst de voorbereiding.Het AAS.
Vorige week ben ik met Peter Schuurbiers,bekend van Fishguppy zoutwater weblog,steekzagers gaan spitten.
Dit had hij mij aangeboden omdat hij dacht dat ik met verse steekzagers beter zou vangen dan met gezouten (diepvries) aas.Dit zou ik vandaag gaan testen.
Samen,nou ja samen,Peter heeft het zware werk gedaan omdat ik geen vergunning heb om te spitten en een slechte rug heb,hadden we in bijna 2 uur tijd ongeveer een kilo verse steekzagers.

Deze heeft Peter thuis in een bak met zeewater en een zuurstofpomp bewaard en een week later kon ik deze bij hem ophalen.Hij had ze in bakjes van een ons verpakt en in de turf gezet.Nou,dat waren werkelijk supermooie steekzagers.
Uiteindelijk bleef er 8 ons over verdeeld over 8 bakjes.

Vantevoren nog 6 bakjes zoute Zeeuwse tappen opgehaald bij Frank Lobbezoo van Lobbezoo zeeaas,waar ik al goede ervaringen mee heb en dit thuis allemaal in de koelkast bewaard.
Voldoende aas om een week te vissen dus.

Langelandbelt,visdag 1.

Om 16.30 begonnen met vissen vlakbij de haven thv Løkkeby.
Eén hengel met verse steekzagers en één hengel met de zoute tappen.
Eens kijken wat vandaag het favoriete aas is.
De allereerste vis was een schol,joepie,op de zagers.Daarna een schar op de tappen en gelijk een scharretje op de zager.
Het duurde allemaal te lang,dus een andere stek gezocht iets verder naar het noorden.

Hier ving ik regelmatig vis,alleen jammer dat het meeste onder de maat was,maar de verse steekzagers waren duidelijk favoriet vandaag,dus op beide hengels steekzagers gedaan.
Maar ja,morgen kan het zomaar andersom zijn.

Om 20.00 ben ik gestopt en had in 3,5 uur toch nog 19 vissen.
2 schollen,10 scharren,een botje en 6 kleine wijtinkjes.
Het meeste was dus onder de maar en heb slechts 2 schollen en 5 scharren meegenomen.

De grootste schol was 33 cm,maar daar ga ik deze week gegarandeerd vaker overheen.
De mooiste vis was een schar van 32 cm en superdik,en die vocht als een schol.Aan de weerstand te voelen leek het een schol,maar zo’n grote schar doet ook best lelijk.

Ik heb de vissen panklaar gemaakt,fileren ga ik deze week nog wel proberen en die liggen nu kou te lijden in de vriezer.

Morgen ziet het weer er wederom prachtig uit en hopelijk ga ik meer schollen vangen.

Wel 1 ding waar ik van baal,ik heb de Navionics app gekocht voor € 59,99 maar op de één of andere manier werkt het niet.Ik kan op het water niet zijn waar ik vaar.Jammer,want daarvoor heb ik die app gekocht om bepaalde stekken te kunnen bevissen.
Hopelijk kom ik er nog achter waar het aan ligt.

Tot morgen,

——————-

Zondag 30 juni:

Langelandbelt visdag 2,

Vandaag uitgeslapen tot 8.00 en op mijn gemakkie wakker geworden. Paar kopjes thee en daarna naar de haven, op een half uur rijden van mijn huisje in Bagenkop.

Ik wilde eigenlijk al om 8.00 op het water zijn omdat het rond 10.00 hoogwater zou zijn. Niet gelukt dus….
Gisteren heb ik het beste gevangen vanaf 2 uurtjes voor hoog water en dat wilde ik vandaag weer, maar lag er gisteren te laat in en was erg moe. Logisch ook als je al 38 uur wakker bent. De dag voor vertrek kon ik niet slapen, waarschijnlijk van de spanning, vandaar.

De eerste stek was wederom bij het einde van het bos, voor het witte huisje. Voor deze stek gekozen omdat mijn Navionics app niet werkt. Ondanks uitleg en foto’s van Kees Michielsen is het me niet gelukt om de app te gebruiken. Ik denk dat ik nu weet waarom, ik denk dat de GPS op mijn ipad niet werkt. Zal wel aan mij liggen, ik zal ‘m niet goed geïnstalleerd hebben. Ook zie ik het rode pijltje van mijn positie niet, maar dat zoek ik nog wel een keer uit, met hulp van derden, ha ha.

Het vissen begon heel moeizaam, een scharretje en een botje en een aantal te kleine wijtinkjes.
Na een tijdje liet ik mijn lijn langs de boot zakken en toen er geen lijn meer van mijn spoel ging mijn molen dicht gezet. Dan ligt de onderlijn op de bodem, normaal gesproken.

Mijn hengel neergelegd en mijn andere hengel gepakt en ik hoorde mijn slip gaan (niet mijn onderbroek, maar de slip van mijn molen).
Zou daar die schol van 80 cm aanhangen, of wat is het dan?

Mijn hengel weer gepakt en begonnen met indraaien. Een eindje van de boot af kwam er een geep boven.
Die had dus mijn lijn met zager en blinkertje gepakt voordat alles op de bodem lag. Was een mooie geep van 60 cm, niet echt groot, er zitten hier veel grotere. Maar was wel leuk, ik had al lang geen geep meer gevangen.

Paar minuten later liet ik mijn andere lijn zakken en kwam niet op de bodem, alweer gepakt door een geep tijdens het afzakken.
Deze was iets groter, maar heb ‘m direct onbeschadigd terug gezet. Ik zat al onder de schubben van die eerste groene samoerai. Eentje vind ik genoeg om mee te nemen.

Even later ving ik een schar met een ‘zweer’ op zijn buik. Volgens kenners komt dit door de pulsvisserij, maar volgens mij vissen ze hier niet met stroomstootjes, waar die zweer door komt weet ik ook niet.

Weer later ving ik een klein lipvisje. Welke soort weet ik zo niet, maar zij had een zwarte stip vlak voor de staart. En ze was hoogzwanger, dus gelijk weer teruggezet. Het is in ieder geval niet de zwartooglipvis want die is heel mooi gekleurd bij de kop.

De wind begon behoorlijk aan te trekken met hogere golven tot gevolg. Dus maar besloten om naar een plek vlakbij de haven te varen zodat als het nodig was ik gelijk naar de haven kon. Dat werd dus weer thv Løkkeby. Begonnen op 9 meter maar ik drifte naar dieper water waar het weer wilder werd. Dit zou ‘m niet worden.

Toen naar de gele stroompaal aan de andere kant van de haven gevaren en begonnen op 8 meter. Gelijk een schar-minkel die weer terug mocht. De bedoeling was om tot de haven te driften en dan naar binnen te varen. Maar ik ging de diepte in, wel richting haven, dat dan weer wel.

Ne een tijdje, ik lag vlakbij de haven, een heel mooie aanbeet en er kwam een superschar van 36 cm boven met een kleine schar erbij. Ik wil mijn lijn binnen halen en die grote schar viel eraf.
Gelukkig aan de goede kant van de boot, poewie zeg, dat was even schrikken. Ik lag intussen al op 18 meter en ben toen maar gestopt.

Ik heb maar een paar vissen voor de vriezer mee kunnen nemen en jammer genoeg geen schol gevangen vandaag, maar de 4 grootste scharren heb ik bewaard om in het huisje te fileren. De rest heb ik op de boot panklaar gemaakt.

Dat fileren is inmiddels gebeurd, maar dit zal ik in een ander bericht plaatsen.

Even het weer voor morgen afwachten. Ze geven meer wind en golven op, maar als het te doen is, ga ik het toch proberen. Ik wil dan weer bij de gele stroompaal gaan vissen.

Ik zal dan niet gaan driften, maar mijn anker overboord zetten en lekker op anker vissen. Op een meter of 9 vist rustiger dan op dieper water. Nog even afwachten tot morgen dus.

Zo, dawastieweer voor vandaag. Ik houd jullie wel op de hoogte.

Houdoe.

Deense scharren fileren.

Ik heb vandaag mijn 4 grootste gevangen scharren meegenomen om in mijn vakantiehuisje te fileren.

Enkele weken geleden heb ik een cursus platvis fileren gedaan bij Visling.nl in IJmuiden. Nu was het tijd om mijn opgedane kennis in de praktijk te brengen.

Het viel niet mee, na een paar weken vergeet je toch weer het één en ander, maar ik vond het niet echt slecht gaan.
Ze zijn absoluut niet perfect gefileerd, maar met een beetje oefening moet het beter gaan. Dit wil ik vaker proberen.

Een nadeel van deze visaflegplek was het schuine randje aan de tafel, dat maakt het iets lastiger. Bij de cursus was dit niet het geval.

Gelukkig waren er geen toeschouwers bij en ik heb nog steeds 10 vingers.

De grootste schar, die van 36 cm heb ik in 4 gedeeltes gefileerd, de andere 3 in 2 gedeeltes. Eerst de bovenkant en daarna de onderkant.

Kijk en huiver……..

Langelandbelt visdag 3,

Een dag die ik niet snel zal vergeten.

Vanmorgen zitten twijfelen of ik wel of niet zou gaan vissen met die wind. Uiteindelijk besloten om toch maar naar de haven te rijden. Eerst even naar het water gaan kijken bij het vakantiepark aan de rand van Spodsbjerg en vanaf de kant zag het er wel redelijk uit.

Om 8.30 uitgevaren om het laatste anderhalf uur naar hoog water te vissen. Het zou rond 10.00 hoog zijn en zaterdag was dat de beste bijtperiode.

Eerst een drift gemaakt net voorbij de gele stroompaal op 8 meter en de golven vielen mee. Maar ik lag al snel op dieper water en daar waren de golven hoger, dus terug naar 8 meter en het anker laten zakken.

Voldoende lijn gegeven en uiteindelijk kon ik gaan vissen op 8,5 meter.
Eén hengel met 2 haken en één hengel met 3 haken.
Binnen een paar minuten volle bak schar op de 2 haken en ook op de 3 haken.
Dus al 5 scharren en ik was net begonnen.

Het was een gekkenhuis, constant beet, slag over slag.
Bij de ene hengel de vis eraf gehaald en de andere hengel stond weer te klapperen. Zo ging het continu door.
De scharren waren zo gulzig dat ik zelfs 2 scharren op 1 haak ving, zeer bijzonder.

Toen maar met hele kleine stukjes zager gevist en dat pakte ze ook gelijk, wat een voedselnijd was dat.
Ik lag heerlijk te vissen, had het deurtje dicht gedaan en ik zat achterop heerlijk uit de wind.

Er was ook een man op een klein rubber bootje aan het vissen, dat vond ik best link met dit weer. Die was aan het driften en die zat zo op de 12-13 meter waar het wilder was.

Om 10.30 was er de beet helemaal uit, ik kreeg geen stootje meer. Tijd dus om de vis schoon te gaan maken.
Tot 11.45 toen ik weer een mooie aanbeet kreeg. Er kwam weer een heel mooie geep boven en 2 minuten later op de andere hengel nog een mooie geep.
Ik ze allebei voorzichtig onthaakt en terug gezet. Ik hoef die schubbenfabrieken niet, alles zit onder de schubben, wat een troep is dat.

De wind nam wat toe en besloten om om 12.30 te stoppen omdat er constant een hoop troep aan de lijnen zat. Ik haal liever vis van mijn lijnen dan dat wier.

Mijn anker binnengehaald en daar zat nog een pilker met onderlijn aan en een vis. Een bot volgens mij. Die had net iemand verspeeld denk ik, want een ander bootje driftte vlak langs mijn ankertouw, de sukkels.
Net toen ik de pilker wilde pakken viel die terug in het water, met de vis.

Bootje gestart en terug naar de haven.

En toen werd het SPANNEND!!!

Op een 500 meter van de haven viel de motor uit!
Gelijk mijn anker overboord, ik lag op 6 meter en gekeken wat het kon zijn.
Ik had een volle tank, die had ik voor vertrek nog gevuld, dus dat kon het niet zijn.

De kap open gemaakt en toen zag ik dat de brandstofslang gescheurd was, waardoor de motor geen benzine meer kreeg.

Dat was wel even schrikken, kan ik je zeggen.
Meteen Nikolaj van Ibi bootsverleih gebeld, maar ik kreeg de voicemail. Bericht ingesproken en een paar minuten later belde hij terug.

Het probleem uitgelegd en hij zei dat ik de slang door moest snijden en opnieuw verbinden.
Met veel moeite heb ik het losgesneden stuk slang eraf kunnen krijgen en opnieuw verbonden en toen was het probleem opgelost.
Het zal je maar gebeuren als je op dieper water zit met deze wind en golven, ik moet er niet aan denken.
Even later was ik weer veilig in de haven.

In die 3,5 uur op het water had ik toch nog 28 vissen voor de vriezer, waaronder een paar botten en 1 schol die net aan de maat was.
Ook ongeveer hetzelfde aantal terug gezet omdat ze te klein waren.
Was een productief ochtendje en op tijd gestopt voordat de wind verder aanwakkert.

Deze dag zal ik niet snel vergeten.

Morgen ongeveer hetzelfde weer qua wind, misschien iets meer, dus eventjes afwachten of ik morgen kan vissen.

Langelandbelt visdag 4

Er stond vanmorgen veel wind, meer dan gisteren. Ik had eigenlijk al een beetje besloten om vandaag niet te gaan vissen. Een keer of 750 op de diverse weersites gekeken of er al iets veranderd was. Het weer is hier zeer veranderlijk, maar meestal in negatieve zin, niet in de positieve.

Ook een paar keer op de webcam gekeken of er boten weg waren en een paar keer zag ik boten uitvaren. Zodra die bootjes de haven uit waren zag ik dat ze gelijk het gas open zetten, dus de golven leken wel mee te vallen.

Wat zou ik gaan doen? Twijfel twijfel twijfel, zal ik toch maar gaan? De hele dag hier in het huisje zitten schiet ook niet op, ik ben hier om te vissen.

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, mijn spulletjes gepakt en naar de haven gereden. In de haven stond er een flinke puist wind, dus weer twijfelen.
Een beetje in de haven rondgelopen, zal ik wel of niet uitvaren?
Eerst maar naar de overkant gegaan en bij de camping een overheerlijke cheeseburger gegeten en weer terug naar de haven.

Daar nog een selfie gemaakt voor de webcam en dacht bij mezelf: Rob,je bent hier om te vissen, ga dan.
Toch maar de spullen uit de auto gehaald en ben om 13.45 uitgevaren.
Eenmaal op het water viel het echt reuze mee wat golven betreft. Zo rustig had ik echt niet verwacht.
Ik had besloten om richting noorden te gaan en dan een beetje beschutting te zoeken voor het bos.

Dus gelijk het gas erop en met zo’n 30 km/u naar het einde van het bos. Daar op 8 meter geankerd en ik ving het eerste uur een paar scharren, maar wild was het niet.
Nog even blijven liggen en toen besloten om een stukje verder te varen tot net voorbij het bos recht voor het witte huisje.

Daar weer geankerd op 12 meter want daar hebben we in het verleden veel grote schollen gevangen. Maar de stroming gooide roet in het eten. De boot ging niet op de westenwind liggen met de kop in de wind, maar door de stroming lag ik vol in de wind en de golven die hier toch weer iets hoger lagen klapten constant tegen de zijkant van de boot.

Ik werd behoorlijk door elkaar geschud en dacht dit gaat ‘m niet worden. Ik kreeg ook geen enkele beet en na een half uur het anker weer opgehaald.
Dat ging zwaar, heel erg zwaar, maar het is toch gelukt.

Toen maar weer een stuk terug gevaren en thv Løkkeby op 9 meter geankerd. Hier was het lekker rustig met matige golfjes.
Binnen 10 minuten ving ik 5 scharren met een paar hele mooie erbij en ik dacht: nu heb ik de juiste stek gevonden. Maar toen was het ineens over met de beten.

Ik heb hier nog een paar uur gelegen en ving nog een gulletje van ongeveer 30 cm en dat had ik hier niet verwacht. Ik heb ‘m niet gemeten omdat ie toch te klein was en meteen terug gezet. Verder nog een wijtinkje die ook terug mocht en 3 scharren en een lelijke bot.

Om 19.30 ben ik gestopt want ik wil de halve finale van het damesvoetbal ook zien.
Weer het anker opgehaald en dat ging ook weer zeer zwaar, er stond een behoorlijke stroming van zo’n 3 km/u.

Is me toch weer gelukt met heel veel moeite en om 20.00 was ik weer in de haven.
Nog een half uur rijden naar mijn huisje in Bagenkop en heb de vis verpakt en mijn spulletjes schoon gemaakt, net op tijd voor het voetbal.

Uiteindelijk had ik 17 scharren,3 botten en 1 schol voor de vriezer.
Was geen superdag, maar toch een paar mooie vissen gevangen en een paar heel mooie scharren van 30+ cm.

Al met al toch dik tevreden en heb absoluut geen spijt dat ik toch ben gaan vissen.
Alleen jammer dat de schollen niet meewerken, want daar kom ik juist voor.
Morgen ziet het er beter uit en hopelijk kan ik dan op mijn favoriete stekken vissen op 12-20 meter.

Langelandbelt visdag 5

Vandaag lekker uitgeslapen omdat het gisteren nogal laat is geworden. Ik was pas na 12.00 in de haven en gelijk naar de stek waar ik gisteren was geëindigd, thv Løkkeby. Daarom ook niet verder naar het noorden gevaren, scheelt weer een hoop vistijd en net buiten de haven vang ik ook mooie dikke scharren op amper 5 minuten varen.

Het water was een stuk rustiger dan de afgelopen dagen, dus maar eens iets dieper geprobeerd om te kijken of daar wel de schollen zitten waar ik voor kom.

Om 12.30 eerst een drift gemaakt op 9 meter om te kijken hoe de stroming was.Was een redelijke stroming van zo’n 2 km/u.
Ik zat zo op 12 meter en toen mijn anker laten zakken. Uiteindelijk lag ik op bijna 13 meter, de ideale diepte voor schol.
Om 12.45 kon het bal beginnen. Binnen een kwartier had ik al 4 mooie dikke scharren van om en nabij de 30 cm en een paar kleintjes, die weer mochten zwemmen.

De schar was helemaal los. Vaak was het binnen de minuut al prijs, soms met 2 tegelijk.
Na een uur was mijn opvouwbaar emmertje al vol met grote dikke scharren.
Na zo’n 20-25 scharren gevangen te hebben kwam er warempel een schol boven van zo’n 30 cm. Niet echt groot natuurlijk, maar die was zeer welkom.

Rond 14.00 viel het helemaal stil, ik kreeg geen stootje meer.
Zo’n periode had ik gisteren ook, net na hoog water. Meestal duurt dat anderhalf tot twee uur.

Na een uur weer een prachtige aanbeet en ik draaien dus. Het viel op dat de lijn ver weg was en ik dacht, zal wel een geep zijn omdat ik mijn lijn langs de boot laat zakken en dan wat lijn geef.
En ja hoor, een prachtige geep van 70 cm kwam boven. Ik heb ‘m deze keer toch maar meegenomen.
Wat me wel opviel was dat de geep actief wordt in de bijtloze periode, dat was afgelopen week ook al 2 keer gebeurd.
Verder geen platten meer.

De stroming was ietsje toegenomen en om 16.00 heb ik zwaarder lood gepakt omdat ik dacht dat ik niet meer op de bodem kwam. Zelfs het aas bleef op mijn haken zitten, terwijl ik gisteren binnen 10 minuten lege haken had vanwege crabmans.

Mijn loodjes van 80 gram verwisseld voor 185 gram en gelijk ving ik weer een paar mooie dikke scharren, maar ook scharminkels die weer terug mochten.
Het was weer even scharrenbal.
In een dik uur toch weer 7 mooie scharren voor de vriezer.

Om 17.15 kwam weer de meest gefotografeerde boot van de Langelandbelt langs, de Color Line. Een beetje laat, meestal passeert die om 16.30.

Ik heb toen stilletjes aan mijn hengels binnen gedraaid, boot een beetje afgesopt en toen moest het anker nog binnen gehaald worden.

Ging weer vrij zwaar met die stroming, maar intussen weet ik wel dat ik de golven het werk moet laten doen.
Na elke golf krijg je wat ‘slack’ in het ankertouw en stukje bij stukje kon ik het anker binnenhalen.

Jammer dat deze bootjes geen ankerlier hebben, dat zou het een stuk makkelijker maken.

Uiteindelijk had ik 25 mooie scharren voor de vriezer, een grote geep en maar 1 schol. Wel ook veel kleine scharren terug gezet.

Vreemd eigenlijk, op deze plek en diepte heb ik voorgaande jaren veel schollen gevangen. Misschien zitten ze nu dieper, ik kan het niet verklaren.

Al met al weer een prachtige middag gehad met regelmatig zon en een leuk visje gevangen.
Maar 5 uurtjes op het water geweest, maar dat is het voordeel van alleen gaan.
Ik kan gaan en stoppen wanneer ik wil en hoef met niemand rekening te houden.
Het is vakantie hè. Lekker alles op mijn gemakkie.
Als ik morgen weer zo’n dag heb teken ik ervoor, al staat er morgen weer iets meer wind.

Langelandbelt visdag 6,

Via Facebook en Messenger heb ik wat tips gekregen om mijn vangsten te verbeteren. Ik zou moeten gaan driften ipv voor anker gaan.
Zo vis je natuurlijk een groter gebied af en zoek je de vis op op verschillende dieptes.
Dit heb ik natuurlijk al veel vaker gedaan, maar vanwege de, in mijn ogen, te hoge driftsnelheid, heb ik het meeste op anker gevist.

Dus besloten om vandaag te gaan driften en mijn Zebco loodvrije botlepels te gebruiken.
Om 11.15 uitgevaren vanuit Spodsbjerg Havn en het water zag er rustig uit.
Gelijk richting noorden en maar weer op het einde van het bos bij ‘Trump’ (witte huis) begonnen.

Hier begonnen op 8 meter tot aan 14 meter maar dit leverde geen vis op. De golven waren op die diepte ook flink toegenomen en weer rustig richting ondieper water gevaren en van daaruit een heel stuk verder naar het noorden gevaren tot het eerste setje van 3 windmolens.

Hier op 6 meter begonnen en naarmate het dieper werd ook weer behoorlijke golven. Hier kreeg ik wel een klein tikkie op mijn top en dat leverde een postzegel op, een mini scharretje.

Dan maar weer een stuk verder gevaren tot net voorbij het tweede setje van 3 windmolens.
Ook weer ondiep begonnen op 7 meter en op de 13 meter een leuke maatse schar, maar de golven waren ook hier weer behoorlijk.
Hier een paar driften gemaakt en ving nog een mini botje en een klein wijtinkje die er afviel toen ik mijn hengel binnen haalde.
Maakt niet uit, hoef ik ‘m zelf niet terug te zetten.

Hier was het ook niks dus maar besloten om weer een heel stuk terug te varen om beschutting te zoeken achter het bos.

Eerst nog een drift gemaakt bij ‘Trump’ tot aan de 12 meter, maar weer stevige golven en geen vis. Ik had inmiddels mijn botlepel verwisseld voor een gewone onderlijn met zwaarder lood omdat ik op dieper water moeilijk op de bodem kwam met die botlepel van 80 gram.

Dat driften schoot niet op met deze wind en golven, ik werd aardig door elkaar geschud, dus besloten om maar weer richting haven te varen en heb weer thv Løkkeby mijn anker laten zakken op 8,5 meter.

Hier was het lekker rustig met een matig golfje. Dit leverde meteen een mooie maatse schar op. Nou dacht ik, dan blijf ik hier een paar uurtjes liggen.
Het eerste half uur ving ik regelmatig vis, maar het meeste kon terug.
Totaal 3 scharren en een bot, allemaal aan de maat.

Toen om 16.15 was het weer ‘hornfisk tid’.
Ik kreeg een leuke aanbeet en ving 2 grote gepen tegelijk, een doubletje dus.
Deze beide terug gezet want ze zijn wel leuk om te vangen, maar ze geven zo’n rotzooi met die groene schubben. Echt alles zit onder de schubben en is allemaal lastig schoon te maken. Handen, bootje, noem maar op.

Even later weer een grote geep, maar deze had de haak diep geslikt, dus toch maar meegenomen.
Paar minuten later weer een grote geep.
Die komen natuurlijk af op de blinkertjes die ik op mijn haaklijntjes had, op mijn andere hengel zonder blinkertjes ving ik geen geep, gelukkig.

In heel mijn leven heb ik maar zelden geep gevangen, dat is op 1 hand te tellen en de teller staat deze week al op 8 gepen, bijna allemaal op de bodem gevangen.
Het barst hier van de geep volgens mij, want dit heb ik hier nog nooit meegemaakt.

Om 16.45 kwam onze grote vriend de Color Line weer voorbij. Een schitterende boot en daar ben ik in het verleden al 3x mee van Kiel naar Oslo gevaren voor een visvakantie op Hitra, Noorwegen.

Boven land zag ik donkere wolken naderen en ik zag de bui al hangen, letterlijk wel te verstaan.
Ik had al wat buitjes gehad vandaag, maar dit zag er heftiger uit.

Snel mijn anker opgehaald wat vrij soepel ging en gelijk naar de haven. Zware regenbuien heb ik geen zin in en die gepen hoeven voor mij ook niet.

Eenmaal in de haven een zware bui die ook weer snel minder werd en heb de boot wat schoon gemaakt. Een hoop bloed en groene schubben van die rotgepen, maar een nat doekje doet wonderen, al blijven er hier en daar toch schubben achter.

Morgen de laatste visdag en dan maak ik de boot weer pico bello in orde met schuursponsjes en afwasmiddel.

Morgen ziet het er een stuk beter uit qua wind en als het mogelijk is wil ik morgen naar de blindedarmgeul gaan in het zuiden. De wind is morgen zo’n 6 knopen per uur en dat is een stuk minder dan die 10-11 knopen van de afgelopen dagen.

Ik moet hiervoor wel de vaargeul oversteken en lig dan dus een heel eind uit de kant, hopen maar dat de golven meevallen want anders zal ik iets anders moeten proberen. Maar met een voorspelde golfhoogte van 0,4 meter zou het te doen moeten zijn.

Deze plek wil ik al langere tijd bevissen omdat daar de mijn zo felbegeerde schol volop te vangen moet zijn, van zeer mooi formaat.
Ik hoop dat het lukt want ik kom speciaal voor de schollen, maar heb er tot nu toe maar 4 gevangen, zeer teleurstellend.
Ik heb zelfs meer gepen gevangen, al 8 stuks.

De volgende visvakantie maak ik mezelf maar wijs dat ik op geep ga vissen, misschien vang ik dan schollen, ha ha.

Zo,dawastieweer voor vandaag.

Morgen alweer de laatste visdag en ik hoop dat ik de week kan afsluiten met een paar mooie schollen.

Langelandbelt visdag 7,

Vandaag om 10.00 uitgevaren en begonnen met driften voorbij de gele paal.begonnen op 12 meter op een lekker rustig zeetje.
De bedoeling was om tot de 20 meter te driften en dan steeds een stuk op te schuiven richting de blindedarmgeul.

Tijdens deze drift ving ik een mooie schar en een paar postzegels,maar wild was het niet met de vangst.

Toen dacht ik aan een tip die ik gisteren kreeg.Naar de overkant varen om daar tussen de 16-18 meter te driften want daar zouden de grote schollen zitten.

Bootje gestart en richting het eiland Lolland.Maar zo halverwege bij de tweede vaargeul vond ik het toch te wild,dus maar weer omgedraaid.Daar ga ik een andere keer wel naartoe als de wind eruit is.

Weer een stuk voorbij de gele paal gaan driften en ving een enkel visje,dus toen maar besloten om toch maar weer voor anker te gaan.In dat uur had ik 1 maatse schar en een paar postzegels.

Weer naar Løkkeby,het was 11.00 en daar op 16 meter geankerd.Ik ving gelijk een paar vissen waaronder 2 schollen en had best goede hoop,maar toen viel het stil.Vreemd,want zo rond 14.00 zou het hoog water zijn,dus dit zou de bijtperiode moeten zijn.
Zou ik soms te diep liggen?

Om 13.30 mijn anker weer opgehaald en richting gele paal en daar op 9 meter geankerd.Deze stek levert eigenlijk altijd wel leuk vis op heb ik de afgelopen jaren gemerkt.

Na een kwartier het anker laten zakken en begon gelijk te vangen.Schar,schol en bot.
Ik heb hier een uur gelegen,want ik zou om 15.00 stoppen en dan de boot weer inleveren.

Dit leverde leuke maatse vissen op,maar ook veel kleintjes die weer terug mochten.
Zelfs 2x een schar gevangen die 2 haken had geslikt,zo gulzig zijn ze.

Om 14.30 waren mijn steekzagers op,ik heb met 8 bakjes van een ons de hele week kunnen vissen en heb maar een halve bak met zoute Zeeuwse tappen gebruikt.
Ik heb nog ruim 5 bakken over en die gaan de volgende visvakantie weer mee.Dat wordt in het najaar de Øresund.

Om 15.15 terug naar de haven gegaan,boot was al ver schoon,maar nog even een doekje er doorheen en de boot ingeleverd.

Ik had vandaag voor de vriezer 12 scharren,5 botten en 4 schollen.
Dat voor anker gaan op 9 meter heeft de dag toch nog goed gemaakt.In een uur tijd bijna 20 maatse platten en veel meer kleintjes terug gezet.

Alles bij elkaar heb ik deze week toch niet zo slecht gevangen.Mijn koelbox zit bijna tot de rand toe vol en meer hoeft dat voor mij eigenlijk ook niet te zijn.
Ik ben dik tevreden met een koelbox vol vis.

Jammer dat de scholvangst tegen is gevallen,maar vanwege de wind heb ik niet naar bepaalde plekken kunnen gaan.Ook jammer dat Navionics niet werkt,daar ga ik nog proberen iets aan te doen.

Totaal had ik deze week 8 schollen,net zoveel als gepen.
Eindstand is dus:schol- geep,8-8,een gelijkspel zullen we maar zeggen,alleen op centimeters heeft de geep gewonnen,ha ha.

Ik heb een heel leuke visvakantie gehad en ben elke dag op het water geweest.
Het huisje was ook prima,huisje M 67376 van Feriepartner en wat een rust hier,heerlijk.
Het ligt aan het eind van een 1,2 kilometer lange doodlopende weg en je hoort hier werkelijk niets.Geen verkeer,geen lawaaierige mensen,alleen als de deur openstaat een windmolen die een klein stukje verderop staat.

Zo,dawastieweer voor deze visvakantie.Het huisje heb ik al schoon,alleen nog even stofzuigen en over een half uur rijd ik weer terug naar huis.

Iedereen bedankt voor de vele likes en reacties.Ik heb het er erg druk mee gehad.Facebook,Messenger,Whatsapp en sms,ik ben de avonden hier alleen wel door gekomen.
Ik heb zelfs bijna niks gezien van de halve finales van het damesvoetbal,zo druk had ik het,heerlijk.